24tilføjet af

Ville du sige det?

Hvad ville du gøre, hvis du var ude og spise, og du fik din regning, og så, at tjeneren havde glemt at skrive noget på den?
Ville du sige det? Eller ville du lade som igenting?
Jeg ville personligt vurderer det ud fra stedet. Er det et lille sted, hvor den ting de har glemt kan have en betydning, eller er det et stort sted, hvor det intet betyder?
Men hvornår går grænsen?
http://www.mx.dk/penge_erhverv/nyheder/story/23952212
tilføjet af

Ville du sige det?

jeg ville sige det hvis jeg opdagede det (med det ville jeg nok ikke for jeg tjekker aldrig).
Det er jo en lorte branche hvor tjeneren risikere at skulle betale af egen lomme og det ville jeg ikke kunne leve med
tilføjet af

Ville du sige det?

Grænse❓Selvfølgelig siger man da det !
Men hvad er det dog du mener med "grænse"❓Hvad med en grænse for hvor meget man må stjæle for i Netto: et pakke Gajol er ok, men en stor pose M&M - nej det er er stjæle ! ?? ❓ [ide]
tilføjet af

Ville du sige det?

Det er ejern af resturanten som har ansvaret for at hans/hendes medarbejdere nemt og overskuligt kan indtaste div ordre på et bord. Det er ikke tjenerens ansvar og huske hele min forret med tilbehør middag med drikke dessert og kaffe til sidst med en evt cookie. Han har sku travlt nok som det er i forvejen. Kød en Ipad hvor man indtaster hver enkelt ordre og når man så vil have sin regning så printer den det hele ud på bordet og sletter. Så skal tjeneren ikke kigge 4-5sedler igennem PER bord.
tilføjet af

Ville du sige det?

hvis jeg opdager det vil jeg sige det.
Og får jeg penge tilbage tjekker jeg altid for jeg ved, at nogen steder skal de selv betale, hvis der mangler noget.
Og med den lorte løn butikker , har skal den ikke blive mindre fordi jeg får en 20.-
tilføjet af

Ville du sige det?

Sikke noget sludder. Selvfølgelig er det tjenerens ansvar at slå det der er bestilt på kassen. Det er deres job.
tilføjet af

Ville du sige det?

Som et ærligt menneske ville jeg da sige, har du ikke glemt det?
tilføjet af

Ville du sige det?

Det er da ikke noget sludder. En tjener har mellem 8-15 borde som de skal tage sig af. Ved hver bord er der mellem 2-6 mennesker og hvis alle borde skal have 2-4 retter så har du minimum 30-60 sedler med ordrer som de skal lægge sammen løbende imellem dem som er færdige og dem som kommer ind igen. Og nårh ja de skal også være klar til de nye kunder som kommer.
Det er utroligt at alle steder ikke har ipads eller en central ved baren hvor de slår ordren ind. De steder hvor man kun har sedler hvor den stakkels tjener skal holde styr på så mange ting fortjener dette problem når ejern er for nærig til og lave en ordenlig indvistering.
tilføjet af

Ville du sige det?

Så ......dig vil jeg nok ikke stole på i en handel ! Det kunne jo være at du gik glib af en go handel - men tillid er der mange som ikke vil undvære i en handel !
Du må så handle med de andre som snyder hvis de kan !!!
tilføjet af

Ville du sige det?

Jeg snyder sku ikk nogle, det er ikke for meget og sige at ens tjener har et ordenligt system til sine bestilinger. Ligesom jeg har brug for skarpe knive på mit arbejde har de brug for et godt bestillings system for og kunne yde en god service til kunden. Der er ingen forskel.
tilføjet af

Ville du sige det?

Den restaurant du beskriver her er et større sted med god gang i butikken, og dem findes der næppe mange af der IKKE har et effektivt kassesystem.Ingen restauratør, der ønsker overskud, lader tjenerne skalte og valte med indtægten. Det er mange år siden det fandt sted.
tilføjet af

Ville du sige det?

Jeg siger blot at istedet for og blive sur på.tjeneren så se på deres arbejdsforhold. Det er desvære ikke alle steder hvor de har en ordrer central men hvor de kun bruger sedler. Størelsen på resturangen er ligegylddig
tilføjet af

Ville du sige det?

Lade som ingen ting.
tilføjet af

Ville du sige det?

Så siger vi det...
tilføjet af

Ville du sige det?

Jo snyd er når du godt ved at der er tale om en fejl - som du kunne rette !
Hvis du ikke var opmærksom på fejlen, er det noget helt andet !
tilføjet af

Ville du sige det?

Lade som ingen ting.

Uanset hvilken vej fejlen går?
tilføjet af

Ville du sige det?

Desuden Gitte så har de fleste steder travlt fredag/lørdag aften medmindre det er kendt som et ringe sted så ja de vil have travlt og mon ikke de fejl sker når der er fart på.
tilføjet af

Ville du sige det?

Det er ikke mit problem at der sker en fejl, når jeg er ude med en ven veninde familie osv og spise og vi skal afsted bagefter. Så vil jeg ikke bruge min tid på og rette en fejl, det får jeg intet for og det er ikke min pligt eller arbejde og hjælpe den tjeneres chef.
Jeg er ude og hygge mig og det hele skal gå stille og roligt uden jeg skal bøvle med noget som helst og så rager det mig hvis tjeneren glemte og skrive kaffen på min bestilling. Havde han haft en ipad istedet for en kulepind til min bestilling var problemet aldrig opstået.
tilføjet af

Ville du sige det?

Jeg tror virkelig ikke du ved ret meget om driften af restauranter i dagens Danmark. Hvornår har du sidst set en tjener rende rundt med hænderne fulde af papirslapper ?
Tror du også at de stadig står og råber ud i køkkenet når de skal have kokkene i gang ?
Alt bliver slået på kassen så ordren går direkte til køkkenet. Hver gang der bliver bestilt ekstra "åbner" de bordet op slår det på regningen. Til sidst bliver den skrevet ud og præsenteret for gæsten.
Det er altså sådan det foregår, Alex. På et travlt sted ville det ikke kunne lade sig gøre at styre det ved hjælp af papirslapper, og ejeren investerer hellere end gerne i et ordentligt system så han kan minimere tab.
tilføjet af

Ville du sige det?

Må jo være op til ens samvittighed hvad man vælger at gøre. Var ude for lignende eksempel hvor jeg skulle betale med dankort og skulle af med 716 kr hvor de tastede 7,16 kr nævnte det for tjeneren som takkede mange gange.
Mener bare.... man betaler jo for hvad man indtager, længere er den ikke 🙂
tilføjet af

Ville du sige det?

Jeg har oplevet steder hvor dette ikke er tilfældet og fra de kokke jeg kender fra min tid på teknisk skole i århus har også brokket sig over at de ikke har et ordenligt system til dette.
Det er ikke ALLE steder hvor man har det, jovist er det de fleste steder men ikke alle. Og derfor skriver jeg som jeg gør.
tilføjet af

Ville du sige det?

Nu er det sjældent jeg er ude at spise, jeg må indrømme at jeg kikker ikke på regningen om det passer det han har skrevet på, hvis det ikke er helt hen i været så betaler jeg bare, selvfølgelig, hvis jeg kan se at der er noget galt, så siger jeg det selvfølgelig
tilføjet af

Ville du sige det?

Restaurants may not charge for water unless it is accompanied by another item such as ice or a lemon slice
One may not be charged for food at an inn unless that person, by his or her own opinion, is “full”.
http://www.dumblaws.com/laws/international/denmark
Hvad ville du gøre, hvis du var ude og spise, og du fik din regning, og så, at tjeneren havde glemt at skrive noget på den?
Ville du sige det? Eller ville du lade som igenting?
Jeg ville personligt vurderer det ud fra stedet. Er det et lille sted, hvor den ting de har glemt kan have en betydning, eller er det et stort sted, hvor det intet betyder?
Men hvornår går grænsen?
http://www.mx.dk/penge_erhverv/nyheder/story/23952212
tilføjet af

Ville du sige det?

Jeg har arbejdet i restaurantionsbranchen i 7 år og på mange steder er der f.eks. optælling på alle drikkevarer osv. Mangler der noget, bliver det som regel taget fra tjenernes drikkepenge, selvom dette selvfølgelig ikke er iorden. Det er meget normalt at tjenerne betaler for de ting der ikke er slået ind på kassen. Og det er selvfølgelig fuld pris der betales istedet for indkøbspris. Jeg var engang et sted hvor vi skulle betale for en lille enkelt portions pakke med kakao pulver hvis der manglede noget, selvom vi vidste at ejeren fik dem gratis fra kaffeleverandøren. Dette var også til fuld pris. Var der en sjælden gang nogle der gik fra regningen skulle vi også dække dette beløb. Jeg kan godt forstå hvorfor nogle mennesker ville lade den gå hvis der mangler en ting på regningen, men ud fra mine egne erfaringer ville jeg sige det. Det er trods alt en ting jeg har bestilt og fået og var forberedt på at betale i forvejen.
tilføjet af

Ville du sige det?

Så fordi din chef er en nar skal vi hjælpe dig? Når jeg har problemer på mit arbejde snakker jeg med min fagforening. Du kunne jo gøre det samme
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.