Coaching debat...
Mit indlæg fra i forgårs kunne desværre opfattes som et kommercielt indlæg og blev derfor slettet. Beklageligvis, men selvfølgelig fuldt forståeligt.
Jeg havde fået en henvendelse fra en direktør med følgende indlæg...:
"Du siger du er på vej til at blive businesscoach. Jeg er nysgerrig, fordi jeg har kendskab til flere mindre virksomheder, hvor direktørerne graver sig dybere og dybere ned i problemer. Det som de mangler er overblik, en salgsstrategi/markedsføringsplan, kapitaltilførsel m.m.
Kan en coach hjælpe med de ting? Som jeg (mis)forstår coaching, så handler det om at hjælpe folk til at få overblik og fokus rettet mod de ting, som de vil opnå og hjælpe dem til at skære de ting væk, som tager energi fra målene. Korrekt forstået?
Men det som de mangler, hvis man spørger mig, er rådgivning, når det kommer til, hvordan de skal få rettet skuden op og få skruen i vandet igen fx ved at omdefinere deres salgsoområder etc.
Det handler ikke om deres mentale indstilling, som jeg ser det, men om mangel på faglighed, fordi de bevæger sig ind på nye markeder, de ikke aner et klap om i et anfald af jubeloptimisme.
Så hvordan kan en coach hjælpe der?"
Mit svar, der ikke nåede frem til vedkommende og som jeg håber fanger dette, er:
Du har helt ret i at coaching handler om at hjælpe folk til at få overblik og til at rette fokus mod de ting, som de vil opnå og hjælpe dem til at skære de ting væk, som tager energi fra målene. Helt sikkert.
Være med til at skabe overblik og fremdrift hos den enkelte. Det lyder måske så enkelt… I bund og grund er det et spørgsmål om at ”trykke på de rigtige knapper” som coach og have sine værktøjer i orden, så forandringen hos klienten er optimal for dennes mål.
Som businesscoach kan jeg desværre ikke (umiddelbart) være med til at tilføre yderligere kapital til forretningen, men ved at være med til at optimere arbejdsmiljøet, coache på beslutnings- og ledelsesstrategier, værdiarbejde og regelproces for ledelse og medarbejdere, så det på længere sigt vil tilføre virksomheden (og det enkelte menneske) et overskud, som kan være med til at vende virksomheden i en positiv retning.
Det som du taler om, lyder til at være ”mentoring”. Dvs. faglig rådgivning, som du også nævner. Min personlige holdning er, at den mentale indstilling er mindst lige så vigtig som fagligheden. Fagligheden vil altid kunne tilegnes. Spørgsmålet er hvor dit fokus er og hvilke konsekvenser er du villig til at acceptere ved de valg du træffer.
Så svaret må være ikke at grave sig dybere og dybere med i problemerne, men i løsningerne i stedet.
Skriv gerne til en.coaching@sol.dk
God weekend.
Lisa
Jeg havde fået en henvendelse fra en direktør med følgende indlæg...:
"Du siger du er på vej til at blive businesscoach. Jeg er nysgerrig, fordi jeg har kendskab til flere mindre virksomheder, hvor direktørerne graver sig dybere og dybere ned i problemer. Det som de mangler er overblik, en salgsstrategi/markedsføringsplan, kapitaltilførsel m.m.
Kan en coach hjælpe med de ting? Som jeg (mis)forstår coaching, så handler det om at hjælpe folk til at få overblik og fokus rettet mod de ting, som de vil opnå og hjælpe dem til at skære de ting væk, som tager energi fra målene. Korrekt forstået?
Men det som de mangler, hvis man spørger mig, er rådgivning, når det kommer til, hvordan de skal få rettet skuden op og få skruen i vandet igen fx ved at omdefinere deres salgsoområder etc.
Det handler ikke om deres mentale indstilling, som jeg ser det, men om mangel på faglighed, fordi de bevæger sig ind på nye markeder, de ikke aner et klap om i et anfald af jubeloptimisme.
Så hvordan kan en coach hjælpe der?"
Mit svar, der ikke nåede frem til vedkommende og som jeg håber fanger dette, er:
Du har helt ret i at coaching handler om at hjælpe folk til at få overblik og til at rette fokus mod de ting, som de vil opnå og hjælpe dem til at skære de ting væk, som tager energi fra målene. Helt sikkert.
Være med til at skabe overblik og fremdrift hos den enkelte. Det lyder måske så enkelt… I bund og grund er det et spørgsmål om at ”trykke på de rigtige knapper” som coach og have sine værktøjer i orden, så forandringen hos klienten er optimal for dennes mål.
Som businesscoach kan jeg desværre ikke (umiddelbart) være med til at tilføre yderligere kapital til forretningen, men ved at være med til at optimere arbejdsmiljøet, coache på beslutnings- og ledelsesstrategier, værdiarbejde og regelproces for ledelse og medarbejdere, så det på længere sigt vil tilføre virksomheden (og det enkelte menneske) et overskud, som kan være med til at vende virksomheden i en positiv retning.
Det som du taler om, lyder til at være ”mentoring”. Dvs. faglig rådgivning, som du også nævner. Min personlige holdning er, at den mentale indstilling er mindst lige så vigtig som fagligheden. Fagligheden vil altid kunne tilegnes. Spørgsmålet er hvor dit fokus er og hvilke konsekvenser er du villig til at acceptere ved de valg du træffer.
Så svaret må være ikke at grave sig dybere og dybere med i problemerne, men i løsningerne i stedet.
Skriv gerne til en.coaching@sol.dk
God weekend.
Lisa