Ruach 1.
Sebl skriver (i ramme alvor), jeg citere:
Det er en misforståelse.
Livsånden Gud indblæste i Adams næsebor var ikke ruach, men neshama.
Da Adam fik indblæst livsånden (neshama) blev han en levende sjæl (nephesh). En levende sjæl er alt en der "ånder" livsånde. Ruach handler derimod om Guds ånd.
Også Gud "ånder". Da Gud hvilede på den syvende dag betyder ordet "hvilede" i virkeligheden "en ånder", som når vi siger: "Træk lige vejret". Ordet i Bibelen er (niphal), det ord sjæl og livsånde stammer fra.
____________________________
Jeg forstår du gerne vil gøre ruach til neshama. Det er det ikke. Der er tale om to forskellige ting. Ruach (som ofte oversættes med vinden eller at svæve) hører stringent til Gud i OT. Når Ruach trækkes tilbage ved døden betyder det, at Gud ikke længere er med den døde: Den døde er død. Dog vil Gud ikke glemme den døde i dødsriget.
Neshama handler derimod specifikt om at trække vejret og er knyttet til sjælene (både dyr og mennesker er sjæle i Bibelen). Nephesh betyder ganske enkelt et væsen der trækker vejret.
Gud skabte sjælene (nephesh) som trækker vejret (neshama) ved hjælp af ruach (sin kærlige tilstedeværelse). Men ruach og neshama er absolut ikke det samme.
Dit postulat var, at når der står ånd er der tale om ruach. Det er forkert: Livsånden er neshama.
Citat af sebl slut.
___________________________________________________________________
Platoon svar:
For det første;
Jeg forsøger ikke at gøre ruach til neshame, det er dig der gør det. Jeg har aldrig påstået, at ruach = neshame. Tvært imod.
Og ja, der er nemlig tale om to forskellige ting. Hvad vil det sige,
at trække vejret og leve (være levende)?
Det betyder, at
neshama er mere end blot ilt, neshama er det fænomen;
evnen til at ”kunne” trække vejret ilt, og leve.
At kunne trække vejret og leve = neshama. At vi er en nephesh er helt i orden med mig, men …..
_________________________________________________
Ruach derimod er Ånd. Ruach er hvad Gud blæste ind i Adams næsebor, samtidig med, at han (Adam) nu var i stand til at kunne virkeliggøre neshama nemlig, ”at kunne – trække vejret”. (man bliver ikke levende af "at trække vejret", men det hjælper naturligvis)
At være én ”der kan det at trække vejret og leve” er ikke Ånd. Det vil sige, at menneskets ånd, er ikke det samme, som ”evnen til at kunne trække vejret”, neshama.
Det forstår jeg godt. Derfor den betydning vedr. vind og svæve, men det er altså ikke Ånd.
Ånd er Ruach og det er der ikke ret meget du eller andre kan gøre noget ved.
Når der omtales Gud (som du mener
ikke er en væsensidentifikation eller personidentifikation af Gud, men du siger det betyder
magt; eller at du påstår, at de 3 guder ”Gud Fader, Gud Søn, Gud Helligånd” (hvoraf den ene er et menneske i kød og blod i himmelen; ”kødets opstandelse” siger du) tilsammen er og har én magt og derfor er én Gud (en magt) og derfor treenige; er heller ikke en definition af treenigheden og slet ikke hvad Jødernes Bibel endsige Jesu ord, præsentere).
Derfor den klare udmelding i Bibelen; Gud er Ånd og ikke ”en magt” (definition) og den Gud og den Ånd er altså ruach og det er den hele vejen igennem i Bibelen og Gud.
Derfor kan vi betegne Helligånden for ruach.
The Hebrew language phrase
ruach ha-kodesh (Hebrew:
רוח הקודש, "holy spirit" also transliterated
ruah ha-qodesh) is a term used in the Hebrew Bible (Tanakh) and Jewish writings to refer to
the Spirit of YHWH.
__________________
Det kan godt være
du mener, som nogle (Jehovas Vidner), at Helligånden er ”Guds kraft”, altså ligesom en elektricitet eller energi Gud kan bruge til forskelligt i hele verden i alle mulige sammenhæng, men det er altså så jeres opfattelse og filosofi, men det er ikke Gud.
Helligånen = ruach
Gud = ruach
Ånden = ruach.
Det er det eneste hebraiske ord i Bibelen der forklare ”det der ikke er materie”, fysisk atomar og molekylær stof. Derfor det der med vinden i denne sammenhæng (som et ”billede” på noget der ikke er molekyleært).
__________________________________________________
Så, Helligånden er ikke en tredje person (som sådan) i treenigheden, men det er Gud der i sin åbenbarelse i Ånden fremstår = Helligånden.
Gud har ikke et hold bestående af 3 forskellige personer, der har forskellige opgaver rundt omkring i verden.
Nu ved jeg godt I ikke bryder jer om når jeg studere ved hjælp af Internettet og I bryder jer slet ikke om Google, men det er altså ikke noget problem for mig og I kunne gøre jer selv den tjeneste at forholde jer til teksten og ikke hvor den er hentet fra.
Jeg ved også godt I ikke gider læse ”lange” tekster og det er måske forklaringen på alle disse ”misforståelser” og fejltagne slutninger I drager.
____________________________________________________
Jeg vil derfor give nogle eksempler for hvordan
ruach præsentere det jeg skriver:
Genesis 1:2 (Schocken Bible - The Five Books of Moses)
"Rushing-spirit of God hovering over the face of the waters."
1 Samuel 16:13 (ASV)
"And the Spirit of Jehovah came mightily upon David from that day forward."
Psalm 143:10 (KJV)
"Thy spirit is good; lead me into the land of uprightness."
Isaiah 44:3 (KJV)
"I will pour my spirit upon thy seed, and my blessing upon thine offspring."
Joel 2:28 (RV)
"I will pour out my spirit upon all flesh; and your sons and your daughters shall prophesy."
The first Hebrew Scripture use for the phrase
ruach hakodesh (or "
holy spirit") in Psalm 51 contains a triple parallelism:
10 "Create in me a clean heart, O God; and renew a
right spirit (רוּחַ נָכֹון) within me."
11 "Cast me not away from thy presence; and take not thy
holy spirit (רוּחַ קָדְשְׁךָ) from me."
12 "Restore unto me the joy of thy salvation; and uphold me with a (
רוּחַ נְדִיבָה) free spirit."
________________________________________
The other two times that ruach hakodesh occurs, in Isaiah 63 (R.V.), read:
10 "But they rebelled, and grieved his
holy spirit (רוּחַ קָדְשְׁךָ); therefore he turned to be their enemy, and himself fought against them."
11 "Then he remembered the days of old, of Moses and his people, saying, Where is he that brought them up out of the sea with the shepherds of his flock? where is he who put his
holy spirit (רוּחַ קָדְשְׁךָ) in the midst of them?"
________________________________________________________________
The term is discussed in the Babylonian Talmud, Makkot 23b and elsewhere.
Rabbinical use is discussed by Joseph Jacobs and Ludwig Blau in the article "Holy Spirit" in the Jewish Encyclopedia of 1911.
In Judaism, God is One; the idea of God as a duality or trinity may be considered shituf (or "not purely monotheistic").
The term Ruach HaKodesh (Holy Spirit) is found frequently in Talmudic and Midrashic literature. In some cases it signifies prophetic inspiration, while in others it is used as a hypostatization or a metonym for God.
(hvilket jeg er helt enig i; referere til mine messianske jødiske trosfæller)
The rabbinical understanding of the "Holy Spirit" has a certain degree of personification, but it remains, "a quality belonging to God, one of his attributes".
In Rabbinic Judaism, the references to The Spirit of God, the Holy Spirit of YHVH, abound, however apart from Kabbalistic mysticism, it has rejected any idea of The Eternal God as being either dualistic, tri-personal, or ontologically complex.
______________________________________________________
Det betyder ikke noget for mig, men det der betyder noget er at Jøderne hvis
Gud vi diskutere,
er Ruach.
Helligånden er ruach hakodesh og når vi beder om, at Helligånden må komme over os ”bo ruach hakodesh” så er min oplevelse, at vi beder om en ”
bevidsthedgørelse” af vor ruach, som vi har iboende; som vi er.
(det er ikke "kød og blod" der er "den vi er")
Det er hvad der får Energien, atomerne og molekylerne i nephesh, i skøn samdrægtighed med neshama til at være det åndelige menneske nemlig ruach.
Messianske Kristne (Jesus troende) og os andre Kristne lovsynger Ruach Hakodesh, Helligånden fordi; ”HERREN vor Gud er én”; så ja, ruach er Gud, i sin Ånd.
Her lovsynges og tilbedes Helligånden, bo ruach hakodesh:
http://www.youtube.com/watch?v=zzgNeVfbzKk
_____________________________________________________
Jeg ved godt de fleste af jer ”er stået af” for længe siden og det er en skam.
2. del
BYADCHA AFKID RUCHI
Lukas 23:46-48
Orthodox Jewish Bible (OJB)
46 And having cried out with a kol gadol, he (Jesus) said,
Abba, BYADCHA AFKID RUCHI (into your hands I commit
my ruach (faktisk et citat fra Salmernes bog)TEHILLIM 31:6 / Salmernes Bog). And this having said, he breathed out his last.
47 And the centurion who saw the thing that happened was saying, Baruch Hashem, surely this man was a Tzaddik.
48 And when all the hamon (crowd) that had assembled at this spectacle had observed the things that had happened, they went away beating their chests.
___________________________________________
Ruach haKodesh Of YAHWEH In YAHSHUA
(derfor er Jesus JHVH manifestation i KØd og Blod)
The Ruach haKodesh of YAHWEH will lead us unto the place that we must decrease and YAHWEH will increase.
The Ruach haKodesh the comforter of YAHWEH is the most important precious part of YAHWEH that HE has given to us that are in YAHSHUA.
We need the Ruach haKodesh to be able to walk before YAHWEH at all times for the Ruach will lead us in all truth.
We must have a love for the Ruach haKodesh because it in part of YAHWEH and YAHSHUA and it is by HIS Ruach that HE corrects us and judges us to bring us back to righteousness by judgment, because the love of YAHWEH is shed abroad in our hearts by the Ruach HaKodesh which is given to us.
Ruach haKodesh Of YAHWEH,
Cast me not away from YOUR presence;
and take not YOUR Ruach haKodesh from me.
_________________________________________
http://www.annerobertson.com/SSP/BarRuach.htm
to visit Congregation Shalom, the Jewish Temple in Chelmsford. At the close of their Sabbath service, Rabbi Perry took time to talk with the class and answer questions.
The ruach, the Spirit, was there well before there ever were commandments.
The creation story in Genesis tells us that the
ruach of God hovered and brooded over the waters when the earth was still formless and void.
The Spirit of God is the thing that makes creation possible.
It is the
ruach of God that is breathed into Adam’s nostrils and turns him from a lump of clay into a living person.
It was the ruach of God that turned a valley of dry bones into an army in the book of Ezekiel.
It was the ruach of God that Jesus breathes into his disciples in the upper room in John’s Gospel and it was the ruach of God that came in wind and flame on Pentecost and turned a bunch of running-scared disciples into a force that changed the world.
________________________________________
In a few minutes, each of you being confirmed will no longer just be the son or daughter of your parents.
You will become a daughter or son of the Spirit…the Holy Spirit…the ruach of God.
That doesn’t mean you don’t have to follow the commandments, it means that you have invited the Holy Spirit to work within you so that keeping the commandments becomes both possible and joyful.
God has already been working in you since your baptism, and even before. But that was just behind the scenes.
This is different. By saying yes to Confirmation, you are inviting the Holy Spirit to work in you openly…you are even promising to work with the Holy Spirit to become a better person and to become what God is calling you to be.
In a few minutes you will be Bat-Ruach, Bar-Ruach, daughters and sons of the Spirit.
_________________________________________________
Platoon
The spirit of God is in my nostrils.