1914 En misforståelse 1
Dette indlæg er en efterfølger til dette indlæg om, hvad JV tror om 1914 http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1481026 Her vil vi kigge på nogle af de basale steder i Bibelen, angående Jerusalems ødelæggelse ved babylonerne.
Det første man skal forstå er, at den kalender vi i dag bruger slet ikke fandtes på Bibelens tid. Så når man kigger på gamle dokumenter står der ikke årstal i dem, som vi umiddelbart kan bruge til noget. I stedet brugte de deres eget kalendersystem, som bl.a. var baseret på hvornår deres konger regerede.
Vi kan altså kun regne med at finde "relative datoer" i Bibelen. Eksempelvis at Jerusalem blev ødelagt så og så mange år efter kong et eller andet gjorde noget. Skal vi have disse relative datoer oversat til noget vi skal bruge, er det derfor nødvendigt, at vi har en eller anden dato alle er enige om. Det har vi heldigvis - det nybabylonske rige blev omstyrtet i år 539 fvt. Og begivenheden er nedfældet i Bibelen, så ved hjælp af denne begivenhed kan vi regne ud, hvornår diverse hændelser i Bibelen fandt sted.
Det andet problem vi løber ind i er, at jøderne jo var i fangenskab i Babylon, så de skrev ikke rigtigt noget, ligesom de ikke havde nogen konger. Der findes derfor kun to muligheder for at lave noget kronologi der giver os årstallet for Jerusalems ødelæggelse i Bibelen - den ene er en profeti om 70 år af Jeremias, den anden er nogle tekster om 70 års faste i Zakarias bog. Alle andre tekster i Bibelen kan måske nok uddybe disse to tekster, men kan ikke selvstændigt fortælle os noget om, hvornår Jerusalem blev ødelagt.
I dag vil jeg kigge på Jeremias profeti - så vil jeg til gengæld kigge på de 70 års faste Zakarias Bog beretter om, i morgen.
Jeremias var usædvanligt for en jødisk profet ikke kun udsendt for at profetere for jøderne men for alle folkene (Jer 1:5). Derfor bør man når man læser i Jeremias Bog omhyggeligt bemærke, hvem han taler om - for det er ikke nødvendigvis jøderne der er i fokus. Anyway, Jeremias nedfældede en berømt profeti om det vi i dag kalder det babylonske fangenskab:
"Hele dette land skal blive til ruiner og ødemark, og folkene skal være trælle for Babylons konge i halvfjerds år. v12 Men når der er gået halvfjerds år, vil jeg straffe Babylons konge og folket dér for deres synd, siger Herren; også kaldæernes land straffer jeg og gør det til evig ørken." Jer 25:11-12
JV som prøver at bilde folk ind, at Jerusalem blev ødelagt 70 år før det babylonske rige faldt, peger ofte på dette sted og påstår der står Jerusalem skulle ødelægges 70 år før jøderne vendte tilbage. Men det står der jo ikke noget om - jeg vil anbefale, at man læser stedet igen, og forvisser sig om, at der intet står om Jerusalem i dette citat.
Næ, der står at folkene skal trælle for Babylons konge i 70 år. Dernæst vil Babylons kongedømme falde (og kældæernes land, som heller intet har med Jerusalem at gøre skal også straffes). Allerede her ser vi altså, at et kardinalpunkt for JV ganske enkelt ikke støttes af dette nøglested: de 70 år stedet nævner er 70 års trældom, hvor en række folkefærd skal trælle for Babylons konge.
4 kapitler senere skriver Jeremias om et brev han sendte til nogle jøder der trællede for babylons konge - 11 år før Jerusalem blev ødelagt. Det er interessant, for i dette brev benytter Jeremias en formulering, der beviser, at de 70 år allerede var begyndt på dette tidspunkt: 11 år før Jerusalem blev ødelagt. Lad os se på det:
"Dette siger Herren: Først når der er gået halvfjerds år i Babylon, vil jeg drage omsorg for jer, og jeg vil opfylde det gode løfte, jeg gav jer, og bringe jer tilbage til dette sted." Jer 29:10
Jeremias sender altså et brev til jøderne der holdes fangne i Babylon. Nogle profeter har lovet dem, at de ikke skal bosætte sig permanent i Babylon, idet de snart får lov at vende tilbage til Jerusalem. Men det afviser Jeremias i brevet - først når Babylons 70 år er slut, får de lov at vende tilbage. De 70 års trælleri under Babylon er altså allerede begyndt her 11 år før Jerusalem bliver ødelagt. Igen handler de 70 år om Babylon og ikke om Jerusalem. Forøvrigt ville disse jøder jo komme til at trælle mere end 70 år i Babylon, hvis det virkeligt var Jerusalems ødelæggelse der skulle markere begyndelsen på de 70 års trældom....
Endnu en detalje i Jeremias tekster beviser at det umuligt kan være Jerusalems ødelæggelse de 70 års fangenskab taler om. For hvis de 70 år betød 70 år efter Jerusalems ødelæggelse, ville det jo betyde at JHVH allerede på den tid da Jeremias skrev sit brev havde besluttet at Jerusalem skulle ødelægges. Men det ville gøre Jeremias senere advarsel om at undgå Jerusalems ødelæggelse meningsløs:
"Så sagde Jeremias til Sidkija: »Dette siger Herren, Hærskarers Gud, Israels Gud: Hvis du overgiver dig til babylonerkongens stormænd, skal du overleve; byen bliver ikke brændt ned, og du og din familie skal overleve. v18 Men overgiver du dig ikke til babylonerkongens stormænd, så bliver byen givet i kaldæernes hånd. De brænder den ned, og du undgår ikke at falde i deres hånd.«" Jer 38:17-18
Der er altså mange og tvingende årsager til at afvise, at de 70 år Jeremias taler om handler om Jerusalem:
1) Der står ikke de handler om Jerusalem, men om Babylon
2) De var allerede påbegyndt 11 år før Jerusalems endelige ødelæggelse
3) Jerusalem kunne stadig skånes, selvom de 70 års trældom var en fastslået (og påbegyndt) kendsgerning.
Daniel (som var Babylons fange allerede 20 år før Jerusalem blev ødelagt) læste Jeremias brev om de 70 års fangenskab med ekstra interesse. I den danske oversættelse er hans interesse gengivet således:
"i hans første regeringsår blev jeg, Daniel, opmærksom på angivelsen i bøgerne af det åremål, Jerusalem efter Herrens ord til profeten Jeremias skulle ligge i ruiner, halvfjerds år." Dan 9:2
Den danske oversættelse er desværre upræcis dette sted. Det ville være mere præcist at oversætte det med "Jerusalems ødelæggelser" (i flertal). Jerusalem blev faktisk ødelagt af flere omgange og fanger ført bort af flere omgange - men i 587 fvt var ødelæggelsen næsten total. Det hebraiske ord der her anvendes for "ødelæggelser" (som er oversat "ruiner" i den danske oversættelse) er "chorbah", og betyder ikke en total ødelæggelse. Ezekiel taler eksempelvis om indbyggerne i disse "chorbah" steder (Ez 33:24,27), hvilket beviser, at det ikke betyder et mennesketomt sted. I Nehemias 2:17 kaldes Jerusalem ligeledes "chorbah" selv længe efter jøderne er vendt tilbage.
Daniels reference viser altså ikke, at Jerusalem blev ødelagt i 607 fvt. Men Daniel selv var fange ligefra 606 fvt, så for ham var der jo bare tale om en serie af ødelæggelser, hvor den første gjorde ham selv til fange i Babylon - så for ham var det et fedt at Jeremias talte om Babylons 70 år, for det var det samme som de 70 år der førte ham væk fra Jerusalem som Babylons fange.
Så hvornår var de 70 år så ifølge disse tekster. Ja, Daniel blev jo taget til fange år 606 fvt, så perioden 606-537 fvt er vel det mest rimelige bud. Jerusalems endelige ødelæggelse var først i år 587 fvt (men som vi har set, var der først flere mindre ødelæggelser af byen). Men det bør ikke bekymre os - der står ingen steder, at der skulle gå 70 år fra Jerusalem blev jævnet med jorden til jøderne vendte tilbage.
I morgen vil vi se på to andre tekster, nemlig nogle tekster om 70 års faste i Zakarias Bog og en beretning om 70 års sabbat man kan læse om i Ezras krønnike. De to tekster behandles bedst samlet, så derfor kommer de først i morgen. Her skal vi også se, at der også var en 70 års periode for Jerusalem - men det var ikke den samme som Babylons 70 år.
Det første man skal forstå er, at den kalender vi i dag bruger slet ikke fandtes på Bibelens tid. Så når man kigger på gamle dokumenter står der ikke årstal i dem, som vi umiddelbart kan bruge til noget. I stedet brugte de deres eget kalendersystem, som bl.a. var baseret på hvornår deres konger regerede.
Vi kan altså kun regne med at finde "relative datoer" i Bibelen. Eksempelvis at Jerusalem blev ødelagt så og så mange år efter kong et eller andet gjorde noget. Skal vi have disse relative datoer oversat til noget vi skal bruge, er det derfor nødvendigt, at vi har en eller anden dato alle er enige om. Det har vi heldigvis - det nybabylonske rige blev omstyrtet i år 539 fvt. Og begivenheden er nedfældet i Bibelen, så ved hjælp af denne begivenhed kan vi regne ud, hvornår diverse hændelser i Bibelen fandt sted.
Det andet problem vi løber ind i er, at jøderne jo var i fangenskab i Babylon, så de skrev ikke rigtigt noget, ligesom de ikke havde nogen konger. Der findes derfor kun to muligheder for at lave noget kronologi der giver os årstallet for Jerusalems ødelæggelse i Bibelen - den ene er en profeti om 70 år af Jeremias, den anden er nogle tekster om 70 års faste i Zakarias bog. Alle andre tekster i Bibelen kan måske nok uddybe disse to tekster, men kan ikke selvstændigt fortælle os noget om, hvornår Jerusalem blev ødelagt.
I dag vil jeg kigge på Jeremias profeti - så vil jeg til gengæld kigge på de 70 års faste Zakarias Bog beretter om, i morgen.
Jeremias var usædvanligt for en jødisk profet ikke kun udsendt for at profetere for jøderne men for alle folkene (Jer 1:5). Derfor bør man når man læser i Jeremias Bog omhyggeligt bemærke, hvem han taler om - for det er ikke nødvendigvis jøderne der er i fokus. Anyway, Jeremias nedfældede en berømt profeti om det vi i dag kalder det babylonske fangenskab:
"Hele dette land skal blive til ruiner og ødemark, og folkene skal være trælle for Babylons konge i halvfjerds år. v12 Men når der er gået halvfjerds år, vil jeg straffe Babylons konge og folket dér for deres synd, siger Herren; også kaldæernes land straffer jeg og gør det til evig ørken." Jer 25:11-12
JV som prøver at bilde folk ind, at Jerusalem blev ødelagt 70 år før det babylonske rige faldt, peger ofte på dette sted og påstår der står Jerusalem skulle ødelægges 70 år før jøderne vendte tilbage. Men det står der jo ikke noget om - jeg vil anbefale, at man læser stedet igen, og forvisser sig om, at der intet står om Jerusalem i dette citat.
Næ, der står at folkene skal trælle for Babylons konge i 70 år. Dernæst vil Babylons kongedømme falde (og kældæernes land, som heller intet har med Jerusalem at gøre skal også straffes). Allerede her ser vi altså, at et kardinalpunkt for JV ganske enkelt ikke støttes af dette nøglested: de 70 år stedet nævner er 70 års trældom, hvor en række folkefærd skal trælle for Babylons konge.
4 kapitler senere skriver Jeremias om et brev han sendte til nogle jøder der trællede for babylons konge - 11 år før Jerusalem blev ødelagt. Det er interessant, for i dette brev benytter Jeremias en formulering, der beviser, at de 70 år allerede var begyndt på dette tidspunkt: 11 år før Jerusalem blev ødelagt. Lad os se på det:
"Dette siger Herren: Først når der er gået halvfjerds år i Babylon, vil jeg drage omsorg for jer, og jeg vil opfylde det gode løfte, jeg gav jer, og bringe jer tilbage til dette sted." Jer 29:10
Jeremias sender altså et brev til jøderne der holdes fangne i Babylon. Nogle profeter har lovet dem, at de ikke skal bosætte sig permanent i Babylon, idet de snart får lov at vende tilbage til Jerusalem. Men det afviser Jeremias i brevet - først når Babylons 70 år er slut, får de lov at vende tilbage. De 70 års trælleri under Babylon er altså allerede begyndt her 11 år før Jerusalem bliver ødelagt. Igen handler de 70 år om Babylon og ikke om Jerusalem. Forøvrigt ville disse jøder jo komme til at trælle mere end 70 år i Babylon, hvis det virkeligt var Jerusalems ødelæggelse der skulle markere begyndelsen på de 70 års trældom....
Endnu en detalje i Jeremias tekster beviser at det umuligt kan være Jerusalems ødelæggelse de 70 års fangenskab taler om. For hvis de 70 år betød 70 år efter Jerusalems ødelæggelse, ville det jo betyde at JHVH allerede på den tid da Jeremias skrev sit brev havde besluttet at Jerusalem skulle ødelægges. Men det ville gøre Jeremias senere advarsel om at undgå Jerusalems ødelæggelse meningsløs:
"Så sagde Jeremias til Sidkija: »Dette siger Herren, Hærskarers Gud, Israels Gud: Hvis du overgiver dig til babylonerkongens stormænd, skal du overleve; byen bliver ikke brændt ned, og du og din familie skal overleve. v18 Men overgiver du dig ikke til babylonerkongens stormænd, så bliver byen givet i kaldæernes hånd. De brænder den ned, og du undgår ikke at falde i deres hånd.«" Jer 38:17-18
Der er altså mange og tvingende årsager til at afvise, at de 70 år Jeremias taler om handler om Jerusalem:
1) Der står ikke de handler om Jerusalem, men om Babylon
2) De var allerede påbegyndt 11 år før Jerusalems endelige ødelæggelse
3) Jerusalem kunne stadig skånes, selvom de 70 års trældom var en fastslået (og påbegyndt) kendsgerning.
Daniel (som var Babylons fange allerede 20 år før Jerusalem blev ødelagt) læste Jeremias brev om de 70 års fangenskab med ekstra interesse. I den danske oversættelse er hans interesse gengivet således:
"i hans første regeringsår blev jeg, Daniel, opmærksom på angivelsen i bøgerne af det åremål, Jerusalem efter Herrens ord til profeten Jeremias skulle ligge i ruiner, halvfjerds år." Dan 9:2
Den danske oversættelse er desværre upræcis dette sted. Det ville være mere præcist at oversætte det med "Jerusalems ødelæggelser" (i flertal). Jerusalem blev faktisk ødelagt af flere omgange og fanger ført bort af flere omgange - men i 587 fvt var ødelæggelsen næsten total. Det hebraiske ord der her anvendes for "ødelæggelser" (som er oversat "ruiner" i den danske oversættelse) er "chorbah", og betyder ikke en total ødelæggelse. Ezekiel taler eksempelvis om indbyggerne i disse "chorbah" steder (Ez 33:24,27), hvilket beviser, at det ikke betyder et mennesketomt sted. I Nehemias 2:17 kaldes Jerusalem ligeledes "chorbah" selv længe efter jøderne er vendt tilbage.
Daniels reference viser altså ikke, at Jerusalem blev ødelagt i 607 fvt. Men Daniel selv var fange ligefra 606 fvt, så for ham var der jo bare tale om en serie af ødelæggelser, hvor den første gjorde ham selv til fange i Babylon - så for ham var det et fedt at Jeremias talte om Babylons 70 år, for det var det samme som de 70 år der førte ham væk fra Jerusalem som Babylons fange.
Så hvornår var de 70 år så ifølge disse tekster. Ja, Daniel blev jo taget til fange år 606 fvt, så perioden 606-537 fvt er vel det mest rimelige bud. Jerusalems endelige ødelæggelse var først i år 587 fvt (men som vi har set, var der først flere mindre ødelæggelser af byen). Men det bør ikke bekymre os - der står ingen steder, at der skulle gå 70 år fra Jerusalem blev jævnet med jorden til jøderne vendte tilbage.
I morgen vil vi se på to andre tekster, nemlig nogle tekster om 70 års faste i Zakarias Bog og en beretning om 70 års sabbat man kan læse om i Ezras krønnike. De to tekster behandles bedst samlet, så derfor kommer de først i morgen. Her skal vi også se, at der også var en 70 års periode for Jerusalem - men det var ikke den samme som Babylons 70 år.