19tilføjet af

Frustrerende at lære at køre...

Hej, det er bare så frustrerende lige nu, jeg er noget ældre end de fleste der tar kortet, (er 32), og jeg har lidt svært ved at koordinere alle de ting i trafikken - jeg er ikke bagud med lektionsplanen, men alligevel føler jeg ikke jeg bare kan de ting vi har gennemgået... og at det egentlig slet ikke er nok at prøve tingene kun én gang før man allerede går videre med næste køretime.
Eller er det bare mig der forventer for meget af mig selv...
Har det oss været frustrerende for jer en gang imellem.
tilføjet af

Lad være med at presse dig selv

Mange i din alder skal bruge 35-45 køretimer, før de går til køreprøve.
Så du bliver nød til at være lidt tålmodig, for det tager lidt længere tid.
tilføjet af

Ja, troede også jeg ikke kunne

Du tænker for meget.
Mente også selv jeg var komplet bilidiot, men bestod begge prøver i første forsøg. Mit kørekort kostede 14000 og det er da ikke alt for meget. Havde ikke så mange ekstra timer.
Så bare vent og se tiden an.
Kender du en der har bil så du kan øve dig fx i parellelparkering på en stor parkeringsplads eller andet du kan øve er det en god ide.
Det vil give dig selvtillid, og følelsen af kontrol over bilen. Det kan være svært når kørelæreren er der hele tiden, for man kan have svært ved at koncentrere sig, sådan var det i hvert fald for mig.
tilføjet af

overblikket kommer med rutinen

og jeg tror vist det er de færreste der har følt sig 100% glade for situationen første gang de selv skulle køre i bil uden nogen ved siden af.
Men det kommer hurtigt og så føles det ikke så meget anderledes end at cykle bortset fra at du er midt ude på vejen og bevæger dig hurtigere. Her skal du også holde øje med mange ting, men det tænker du nok ikke så meget over fordi det er så almindeligt for dig.
Det vigtigste er at du lærer grundreglerne og at du tager det stille og roligt i starten og lader være at føle dig presset af dem bagved til at tage chancer.
Med rutinen bliver din kørsel automatisk mere flydende og afslappet.
Så det skal nok komme. Som sagt skal du bare fokusere på at forstå reglerne og hvad diverse pile og skilte betyder så du kan bestå teoriprøven og den praktiske prøve. Der er ingen der forventer at du bliver elitebilist med det samme. Det man vil have at du skal vide inden du slippes løs i trafikken er, at du ved hvor du skal placere dig hvis du vil dreje i et kryds og hvad du skal kigge efter inden du kører igennem det og hvem der skal holde tilbage for hvem og hvilke trafikanter, hvilke lys du skal køre med og den slags. Så koncentrer dig om det i første omgang🙂
tilføjet af

ikke slemt

Hej Bilidiot.
Det er ikke slemt.
Der er et par fejlkilder som dig selv f. eks. Der var en der mente du vil det hele alt for hurtigt, det tror jeg kan være rigtigt.
Du kan også være uheldig at have en dårlig kørelærer (tænk på folkeskolen)
Mine råd er at du skal ta' det roligt (alt godt kommer til den der venter)😉
Og så kan du lege at du kører bil når du cykler (orientering og den slags)
Min første kørelærer var et skod! (22 timer 3* dumpet)
Men efter 2 timer ved kørelærer #2 var jeg klar til prøven som jeg bestod.
Lastbiler er dog farligt!
1/2 time på kasernen med at køre frem og bakke, også tager vi næste time i Københavns myldretidstrafik!😮
1 1/2 time med lukkede øjne uden der skete noget! KUUUUL!!!!
Jeg havde aldrig siddet i en lastbil før!
Held og lykke:
Kristian
tilføjet af

lastbil

Næste gang jeg ser en lille soldatermand der skal lære at køre lastbil tror jeg liiiige jeg vil træde et skridt længere ind på fortovet.
Har man virkeligt ikke øvet mere end ½ time inden man bliver "sluppet fri"???
Skræmmende!
tilføjet af

gys

Hej Baddabing.
He-he😉
Tja så har du en lille chance for at komme hjem, hel og uskadt.🙂
Rigtigt! det var stærke sager at fræse rundt i København (med eller uden lastvogn)!🙂
Men tænk over at de biler det ikke står "skolevogn" på kan køre med sprængstof, det gjorde vi hele tiden.
Men virkeligheden i dag er mere skræmmende (jeg overlevede), og bag mit kørekort ligger der et lille farligt gods certifikat og gemmer sig!
Jeg ikke bange for at bruge det!!! fnis
Så kik på de lastchauffører du møder (fin ide hvis du cykler), hvis han vinker er det måske mig!
Pas på derude allesammen!
Hilsen Kristian
tilføjet af

Dumpet.

Har de fleste sikkert prøvet, det er i virkligheden det man lærer mest af, man siger som tommefinger regel at man skal have ca lige så mange køretimer som man er gammel, og så lige pludselig kommer det, ligesom da man lærte at køre på cykel, det værste er sku da at lave baglæns parkering, hvor herre bevares, den dumpede egen selv på engang i det herrens år 1973, men gi endlig ikke op, det er ikke svære end at stå på hænder.
tilføjet af

Jubiii, så er det ikke kun mig :)

Hvor er jeg glad for at møde en artsfælle😃
Jeg er 30 år og igang med kørekort, og har det på nøjagtig samme måde som dig 🙂
Og jeg har virklig tænkt på om jeg mon nogenside får det kørekort ?
Har ikke været til teoriprøve endnu, men er færdig med teorien - nu er der jo så ferie, og jeg øver og øver på en cd jeg har fra kørelæren, og jeg har i snit 9 fejl.
Jeg kan simpelthen ikke bestå de prøver !
Jeg kører fint nok, men er usikker på venstre sving i lys kryds - hvem skal holde hvor HELT præcis i krydset ?
Og så de skide rundkørsler - hold tilbage nogen gange i 1 gear, og nogen gange i 2 gear ???
holder man så i 1 gear, skal man gasse op og kører - se sig tilbage efter cyklister - skifte gear til 2 gear - blinke - overveje om man ligger rigtigt (1,2 eller 3 afkørsel) Kigge efter cyklister igen, og sætte blink på endnu engang da den slår fra når der drejes - for H......
Der er meget at holde styr på. Kør 60 mk i timen - 60 ikke 59, og ej 60,5 - 60 Km !!!!!!!!
Har du været til teori prøve❓Og er spørgsmålene til den rigtige prøve, vitterlig nemmere end de er til teori undervisningen ?
Held og lykke 😉
Ayla
tilføjet af

Du er helt normal

Mit kørekort tog jeg i en alder af 28 til personbil,det gik da nogenlunde,til lastbil+hænger tog jeg 11 år senere i 99,det gik efter noget tid godt nok også,skal lige siges jeg dumpede 2 gange til forvogn+1 gang til hænger;men det korte af det lange er jeg har det endnu,da jeg var færdig med forvogn+hænger kortet tog jeg kørekort til motorcykel ,umidelbart efter hvor teorien stadig var frisk.
Så jeg kan kun anbefale hvis og når kortet er i hus,at du eventuelt også tager f.eks.til motorcykel,hvis du tror det er noget du vil blive glad for at investere fremtiden i.
Ellers kan jeg kun sige hvad andre også har sagt her,rutinen kommer med tiden,har du først bestået teorien,så er du jo halvvejs,få kortet,køb en bil,så kommer rutinen,helt af sig selv,rutine=man lærer af sine erfaringer.
tilføjet af

Lastbil 2

haha jeg vil også tænke mig om en ekstra gang næste gang jeg møder een af de store grønne påskiltet SkoleVogn.
tilføjet af

Lukket plads/mark el ligende

Hvis du skal øve dig i bil, uden kørelære. Skal det foregå på en lukket plads. Da en parkeringsplads, uanset hvor stor den er, er underlagt færdselsloven. Og så skal du have køre-kort.
Laver du skader, dækker forsikringen garanteret ikke.
tilføjet af

De der prøver

på cd'en er gennemsnitlig også hårdere end den faktiske teoretiske prøve,hvis jeg ikke husker helt forkert,er det så ikke 3-4 ud af spørgsmålene,som der må være fejl i,så bare tag det roligt de fleste har 9 og opad af fejl,når man kører de der CD Prøver.
tilføjet af

Du skriver det her

"holder man så i 1 gear, skal man gasse op og kører - se sig tilbage efter cyklister - skifte gear til 2 gear - blinke - overveje om man ligger rigtigt (1,2 eller 3 afkørsel) Kigge efter cyklister igen, og sætte blink på endnu engang da den slår fra når der drejes - for H......
Der er meget at holde styr på. Kør 60 mk i timen - 60 ikke 59, og ej 60,5 - 60 Km !!!!!!!! "
Det er ikke korrekt,du skal altid oriente dig,inden du sætter igang,hvis du allerede har sat igang er det måske for sent at orienterer sig.
Så er det nemt det med hastigheden,indenfor byskilte er den højeste tilladte hastighed 50 km/t med mindre du kører i et legeområde eller hvor der er vejarbejde,eller hvor der er skiltet en max. hastighed,det skal så lige siges hastigheden kan godt være over 50 km/t hvor der er skiltet,det er typisk omfartsveje der har dem,typisk fordi de er flersporet og har til formål at lede trafikken hurtigere.
Max.80 km/t på landevej med mindre andet er skiltet.
Max.90 km/t på motortraffikvej med mindre andet er skiltet.
Max.110 km/t på motorvej med mindre andet er skiltet.
Så du lærer bare 50/80/90/110 og har det i baghovedet til prøven
Problemet med teori,er at alt for meget skal bankes på plads samtidig
tilføjet af

Nåede desværre op på

rigtigt rigtigt rigtigt rigtigt mange køretimer - selvom jeg kun var først i 20´erne. og har hele tiden gået og tænkt på, at jeg slet ikke egner mig til at færdes i trafikken - indtil jeg så spasserne fra "Danmarks værste bilist". Og når jeg så hvordan DE kørte...ku jeg såmænd li så godt selv være blevet kørelærer...
Mit problem er at jeg slet ikke kan klare, når andre skal holde øje med om jeg gør tingene korrekt... og det er jo lissom derfor kørelæreren er med, ik´! Og det var da også kun lige på et hængende hår at jeg bestod køreprøven...
MEEEN - da jeg så endeligt SELV skulle ud og køre rundt i min fars bil da ku jeg bare koncebntrere mig 1 mia. gange bedre!
Det er jo egtl også noget mærlkeligt noget med den køreskole... for det er jo kun halvdelen af os der tør prøve ALLE de øvelser af bagefter, vi "lærte"(om jeg så må sige)i køreskolen...
Men jeg vil ikke bebrejde min kørelærer noget! Selv fortryder jeg blot, at jeg ikke spurgte om lidt før, om jeg ikke bare ku komme op til den køreprøve... Men tilligemd var de jo begyndt at RAPPE løs i radioen om at alt for mange køreelever slipper alt for let igennem... FUCK!!!!
for i grunden gælder det jo blot for os alle om at få bestået - og så ellers få DEN skid ud af verden...
tilføjet af

Hastighedsgrænsen er altså 130 km/t på motorvej...

...med mindre en lavere hastighed er skiltet (hvillket gælder for ca. 45% af motorvejsnettet). Da jeg gik til teori i 2000-2001 var nogle få af lydbillederne ikke helt up to date, da der i enkelte lydbilleder stod at hastighedsgrænsen på motorvej var 100 km/t (hvilket den var før 1991 eller 1992), så jeg skal ikke kunne sige om de vil have om man skal svare 130 km/t eller 110 km/t.
Ellers gør nøjagtig som Tarzan800 har skrevet.
tilføjet af

Tak for at updatere

min viden
tilføjet af

Jeg kunne heller ikke

det der med at have een til a kikke hele tiden,om gjorde rigtig eller forkert,efter kortet var hjemme og havde købt bil,tror der gik 3 måneder før jeg var over det problem,når havde venner og lignende som passager,sad hele tiden og tænkte,hvis jeg kom lidt langt over til højre eller venstre,nu tror han/hun sikkert at jeg ikke kan køre bil,og vil føle sig utryg;men folk sagde oftest jeg kørte godt og sikkert,så stille og roligt blev selvtilliden bygget op sammen med rutinen.
Tror også man selv føler sig usikker i begyndelsen som nyudlært bilist,fordi man kan stadig har fornemmelsen af at kunne høre kørelæreren, hvad han sagde da man tog køretimer,i de forskellige situationer.
tilføjet af

Skal heller ikke

ud at afprøve en 3 punkts vending på en offentlig befærdet vej lol med mindre den er spærret for traffik i begge ender,hold kæft må være flovt sidde der og have dyttende biler på begge sider lol
tilføjet af

Da jeg tog..

Da jeg tog lastbil og hænger, så var der ikke kravlegård, som ved personbil.. Jeg satte mig ind, fik vist rat, gear, blinklys, håndbremse, og så kørte vi.. Det med kravlegård kan man godt springe over, da man har lært det ved personbil.. De fleste kørelærer kører så somregl også ud de steder, hvor de ved ikke er så meget trafik igen..
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.