´
... i nat der skrev again følgene:
→ »"Gud et menneske i kød og blod og knogler? Det er bare for meget."«
Hvilket jeg formoder du har læst, siden det var et svar til dig i Tråden
Hader "de Kristne" deres krop? skrevet af "kosmos".
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=2100427#2100427
• Nedenstående er hvad jeg har fundet ud af, men da mit engelske
ikke er perfekt, kan min forståelse selvfølgelig misse et aller andet.
Teologien re.: "GUD" voksede fra JESU disciple til Paulus og videre til Kirkefædrene, hvor den første der benævnte GUD som væren af TRE "PERSONER" var IRENAEUS AD115 → 202vt
► Re.: IRENAEUS:
Irenaeus var den der samlede hovedmængden af de Bibelske skrifter, som vi har dem i dag.
- Bidrog til afklaring af kristologien ved at bestemme Kristi to naturer i én person.
- Bidrog til trinitetslæren ved at betone tre "personer"*] og dog én Gud.
(Re.: *] Der var på dette tidspunkt ca.AD160 en del kommunikation mellem flere Kirkefædre, og Irenaeus var med på ideen re.: personer som blev skrevet af Tertullian)
Den næste i rækken er:
► TERTULLIAN
- Bidrog til afklaring af kristologien ved at bestemme Kristi to naturer i én person.
- Bidrog til trinitetslæren ved at betone tre personer og dog én Gud.
- Skrev Gud er én, men den guddommelige substans rummer tre personer – Faderen, Sønnen og Ånden.
Ordet Trinitet dukkede op mellem AD170 og 175 Senest i et skrift af THEOPHILUS - Først forsigtigt. Derefter oftere og oftere hos Tertullian i AD215.
Men først i midten af 3. årh. vandt det rigtigt frem, fordi Kirkefædrene havde været bange for at det skulle kunne misforstås. (Egentlig ikke noget at sige til, for den tendens ser man jo selvc forfægtiget i dag 😮)
► ORIGENES AD185-254
Tog Kirkefædrenes arbejde, og "gjorde det teologisk"! Origenes skrev flg.:
→ TRINITY/TRINITET
Helligånden har også del i guddommeligheden som den tredie person, den tredie hypostase. Den er født ved Sønnen og har samme forhold til Sønnen, som denne har til Faderen.
Faderen er værens princip, Sønnen er fornuftens princip og ånden er helliggørelsens princip.
Irenæus og Tertullian havde medtaget Helligånden og dermed lanceret Treenigheden. Origenes understregede den sande inkarnation af Kristus, den enkelte gudelige persons autonomi og Sønnens evige væsen, men han underordnede Sønnen i forhold til Faderen, idet Faderen var autotheos, dvs. Guden selv, mens Sønnen og Ånden var afledede, nemlig henholdsvis født og udgået fra, og derfor kun Gud. Altså er begge subordinerede.
Origenes anså Faderen, Sønnen og Helligånden som Gud fra evighed af. Dermed imødegik han Sabellianismen (modalisme med én Gud med tre fremtrædelseformer) og Adoptianismen (Kristus kun én natur, den menneskelige).
Origenes var den første kristne teolog, der talte om tre hypostaser. Hævdede altså den enkelte gudelige persons selvstændighed.
http://www.sanktandreasbibliotek.dk/fileadmin/pdf/patrol_komp.pdf • m/flere, mange flere.
jalmar