Det dig der fantasere, langt den meste vold mod kvinder er ikke planlagt, jeg ved ikke hvor du har det fra.
Hvis jeg planlægger at gå ud og stjæle en cykel, er det en bevidst handling, fordi min cykel er gået i stykker ved to omsorgs svigte unge slår mig ned bag fra, og mit gear system er gået i stykker, så er det en bevidst handling jeg foretager. Har gået 10 kilometer og skal gå 20 kilometer længer, og meget træt ser en cykel og tager den, og tænker jeg sætter tilbage igen, så det en tanke der bare opstår impulsiv.
En anden situation personen er på ferie med kæresten, har droppet terapien for at få råd til rejsen de kommer op skændes, manden siger nu brugt sine penge på rejsen frem for gå i terapi, kæresten flipper ud og vedkommende kommer til slå med flad hånd, en ikke planlagt handling. Som det meste vold i parforhold ikke er.
Er i ude at køre i bus hvor to personer begynder at slå lås på nogle unge mennesker, en springer disse unge mennesker til undsætning der bliver truget knive, uden dog nogen bliver stukket ned, men er dog planlagt at tage en kniv med hjemme fra.
En person er lidt sammen med en kvinde som han dog ikke vil være kæreste, hun er sur på ham, går i seng med en anden person, som vedkommende har haft flere opgør med fordi han ude i byen, har været ret provokerende helt øl i hovedet på ganske unge mennesker, som han har skræmt fra vid og sans. Vedkommende har bare sat fortalt om dette til kvinden, som så siger det videre til vedkommende, personen der dybt tænkende menneske ringer til en af de førende konflikt forsker i dette land på Københavns universitet for undgå, at konflikten skal komme ud af kontrol. Men de styrter alligevel i hoveder på hinanden, hvor den der prøvet at undgå konflikten, slipper med et mindre brug på næsen. Fordi han tros alt har lært at slås og ikke vender den anden kind til.
En anden mand folk, der smider en Nazist ud af en svensk fagforening, bliver efterfølgende opsøgt, af et par Nazister og stykket ihjel en bevidst handling, at så skulle haft noget terapi er der ingen tvivl om, så ikke brugt sit liv for kæmpe for bedre liv for andre.
I gamle dage da Norge var ind under Danmark, var de samiske kvinder så flabet at de forlangte en ordentlig pris for deres fisk, omkring ca. 100 samiske kvinder blev udsat for totur til de døde fordi nogle syge religiøse vrangforestillinger havde taget overhånd inde hoved på nogle præster, igen en bevidst handling foretaget af det danske præsteskab.
Osv. Med historierne fra det virkelig liv, dog var der en af disse historier som var fantasi.
Men jeg synes hvis man beskylder andre for at fantasere, synes jeg det rimeligt man ikke dækker sig ind under anonymitet, vi har diskuteret emnet anonymitet, som jeg finder er et gode når det drejer sig om personfølsomme problemer man snakker om.
Ellers angående den sociale arv, er begreb der bliver brugt til få penge til offentlige projekter, begrebet skal man være varsom med at bruge da man medvirker til en stigmatisering af sine medmennesker. Jeg kan huske navnet på den svenske psykolog der begyndte at bruge begrebet, men siger selv han brugte begrebet pragmatisk for skaffe penge til sine projekter, og han er ikke glad for begrebet bliver brugt på den måde i dag i den social politiske diskussion.
Men ellers laver vi alle fejl, og man skal selvfølgelig ikke gøre andre ondt, men det er en lang diskussion, men husk det positive i livet nogle kommer til leve i offer rollen hele livet, og bliver aldrig frie mennesker.
Men du mener vi skal lave vores retssystem om, som jeg forstår jeg på dig så man ikke skelner mellem noget der planlagt, og når handlinger er impulsive, ellers har jordens største karakter afviger været mennesker der handler bevidst, men det blevet så let i dag at sparke på folk der ligger ned.
Men ellers går jeg ind for nogle krise centre for børn, hvor de rande hen når der problemer i hjemmet. Kvinden er tros alt et voksent menneske, man må kunne tillægge sig et vidst ansvar, i forhold til sit valg af partner, det andet med altid se på kvinden som offer ,gør hende ikke fri i forhold til komme til leve et selvstændigt liv.
Ellers henviser jeg til Socialkritik som er et mere seriøs tidsskrift
www.socialkritik.dk
Mvh