Mojn alle,
hvad vil det egentlig koste at få monteret et autogas anlæg?
Og hvilken effekt vil det have på afgift/forsikring? Tager staten brændstofbesparelsen fra mig igen eller vil det godt kunne betale sig at få gas monteret?
Takker :-)
tilføjet af Afgift plaget
Det er for dyrt.
En liter autogas koster lidt over 12kr, så det er der ikke noget billigt ved. http://www.q8.dk/Priser/Prisliste.aspx
Derudover ser der ud som om der kun er 10 tankstationer her i lander som sælger det. http://www.fdm.dk/bilen-til-daglig/benzinpriser/autogas-danmark
Lidt bedre hvis du kan tanke i Tyskland, en liter koster omkring 0,60-0,70euro.
Bare i Flensborg findes der 5 tankstationer med autogas (lpg)
Hvordan Vægt/grønafgift er på det i dag ved jeg ikke.
Forsikringen skulle vil være ligeglade.
Så er der muligheden for at montere en gasgenerator, samme princip som under krigen.
Nogle gale folk i Sverige og Finland kører med sådan et anlæg.
Det er nok meget tvivlsomt om de Danske myndigheder kan se det smarte i det. http://www.vedbil.se/veddrift.shtml
tilføjet af Mr. Yde
Bor ved grænsen
Så det med at tanke i Tyskland er oplagt.
Spørgsmålet er så, hvor meget afgiften stiger om året for dem der vover at søge alternativer i klimabevidstheds-Danmark (den der finde ironien må beholde den). Skal der måske ligefrem en ny registreringsafgift til?
tilføjet af Mojn
Gasanæg
Jo det kan sagtens betale sig! men det er en Skandale at vi bor et land hvor Skat/stat vil styre bilejere's vaner gennem afgifter og gebyrer, det er jo legaliseret mafiametoder den danske stat bruger, kunne man tanke gas i DK ville det ej kunne betale sig for prisen ville ligge på det samme som Diesel fordi staten skal ha afgiftpenge igen igen.
Se f.eks det nyeste mafia-stunt hvor staten pludselig ik vil ha gulpladebiler til privat??? først gør de dem billige, så blir der solgt mange, derefter vil de begrænse dem ved at forlange 25.000 kr om året hvis man kører i en firehjulstrækker privat???? og alle med disse biler kan pludselig ik få noget for dem. Vi betaler i forvejen for 3 biler når vi køber 1 og DK ER DET DYRESTE LAND I HELE VERDEN AT KØBE/KØRE BIL I!!! STATEN ER EN FORBRYDERORGANISATION på bilområdet!
Når det er sagt, bør man dog gøre op med sig selv hvor længe man vil beholde køretøjet da der jo er en udgift i forbindelse med montering af gasanlægget.
Det kan på en bil med monopoint indsprøjtning gøres for ca 7500 kr incl mont. det er det billigste jeg kender til, har man en V8 Mercedes eller en bil med multipoint indsprøjtning er det måske omkring 18-20.000 kr.
det er valgfrit hvor stor en beholder man vil ha de fleste vælger den der ligger i hullet hvor reshjul normalt ligger og det er naturligvis muligt at slå over på benzin når gastanken er tom.
Det er nok sjovest at gøre det hvis man bor i det sydlige Jylland, da der mig bekendt ik er muligt at tanke gas i DK, så over grænsen en gang hver 14 dag og fylde op.
PT koster gas 4,80 kr/l og det er i Tyskland klart det billigste at køre med da Diesel ligger omkring 9,60 kr/l Tilmed belønner de i Tyskland disse som kører gas med billigere årlige skatter da det er mere miljø rigtigt. (men ik i DK)
Jeg kender flere der kører gas i bla. nye BMW og Mercedes og de griner af dem der kører Diesel.
Prisen på gas er iøvrigt låst fast til 2015 i Tyskland, så der ik kommer nogen ubehagelige overraskelser som i DK i form af afgifter Skatter og gebyrer.
Skriv en mail til dynamicstar@sol.dk hvis du vil vide mere. Mojn
tilføjet af Flüssiggas manden
Det er nok mere ublu avancer end for høje afgifter
I Tyskland er der siden 2007 kommet ca 100 nye autogasanlæg om måneden. Tallet er steget fra 3000 tankningssteder til nu over 6000 på 3 år. Antallet af biler på autogas er osse steget på tre år fra ca. 300.000 stk til nu over 500.000 stk.
Det koster typisk 20 - 30.000 kr at konvertere sit anlæg anhængigt af antallet af cylindre på bilen.
Der er i Tyskland en delvis afgiftsfritagelse for autogas frem til 2018, således at punktafgiften omregnet kun er på 72 øre per liter - i Danmark er den på 2 kr. per liter, men når der ses bort fra punktafgifterne er der alligevel en forskel på forbrugerpriserne på næsten 6 kr per liter, hvilket kan tilskrives forskellen på produktprisen i f.eks Danmark og Tyskland. Det samme billede er gældende i Norge - her er der slet ingen punktafgift.
Se f.eks på EOF's hjemmeside at produktprisen for autogas udgør hele 64% af den samlede pris, mens det f.eks for 95 oktan benzin er 42 % - tal fra april 2010.
En bil på CNG(naturgas) kører typisk 280 km på en tankfuld gas og en autogas(LPG) bil kører 650 km på en tankfuld. At der er betydelige miljømæssige fordele ved autogassen skal jeg ikke trætte med i dette indlæg, men blot konstatere at et særdeles potent (oktantal 105-115) og rent brændstof tilsyneladende på grund af afgifter og meget interessante produktpriser ikke er et reelt alternativ i Danmark.
At kalde autogas en halv løsning, er nok ikke helt korrekt. Der er et overskud af denne gas og den er helt klart en bedre og billigere løsning til at nedbringe forureningen i transportsektoren end naturgassen, men kan klart ikke opfylde hele behovet. De to produkter kan fint eksistere på det samme marked, med en afgiftsfritagelse, der kan understøtte udviklingen.
Det viser udviklingen i hele verden omkring os. Tyskland er et rigtig godt eksempel. Men selv uden en afgiftsfritagelse ville autogas være et alternativ, såfremt det blev importeret fra Tyskland, idet produktpriserne åbenbart er for høje her i Danmark.
tilføjet af Arek
Ang Gas Anlæg til bilen
Man kan får en aut.gas anlæg monterert i Polen og der spare man mindst 50% til det danske priser og gas i Polen køster ca 35%mindre and i Tyskland og er nærmest over alt i det Polske tankstationer...