Hej Manjana,
Ja tak, så tales vi måske ved i morgen, i dag Mandag. Nu kan folk jo tro hvad de vil. Det har jeg ingen problemer med, men åbenbart er min oplevelse af en anden karakter og det kan jeg så godt leve med fint, helt fint endda.
Tanken om de 3 forskellige personer i treenigheden stammer ikke fra Bibelen. Du vil aldrig finde eet eneste ord der blot tangere den anskuelse. Ikke et.
Men i Assyrien og Ægypten findes den nøjagtig beskrevet. 3 forskellige personer der agere hver for sig og tilbedes også som 3 enheder, men anskues som en helhed.
I det gamle Babylon tilbad man solguden Ba’al, som var en treenig solgud, bestående af Ba’al, Astarte og Tammuz. Disse guddomme blev gennem tiderne tilbedt under forskellige navne, men tilbedelsens mål var det samme, nemlig den treenige solgud.
----------
”Beslutningen stadfæstedes af Constantin. Saaledes skete det forhen uhørte, at en almengyldig kirkelig Trosbekendelse bragtes i Stand ved en verdslig Regent, der ikke engang var rigtig Medlem af kirken, og som hverken havde modtaget Daaben eller Nadveren. Og denne saaledes fastslaaede Trosbekendelse omfattedes med Overbevisning kun af et Faatal! Saa stor var imidlertid Ærbødigheden for Constantin, at Flertallet bøjede sig, bl.a. Euseb af Nikomedia.” (Hjalmar Holmquist Kirkehistorie bind 1, side 201).
Kommentar:
Jeg siger, at der er belæg for at anerkende Jesus som Gud, men ikke at der er 2 og 3 forskellige personer. Jesus er efter min bedste overbevining, Guds inkarnation som værende menneske.
----------------------------------------------
I Bibelen vil du udelukkende finde en Gud (guddom) der kun er én. Ingen har nogen sinde kunne finde et ord der siger, at Gud er 3 forskellige personer, men du kan sagtens finde ord der siger, at Gud er én.
”Hør Israel, HERREN vor Gud er én” og det er altså ikke begrebsmæssigt et ”kontor” eller ja, et begreb der skulle angivelig rumme 3 forskellige personer der alle er Gud.
-------------
Jeg citere:
Der er kun en levende og sand Gud.
Gud har valgt at vise sig som Faderen, Sønnen og Helligånden, og disse tre er én (de må de jo nødvendigvis være da der jo kun er tale om ”én Gud”.
”Gud i samme substans, lige i magt og ære, en treenighed”
(Treenighedens ”dogme”)
Jesus Kristus er guddommelig.
Jesus Kristus, Guds søn, er både Gud og menneske.
Jesus Kristus er ufejlbarlig, Gud og syndfrit menneske.
Citat slut.
----------------------------------------
At vi bruger ordene, Gud Fader, Gud søn og Gud Helligånd er for vor tankemønster skyld. Når treenighedens dogme køre på, at de er ”Gud i samme substans, lige i magt og ære” så er det altså ikke 3 forskellige personer, men at den ene Gud udtrykker sig i 3 forskellige åbenbaringer.
Der er altså ikke tale om 3, men om én, ”den eneste ene”.
Hvis folk så vil tro, at der er 3 forskellige personer i Gud, er det altså Guds ”evne” eller mulighed i sin almagt, at kunne ”være hvem han vil og hvad han vil”. Der er stadig tale om kun én Gud. Gud er ikke et begreb.
-----------------------------------
Nu kan jeg forstå, at der er udbredt tilfredshed med at tilbede (og forstå) 3 forskellige personer som værende Gud og det har så ikke noget med mig at gøre. Det bør I så takke again for (og det gør I så også). Det er så jeres tro og det respektere jeg naturligvis lige som jeg respektere Jehovas Vidner, men jeg er lodret uenige med jer.
At sige i samme åndedrag, at Kristendommen er sådan, det er så ikke korrekt. Det er en særopfattelse. Ingen tilbeder Guds søn, men kun Gud.
Grunden til, at Jesus blev tilbedt, kunne tilbedes, kan tilbedes og er Gud er, at ja, Jesus er Gud, Gud i sin inkarnation i mennesket Jesus.
Det er så hvad du siger direkte, at du kan ikke tro, at Jesus kan være både Gud og sig selv (menneske) samtidig. Du siger direkte:
”Jesus er guddommelig på jorden men kan ikke være Gud”. Jeg vil i den sammenhæng citere fra dette link:
”Buddhismen anerkender at guderne er over menneskene, men guderne lider lige så meget som mennesker – og på sin vis er de således ikke bedre stillet end menneskene – de er bare større.
I praksis spiller guderne derfor en meget lille rolle, om nogen rolle overhovedet, i den buddhistiske religion.
Buddha æres overalt af buddhisterne, men Buddha anses ikke for at være guddommelig.
Buddha menes derimod at være den første, der befriede sig fra samsara, og dermed er Buddha et forbillede for alle mennesker – ligesom han også er et forbillede for guderne!
Spørgsmålet er om buddhismen overhovedet har egentlige guder, og for mange religionsdefinitioners vedkommende leder det uvægerligt hen på spørgsmålet om hvorvidt buddhismen faktisk er en religion. De fleste er dog enige om at buddhismen er en religion, men buddhismen vedbliver at være et problem for de religionsdefinitioner der insisterer på at sige noget om trosindholdet - hvilket ofte bliver sat lig med tro på et eller flere guddommelige væsener.
Citat slut.
http://www.ulriksunivers.dk/religion/gud&guder.htm
-----------------------------
Du nævner:
” … fordi jeg mener virkelig, at Faderen er glemt og gemt i denne treenighed. Hvilket er en fejl som jeg ser det. Jeg savner rigtig meget, at vores himmelske Far også er i fronten. Jesus er ikke og kan ikke være både Far og søn. I min verden”.
Citat slut.
Kommentar:
Ja, men det er Jesus så i min verden. Ellers har jeg ingen anledning til at tilbede Jesus. Jeg tilbeder ikke et menneske. Begreberne ”far og søn” er udelukkende billede på vor egen selvforståelse og vort eget forhold til Gud. Det er meningen, at vi skal træde ind i Jesu situation og opleve os selv som ”søn” barn (datter).
Det var derfor Gud inkarnerede sig som et menneske. Det har Gud altså gjort 2.000 år før denne begivenhed, at Gud har inkarneret sig som et menneske, men det ved jeg godt ingen gider interessere sig for. Jeg har nævnt det indtil flere gange, men ingen gider det.
Det ville jo så medføre, at i jeres terminologi (again terminologi) har vi lige pludselig 4 forskellige personer. Nå, men det ved jeg godt ingen gider svare på. Jeg forstår også hvorfor. Hvem kan forsvare 4 forskellige personer i 3 enigheden?
------------------------------
Du skriver:
”At Faderen og sønnen er ét, er for mig soleklart fordi, de er så lig hinanden og Jesus afspejler Faderen så har man set Jesus har man set Faderen”.
Citat slut.
Kommentar:
Der er ingen belæg for at ”mene det”. Du mener det fordi du mener det og det er da ok, men det er ikke hvad der står. At Faderen og Sønnen er eet er defineret siden 325 e.Kr.
Den (såkaldte) Nikæanske Trosbekendelse:
”Gud i samme substans, lige i magt og ære, en treenighed”
(Treenighedens ”dogme”)
Jesus Kristus er guddommelig.
Jesus Kristus, Guds søn, er både Gud og menneske.
Jesus Kristus er ufejlbarlig, Gud og syndfrit menneske.
Citat af Trosbekendelsen slut.
----------------------------------
Du skriver:
”Hvad angår kød, blod og knogler, jamen altså, Jesus siger det jo selv. Altså kosmos, han siger jo selv, at han ikke er en ånd efter sin opstandelse. Men kød og knogler. Gud er ikke kød og knogler”.
Citat slut.
Kommentar:
Ja, men det er altså ikke den trosbekendelse du angiver og som again har undervist i og bekender. again bekender at
”Gud i samme substans, lige i magt og ære, en treenighed”
(Treenighedens ”dogme”)
Så dersom Jesus er Gud er Jesus Gud altså kød, knogler og blod og indvolde i himmelen for again forsvare den kødelige opstandelse.
Ellers bør han sige noget andet og det bør du så også. Enten eller.,
----------------------------------
Du skriver:
”Jesus er guddommelig på jorden men kan ikke være Gud, idet han jo giver afkald på sin magt da han tager til jorden som menneske”.
Citat slut.
Kommentar:
Hm, hm, men han blev altså tilbedt. Man tilbeder ikke et menneske, men kun Gud. Så den eneste mulighed er, at Jesus var både menneske og Gud samtidig. Det menneskelige væsen som du henviser til samtidig med, at han var ”både sand Gud og sand Menneske.
--------------------------------------
Du skriveer:
”JV skriver, Gud kan ikke dø. Og det er da for engangs skyld sandt. Jesus døde altså på korset. Ergo kan det ikke være Gud vel?
Men mennesket Jesus Kristus. Fordi, det ville da ikke være en retfærdig vægtskål om Jesus døde som fuldkommen menneske OG Gud når Adam døde som ufuldkommen menneske. Jesus skulle jo opveje Adams synd, som Bibelen siger”.
Citat slut.
Kommentar:
OK, men så var Jesus altså ikke Gud og menneske samtidig. Jesus var så ikke Sand Gud og Sand Menneske. Det er jo hvad Jehovas Vidner hele tiden har sagt. Det er hvad du bekender nu. ”…ergo kan det ikke være Gud, vel”? Jo, efter min mening kan det, og det er den eneste mulighed for, at vi kan tale om Sand Gud og .Sand Menneske i Mennesket Jesus Kristus.
Det var således ikke Gud der døde, det var Sand Menneske som udtalte; min Gud min Gud hvorfor har du forladt mig.
Her døde mennesket Jeus, men det gjorde Sand Gud selvfølgelig ikke og det siger du jo så også selv. ”Gud kan ikke dø”, men det kunne Sand Menneske, Jesus som du også selv siger; ”Jesus døde på Korset”.
-------------------------------
Du skriver:
”Jeg tror ikke på, at Jesus samtalede med sig selv. Det virker langt ude for mig”.
Citat slut.
Kommentar:
OK.
Venlig hilsen
Kosmos