Vi er en flok gymnasie elever, der er blevet sat til at lave en fiktiv virksomhed. Vores idé er, at lave en GPS til krydstogtskibe, som gør det mere overskueligt at finde rundt på skibet. GPS'en skal kunne vise et kort over skibet og diverse oplysninger/informationer, som fx. prislister og servicenumre osv.
Vi kunne godt tænke os at få lidt respons på vores idé, så sig endelig frem hvad i synes om den 🙂
tilføjet af GPS
gutter pisser styrbord.
en GPS vil ikke kunne bruges til dette formol, fordi at skibet jo konstant skifter kurs, og desuden vil det kræve nogle meget kraftige antenner at bruge en GPS inde i et stålskrog.
alle passagerskibe har uførlige vejledninger, hvis blot folk gider at læse dem, der er desuden alle oplysninger om hvor man kan finde evt. redningsudstyr, samt hvilken redningsbåd man tilhører, hvis det værste skulle ske.
desuden står der alt om brand og rednings ruller, og alle kamre og dæk har numre og pile der viser op mod overdækket.
i tilfælde af brand ombord, så ved brandvæsenet hvor de skal finde et uførligt kort over hele skibet.
tilføjet af sejlerbums
ak ja !
Virkelig dum ide.
Har i aldrig været på et pass. skib ?
Ved alle ned/opgange er der skilte med skibets indretning, adgangsforhold og hvad du bør gøre i tilfælde af ulykker.
Der foretages øvelser med besætning og gæster m.m.
I alle kahytter er der en liste over hvad der skal gøres i påkommende tilfælde.
En GPS hjælper ikke mod røgforgiftning, men er en falsk tryghed, besværlig ting at åbne eller i hele taget at have med sig når man går rundt på skibet og ikke mindst er den ikke altid nøjagtig men viser normalt 5-30 meter forkert ikke meget i naturen men på et skib med ringe plads er det måske det der giver en katastrofe
Forstil jer at der inden for 5 meter er to døre , den ene til nødudgang den anden til katastrofen, vælger du den rigtige ?
tilføjet af lund123456789
tusind tak
Tak for responsen
tilføjet af GPS
girls piss sidewide
på de tidligere grønlandske passagerskibe Kununguak og Disko var der brand og redningsøvelser hver eneste onsdag formiddag, uanset om skibet sejlede eller lå i havn, og hele besætningen skulle deltage, desuden var reglen at hvergang der kom et nyt besætningmedlem ombord, så blev der hpldt rednings, brand og mand over bord øvelser, så redningsbådene blev firet ud fra deres stativer med håndkraft, og medlemmer af besætningen fik overlevelses dragter på, og blev smidt i vandet.
grundige undersøgelser har vist at søfolk i overlevelses dragter ikke druknede, men de døde af kulde og krampe fordi de ikke havde lukket dragten helt tæt op til hovedet.
derfor er det meget vigtigt at lytte til de anvisninger som styrmændene fortæller om.
dragterne skal lynes helt op, og så kan man ellers svømme rundt i iskoldt vand i flere døgn, uden at tage skade.
man får et lille chock når man bliver smidt i vandet, for handskerne er ikke vandtætte, men de er lavet af uld, og uld beholder varmen, også når det er vådt.
i gamle dage kunne man købe ægte hårvanter, altså luffer der var lavet af rent fåreuld, og når hændernes varme kom i forbindelse med ulden, så fordampede vandet, og lufferne blev meget varme.
tilføjet af fruppe
Som beskrevet
GPS fungerer ikke inde i et stålskrog.
I bund og grund udsender GPS-satelitterne kun et signal uden informationer, det er softwaren i modtagerne der udnytter det signal til at vise de informationer der er indbygget.
Så stort set kunne man lave en modtager efter samme ide og opbygning, og så istedet anbringe små "SPS" radiosendere f.eks for hver 10 meter i rum og gange.
Man kunne også lave det mere enkelt med stregkodescannere og lade passagererne scanne og få informationer hvorend de bevæger sig.
tilføjet af fruppe
Overlevelsesdragter ?
Nu har jeg set en del af "Deadliest catch" på Discovery hvor de fisker efter krabber i Beringshavet 3-4 måneder om året, nogle af dem tæt ved isen og i storme der lægger 10 cm is på skuderne i løbet af kort tid.
Dragterne er det eneste der er uskadt efter een time i vandet 😖, i de omgivelser er bare at håbe at dragten kan holde en i live indtil man finder en redningsflåde.
Men der er sgu gode penge i det, i heldigste fald kan en almindelig dæksmand tjene 400.000 på tre uger.