SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Samfundsproblemer
34tilføjet af mialand
Chef læser mine private mails
Hej med jer.
Jeg har lige et spørgsmål angående noget jeg fik at vide i går. Jeg talte med en af mine venner der arbejder på min chefs kontor. I de sidste par uger skulle jeg have nogle oplysninger ang mit vagtskema og der blev jeg bedt om at sende de mails til min vens arbejdsmail. Samtidig skrev jeg nogle andre fortrolige oplsyninger i mailen og dedikerede mailen til ham min ven i overskriften, for at indikere at den kun var til ham.
I går får jeg at vide af min ven, at min chef har læst de mails jeg har skrevet til min ham. Hun læser faktisk alle mine mails fordi hun synes de er sjove. Det synes jeg ikke er i orden og jeg føler mit privatliv er krænket, om jeg så må sige. Selvfølgelig må hun læse de mails jeg bare sender ind på kontoret, men når jeg skriver til min ven og dedikerer mailen kun til ham, så må hun da ikke gå ind og læse dem, må hun det ??
Nu var det ikke fordi det var noget vildt fortroligt jeg skrev i de mails, men det var stadig noget jeg bare ville have forbeholdt ham og mig, så jeg er sur og ked af at hun bare går ind og "snager" i mit privatliv. Hvis jeg vil spørge hende om noget, skriver jeg jo til hendes mail.
Jeg vil gerne have at hun får det at vide, at det ikke er okay, men hvordan gør jeg det uden at sætte min ven i et dårligt lys? Eller skal jeg bare lade som ingenting og så lade være med at skrive noget som helst af værdi fremover ??
Det lyder næsten som et Monopolet spørgsmål det her hæhæ :0)
tilføjet af jetpost
Hun må ikke
logge ind på din computer eller få overvåget din computer, men hvis din "ven" viser hende dem er der ikke noget galt i at hun ser dem
tilføjet af f.eks. Nina
Det er da helt i orden...
- så må du jo bare skrive mails fra din private mail?! Har du iøvrigt ikke andet at lave på dit arbejde end at skrive private mails :-)
tilføjet af mialand
han viser hende ikke de mails
det er hans mail og hans computer, som hun selv går ind og kigger på
tilføjet af mialand
undskyld mig
men de mails er sp sendt i min fritid. Jeg arbejder ikke på kontoret. Det er et administrationskontor og lige meget hvad jeg laver, så er det da ikke ok at hun går ind og læser mails der ikke er til hende, særligt når der står at det er til min ven.
tilføjet af anon
Firmapolitik ?
Det er lidt kompliceret, det her.
Hvis firmaet har en firmapolitik, der siger, at mails til / fra firmaets mail-bokse er "firmaets", kan din chef uden videre læse alt det, hun vil.
Hvis der aldrig er sagt noget til dig og det ikke er tydeligt for alle, at sådan er firmaets politik, er der faktisk brevhemmelighed i forbindelse med mail-bokse. Så må chefen kigge, hvad du har fået af mails, men skal stoppe med læsningen af en bestemt mail, så snart det bliver klart, at den er privat (hvordan det så end skal håndhæves).
I princippet er din firma-mail et firma-anliggende. Hvis du går på ferie eller lægger dig syg, skal der jo alligevel reageres på de arbejdsmails, du får i den tid.
Har du nogen sinde hørt om folk, der har mere end 1 mail-adresse❓F.eks. 1 eller 2 private mail-adresser, som du har på din private PC og kun anvender i din fritid og til forskellige formål.
Hvis du er i et autoritært firma, kan du faktisk få forbud mod at skrive private mails på firmaets mail-adresse og i arbejdstiden.
Og det er der intet, du kan gøre ved.
tilføjet af mialand
Jeg arbejder ikke på kontoret
og de mails er skrevet fra min private mail. Jeg blev bedt af min ven om at skrive til hans arbejdsmail hvilket jeg så har gjort og jeg har skrevet i teksten at mailen kun var til ham. Jeg skrev det for en sikkerheds skyld da jeg ikke regnede med, at nogen andre ville læse de mails, når det nu er hans arbejdsmail.
tilføjet af mialand
TILFØJELSE
Jeg arbejder ikke selv på kontoret. Det er et administrationskontor der ordner løn osv. De mails jeg har sendt har været fra min private mail. Jeg blev bedt om at sende min mail til min vens arbejdsmail og dedikerede mailen til ham i overskriften. Jeg regnede dog ikke med, at nogen andre ville læse den mail da det var til hans arbejdsmail but just in case.... Og nu er hun så gået ind på den mail og har lsæt mails jeg har dedikeret kun til ham.
tilføjet af rotterotte
Det er IKKE i orden
Hvis du har dedikeret den mail til din ven, må hun ikke bare uden videre gå ind og læse de mails medmindre hun har fået lov til det og det virker det ikke til at hun har i denne sag.
Jeg ved ikke rigtig om jeg ville gide tage det op, men ville nok bare lade være med at skrive noget som helst hun kan more dig over fremover, det er jo også en måde at formidle budskabet på.
Det er faktisk at krænke privatlivets fred det hun har gjort og mon hun ikke selv ville føle det ubehageligt hvis det var hendes mails der blev kigget i, som kun var sendt til specielt til hende ????
tilføjet af ljs
Læser min chefs mails
Jeg læser hans mails, ikke for at snage men for at følge op ved hans fravær.
Han kan også læse mine hvis jeg er fraværende.
De 5 mailadresser i firmaet kan læses af alle 5 brugere, så ingen vigtige mails hænger ved fravær.
Man kan blot skrive det som man står ved.
Man bør heller ikke sladre om andre i firmaet, nogen kunne føle sig fristet til at sladre for egen vindings skyld.
Vær ærlig og skab respekt om din person.
tilføjet af Linette Korsgaard
A HVAD gør hun ??
Det er godt nok flabet at gøre det. Og så har hun oven i købet more sig over det. Jeg var blevet skide sur og havde sagt det til hende. Hvorfor har din ven ikke stoppet hende ??
Det er bare ikke ok at læse andres mails hvis de er dedikeret til en bestemt person. Det synes jeg også er at krænke privatlivets fred. Tænk hvis du havde skrevet noget der var virkelig privat og fortroligt... Ikke så fedt for hverken dig eller hende, for hun må da vide det er forkert det hun gør ?? Ellers er hun da helt galt afmarcheret
tilføjet af sekretæren
fyld din næst mail
med en rigtig god - men opdigtet - historie, og lad så krampen se om hun kan holde tæt med at hun har set mailen. Kun du vil jo vide sandheden, så hun vil være nem at afsløre.
tilføjet af Faglig
Hvor har du det fra?
Man skal da ikke reagere på de arbejdsrelaterede mails, man får, når man er syg eller på ferie.
Man kan jo være rejst et sted, hvor der ikke er internetadgang.
Og man kan være så syg, at det slet ikke er muligt at betjene en computer. Man kan da ikke fyrer folk, fordi de er blevet så syge, at de ikke kan betjene en computer eller f.eks. ikke er fuldt ved bevidstheden.
Det ville være en dyb useriøs fyringsgrund og koste en klækkelig bod i arbejdsretten.
Har du nogensinde set et hospital indefra?
tilføjet af mialand
Hvem siger jeg har sladret da??
Jeg har overhovedet ikke sladret om nogen som helst i firmaet. Det jeg skrev der var fortroligt omhandlede på ingen måde nogen i firmaet, men var et privat anliggende. Ikke noget vildt, men noget som jeg bare ikke gad have at min chef skal blande sig i. Desuden var min ven jo ikke fraværende og havde læst de mails altså er der jo ingen grund til at hun skulle læse dem andet end for at "snage" !!?? Det er sgu ikke særlig behageligt at vide synes jeg
tilføjet af mialand
Tak
synes også det er lige i overkanten af hvad man kan tillade sig.
Tror også bare jeg vil gøre som du siger eller som en anden foreslår, at komme med en opdigtet historie og så se om hun kan holde tæt - hahaha :0)
tilføjet af mialand
synes heller ikke det var så fedt
at få at vide at hun læser lige netop alle mine mails med den begrundelse at de er morsomme...øh tak eller.... Jeg gider ikke være leverandør til hendes morskab på min egen eller nogen andens bekostning
tilføjet af Mixo
Tja
hun lyder godt nok til at være rimelig ubehagelig. Blot fatter jeg ikke hvordan hun har adgang til hans mail. Eller lader han hende bevidst se dine mail for egen vindings skyld? Synes godt nok hun har bevægtet sig adskillige mil over grænsen for alm. opførsel.
tilføjet af anon
Den fik du fejl fat i :-)
Når du er syg eller på ferie, skal DU ikke reagere på mails. Men det skal FIRMAET.
Og derfor skal firmaet have adgang til din arbejds-mail.
Det ville sgu da være kønt, hvis du lagde dig syg - du kan ikke fyres for at være syg - men hvis du så kunne fyres for ikke at checke din mail - det bliver da helt surrealistisk :-)
tilføjet af laddyladdy
FEEEED IDÉ
Ok det er da for fed en idé :0) Det synes jeg da næsten hun skulle gøre :-D
tilføjet af laddyladdy
har prøvet noget lignende
Jeg havde en gang en mailkorrespondence kørende med en fra arbejdet angående en fyr jeg syntes var sød (jeg var ikke så gammel dengang hæ hæ) Det var ikke noget specielt det var bare lidt fjolleri, men det viser sig så at min overordnede har været inde og følge den mailkorrespondence mellem min kollega og jeg, selvom det var min kollegas mailadresse og det var klart og tydeligt at det ikke angik nogen andre at læse de mails. Så der har min overordnede siddet og moret sig over vores lille mailkorrespondence og det skal man sgu passe på med, for så sad han pludselig med en masse involverede og information han ikke burde have adgang til, som var privat anliggende. Nu var det godt nok en ligth udgave, men det kunne da sagtens have været meget mere privat.
Hold kæft jeg blev skide sur altså :0(
Jeg synes slet ikke man kan tillade sig at gå ind og kigge i andres mails når de mails klart og tydeligt er til én bestemt person. Det er noget svineri og mangel på respekt for sine medarbejdere, det din chef har gjort
tilføjet af laddyladdy
lidt hurtig på aftrækkeren der Gere
der står da ikke noget om at hun har sladret om nogen fra firmaet. Privat anliggende kan da sagtens være andet end sladder om nogen fra firmaet, men det er I måske ikke vant til på dit arbejde he he he :-D ??
tilføjet af ljs
OK, jeg indrømmer
jeg var for hurtig. Lange indlæg bruger jeg ikke altid den nødvendige tid at læse 100%.
Men har man private mails, kan man da bruge en webmailkonto til det private, f. eks. er der en der hedder sol.dk tror jeg nok det var!!
tilføjet af simon-says
Ja, og lidt nej
Fed udsendelse.
- Der er i orden en chef læser ens mails, hvis der skrives fra virksomhedens domænenavn f.eks. fedebritt@eniro.se
- Men skrives der fra ens egen private f.eks. ustabilesol@sol.dk så er det ikke.
*FB*
tilføjet af mialand
ja helt enig
hvis det nu var sendt fra en anden firmamailkonto, så kunne det godt forsvares, men det er sendt fra min private mailkonto. Det er godt nok ikke ret fedt at hun nu ved alt muligt, selvom den mail IKKE var til hende - hvilket tydeligt stod på mailens titel.
Tak for svaret :0)
tilføjet af Cecilia ... ... ...
HVAAAAD ?
Ej for en dum heks. For det første må hiun ikke læse de mails der ikke er til hende. For det andet, hvad bilder hun sig ind at sidde og more sig over de mails du skricer, når det er på bekostning af dig - hvem siger du synes det er særlig skægt at blive "udstillet" på den måde ?? Og gad vide hvor mange der ved det nu, hvis hun er sådan en type der kigger i private e-mails.
Jeg kan sgu godt forstå at du er sur. Lad være med at skrive flere e-mails til hverken din ven eller chefen. Kun når det er absolut nødvendigt og kun maks to linjer - kort og kontant
tilføjet af Kitty Jo
Nej for det er det hun gør
morer sig på din og andres bekostning - uden at det er legalt. Hun må da have det dårligt med sig selv, eller ??
tilføjet af Klaus Ryberg
Hvad bilder hun sig ind ??
Hold kæft mand jeg sidder og bliver helt muggen p dine vejne... Rasende faktisk
tilføjet af rodvad
Bør man ikke
adskille arbejde og privatliv? Jeg mener at så længe man bruger en arbejdscomputer, vedkommer alt det bliver puttet ind der, arbejdsgiveren. Så det der hører privatlivet til, foregår på den private computer.
Chefen skal også vide hvad du skal have fri til.
tilføjet af mialand
nej, for det er ikke hendes mail
altså skal hun ikke læse den, medmindre hun har fået lov. Desuden blev jeg jo bedt om at skrive på arbejdsmailen, så jeg synes måske ikke det er helt fair.
Og adskille privatliv og arbejdsliv ??? Det er jo i princippet ligemeget, eftersom det IKKE var til min chef, men KUN til ÉN bestemt person inde på kontoret. Og hvad synes du om at hun decideret går efter at læse mine mails og sidder og morer sig over dem - synes du så også at det er ok ??
Jeg er godt nok glad for at jeg ikke har sådan én som dig som cchef, jeg ville aldrig stole på dig, hvis du mener det er ok at gå ind og kigge i andres personige mails.
Jeg kunne forstå det var ok hvis jeg havde sendt fra en arbejdsmail, men eftersom det var sendt fra en privatmail, er det ulovligt
tilføjet af mialand
og i øvrigt
mht arbejdsplanen, så er det min ven der står for det og ikke min chef, altså stadig ingen undskyldning for at snage i mine mails
tilføjet af Juristen
hey hey
private mails hvor det fremgår af titlen at den er tildelt én bestemt person, må man ikke gå ind og læse. Det er ulovligt samtidig med at det er ret dårlig stil overfor ens medarbejdere.
Hun har altså båret sig ulovligt ad !!
tilføjet af rodvad
Jeg vil altid
kunne se alle mails på min computer, den er min og er ikke til andres brug. Jeg har også straffeansvar dersom der kom noget ulovligt på min computer.
Er der virkeligt så vanskeligt at adskille privat og arbejde?
Det er en, og kun en forskel med breve, det er når man bruger arbejdsgiveren som co. adresse.
tilføjet af rodvad
Har svaret
Det er arbejdsgiverens computer, det er hende der er straffeansvarlig dersom der kommer noget kriminelt på den, private mail er ingen undskylning.
tilføjet af rodvad
Mails
Mails i arbejdstiden koster for mange arbejdstimer har man lige regnet ud.
Det betyder vel at al privat mail sker på den private PC. Og at man kun åbner for mail på arbejde om morgen, sådan at når det sidste mail er besvaret, så lukker man for serveren, og åbner den først om morgen. Er der noget der skal besvares her og nu, har man endnu telefonen.
tilføjet af annoym
det kan
jo ikke lade sig gøre hvis du har et paword
så er du sel ude om det når det lader sig gøre