3tilføjet af

De hellige tre konger?

EFTER at Jesus var blevet født, ankom nogle fremtrædende personer fra Østen for at hylde ham som jødernes konge. Den dag i dag bliver dette besøg fejret i hele verden af mange mennesker der holder jul.
Nogle steder opstiller folk julekrybber hvor de orientalske besøgende skildres som tre konger der kommer til den nyfødte Jesus med gaver. I andre lande går børn i optog gennem gaderne klædt ud som „de hellige tre konger“. Selv efter næsten 2000 år mindes folk overalt disse usædvanlige besøgende. Men hvem var de egentlig?
Den historiske beretning om denne begivenhed findes i Mattæusevangeliet. Der står: „Efter at Jesus var blevet født . . . kom der en dag astrologer fra Østen til Jerusalem, og de spurgte: ’Hvor er jødernes nyfødte konge? Vi har set hans stjerne stige op, og vi er kommet for at hylde ham.’“ (Mattæus 2:1, 2, New American Bible) Hvorfor bliver de østerlandske besøgende kaldt astrologer og ikke konger i denne bibeloversættelse?
Bibelen bruger her flertalsformen af det græske ord ma´gos. Nogle bibeloversættelser gengiver det med „vise mænd“, „astrologer“ eller „stjernekiggere“, eller simpelt hen „magere“. Dette ord betegner en person der rådgiver andre og forudsiger fremtiden ud fra stjernernes og planeternes stilling. Bibelen fortæller altså at disse besøgende i Betlehem var spåmænd, nogle der gav sig af med okkulte handlinger, hvilket Gud misbilliger. — 5 Mosebog 18:10-12.
Var de også konger? Hvis det var tilfældet, er det kun rimeligt at forvente at Bibelen ville have fortalt det. I Mattæus 2:1-12 forekommer ordet ’konge’ fire gange. Ordet henviser én gang til Jesus og tre gange til Herodes, men ikke et eneste sted bliver magerne kaldt konger. The Catholic Encyclopedia siger i den forbindelse: „Ingen af kirkefædrene regnede magerne for at være konger.“ Det gør Bibelen heller ikke.
Tallet på magerne er ikke angivet i den bibelske beretning. Men ifølge den folkelige overlevering, som kommer til udtryk i opstillede julekrybber og i julesange, tales der om tre personer. Det skyldes nok at der var tre slags gaver. Bibelen siger om disse gaver: „De lukkede også op for deres kostbare sager og gav [Jesus] gaver, guld og røgelse og myrra.“ — Mattæus 2:11.
Men er det fornuftigt at slutte at der var tre magere, blot fordi der blev givet tre forskellige slags gaver? Lad os se nærmere på en beretning om en anden prominent person der gæstede Israel. Dronningen af Saba besøgte på et tidspunkt kong Salomon og skænkede ham „balsamolie og guld i stor mængde og kostbare sten“. (1 Kongebog 10:2) Skønt der her tales om tre forskellige gaver, er dronningen af Saba den eneste der nævnes som giveren. Antallet af gaver viser altså ikke noget om at det var tre personer der besøgte Salomon ved den lejlighed. Der er heller ingen forbindelse mellem de tre gaver til Jesus og antallet af personer der bragte dem.
The Catholic Encyclopedia bemærker: „Evangelieberetningerne undlader at nævne tallet på magerne, og den kirkelige tradition er ikke entydig på dette punkt. Nogle kirkefædre taler om tre magere; deres opfattelse har sandsynligvis været påvirket af gavernes antal.“ Værket fortsætter med at nævne at forskellige kunstværker skildrer to, tre, fire, ja selv otte magere der besøger Jesus. Ifølge nogle overleveringer var der op til 12. Det er ganske enkelt ikke muligt at fastslå magernes antal.
I modsætning til hvad mange tror, ankom magerne ikke først til Betlehem, men til Jerusalem, og efter at Jesus var blevet født. De var ikke til stede ved Jesu fødsel. Senere begav de sig til Betlehem, og Bibelen siger at „da de gik ind i huset så de det lille barn“. (Mattæus 2:1, 11) Det er tydeligt at da magerne besøgte Jesus, var hans familie flyttet ind i en almindelig bolig. De fandt ham ikke liggende i en krybbe.
Den populære fortælling om tre konger der ærer Jesus ved hans fødsel, er ikke nøjagtig ifølge Bibelen. Som nævnt ovenfor lærer Bibelen ikke at de magere der besøgte Jesus, var konger, men astrologer som øvede okkultisme. Den bibelske beretning fortæller ikke hvor mange der var, og heller ikke at de besøgte Jesus på det tidspunkt han blev født, mens han lå i en krybbe, men nogen tid senere da hans familie boede i et hus.
Selv om denne folkekære beretning om de tre konger og andre traditionelle julehistorier ikke stemmer overens med Bibelen, bliver de almindeligvis betragtet som harmløse fortællinger. Men for kristne har det stor betydning at deres tilbedelse er fri for usandheder. Sådan så Jesus også på det. I en bøn til sin Fader sagde han: „Dit ord er sandhed.“ (Johannes 17:17) Han sagde desuden at „de sande tilbedere vil tilbede Faderen i ånd og sandhed, for det er sådanne tilbedere Faderen søger“. — Johannes 4:23.
tilføjet af

OG???????????????????????????????????????

og mere OG
tilføjet af

Og ..................................

"Lykkelige er de som erkender deres åndelige behov, for himlenes rige er deres." (Mattæus 5:3)
tilføjet af

Okaaay

Der er vist en som har læst på lektien.
Det bliver vist svært at finde mod-argumenter her. Dog forstår jeg ikke at kristendommen skulle bygge på usande beretninger her 2000 år efter.
Så vidt jeg ved er det beretninger som har vandret fra mund til mund og nogle af historierne er fortolkninger.
Nu er min interesse nok ikke helt så stor inden for dette emne, men hvorfor ikke lade folk blive i troen som de selv fortolker biblen.
Skal vi altid stille os frem med mistro over for hvad folk glæder sig over❓Jeg tror at man gør folk kede af det og det er nok de færreste troende som pludselig laver deres tro om, fordi en med talegaverne i orden, henviser til forskellige bøger og historier som man alligevel ikke lige kan vurdere om er skrevet helt rigtig, eller måske er lettere omskrevet til lejligheden.
Ting kan altid stilles op på forskellige måder så det ser ud som det man gerne vil vise.
For nu at være helt sikre, må vi nok vente til at tidsmaskinen bliver opfundet.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.