Busserne taber kunder
Danskere flygter fra busserne, var hovedoverskriften i JP Søndags forside.
Og det er da rigtigt.
Men der er vel også tale om en fastlagt strategi for at nedbringe den kollektive trafik.
Det virker i hvert fald som om man går målrettet efter nedskæringer på området.
I forbindelse med kommunernes overtagelse af den kollektive trafik, viste det sig, at der var en stor manko i forbindelse med finansieringen af samme.
I Tårnby Kommune ville en uændret trafikbetjening koste 25 millioner kroner – men der var kun overført 17 millioner. Det medfører forringelser på 40 % fra jan. 08.
I Dragør er beløbene mindre, men %én er næsten den samme.
Direktør for Movia, Johannes Sloth, er ifølge JP bekymret for hele det økonomiske grundlag.
Og man kan da også forstå ham.
Der er tale om en politisk nedprioritering af busserne, der vil noget.
Det er den ene side af sagen.
Men den anden side er manglen på nytænkning fra Movia´s side.
Man magter ikke at tænke nyt, men fortsætter eksisterende ruter med nedsat betjening, hvorved man starter den onde spiral: Færre kunder – færre indtægter – færre busser.
Hvis man ville tænke fremadrettet med busdriften i Dragør, så ligger løsningen lige til højrebenet – men det kræver nytænkning.
Om et par måneder indvis Metroen til Lufthavnen.
Tænk om man nedlagde linie 350E, 75E, 73E og 30 i Dragør❓
I stedet kunne man oprette en ny linie som kører pendul mellem Ørestadens Station over Dragør Sydstrand til Kastrup Station.
En sådan rute kunne for de samme penge drives med 10 minutters drift i myldretiden og 20 minutters drift i resten af tiden.
Herved kunne vi få en hurtig forbindelse ind til og fra København med en god tilgang til Metroen.
I dag tager linie 350E 55 minutter om turen fra Dragør til Nørreport. Med den nye rute ville køretiden komme ned under 30 minutter.
Nu får vi i stedet får vi 6 afgange mod Ørestaden og 12 afgange mod Kastrup om morgenen.
Om eftermiddagen det samme mod Dragør. Men med ingen returkørsel.
Det sådanne gamle tænkemåder, som gør at alle som kan, flygter over i privatbilen.
De fleste virksomheder er i dag meget åbne overfor skiftende mødetider, for netop at modarbejde myldretidens forsinkelser.
Men udenfor myldretiden bliver der 30 minutters drift til Kastrup – hvorimod der ingen direkte forbindelse bliver til Ørestad.
For alle som ikke har et 8 til 16 job i København, bliver presset til at anskaffe en bil, da trafikken bliver stærkt forringet.
Skåne
Hvis vi vender blikket mod Skåne, kan vi se at man netop der har satset stort på den kollektive trafik. Med indsættelse af nye behagelige busser med god plads til kunderne og et stærkt udvidet rutenet. Her har man sat kvaliteten i højsædet. Det viser sig naturligvis at man derfor oplever en faldende biltrafik og en forbedret kollektiv trafik.
2 punkter
Skal vi have brudt den onde spiral er der to ting, som straks må gøres.
Landspolitikerne bør tage sig sammen og få bevilget de nødvendige midler til en kvalitetsforbedring af busserne.
Og busselskaberne bør være langt mere kreative, når de planlægger.
Og det er da rigtigt.
Men der er vel også tale om en fastlagt strategi for at nedbringe den kollektive trafik.
Det virker i hvert fald som om man går målrettet efter nedskæringer på området.
I forbindelse med kommunernes overtagelse af den kollektive trafik, viste det sig, at der var en stor manko i forbindelse med finansieringen af samme.
I Tårnby Kommune ville en uændret trafikbetjening koste 25 millioner kroner – men der var kun overført 17 millioner. Det medfører forringelser på 40 % fra jan. 08.
I Dragør er beløbene mindre, men %én er næsten den samme.
Direktør for Movia, Johannes Sloth, er ifølge JP bekymret for hele det økonomiske grundlag.
Og man kan da også forstå ham.
Der er tale om en politisk nedprioritering af busserne, der vil noget.
Det er den ene side af sagen.
Men den anden side er manglen på nytænkning fra Movia´s side.
Man magter ikke at tænke nyt, men fortsætter eksisterende ruter med nedsat betjening, hvorved man starter den onde spiral: Færre kunder – færre indtægter – færre busser.
Hvis man ville tænke fremadrettet med busdriften i Dragør, så ligger løsningen lige til højrebenet – men det kræver nytænkning.
Om et par måneder indvis Metroen til Lufthavnen.
Tænk om man nedlagde linie 350E, 75E, 73E og 30 i Dragør❓
I stedet kunne man oprette en ny linie som kører pendul mellem Ørestadens Station over Dragør Sydstrand til Kastrup Station.
En sådan rute kunne for de samme penge drives med 10 minutters drift i myldretiden og 20 minutters drift i resten af tiden.
Herved kunne vi få en hurtig forbindelse ind til og fra København med en god tilgang til Metroen.
I dag tager linie 350E 55 minutter om turen fra Dragør til Nørreport. Med den nye rute ville køretiden komme ned under 30 minutter.
Nu får vi i stedet får vi 6 afgange mod Ørestaden og 12 afgange mod Kastrup om morgenen.
Om eftermiddagen det samme mod Dragør. Men med ingen returkørsel.
Det sådanne gamle tænkemåder, som gør at alle som kan, flygter over i privatbilen.
De fleste virksomheder er i dag meget åbne overfor skiftende mødetider, for netop at modarbejde myldretidens forsinkelser.
Men udenfor myldretiden bliver der 30 minutters drift til Kastrup – hvorimod der ingen direkte forbindelse bliver til Ørestad.
For alle som ikke har et 8 til 16 job i København, bliver presset til at anskaffe en bil, da trafikken bliver stærkt forringet.
Skåne
Hvis vi vender blikket mod Skåne, kan vi se at man netop der har satset stort på den kollektive trafik. Med indsættelse af nye behagelige busser med god plads til kunderne og et stærkt udvidet rutenet. Her har man sat kvaliteten i højsædet. Det viser sig naturligvis at man derfor oplever en faldende biltrafik og en forbedret kollektiv trafik.
2 punkter
Skal vi have brudt den onde spiral er der to ting, som straks må gøres.
Landspolitikerne bør tage sig sammen og få bevilget de nødvendige midler til en kvalitetsforbedring af busserne.
Og busselskaberne bør være langt mere kreative, når de planlægger.