2tilføjet af

Forurenende busser

Den kollektive trafik fungerer til rimelighed i storbyer, men tager man ud på landet, bruges busserne knap.
Det gør mig ærgerlig at se den store 20 tons bus der kører 3 km på en liter diesel tumle igennem byen, en gang i timen, helt tom. Det er næppe besparende for miljøet med mindre bussen er fyldt helt op.
Afgangene i weekenderne er så sjældne at der ikke er nogen, der kan planlægge sin dag efter det. Er der nogen som har nogle forslag til hvad Movia og hvad de ellers hedder kan gøre, frem for at skære ned i afgangene?
Umiddelbart ville en løsning vel være mindre busser og måske en form for kaldeknap på selve busstoppestedet så bussen ik behøver køre forgæves på en tom strækning. men det er ikke billigt at skifte en hel vognpark ud.
Er der nogen der har tænkt bedre løsninger så den kollektive trafik kan fungere i småbyer også?
tilføjet af

Planlægning gennem bakspejlet

Du har fat i ikke bare en, men en helt masse problemstillinger hér. Dels om hvordan der planlægges ruter, det rimelige i at en bus pr definition skal være et lokum på 12 meter med plads til 60 passagerer, hvis behovet kun er en til 20, samt om dieselbusser (m/u partikelfilter) er det mest optimale brændstof i beboede områder.
En ting, hvor jeg i hvert fald ser et problem, er de nedskæringer der rammer nogle buslinier år efter år. Jeg så det, hvor jeg voksede op (Lyngby i Storkøbenhaven). Der var en rute, der gik ad en vej kaldet Nybrovej. Da jeg var lille var betjeningen på ruten "almindelig" set med københavnerbriller på - dvs. tre busser i timen det meste af døgnet.
Langsomt men sikkert blev ruten beskåret år efter år med følgende støt faldende passagertal, hvorfor linien i dag er reduceret til en "spøgelsesbus", der helt indstiller kørslen kl. 20, hvilket vil sige at beboerne, selv i det storkøbenhavnske område, er henvist til taxier eller egen bil.
Pointen er ikke at vise, hvor god en betjening vi er vandt til i København. Pointen er den mekanisme, at hvis man bestemmer antallet af afgange på baggrund af passagertal og folk fravælger bussen pga. for få afgange eller dårlig timing med andre linier, så er det en ond spiral, der på sigt fører til "spøgelsesbusser". For når folk først har købt en bil, så lader man den jo ikke stå, for at vente en time i regnvejr på en bus, der måske er blevet aflyst.
Derfor mener jeg at politikerne (gennem Movia mv. og deres budgetter) skulle vise lidt mod, vision og ambition. Med andre ord skulle man gøre bussen attraktiv gennem hypppige afgange (på de "rigtige" tidspunkter) - præcis sådan at folk med mødetider kan planlægge efter det.
tilføjet af

forkert..

De fleste busser vejer omkring 10-12ton.
Og nej, du har ikke ret i at de kun køre 1km pr liter diesel!
Et af de gamle DSB My lokomotiver kør gennesnitligt 3,3km pr liter diesel...og den moter er en hl del støre end en busmoter!
Man burde ikke have nedlagt sporvognsdriften i København, Odense og Aarhus....STOR fejltagelse!🙁
Mvh
ANTON
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.