Bar Jesus alverdens synd på Korset?
Der har jo været lidt diskussion om, var det Jesus der bar alverdens synd på Korset, døde og derved blev menneskenes frelser eller var det Gud eller hvad?
Det er jo et udmærket spørgsmål og da Kristendommen jo netop handler om det, menneskers frelse og det evige liv, kan det jo godt undre, at der er så stor usikkerhed om det.
Nu er der flere ting der er indeholdt i, og bag ved et sådan spørgsmål og det er jo; hvad er det vi skal frelses fra? Hvilke synder er det vi skal bede om tilgivelse for og hvorfor var det nødvendigt, at Jesus skulle Korsfæstes, da han jo var en god mand?
Jeg kan godt forstå, at han irriterede sin samtid, sit eget folk og sikkert blev gjort til grin af Romerne, men alligevel.
Mennesker ned gennem tiden har jo trods alt godt kunne forstå godhed og venlighed der i Jesu tilfælde udtryktes gennem at han trøstede folk, hjalp dem med gode ord og vejledning.
Han sørgede også i flere tilfælde for mad og forplejning; han helbredte folk mirakuløst og oprejste endog mennesker fra de døde.
Personligt vil jeg selv reagere, at jeg er jo sådan set ligeglad med, hvem han er hvis han helbreder mig og oprejste min datter fra de døde. Så ville jeg jo være en sådan mand evig taknemmelig.
Jesus var en meget fredelig mand man trykt kunne stole på, så alt synes jo at være i orden. Og når han så yderligere henviser til Gud, må det jo siges at være i orden.
_____________________________________________________
Nu har der jo også været diskuteret om hvem Jesus i virkeligheden var. Ja, det kan jo også godt undre, for medens man
a) på den ene side (Jehovas Vidner) mener, at Jesus var kun et menneske;
b) og på den anden side (de Kristne) mener, at Jesus var mere end et menneske, ja ligefrem Gud, dog forstået på den måde, at vi Kristne mener, at Jesus var mere end et menneske og ja, sand menneske og sand Gud,
1) sand menneske i kød og blod, født af Jomfru Maria
2) og sand Gud udtrykt i sin Ånd;
Derfor spørgsmålet, var det mennesket Jesus der bar menneskehedens synd (hvad det så end er) på Korset eller var det Gud?
Var det mennesket Jesus der døde eller var det Gud der døde.
_______________________________________________________
Det der er mest utroligt i hele denne sag er, at ingen gider høre hvad de Kristne selv tror på. Vi ved alle hvad Jehovas Vidner tror på og vi ved alle hvad Muhamedanerne tror på, men ingen er interesseret i hvad de Kristne selv siger de tror på.
Nu har det været sagt så mange gange her på debatten og jeg undre mig om folk ikke læser det vi skriver eller om det er fordi de ikke forstår det vi skriver eller er de blinde overfor de ord vi skriver, så de end ikke ser det?
Derfor vil jeg med det samme gøre det klart. Når vi Kristne siger, at Jesus var ”sand menneske, født af Jomfru Maria, betyder det nøjagtig hvad jeg skriver.
Når vi Kristne så siger, at Jesus var mere end et menneske, ja også sand Gud udtrykt i sin Ånd, betyder det altså nøjagtig hvad vi siger.
Det er hvad vi tror på. Så vi skelner altså mellem mennesket Jesus og ”sand Gud, udtrykt Gud i sin Ånd”. Vi skelner altså mellem hvad betyder og det er så det vi siger.
Nu er det jo klart, at der er flere trosretninger og religioner og sekter, men jeg siger jo heller ikke, at andre skal tro det vi siger og skriver, men at det er hvad vi forstår fra Bibelen og det vi tror på.
Det må man jo acceptere, at det er hvad vi siger og det er hvad vi tror. Det betyder så, at vi tror at Gud ikke kan dø. Det er også noget der har været påstået af især Jehovas Vidner der, man skulle tro, at de ikke kunne læse.
De påstår, at Kristne tror Gud døde, men vi siger, at det tror vi ikke på for Gud kan ikke dø. Hvorfor bliver de så ved med (sand digtning) at sige, at vi tror Gud døde på Korset?
Det er fordi de vil skabe misforståelse og løgnepropaganda om hvad vi tror på. Det er da klart, skabe løgnepropaganda og misforståelse og digte og blande ”det hele” samme til én uforståelig gang suppe, har altså ikke noget med den Kristne tro at gøre.
Jeg tror jeg har gjort det helt klart hvad vi Kristne tror på. Kommer Jehovas Vidner nu på banen for at diskutere dette og sige det modsatte, er det fordi de er fulde af løgn og råddenskab.
Så er det fordi man er en troll og ikke vil forstå det vi siger.
____________________________________________
Nå, men tilbage til det indledende spørgsmål; var det mennesket Jesus der bar alverdens synd eller var det Gud?
Hvem var det der hængte på Korset? Det var jo Jesus og det var jo Romerne der henrettede Jesus og det var de Jødiske præster der benægtede Jesus og ønskede ham død. Romerne ønskede det ikke, men Pontius Pilatus kunne ikke handle anderledes end han gjorde; han var fanget i en umulig situation og gjorde altså hvad han gjorde, skrev hvad han skrev og ”vaskede sine hænder”.
I Hebræerbrevet kap. 11 - 13 omtales dette handlingsforløb.
v8 Jesus Kristus er den samme i går og i dag og til evig tid.
v9 Lad jer ikke føre på afveje af alle mulige fremmede lærdomme; for det er godt, at hjertet styrkes af nåden og ikke af en bestemt slags mad, som aldrig har gavnet dem, der lagde vægt på det.
v10 Vi har et alter, som de, der gør tjeneste ved Åbenbaringsteltet, ikke har ret til at få føde fra.
v11 For kroppene af de dyr, hvis blod som syndoffer bringes ind i helligdommen af ypperstepræsten, brændes op uden for lejren.
v12 Derfor var det også uden for byporten, Jesus led for at hellige folket med sit eget blod.
v13 Lad os da gå ud til ham »uden for lejren« og bære hans forhånelse; v14 for her har vi ikke en by, der består, men vi søger frem til den, der skal komme.
v15 Lad os bestandig ved ham bringe Gud takoffer, det vil sige frugten af læber, som bekender hans navn.
v16 Glem heller ikke godgørenhed og gavmildhed; det er den slags ofre, Gud finder behag I.
v20 Måtte fredens Gud, der førte fårenes store hyrde, vor Herre Jesus, op fra de døde med en evig pagts blod, v21 sætte jer i stand til alt godt, så I gør hans vilje, idet han selv udvirker i os, hvad der er ham velbehageligt ved Jesus Kristus. Ham tilhører æren i evighedernes evigheder! Amen.
Citat slut.
___________________________________
Man kunne jo med rette spørge: Kunne en Gedebuk bære alverdens synd? Prøv at læse her:
3.Mosebog kap. 16
Kun således må Aron komme ind i Helligdommen: Med en ung Tyr til Syndoffer og en Væder til Brændoffer;
4 han skal iføre sig en hellig Linnedkjortel, bære Linnedbenklæder over sin Blusel, omgjorde sig med et Linnedbælte og binde et Linned Hovedklæde om sit Hoved; det er hellige Klæder; og han skal bade sit Legeme i Vand, før han ifører sig dem.
5 Af Israeliternes Menighed skal han tage to Gedebukke til Syndoffer og en Væder til Brændoffer.
______________________________________________
(Aron i sin egenskab af Ypperstepræst) skal han tage to Gedebukke til
Syndoffer og en Væder til Brændoffer.
6. Så skal Aron ofre sin egen Syndoffertyr og skaffe sig og sit Hus
Soning.
7. Derefter skal han tage de to Bukke og stille dem frem for
HERRENs Åsyn ved Indgangen til Åbenbaringsteltet.
8. Og Aron skal kaste Lod om de to Bukke, et Lod for HERREN og et
for Azazel;9.og den Buk, der ved Loddet tilfalder HERREN, skal Aron føre frem og ofre som Syndoffer;
_____________________________________________
10. men den Buk, der ved Loddet tilfalder Azazel, skal fremstilles
levende for HERRENs Åsyn, for at man kan fuldbyrde Soningen over
den og sende den ud i Ørkenen til Azazel.
11. Aron skal da føre sin egen Syndoffertyr frem og skaffe sig og
sit Hus Soning og slagte sin egen Syndoffertyr.
12. Derpå skal han tage en Pandefuld Gløder fra Alteret for HERRENs
Åsyn og to Håndfulde stødt, vellugtende Røgelse og bære det
inden for Forhænget.
13. Og han skal komme Røgelse på Ilden for HERRENs Åsyn, så at
Røgelsesskyen skjuler Sonedækket oven over Vidnesbyrdet, for at
han ikke skal dø.
14. Så skal han tage noget af Tyrens Blod og stænke det med sin
Finger fortil på Sonedækket, og foran Sonedækket skal han syv
Gange stænke noget af Blodet med sin Finger.
15. Derefter skal han slagte Folkets Syndofferbuk, bære dens Blod
inden for Forhænget og gøre med det som med Tyrens Blod, stænke
det på Sonedækket og foran Sonedækket.
16. Således skal han skaffe Helligdommen Soning for Israeliternes
Urenhed og deres Overtrædelser, alle deres Synder, og på samme
Måde skal han gøre med Åbenbaringsteltet, der har sin Plads hos
dem midt i deres,Urenhed.
17. Intet Menneske må komme i Åbenbaringsteltet, når han går ind for
at skaffe Soning i Helligdommen, før han går ud igen. Således
skal han skaffe sig selv, sit Hus og hele Israels Forsamling
Soning.
18. Så skal han gå ud til Alteret, som står for HERRENs Åsyn, og
skaffe det Soning; han skal tage noget af Tyrens og Bukkens Blod
og stryge det rundt om på Alterets Horn,
19. og han skal syv Gange stænke noget af Blodet derpå med sin
Finger og således rense det og hellige det for Israeliternes
Urenheder.
______________________________________________
20. Når han så er færdig med at skaffe Helligdommen,
Åbenbaringsteltet og Alteret Soning, skal han føre den levende
Buk frem.
21. Aron skal lægge begge sine Hænder på Hovedet af den levende Buk
og over den bekende alle Israeliternes Misgerninger og alle
deres Overtrædelser, alle deres Synder, og lægge dem på Bukkens
Hoved og så sende den ud i Ørkenen ved en Mand, der holdes rede
dertil.
22. Bukken skal da bære alle deres Misgerninger til et øde Land, og
så skal han slippe Bukken løs i Ørkenen.
23. Derpå skal Aron gå ind i Åbenbaringsteltet, afføre sig
Linnedklæderne, som han tog på, da han gik ind i Helligdommen,
og lægge dem der;
24. så skal han bade sit Legeme i Vand på et helligt Sted, iføre sig
sine sædvanlige Klæder og gå ud og ofre sit eget Brændoffer og
Folkets Brændoffer og således skaffe sig og Folket Soning.
25. Og Syndofferets Fedt skal han bringe som Røgoffer på Alteret.
26. Men den, som fører Bukken ud til Azazel, skal tvætte sine Klæder
og bade sit Legeme i Vand; derefter må han komme ind i Lejren.
27. Men Syndoffertyren og Syndofferbukken, hvis Blod blev båret ind
for at skaffe Soning i Helligdommen, skal man bringe uden for
Lejren, og man skal brænde deres Hud og deres Kød og Skarn.
28. Og den, der brænder dem, skal tvætte sine Klæder og bade sit
Legeme; derefter må han komme ind i Lejren.
29. Det skal være eder en evig gyldig Anordning. Den tiende Dag i
den syvende Måned skal I faste og afholde eder fra alt Arbejde,
både den indfødte og den fremmede, der bor iblandt eder.
30. Thi den Dag skaffes der eder Soning til eders Renselse; fra alle
eders Synder renses I for HERRENs Åsyn.
31. Det skal være eder en fuldkommen Hviledag, og I skal faste: det
skal være en evig gyldig Anordning.
32. Præsten, som salves og indsættes til at gøre Præstetjeneste
i. Stedet for sin Fader, skal skaffe Soning, han skal iføre sig
Linnedklæderne, de hellige Klæder,
33. og han skal skaffe det Allerhelligste Soning; og
Åbenbaringsteltet og Alteret skal han skaffe Soning; og
Præsterne og alt Folkets Forsamling skal han skaffe Soning.
34. Det skal være eder en evig gyldig Anordning, for at der kan
skaffes Israeliterne Soning for alle deres Synder een Gang om
Året. Og Aron gjorde som HERREN bød Moses.
Citat slut.
____________________________________________
Det var jo hvad der stod i Hebræerbrevet kap. 11 – 13:
v11 For kroppene af de dyr, hvis blod som syndoffer bringes ind i helligdommen af ypperstepræsten, brændes op uden for lejren.
v12 Derfor var det også uden for byporten, Jesus led for at hellige folket med sit eget blod.
v13 Lad os da gå ud til ham »uden for lejren« og bære hans forhånelse; v14 for her har vi ikke en by, der består, men vi søger frem til den, der skal komme.
Så, ja det var altså mennesket Jesus der bar alverdens synd.
Johannes Evangeliet kap. 1 vers 29:
Den næste Dag ser han Jesus komme til sig, og han siger:
"Se det Guds Lam, som bærer Verdens Synd!
30 Han er den, om hvem jeg sagde: Efter mig kommer en Mand, som er kommen foran mig; thi han var før mig. 31 Og jeg kendte ham ikke; men for at han skulde åbenbares for Israel, derfor er jeg kommen og døber med Vand."
32 Og Johannes vidnede og sagde:
"Jeg har set Ånden dale ned som en Due fra Himmelen, og den blev over ham. 33 Og jeg kendte ham ikke; men den, som sendte mig for at døbe med Vand, han sagde til mig: Den, som du ser Ånden dale ned over og blive over, han er den, som døber med den Helligånd. 34 Og jeg har set det og har vidnet, at denne er Guds Søn."
Citat slut.
__________________________________________
Man kan så sige, at bag ved det hele er jo Gud, JHVH, Israels Gud der både på Moses tid forordnede Gudsdyrkelsen, men også accepterede både det ene og det andet.
Gud var den der ”skabte den fyldestgørende tilstand, igen”.
Mennesket Jesus var den der villigt lod sig bruge af Gud til den frelsende gerning. Vi har jo også mennesker i dag, der ofre sig selv i mange forskellige sammenhæng for at andre kan leve.
Platoon
Det er jo et udmærket spørgsmål og da Kristendommen jo netop handler om det, menneskers frelse og det evige liv, kan det jo godt undre, at der er så stor usikkerhed om det.
Nu er der flere ting der er indeholdt i, og bag ved et sådan spørgsmål og det er jo; hvad er det vi skal frelses fra? Hvilke synder er det vi skal bede om tilgivelse for og hvorfor var det nødvendigt, at Jesus skulle Korsfæstes, da han jo var en god mand?
Jeg kan godt forstå, at han irriterede sin samtid, sit eget folk og sikkert blev gjort til grin af Romerne, men alligevel.
Mennesker ned gennem tiden har jo trods alt godt kunne forstå godhed og venlighed der i Jesu tilfælde udtryktes gennem at han trøstede folk, hjalp dem med gode ord og vejledning.
Han sørgede også i flere tilfælde for mad og forplejning; han helbredte folk mirakuløst og oprejste endog mennesker fra de døde.
Personligt vil jeg selv reagere, at jeg er jo sådan set ligeglad med, hvem han er hvis han helbreder mig og oprejste min datter fra de døde. Så ville jeg jo være en sådan mand evig taknemmelig.
Jesus var en meget fredelig mand man trykt kunne stole på, så alt synes jo at være i orden. Og når han så yderligere henviser til Gud, må det jo siges at være i orden.
_____________________________________________________
Nu har der jo også været diskuteret om hvem Jesus i virkeligheden var. Ja, det kan jo også godt undre, for medens man
a) på den ene side (Jehovas Vidner) mener, at Jesus var kun et menneske;
b) og på den anden side (de Kristne) mener, at Jesus var mere end et menneske, ja ligefrem Gud, dog forstået på den måde, at vi Kristne mener, at Jesus var mere end et menneske og ja, sand menneske og sand Gud,
1) sand menneske i kød og blod, født af Jomfru Maria
2) og sand Gud udtrykt i sin Ånd;
Derfor spørgsmålet, var det mennesket Jesus der bar menneskehedens synd (hvad det så end er) på Korset eller var det Gud?
Var det mennesket Jesus der døde eller var det Gud der døde.
_______________________________________________________
Det der er mest utroligt i hele denne sag er, at ingen gider høre hvad de Kristne selv tror på. Vi ved alle hvad Jehovas Vidner tror på og vi ved alle hvad Muhamedanerne tror på, men ingen er interesseret i hvad de Kristne selv siger de tror på.
Nu har det været sagt så mange gange her på debatten og jeg undre mig om folk ikke læser det vi skriver eller om det er fordi de ikke forstår det vi skriver eller er de blinde overfor de ord vi skriver, så de end ikke ser det?
Derfor vil jeg med det samme gøre det klart. Når vi Kristne siger, at Jesus var ”sand menneske, født af Jomfru Maria, betyder det nøjagtig hvad jeg skriver.
Når vi Kristne så siger, at Jesus var mere end et menneske, ja også sand Gud udtrykt i sin Ånd, betyder det altså nøjagtig hvad vi siger.
Det er hvad vi tror på. Så vi skelner altså mellem mennesket Jesus og ”sand Gud, udtrykt Gud i sin Ånd”. Vi skelner altså mellem hvad betyder og det er så det vi siger.
Nu er det jo klart, at der er flere trosretninger og religioner og sekter, men jeg siger jo heller ikke, at andre skal tro det vi siger og skriver, men at det er hvad vi forstår fra Bibelen og det vi tror på.
Det må man jo acceptere, at det er hvad vi siger og det er hvad vi tror. Det betyder så, at vi tror at Gud ikke kan dø. Det er også noget der har været påstået af især Jehovas Vidner der, man skulle tro, at de ikke kunne læse.
De påstår, at Kristne tror Gud døde, men vi siger, at det tror vi ikke på for Gud kan ikke dø. Hvorfor bliver de så ved med (sand digtning) at sige, at vi tror Gud døde på Korset?
Det er fordi de vil skabe misforståelse og løgnepropaganda om hvad vi tror på. Det er da klart, skabe løgnepropaganda og misforståelse og digte og blande ”det hele” samme til én uforståelig gang suppe, har altså ikke noget med den Kristne tro at gøre.
Jeg tror jeg har gjort det helt klart hvad vi Kristne tror på. Kommer Jehovas Vidner nu på banen for at diskutere dette og sige det modsatte, er det fordi de er fulde af løgn og råddenskab.
Så er det fordi man er en troll og ikke vil forstå det vi siger.
____________________________________________
Nå, men tilbage til det indledende spørgsmål; var det mennesket Jesus der bar alverdens synd eller var det Gud?
Hvem var det der hængte på Korset? Det var jo Jesus og det var jo Romerne der henrettede Jesus og det var de Jødiske præster der benægtede Jesus og ønskede ham død. Romerne ønskede det ikke, men Pontius Pilatus kunne ikke handle anderledes end han gjorde; han var fanget i en umulig situation og gjorde altså hvad han gjorde, skrev hvad han skrev og ”vaskede sine hænder”.
I Hebræerbrevet kap. 11 - 13 omtales dette handlingsforløb.
v8 Jesus Kristus er den samme i går og i dag og til evig tid.
v9 Lad jer ikke føre på afveje af alle mulige fremmede lærdomme; for det er godt, at hjertet styrkes af nåden og ikke af en bestemt slags mad, som aldrig har gavnet dem, der lagde vægt på det.
v10 Vi har et alter, som de, der gør tjeneste ved Åbenbaringsteltet, ikke har ret til at få føde fra.
v11 For kroppene af de dyr, hvis blod som syndoffer bringes ind i helligdommen af ypperstepræsten, brændes op uden for lejren.
v12 Derfor var det også uden for byporten, Jesus led for at hellige folket med sit eget blod.
v13 Lad os da gå ud til ham »uden for lejren« og bære hans forhånelse; v14 for her har vi ikke en by, der består, men vi søger frem til den, der skal komme.
v15 Lad os bestandig ved ham bringe Gud takoffer, det vil sige frugten af læber, som bekender hans navn.
v16 Glem heller ikke godgørenhed og gavmildhed; det er den slags ofre, Gud finder behag I.
v20 Måtte fredens Gud, der førte fårenes store hyrde, vor Herre Jesus, op fra de døde med en evig pagts blod, v21 sætte jer i stand til alt godt, så I gør hans vilje, idet han selv udvirker i os, hvad der er ham velbehageligt ved Jesus Kristus. Ham tilhører æren i evighedernes evigheder! Amen.
Citat slut.
___________________________________
Man kunne jo med rette spørge: Kunne en Gedebuk bære alverdens synd? Prøv at læse her:
3.Mosebog kap. 16
Kun således må Aron komme ind i Helligdommen: Med en ung Tyr til Syndoffer og en Væder til Brændoffer;
4 han skal iføre sig en hellig Linnedkjortel, bære Linnedbenklæder over sin Blusel, omgjorde sig med et Linnedbælte og binde et Linned Hovedklæde om sit Hoved; det er hellige Klæder; og han skal bade sit Legeme i Vand, før han ifører sig dem.
5 Af Israeliternes Menighed skal han tage to Gedebukke til Syndoffer og en Væder til Brændoffer.
______________________________________________
(Aron i sin egenskab af Ypperstepræst) skal han tage to Gedebukke til
Syndoffer og en Væder til Brændoffer.
6. Så skal Aron ofre sin egen Syndoffertyr og skaffe sig og sit Hus
Soning.
7. Derefter skal han tage de to Bukke og stille dem frem for
HERRENs Åsyn ved Indgangen til Åbenbaringsteltet.
8. Og Aron skal kaste Lod om de to Bukke, et Lod for HERREN og et
for Azazel;9.og den Buk, der ved Loddet tilfalder HERREN, skal Aron føre frem og ofre som Syndoffer;
_____________________________________________
10. men den Buk, der ved Loddet tilfalder Azazel, skal fremstilles
levende for HERRENs Åsyn, for at man kan fuldbyrde Soningen over
den og sende den ud i Ørkenen til Azazel.
11. Aron skal da føre sin egen Syndoffertyr frem og skaffe sig og
sit Hus Soning og slagte sin egen Syndoffertyr.
12. Derpå skal han tage en Pandefuld Gløder fra Alteret for HERRENs
Åsyn og to Håndfulde stødt, vellugtende Røgelse og bære det
inden for Forhænget.
13. Og han skal komme Røgelse på Ilden for HERRENs Åsyn, så at
Røgelsesskyen skjuler Sonedækket oven over Vidnesbyrdet, for at
han ikke skal dø.
14. Så skal han tage noget af Tyrens Blod og stænke det med sin
Finger fortil på Sonedækket, og foran Sonedækket skal han syv
Gange stænke noget af Blodet med sin Finger.
15. Derefter skal han slagte Folkets Syndofferbuk, bære dens Blod
inden for Forhænget og gøre med det som med Tyrens Blod, stænke
det på Sonedækket og foran Sonedækket.
16. Således skal han skaffe Helligdommen Soning for Israeliternes
Urenhed og deres Overtrædelser, alle deres Synder, og på samme
Måde skal han gøre med Åbenbaringsteltet, der har sin Plads hos
dem midt i deres,Urenhed.
17. Intet Menneske må komme i Åbenbaringsteltet, når han går ind for
at skaffe Soning i Helligdommen, før han går ud igen. Således
skal han skaffe sig selv, sit Hus og hele Israels Forsamling
Soning.
18. Så skal han gå ud til Alteret, som står for HERRENs Åsyn, og
skaffe det Soning; han skal tage noget af Tyrens og Bukkens Blod
og stryge det rundt om på Alterets Horn,
19. og han skal syv Gange stænke noget af Blodet derpå med sin
Finger og således rense det og hellige det for Israeliternes
Urenheder.
______________________________________________
20. Når han så er færdig med at skaffe Helligdommen,
Åbenbaringsteltet og Alteret Soning, skal han føre den levende
Buk frem.
21. Aron skal lægge begge sine Hænder på Hovedet af den levende Buk
og over den bekende alle Israeliternes Misgerninger og alle
deres Overtrædelser, alle deres Synder, og lægge dem på Bukkens
Hoved og så sende den ud i Ørkenen ved en Mand, der holdes rede
dertil.
22. Bukken skal da bære alle deres Misgerninger til et øde Land, og
så skal han slippe Bukken løs i Ørkenen.
23. Derpå skal Aron gå ind i Åbenbaringsteltet, afføre sig
Linnedklæderne, som han tog på, da han gik ind i Helligdommen,
og lægge dem der;
24. så skal han bade sit Legeme i Vand på et helligt Sted, iføre sig
sine sædvanlige Klæder og gå ud og ofre sit eget Brændoffer og
Folkets Brændoffer og således skaffe sig og Folket Soning.
25. Og Syndofferets Fedt skal han bringe som Røgoffer på Alteret.
26. Men den, som fører Bukken ud til Azazel, skal tvætte sine Klæder
og bade sit Legeme i Vand; derefter må han komme ind i Lejren.
27. Men Syndoffertyren og Syndofferbukken, hvis Blod blev båret ind
for at skaffe Soning i Helligdommen, skal man bringe uden for
Lejren, og man skal brænde deres Hud og deres Kød og Skarn.
28. Og den, der brænder dem, skal tvætte sine Klæder og bade sit
Legeme; derefter må han komme ind i Lejren.
29. Det skal være eder en evig gyldig Anordning. Den tiende Dag i
den syvende Måned skal I faste og afholde eder fra alt Arbejde,
både den indfødte og den fremmede, der bor iblandt eder.
30. Thi den Dag skaffes der eder Soning til eders Renselse; fra alle
eders Synder renses I for HERRENs Åsyn.
31. Det skal være eder en fuldkommen Hviledag, og I skal faste: det
skal være en evig gyldig Anordning.
32. Præsten, som salves og indsættes til at gøre Præstetjeneste
i. Stedet for sin Fader, skal skaffe Soning, han skal iføre sig
Linnedklæderne, de hellige Klæder,
33. og han skal skaffe det Allerhelligste Soning; og
Åbenbaringsteltet og Alteret skal han skaffe Soning; og
Præsterne og alt Folkets Forsamling skal han skaffe Soning.
34. Det skal være eder en evig gyldig Anordning, for at der kan
skaffes Israeliterne Soning for alle deres Synder een Gang om
Året. Og Aron gjorde som HERREN bød Moses.
Citat slut.
____________________________________________
Det var jo hvad der stod i Hebræerbrevet kap. 11 – 13:
v11 For kroppene af de dyr, hvis blod som syndoffer bringes ind i helligdommen af ypperstepræsten, brændes op uden for lejren.
v12 Derfor var det også uden for byporten, Jesus led for at hellige folket med sit eget blod.
v13 Lad os da gå ud til ham »uden for lejren« og bære hans forhånelse; v14 for her har vi ikke en by, der består, men vi søger frem til den, der skal komme.
Så, ja det var altså mennesket Jesus der bar alverdens synd.
Johannes Evangeliet kap. 1 vers 29:
Den næste Dag ser han Jesus komme til sig, og han siger:
"Se det Guds Lam, som bærer Verdens Synd!
30 Han er den, om hvem jeg sagde: Efter mig kommer en Mand, som er kommen foran mig; thi han var før mig. 31 Og jeg kendte ham ikke; men for at han skulde åbenbares for Israel, derfor er jeg kommen og døber med Vand."
32 Og Johannes vidnede og sagde:
"Jeg har set Ånden dale ned som en Due fra Himmelen, og den blev over ham. 33 Og jeg kendte ham ikke; men den, som sendte mig for at døbe med Vand, han sagde til mig: Den, som du ser Ånden dale ned over og blive over, han er den, som døber med den Helligånd. 34 Og jeg har set det og har vidnet, at denne er Guds Søn."
Citat slut.
__________________________________________
Man kan så sige, at bag ved det hele er jo Gud, JHVH, Israels Gud der både på Moses tid forordnede Gudsdyrkelsen, men også accepterede både det ene og det andet.
Gud var den der ”skabte den fyldestgørende tilstand, igen”.
Mennesket Jesus var den der villigt lod sig bruge af Gud til den frelsende gerning. Vi har jo også mennesker i dag, der ofre sig selv i mange forskellige sammenhæng for at andre kan leve.
Platoon