BJERGPRÆDIKENEN - Høje normer for Jesu disciple
De religiøse ledere betragter Jesus som en overtræder af Guds lov, og de har endog lagt planer om at dræbe ham. Derfor siger Jesus videre i sin bjergprædiken: „I må ikke tro at jeg er kommet for at nedbryde Loven eller Profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde.“
Jesus sætter Guds lov højt, og han opmuntrer andre til også at gøre det, idet han siger: „Enhver der bryder et af de mindste af disse bud og lærer folk den slags, [vil derfor] blive kaldt ’mindst’ med hensyn til himlenes rige,“ hvilket betyder at et sådant menneske slet ikke vil komme ind i Riget.
I stedet for at lade hånt om Guds lov fordømmer Jesus endog selve den tankegang der får nogle til at overtræde den. Han henleder opmærksomheden på Loven, der siger: „Du må ikke myrde.“ Derefter tilføjer han: „Men jeg siger jer at enhver som vedvarende er vred på sin broder, skal stå til ansvar over for domstolen.“
Det er en meget alvorlig sag at være vedvarende vred på sin næste — for det kan føre til mord. Derfor bruger Jesus en illustration for at vise hvor langt man bør gå for at opnå fred. Han siger: „Hvis du er i færd med at bringe en offergave til alteret, og du dér kommer i tanker om at din broder har noget imod dig, så lad din gave blive liggende dér foran alteret, og gå; slut først fred med din broder, og derefter, når du er kommet tilbage, kan du bringe din offergave.“
Derefter retter Jesus opmærksomheden mod det syvende bud, idet han siger: „I har hørt at der er blevet sagt: ’Du må ikke begå ægteskabsbrud.’“ Men Jesus fordømmer endog en vedvarende forkert holdning til det at begå ægteskabsbrud. „Jeg siger jer at enhver der bliver ved med at se på en kvinde for at begære hende, har allerede begået ægteskabsbrud med hende i sit hjerte.“
Jesus hentyder ikke til det at man blot strejfes af en umoralsk tanke, men at man „bliver ved med at se på en kvinde for at begære hende“. Hvis man fortsætter med dette, vækker man et begær som, hvis lejligheden byder sig, kan føre til at man begår ægteskabsbrud. Hvordan kan man undgå at noget sådant sker? Med endnu et billede viser Jesus hvor drastiske forholdsregler det kan være nødvendigt at tage. Han siger: „Hvis nu dit højre øje dér bringer dig til snublen og fald, så riv det ud og kast det fra dig. . . . Og hvis din højre hånd bringer dig til snublen og fald, så hug den af og kast den fra dig.“
Man vil som regel være villig til at ofre et bogstaveligt lem der er sygt, hvis man derved kan redde livet. Men ifølge Jesu ord er det af endnu større betydning at man skiller sig af med hvad det end måtte være — selv om det kunne synes lige så værdifuldt som et øje eller en hånd — for at undgå umoralske tanker og handlinger. Den der undlader dette, forklarer Jesus, vil blive kastet i Gehenna (en brændende affaldsplads uden for Jerusalem), der symboliserer evig udslettelse.
Jesus taler også om hvordan man skal forholde sig til dem der volder fortræd og krænker en. „Modstå ikke den der er ond,“ lyder hans råd. „Men uanset hvem der giver dig en lussing på din højre kind, så vend også den anden til.“ Jesus mener ikke at man ikke må forsvare sig selv eller sin familie hvis man bliver angrebet. Et slag på kinden gives imidlertid ikke for at volde fysisk skade men for at fornærme. Jesus siger altså at hvis nogen søger at provokere én til slagsmål eller diskussion, ved enten bogstaveligt at slå én med åben hånd eller ved at fremsætte provokerende udtalelser, vil det være forkert at gøre gengæld.
Efter at Jesus har henledt opmærksomheden på Guds lov om at man skal elske sin næste, siger han: „Men jeg siger jer: Bliv ved med at elske jeres fjender og at bede for dem som forfølger jer.“ Han giver en vægtig bevæggrund for dette, idet han tilføjer: „Så I kan vise at I er sønner af jeres Fader som er i himlene; han lader nemlig sin sol stå op over onde og gode.“
Jesus afslutter denne del af sin prædiken med formaningen: „I må altså være fuldkomne, ligesom jeres himmelske Fader er fuldkommen.“ Jesus mener ikke at man skal være fuldkommen med alt hvad dette indebærer, men at man ved at efterligne Gud kan udvide sin kærlighed til endog at omfatte ens fjender. Lukas gengiver Jesu ord på denne måde: „Vær fortsat barmhjertige, ligesom jeres Fader er barmhjertig.“ (Mattæus 5:17-48; Lukas 6:27-36)
Jesus sætter Guds lov højt, og han opmuntrer andre til også at gøre det, idet han siger: „Enhver der bryder et af de mindste af disse bud og lærer folk den slags, [vil derfor] blive kaldt ’mindst’ med hensyn til himlenes rige,“ hvilket betyder at et sådant menneske slet ikke vil komme ind i Riget.
I stedet for at lade hånt om Guds lov fordømmer Jesus endog selve den tankegang der får nogle til at overtræde den. Han henleder opmærksomheden på Loven, der siger: „Du må ikke myrde.“ Derefter tilføjer han: „Men jeg siger jer at enhver som vedvarende er vred på sin broder, skal stå til ansvar over for domstolen.“
Det er en meget alvorlig sag at være vedvarende vred på sin næste — for det kan føre til mord. Derfor bruger Jesus en illustration for at vise hvor langt man bør gå for at opnå fred. Han siger: „Hvis du er i færd med at bringe en offergave til alteret, og du dér kommer i tanker om at din broder har noget imod dig, så lad din gave blive liggende dér foran alteret, og gå; slut først fred med din broder, og derefter, når du er kommet tilbage, kan du bringe din offergave.“
Derefter retter Jesus opmærksomheden mod det syvende bud, idet han siger: „I har hørt at der er blevet sagt: ’Du må ikke begå ægteskabsbrud.’“ Men Jesus fordømmer endog en vedvarende forkert holdning til det at begå ægteskabsbrud. „Jeg siger jer at enhver der bliver ved med at se på en kvinde for at begære hende, har allerede begået ægteskabsbrud med hende i sit hjerte.“
Jesus hentyder ikke til det at man blot strejfes af en umoralsk tanke, men at man „bliver ved med at se på en kvinde for at begære hende“. Hvis man fortsætter med dette, vækker man et begær som, hvis lejligheden byder sig, kan føre til at man begår ægteskabsbrud. Hvordan kan man undgå at noget sådant sker? Med endnu et billede viser Jesus hvor drastiske forholdsregler det kan være nødvendigt at tage. Han siger: „Hvis nu dit højre øje dér bringer dig til snublen og fald, så riv det ud og kast det fra dig. . . . Og hvis din højre hånd bringer dig til snublen og fald, så hug den af og kast den fra dig.“
Man vil som regel være villig til at ofre et bogstaveligt lem der er sygt, hvis man derved kan redde livet. Men ifølge Jesu ord er det af endnu større betydning at man skiller sig af med hvad det end måtte være — selv om det kunne synes lige så værdifuldt som et øje eller en hånd — for at undgå umoralske tanker og handlinger. Den der undlader dette, forklarer Jesus, vil blive kastet i Gehenna (en brændende affaldsplads uden for Jerusalem), der symboliserer evig udslettelse.
Jesus taler også om hvordan man skal forholde sig til dem der volder fortræd og krænker en. „Modstå ikke den der er ond,“ lyder hans råd. „Men uanset hvem der giver dig en lussing på din højre kind, så vend også den anden til.“ Jesus mener ikke at man ikke må forsvare sig selv eller sin familie hvis man bliver angrebet. Et slag på kinden gives imidlertid ikke for at volde fysisk skade men for at fornærme. Jesus siger altså at hvis nogen søger at provokere én til slagsmål eller diskussion, ved enten bogstaveligt at slå én med åben hånd eller ved at fremsætte provokerende udtalelser, vil det være forkert at gøre gengæld.
Efter at Jesus har henledt opmærksomheden på Guds lov om at man skal elske sin næste, siger han: „Men jeg siger jer: Bliv ved med at elske jeres fjender og at bede for dem som forfølger jer.“ Han giver en vægtig bevæggrund for dette, idet han tilføjer: „Så I kan vise at I er sønner af jeres Fader som er i himlene; han lader nemlig sin sol stå op over onde og gode.“
Jesus afslutter denne del af sin prædiken med formaningen: „I må altså være fuldkomne, ligesom jeres himmelske Fader er fuldkommen.“ Jesus mener ikke at man skal være fuldkommen med alt hvad dette indebærer, men at man ved at efterligne Gud kan udvide sin kærlighed til endog at omfatte ens fjender. Lukas gengiver Jesu ord på denne måde: „Vær fortsat barmhjertige, ligesom jeres Fader er barmhjertig.“ (Mattæus 5:17-48; Lukas 6:27-36)