6tilføjet af

CO2

Hvor mange kg udledes der ved produktion af en bil, og faktisk ved fremstilling af alting??????
tilføjet af

Det kan vist ikke regnes ud

Det er et uoverskueligt regnestykke, hvis du starter fra det første Gr., jern malm, fjernlses af overjord, rensning af malmen, smeltning af malmen, fremskaffelses af tilsætningsstoffer,kopper, zink, titanium, magnesium, olie til plastik og gummi, olie til maling, kalk, fremstilling af rensevæsker, valsning af jernplader, tilskæring af jernpladerene, transport af jernpladerene, udstansning af autodele, svejsving af autodele, energi til fremstilling af jernplader, svejsning, maling, transport af arbejder til fremstillingen af det hele, mad til arbejderene, varme til arbejderene, vask af arbejderene, Osv. hvis jeg gad, så kunne jeg forsætte listen i en uge, så i praksis er det umuligt, men om det er muligt i teorien, det vil jeg ikke svare på?.
Men du kan jo prøve at regne det ud selv!.
Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

men det

må være mulig at beregne CO2belastning ved fremstilling af et produkt
tilføjet af

Nej!.

Der er for mange steder hvor en lille fejl kan få uhyggelige følger, hvis der er en fejl på et gram Pr sted hvor der arbejdes med at fremskaffe, fremstille dele til bilen, også man ganger fejlen op for hvert sted, om det er et + eller et - tal, så bliver fejlen så stor tilsidst, at regnestykket ikke passer i sidste ende.
Man kan jo Feks. ikke "bare" gå ud og hente jernmalm til så meget jern som skal bruges til en bil, for hvor meget jern af det der bliver brugt til bilen, er genbrugs jern, og hvor stort et Co2 udslip, er der gået forud for det.
Man kan "måske", men også kun Ca., regne ud hvor stor et lands Co2 udslip er, for det er ikke engang et sikkert tal man kommer frem til, der "handles" med Co2 kvoterene, så ikke engang de kan bruges til noget, men selve tanken var som sådanne meget sjov, for tænk hvis folk kunne vælge om de ville købe varer der havde kostet et stort eller et lille Co2 udslip at lave😉 .
Venlig Hilsen Poul jørgensen
tilføjet af

Du kan prøve at regne på dette

Og der er stadigt ingen bil, men !, på stålvalseværket var der 2 ovne, der varmede slapsene (jernklodserene Ca. 18Tons Pr stk,) op, i den ene var der 32 "oliefyr", hvert "oliefyr" brugte 4,5 tons olie i timen, 4,5 tons olie, er Ca. 5.000-liter i timen !, det skal så ganges med 8, og deles med 200, som så skal deles med 18, så har du olie forbruget på 1tons jern, men !, dertil kommer så lige, at jern klodserene også lige skal valses ned i tykkelse, men ikke under 5MM, det forbyder "EU", valsen har 4 elmotorer, de er på hver 11.000-Hk, og de kører hele tiden, det er 44.000-Hk, de skal så omregnes til et Co2 udslip også, og deles ud på 3.600-tons jern plader Pr time, men vi skal jo også lige havde lavet slapsene, det var der ovne der klarede, man kom Gl. jern ind i ovnen som så kunne smeltede 150-tons af gangen, det tog 6 timer, hver ovn havde 4 "oliefyr", de brugte 12tons olie i timen, 48tons olie i timen, det er 288yins olie for 150-tons jern, der var 3 ovne på 150-tons og en lille en der kun kunne tage 75-tons jern, "EU" havde forbudt, værket at køre med mere end 2 ovne af gangen, så der kørte hele tiden 2 store ovne,(150tons), hvilket gjore det muligt at lave 150tons jern hver 3 time, men med et olie forbrug på det doble, altså 69tons olie Pr 3 time, men det var kun 50-tons jern Pr time, resten af jernet kom fra elektroværket, der smeltede man jernet med el, og nogle store gasturbiner, de leverede de resterendene 3.550tons jern der skulle bruges Pr. time, men de brugte vist mere energi, men var meget hurtiger, når så jern pladerene var valset ned i Feks. 5MM, så skulle de klippes i størelser som kunne bruges, det var der sakse til, de kørte på el, forbruget kender jeg ikke, men de var ikke billige i drift, efter at været klippet i "små" stykker, så blev de stablet i stakke af nogle botal kraner der også kørte på el, så kunne kunden få sit jern.
Men!, man laver jo ikke biler af 5MM tykke jern plader, så skittet blev sendt til tyskland, for de måtte godt for "EU" valse tynde jern, så tyskerene varmede så igen jern pladerene op til 1.840-grader, og valsede dem ned til den tykkelse som man skulle bruge til en bil, hvor meget eller hvilken form for energi de brugte det ved jeg ikke, men noget har de brugt!, og jern pladerene er stadigt ikke blevet til en bil endnu.
Så du kan vel godt se at regnestykket er uløsligt!?.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Den mest miljøvenlige bil.

Nu er det noget fra USA, men alligevel tankevækkende.
Der har man regnet på hvilken bil som belaster miljøet mindst i dens levetid.
Overraskende nok var det en stor firehjulstrækker fra en af deres egne fabrikker, jeg husker ikke hvilken, men den er set over hele dens levetid den mest skånsomme over for miljøet
Husk nu lige på at der i USA også sælges små biler som kører langt på literen og ikke forurener meget, der findes i nogle stater meget strenge krav som langt overgår det som kendes i EU.
Men den undersøgelse viste at den store firehjulstrækker på tros af et højt brændstofforbrug er den bil som belaster mindst.
Dette fordi bilen holder i langt flere år end de små biler gør, og det betyder at der så ikke skal laves nye biler i den periode som den holder i.
Det er tankevækkende at en bil med et stort brændstofforbrug og med en lang levetid som så betyder endnu mere brændstof, alligevel viser sig at være mest miljøvenlig
Grunden er at fremstillingen af en bil kræver en hel del energi og råstoffer, også selv om der i dag genanvendes alt det som er muligt fra de biles som skrottes.
tilføjet af

Her er et link.

Jeg fandt lige det som jeg havde læst, og må konstatere at hukommelsen nok ikke lige er så god.
Det er ikke en bestemt bil de udpeger, men en mere general konklusion.
I kan læse det her -
http://fpn.dk/motor/bil/article1078220.ece
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.