Hvad er grunden til, at man kan starte sin bil en kold vintermorgen(ikke frost) - uden startproblemer - for så at miste strøm på sit gl. batteri efter 15-20 km kørsel..?
Jeg troede kun batteriet kunne OPlades under kørselen... Ikke AFlades...
En anden ting er:
Et splinternyt batteri kan vel godt bli totalt afladt, hvis bilen ikke så tit blir brugt - og står ude i kulden/frosten..?
tilføjet af aroe
Æøhm...
Jeg tror du skal have nye kul på/i generatoren, så den kan lade dit batteri
;-)
tilføjet af jens261
Det tror jeg også
For der er noget der tyder på, at han bruger mere end han laver, og så kommer der underskud.
Et batteri der er ude i alt slags vejr, og som ikke bliver brugt, vil aflades.
Hej
tilføjet af jens261
Hvis det er
dine kul i generatoren, det er galt med, viser det sig gerne ved, at ladelampen lyser svagt, den skal være slukket helt når du starter motoren.
Hej
tilføjet af anonym
Svar til jer begge
Jeg har lige været ude og prøvestarte den. Og "batterilampen" var noget anonym - underligt nok...Den viste intet efter start.
Men alligevel tyder det jo på - som I begge nævner - at jeg bruger mere end jeg laver...
Hmm...hvad mon nye kul kan koste..?
tilføjet af anonym
Det var jo fanme ligefør...
man sku tage batteriet op, hver gang man ikke brugte bilen i længere tid...
tilføjet af jens261
Det var en god ide
At fjerne batteriet hvis du ikke bruger bilen i længere tid, et batteri har alså bedst af at blive brugt, alså afladning og opladet, men inden du eventuelt fjerner batteriet, skulle du, hvis du har mulighed for det, prøve at sætte et voltmeter på batteriet poler når motoren går, er dine kul i generatoren iorden, så skal der ligge en spænding på ca. 14 volt på dine batteripoler, gør der det, så kan du være en glad mand, for det er ret dyrt at få reparreret på en generator, de er ikke alle lige nemme at ha' med at gøre, da' er det meget billiger at købe et nyt batteri, for når de andre ting er iorden som er blevet nævnt, så er batteriet faldet sammen, og tager ikke imod strøm fra generatoren, et batteri falder sammen hvis det ikke bliver brugt, eller altid er dårlig opladet.
Hej
tilføjet af doktorauto
Hvilken bil ?
Jeg er ret sikker på at din generator - eller dit laderelæ er defekt. På mange (ældre) Bosch generatorer sidder der en kulholder i enden på generatoren ( med to skruer ) - sådan et relæ koster ca. 100 kroner hos din lokale reservedelsforhandler .
Er din bil ikke monteret med Bosch generator er det straks værre at skaffe ( og montere) nye kul - så var det værd at overveje at købe en renoveret generator ( "ombytter generator) hos din lokale reservedelsbutik. Kik i den forbindelse lige efter om din multiribrem/kilerem ikke også trænger til en udskiftning ?
tilføjet af anonym
Mazda
Tror den er årgang 95... Den ryster en smule, når man har startet den...
Suk...gud ved hvad alt det her vil ku komme til at koste, hvis både batteri, kul på generator osv skal udskiftes... Det HAVDE jo været dejligt, hvis mekanikeren ku komme med en ca.pris - i stedet for at man står og skylder ham en formue bagefter...
Ja - hvad koster udskiftning af kul på generator i sig selv ?
tilføjet af Holger
Generator
Jeg har sådan en bil, og har lige fået skiftet generator på min 1,5´er fra 1995.
Den kostede ca. 1800 kroner, samt en ny multirem til 130 kroner - og jeg skiftede den selv, hvilket tog en god times tid . Du ødelægger dit batteri hvis du fortsætter med at køøre med en defekt generator .
Du kan ikke skifte relæ på en Mazda generator da det sidder indbygget i generatoren