Ateisme blottet for sund fornuft
Ateismens moralske problem
Af Jens Madsen og Lalitanatha Dasa
Filosofisk set står ateisme svagt. Det gælder i dens logiske holdbarhed, og det gælder i særdeleshed, når det kommer til spørgsmålet om fastsættelsen af moralske og etiske værdier. Den følgende tekst er til dels sammensat af ting, der er skrevet af Hrdayananda Maharaja og den kristne filosof William Lane Craig, og behandler det umulige i, ateistisk set, at fastsætte en absolut etik om godt eller ondt.
Den store russiske forfatter Dostojevskij skrev: ”Er der ingen udødelighed, er alting tilladt.” Dette beskriver i få ord et centralt tema i al diskussion om etik. Hvordan kan man tale om rigtigt eller forkert, godt eller dårligt, når det i sidste ende ingen forskel gør, om man handler på den ene eller den anden måde. ”I denne grav ligger et stor helgen. Og i graven derovre ligger Stalin, et af de sletteste og ondeste menneske, vi har kendt. Begge opnåede det samme, at ligge to meter under jorden.”
Hvad grundlag har vi for at rose den gode og dadle den slette? Ateistisk set intet, hvilket måske er ateismens største svaghed. For nok kan forskellige mennesker have forskellige etiske værdier og være uenige om, hvad der etisk og uetisk, specielt hvis de ikke har et absolut referencepunkt til fælles. Men alle mennesker har til fælles at anse nogle ting eller handlinger for gode, rigtige og etisk korrekte og andre for dårlige, onde, forkerte eller uetiske. At have etik og gøre sig etiske overvejelser er uadskilleligt fra det at være menneske, og intet menneske ved sine fulde fem, ateist eller teist, vil afvise vigtigheden af en form for etik.
Teisten har intet problem med at begrunde sit etiske standpunkt. Vi høster, som vi sår, nu eller på den anden side af døden. Vi er ikke fuldstændigt uafhængige, men står til ansvar overfor Gud. Eller endnu bedre: At være et etisk menneske er fuldkommenhed i sig selv, den fulde harmoni med Guds ønsker og væsen, vores virkelige natur. At være etisk er mere end et middel til at opnå noget såsom at slippe for senere straf eller opnå en jordisk eller himmelsk belønning. Det er selve vores natur. Alt andet er ufrie og unaturlige tilstande. Etik er en naturlig konsekvens af teistens livssyn.
Ateistens manglende etiske fundament
Anderledes forholder det sig med ateisten. Hvordan fastsætter man moralske normer uden et absolut referencepunkt? Umiddelbart virker det ret umuligt at skelne ondt fra godt, medmindre man har et referencepunkt til noget, som er absolut sandt og godt, dvs. sandt og godt overalt, til alle tider, for alle væsner. Ellers er man som en båd på havet en overskyet nat uden et kompas, og kan ikke skelne syd fra nord uden kompasnålens absolutte referencepunkt. Det ubegrænsede referencepunkt til at skelne godt fra ondt kan kun findes i Gud. Hvis Gud ikke eksisterer, findes der heller ingen moralske absolutter, med hvilke vi kan bedømme noget (eller nogle) som værende godt eller dårligt.
Eftersom ateisme er benægtelsen af eller fraværet af troen på Gud, hører man somme tider ateister sige, at der er intet moralsk rigtigt og forkert, eller at alle moralske principper som rigtigt eller forkert, godt og ondt, til syvende og sidst er relative.
Konsekvensen af et sådant synspunkt er farlig. Er moral, som mange ateister siger, bare skikke, dvs. noget, som visse kulturer tager til sig i tidens løb, bliver det reelt set umuligt at fordømme krig, undertrykkelse eller forbrydelse på et objektivt grundlag eller at ophøje retfærdighed, sandhed eller kærlighed som absolut gode. Hvad vi vælger, betyder intet, for der er intet rigtigt eller forkert.
Nogle ateister indser, at dette er følgen af deres livssyn. F.eks. er Camus berømt for at have sagt, at livets eneste vigtige spørgsmål er, hvornår man skal begå selvmord (hvilket han så gjorde). Men andre ateister udviser en forbløffende tilknytning til etiske værdier. Karl Marx, en berømt ateist, kæmpede en politisk kamp omkring det etisk forkerte i, at nogle har for meget, og mange har for lidt. Forstod Marx den virkelige implikation af sin ateisme? Næppe, for hvordan kunne da have en sådan gnist for sit etiske felttog.
Filosofiske krumspring
Mange har forsøgt at redde ateismen fra dens etiske kollaps. Generelt går de i retning af følgende:
1. Moralske værdier er relative, men nyttige for menneskeheden. For at have fred og optimere den menneskelige lykke skal vi fastholde, at visse ting er dårlige og stigmatisere dem som voldtægt, mord, tyveri osv., og at visse aktiviteter er gode som f. eks. at give velgørenhed, praktisere selvbeherskelse og være lovlydig, så man ikke gør alt, hvad man føler for at gøre, det øjeblik man føler behov for at gøre det. Det er i vores alles interesse at være moralske mennesker. Vi bør have en social kontrakt om at gøre det, vi regner for godt, og ikke gøre det, vi regner for ondt.
2. Livet er fundamentalt meningsløst, men hvert menneske bør på fortvivlelsens afgrund vende sig om, tage ansvaret for sit liv i egne hænder og vælge sin bestemte mening med livet. Af dette valg af livets mening følger så et helt sæt etiske leveregler. (Dette er en populær formulering af den ateistiske eksistentialisme.)
3. Vi skal fortsætte med at kalde visse ting henholdsvis gode og onde, eftersom de medvirker til artens overlevelse. Menneskeheden har som en kollektiv genpulje en fælles interesse i at opretholde denne genpulje. Vi har et naturligt instinkt for at bevare vores art, og hvis vi ikke havde dette instinkt, ville vi ikke være her i dag. Evolutionen så at sige udvælger bestemte typer adfærd, som vi kalder godhed, og straffer visse typer adfærd, som vi kalder ondskab. Derfor bør vi respektere disse medfødte instinkter, som har bevaret vores art indtil nu.
Til disse filosofiske krumspring kan man for det første sige, at i vore ører lyder det mest af alt som forsøg på både at have mel i munden og blæse på samme tid. Med andre ord vil man både have den materialistiske fornøjelse ved at fornægte Gud og sjælen og etablere sig selv som skabelsens centrum og samtidigt nyde godt af alle religionens moralske fordele.
Angående 1. Dette synspunkt forkastes af Platon i Staten, hvor han lader en af Sokrates’ opponenter, Glaucon, argumentere noget i denne retning:
”Denne type kontrakt, hvor alle er enige om at være flinke overfor hinanden, er god for de svage. For dem er det en storartet handel, for de ville alligevel have tabt og være blevet trampet ned. Men for de stærke er det en dårlig handel. De stærke, som enten intellektuelt, fysisk eller organisatorisk rent faktisk har magten over menneskesamfundet og kan tilegne sig, hvad de vil, taber ved sådanne kontrakter.”
Platon konkluderer, at hvis etik (eller retfærdighed) skal have nogen værdi overhovedet, kan den ikke være et middel til noget, men må være en absolut værdi i sig selv. Ideen om social kontrakt kan ifølge Platon ses som de svages trick for at beskytte sig selv mod de stærkere mennesker. Sympatisk, bevares, men intet absolut værdigrundlag i sig selv. Hvis de stærke er kloge eller snu nok, forkaster de dette og bruger deres magt til at nyde livet meget mere, end hvis de lader sig begrænse af en social kontrakt. Kun hvis vi indfører højere begreber som Gud og en retfærdighed efter dette liv, giver det mening for de stærke og de rige at være etiske. Ellers har man en situation som i vore dages ateistisk dominerede verden, hvor verdens 100 rigeste familier ejer mere, end verdens fattige halvdel på 3 milliarder mennesker ejer, uden at bekymre sig alt for meget derom. Ledtes verdens rige mennesker af etik og ikke begær, rakte de hånden ud til deres fattige søstre og brødre. (Note: ifølge vedisk etik tilskyndes vaisyaer til at samle sig formuer og blive velstående, men samtidigt forstå, at deres pligt er at øve omfattende velgørenhed, hvilket er en højere form for retfærdighed end at harmes over de rige og trække dem ned til de fattiges fattigdom.)
Angående punkt 2. Når man taler om en mening med livet, referer man til noget, der allerede er givet i det øjeblik, man fødes. Mening kan ikke defineres af en selv, ligesom lov ikke er noget, der defineres af den enkelte borger. Kan hver borger danne sin egen lov, har man ikke lov, men lovløshed.
’At vælge sig en mening i en meningsløs situation’ lyder flot, men dækker blot over en grundlæggende meningsløshed. Kan man vælge sin egen mening med livet, og det er ligegyldigt, om man vælger den ene mening eller den anden mening, er det fortsat meningsløshed og kan ikke give noget grundlag for en absolut etik.
Angående punkt 3. Hvis vi vil være ærlige, kan vi se, at de flestes andre livsarter ikke er etiske og bevidste om godt og ondt, men overlever fortrinligt trods det.
Vi ser også, at hvis en vis moral er den bedste måde for arten at overleve på lige nu, risikerer vi, at moralske principper som at være venlig mod andre mennesker, hjælpe de svage i stedet for at udnytte dem, respektere ens forældre, give velgørenhed, være tålmodighed osv., forsvinder, når det viser sig, at det, vi anser for moralsk korrekt adfærd faktisk er upraktisk og forhindrer udviklingen af en robust genpujle. Vi kan bestemme os til, at for at styrke generne og menneskehedens overlevelse er det bedre, at de svagere artsfæller som handicappede og syge skaffes af vejen. Dette er rent faktisk allerede sket flere gange, specielt i første halvdel af det 20ende århundrede. En antropologisk teori om at kalde visse ting gode og onde, fordi det er praktisk for artens overlevelse, har allerede bevist sin uduelighed til at kunne udgøre et grundlag for urokkelige moralske værdier.
Hvilken absolut og objektiv værdi er der i det hele taget i at bevare menneskeheden som art? For at sige, at det har værdi at bevare menneskearten, må vi have fastslået, om det overhovedet har nogen værdi, at mennesker eksisterer. Da jorden og alt dens liv kun er et midlertidigt fænomen, nærmest som skumbølger på havet, der opstår det ene øjeblik og forsvinder det næste, og der ifølge ateistens opfattelse intet andet er end det, er det svært at se, hvilken absolut værdi, der ligger i en bestemt tilfældig arts såkaldte ’overlevelse’ (hvilket den til syvende og sidst ikke gør). Værdien af at bevare arten eller generne er allerhøjst relativ, dvs. har kun værdi fra visse synsvinkler (hvilket er betydningen af relativ). Det er mest en skrøne, vi mennesker her fortæller os selv. Bevarelse af generne er ikke et objektivt grundlag for værdier for absolut godhed og ondskab i verden.
Moral beviser Guds eksistens
En aften sidder familien Danmark foran fjernsynet, og TV-avisen fortæller om en diktator, der ubarmhjertigt nedslagter tusinder af uskyldige inklusive kvinder, børn og gamle mennesker. Hvorfor bliver vi alle bliver rystede og forfærdede og harmes i vores inderstes inderste? Påstanden i denne artikel er, at følelsen af, at noget er rigtigt, og andet er forkert eller direkte forkasteligt er et overvældede stærkt vidnesbyrd på, at vi – i hvert fald på det ubevidste plan – i bund og grund godt ved, at der eksisterer objektive og absolutte værdier, og at vi dermed også bevidst eller ubevidst indrømmer, at der er en kilde til disse absolutte værdier. At alle mennesker inklusive ateister igennem deres adfærd indrømmer eksistensen af absolutte værdier, er i sig selv et stærkt bevis på Guds eksistens.
Af Jens Madsen og Lalitanatha Dasa
Filosofisk set står ateisme svagt. Det gælder i dens logiske holdbarhed, og det gælder i særdeleshed, når det kommer til spørgsmålet om fastsættelsen af moralske og etiske værdier. Den følgende tekst er til dels sammensat af ting, der er skrevet af Hrdayananda Maharaja og den kristne filosof William Lane Craig, og behandler det umulige i, ateistisk set, at fastsætte en absolut etik om godt eller ondt.
Den store russiske forfatter Dostojevskij skrev: ”Er der ingen udødelighed, er alting tilladt.” Dette beskriver i få ord et centralt tema i al diskussion om etik. Hvordan kan man tale om rigtigt eller forkert, godt eller dårligt, når det i sidste ende ingen forskel gør, om man handler på den ene eller den anden måde. ”I denne grav ligger et stor helgen. Og i graven derovre ligger Stalin, et af de sletteste og ondeste menneske, vi har kendt. Begge opnåede det samme, at ligge to meter under jorden.”
Hvad grundlag har vi for at rose den gode og dadle den slette? Ateistisk set intet, hvilket måske er ateismens største svaghed. For nok kan forskellige mennesker have forskellige etiske værdier og være uenige om, hvad der etisk og uetisk, specielt hvis de ikke har et absolut referencepunkt til fælles. Men alle mennesker har til fælles at anse nogle ting eller handlinger for gode, rigtige og etisk korrekte og andre for dårlige, onde, forkerte eller uetiske. At have etik og gøre sig etiske overvejelser er uadskilleligt fra det at være menneske, og intet menneske ved sine fulde fem, ateist eller teist, vil afvise vigtigheden af en form for etik.
Teisten har intet problem med at begrunde sit etiske standpunkt. Vi høster, som vi sår, nu eller på den anden side af døden. Vi er ikke fuldstændigt uafhængige, men står til ansvar overfor Gud. Eller endnu bedre: At være et etisk menneske er fuldkommenhed i sig selv, den fulde harmoni med Guds ønsker og væsen, vores virkelige natur. At være etisk er mere end et middel til at opnå noget såsom at slippe for senere straf eller opnå en jordisk eller himmelsk belønning. Det er selve vores natur. Alt andet er ufrie og unaturlige tilstande. Etik er en naturlig konsekvens af teistens livssyn.
Ateistens manglende etiske fundament
Anderledes forholder det sig med ateisten. Hvordan fastsætter man moralske normer uden et absolut referencepunkt? Umiddelbart virker det ret umuligt at skelne ondt fra godt, medmindre man har et referencepunkt til noget, som er absolut sandt og godt, dvs. sandt og godt overalt, til alle tider, for alle væsner. Ellers er man som en båd på havet en overskyet nat uden et kompas, og kan ikke skelne syd fra nord uden kompasnålens absolutte referencepunkt. Det ubegrænsede referencepunkt til at skelne godt fra ondt kan kun findes i Gud. Hvis Gud ikke eksisterer, findes der heller ingen moralske absolutter, med hvilke vi kan bedømme noget (eller nogle) som værende godt eller dårligt.
Eftersom ateisme er benægtelsen af eller fraværet af troen på Gud, hører man somme tider ateister sige, at der er intet moralsk rigtigt og forkert, eller at alle moralske principper som rigtigt eller forkert, godt og ondt, til syvende og sidst er relative.
Konsekvensen af et sådant synspunkt er farlig. Er moral, som mange ateister siger, bare skikke, dvs. noget, som visse kulturer tager til sig i tidens løb, bliver det reelt set umuligt at fordømme krig, undertrykkelse eller forbrydelse på et objektivt grundlag eller at ophøje retfærdighed, sandhed eller kærlighed som absolut gode. Hvad vi vælger, betyder intet, for der er intet rigtigt eller forkert.
Nogle ateister indser, at dette er følgen af deres livssyn. F.eks. er Camus berømt for at have sagt, at livets eneste vigtige spørgsmål er, hvornår man skal begå selvmord (hvilket han så gjorde). Men andre ateister udviser en forbløffende tilknytning til etiske værdier. Karl Marx, en berømt ateist, kæmpede en politisk kamp omkring det etisk forkerte i, at nogle har for meget, og mange har for lidt. Forstod Marx den virkelige implikation af sin ateisme? Næppe, for hvordan kunne da have en sådan gnist for sit etiske felttog.
Filosofiske krumspring
Mange har forsøgt at redde ateismen fra dens etiske kollaps. Generelt går de i retning af følgende:
1. Moralske værdier er relative, men nyttige for menneskeheden. For at have fred og optimere den menneskelige lykke skal vi fastholde, at visse ting er dårlige og stigmatisere dem som voldtægt, mord, tyveri osv., og at visse aktiviteter er gode som f. eks. at give velgørenhed, praktisere selvbeherskelse og være lovlydig, så man ikke gør alt, hvad man føler for at gøre, det øjeblik man føler behov for at gøre det. Det er i vores alles interesse at være moralske mennesker. Vi bør have en social kontrakt om at gøre det, vi regner for godt, og ikke gøre det, vi regner for ondt.
2. Livet er fundamentalt meningsløst, men hvert menneske bør på fortvivlelsens afgrund vende sig om, tage ansvaret for sit liv i egne hænder og vælge sin bestemte mening med livet. Af dette valg af livets mening følger så et helt sæt etiske leveregler. (Dette er en populær formulering af den ateistiske eksistentialisme.)
3. Vi skal fortsætte med at kalde visse ting henholdsvis gode og onde, eftersom de medvirker til artens overlevelse. Menneskeheden har som en kollektiv genpulje en fælles interesse i at opretholde denne genpulje. Vi har et naturligt instinkt for at bevare vores art, og hvis vi ikke havde dette instinkt, ville vi ikke være her i dag. Evolutionen så at sige udvælger bestemte typer adfærd, som vi kalder godhed, og straffer visse typer adfærd, som vi kalder ondskab. Derfor bør vi respektere disse medfødte instinkter, som har bevaret vores art indtil nu.
Til disse filosofiske krumspring kan man for det første sige, at i vore ører lyder det mest af alt som forsøg på både at have mel i munden og blæse på samme tid. Med andre ord vil man både have den materialistiske fornøjelse ved at fornægte Gud og sjælen og etablere sig selv som skabelsens centrum og samtidigt nyde godt af alle religionens moralske fordele.
Angående 1. Dette synspunkt forkastes af Platon i Staten, hvor han lader en af Sokrates’ opponenter, Glaucon, argumentere noget i denne retning:
”Denne type kontrakt, hvor alle er enige om at være flinke overfor hinanden, er god for de svage. For dem er det en storartet handel, for de ville alligevel have tabt og være blevet trampet ned. Men for de stærke er det en dårlig handel. De stærke, som enten intellektuelt, fysisk eller organisatorisk rent faktisk har magten over menneskesamfundet og kan tilegne sig, hvad de vil, taber ved sådanne kontrakter.”
Platon konkluderer, at hvis etik (eller retfærdighed) skal have nogen værdi overhovedet, kan den ikke være et middel til noget, men må være en absolut værdi i sig selv. Ideen om social kontrakt kan ifølge Platon ses som de svages trick for at beskytte sig selv mod de stærkere mennesker. Sympatisk, bevares, men intet absolut værdigrundlag i sig selv. Hvis de stærke er kloge eller snu nok, forkaster de dette og bruger deres magt til at nyde livet meget mere, end hvis de lader sig begrænse af en social kontrakt. Kun hvis vi indfører højere begreber som Gud og en retfærdighed efter dette liv, giver det mening for de stærke og de rige at være etiske. Ellers har man en situation som i vore dages ateistisk dominerede verden, hvor verdens 100 rigeste familier ejer mere, end verdens fattige halvdel på 3 milliarder mennesker ejer, uden at bekymre sig alt for meget derom. Ledtes verdens rige mennesker af etik og ikke begær, rakte de hånden ud til deres fattige søstre og brødre. (Note: ifølge vedisk etik tilskyndes vaisyaer til at samle sig formuer og blive velstående, men samtidigt forstå, at deres pligt er at øve omfattende velgørenhed, hvilket er en højere form for retfærdighed end at harmes over de rige og trække dem ned til de fattiges fattigdom.)
Angående punkt 2. Når man taler om en mening med livet, referer man til noget, der allerede er givet i det øjeblik, man fødes. Mening kan ikke defineres af en selv, ligesom lov ikke er noget, der defineres af den enkelte borger. Kan hver borger danne sin egen lov, har man ikke lov, men lovløshed.
’At vælge sig en mening i en meningsløs situation’ lyder flot, men dækker blot over en grundlæggende meningsløshed. Kan man vælge sin egen mening med livet, og det er ligegyldigt, om man vælger den ene mening eller den anden mening, er det fortsat meningsløshed og kan ikke give noget grundlag for en absolut etik.
Angående punkt 3. Hvis vi vil være ærlige, kan vi se, at de flestes andre livsarter ikke er etiske og bevidste om godt og ondt, men overlever fortrinligt trods det.
Vi ser også, at hvis en vis moral er den bedste måde for arten at overleve på lige nu, risikerer vi, at moralske principper som at være venlig mod andre mennesker, hjælpe de svage i stedet for at udnytte dem, respektere ens forældre, give velgørenhed, være tålmodighed osv., forsvinder, når det viser sig, at det, vi anser for moralsk korrekt adfærd faktisk er upraktisk og forhindrer udviklingen af en robust genpujle. Vi kan bestemme os til, at for at styrke generne og menneskehedens overlevelse er det bedre, at de svagere artsfæller som handicappede og syge skaffes af vejen. Dette er rent faktisk allerede sket flere gange, specielt i første halvdel af det 20ende århundrede. En antropologisk teori om at kalde visse ting gode og onde, fordi det er praktisk for artens overlevelse, har allerede bevist sin uduelighed til at kunne udgøre et grundlag for urokkelige moralske værdier.
Hvilken absolut og objektiv værdi er der i det hele taget i at bevare menneskeheden som art? For at sige, at det har værdi at bevare menneskearten, må vi have fastslået, om det overhovedet har nogen værdi, at mennesker eksisterer. Da jorden og alt dens liv kun er et midlertidigt fænomen, nærmest som skumbølger på havet, der opstår det ene øjeblik og forsvinder det næste, og der ifølge ateistens opfattelse intet andet er end det, er det svært at se, hvilken absolut værdi, der ligger i en bestemt tilfældig arts såkaldte ’overlevelse’ (hvilket den til syvende og sidst ikke gør). Værdien af at bevare arten eller generne er allerhøjst relativ, dvs. har kun værdi fra visse synsvinkler (hvilket er betydningen af relativ). Det er mest en skrøne, vi mennesker her fortæller os selv. Bevarelse af generne er ikke et objektivt grundlag for værdier for absolut godhed og ondskab i verden.
Moral beviser Guds eksistens
En aften sidder familien Danmark foran fjernsynet, og TV-avisen fortæller om en diktator, der ubarmhjertigt nedslagter tusinder af uskyldige inklusive kvinder, børn og gamle mennesker. Hvorfor bliver vi alle bliver rystede og forfærdede og harmes i vores inderstes inderste? Påstanden i denne artikel er, at følelsen af, at noget er rigtigt, og andet er forkert eller direkte forkasteligt er et overvældede stærkt vidnesbyrd på, at vi – i hvert fald på det ubevidste plan – i bund og grund godt ved, at der eksisterer objektive og absolutte værdier, og at vi dermed også bevidst eller ubevidst indrømmer, at der er en kilde til disse absolutte værdier. At alle mennesker inklusive ateister igennem deres adfærd indrømmer eksistensen af absolutte værdier, er i sig selv et stærkt bevis på Guds eksistens.