Polsk arbejde
Jeg har læst et par indlæg her og kan konstatere, at nogle siger, at de har haft gode erfaringer med eksempelvis polske håndværkere, andre dårlige. For mig lyder det som om, at det forholder sig præcis som med danske håndværkere, nogle er dygtige andre er elendige.
Jeg har aldrig benyttet mig af håndværkere, eftersom jeg bor i en lejebolig, men har til gengæld fået lavet min bil i Polen. Jeg købte den hos en autoriseret forhandler i Århus. Bilen var 5 år gammel da jeg købte den, men med garanti. Der løb olie fra motoren, men kun under kørslen og et øjeblik efter jeg parkerede bilen. De havde den på værkstedet her 5 gange. Enten sagde de at der drypper ingen olie eller at de havde rettet fejlen. Jeg har måttet undvære bilen i sammenlagt 2 uger, uden at problemet blev løst.
Så tog jeg på ferie til Polen. Da jeg fandt ud af, at bilen havde mistet flere liter olie siden afgangen i DK, blev jeg sur og ringede til et autoriseret værksted. Jeg aftalte tid til kl. 8 to dage senere, og kom ud med bilen. En mekaniker kørte bilen op og efter 1 min sagde han, at jeg skulle komme og kigge. Han pegede på motoren og sagde ”silikone”. Jeg følte mig pludseligt som om det var mig som kom fra et u-land. De autoriserede aber her havde forsøgt at lappe motoren med silikone. Da mekanikeren sagde, at det er to dages arbejde at få problemet fikset, fordi den pakning ved svinghjulet som er skyldig, kræver at hele motoren tages ud og skilles af, forstod jeg pludseligt hvorfor de forsøgte at komme af med mig i Danmark. Det ville simpelthen blive for dyrt at lave bilen.
Polakkerne lavede den for 600 zl. hvilket svarer til ca. 1.200 kr. De havde i og med vasket bilen og skiftet defekte pærer, uden jeg havde bedt dem om det og uden ekstra omkostninger. Jeg fik en flot faktura og garanti på deres arbejde. Jeg følte mig behandlet som et menneske. For første gang siden jeg købte bilen, vidste jeg hvad der var galt og hvad der blev lavet, i stedet for de kryptisk svar jeg fik her.
Siden sommerferien har bilen ikke mistet en dråbe olie. Jeg tog der ned igen for at forberede bilen til syn. Den gik igennem ved første forsøg. Pris: 600 kr. inkl. originale reservedele + tur selvfølgeligt, men billigt alligevel, en dansk mekaniker vurderede det til 7.000 kr.
Så mit råd er: vær ikke bange, med det skattetryk og afgifter på stort set alt, har vi ret til at spare penge hvor vi spare kan. Jeg vil sige, hvis man går efter prof. firmaer er man rimeligt sikker på kvalitet. Jeg er i hvert fald super tilfreds.
Jeg har aldrig benyttet mig af håndværkere, eftersom jeg bor i en lejebolig, men har til gengæld fået lavet min bil i Polen. Jeg købte den hos en autoriseret forhandler i Århus. Bilen var 5 år gammel da jeg købte den, men med garanti. Der løb olie fra motoren, men kun under kørslen og et øjeblik efter jeg parkerede bilen. De havde den på værkstedet her 5 gange. Enten sagde de at der drypper ingen olie eller at de havde rettet fejlen. Jeg har måttet undvære bilen i sammenlagt 2 uger, uden at problemet blev løst.
Så tog jeg på ferie til Polen. Da jeg fandt ud af, at bilen havde mistet flere liter olie siden afgangen i DK, blev jeg sur og ringede til et autoriseret værksted. Jeg aftalte tid til kl. 8 to dage senere, og kom ud med bilen. En mekaniker kørte bilen op og efter 1 min sagde han, at jeg skulle komme og kigge. Han pegede på motoren og sagde ”silikone”. Jeg følte mig pludseligt som om det var mig som kom fra et u-land. De autoriserede aber her havde forsøgt at lappe motoren med silikone. Da mekanikeren sagde, at det er to dages arbejde at få problemet fikset, fordi den pakning ved svinghjulet som er skyldig, kræver at hele motoren tages ud og skilles af, forstod jeg pludseligt hvorfor de forsøgte at komme af med mig i Danmark. Det ville simpelthen blive for dyrt at lave bilen.
Polakkerne lavede den for 600 zl. hvilket svarer til ca. 1.200 kr. De havde i og med vasket bilen og skiftet defekte pærer, uden jeg havde bedt dem om det og uden ekstra omkostninger. Jeg fik en flot faktura og garanti på deres arbejde. Jeg følte mig behandlet som et menneske. For første gang siden jeg købte bilen, vidste jeg hvad der var galt og hvad der blev lavet, i stedet for de kryptisk svar jeg fik her.
Siden sommerferien har bilen ikke mistet en dråbe olie. Jeg tog der ned igen for at forberede bilen til syn. Den gik igennem ved første forsøg. Pris: 600 kr. inkl. originale reservedele + tur selvfølgeligt, men billigt alligevel, en dansk mekaniker vurderede det til 7.000 kr.
Så mit råd er: vær ikke bange, med det skattetryk og afgifter på stort set alt, har vi ret til at spare penge hvor vi spare kan. Jeg vil sige, hvis man går efter prof. firmaer er man rimeligt sikker på kvalitet. Jeg er i hvert fald super tilfreds.