Ligningen lyder:
5x^2 -2x = 0
får det selv til 2 løsninger ( x= 0 eller x = -2/5)
Nogen der kan bekræfte mine resultater eller hjælpe mig med en udregning?
tilføjet af πk
løs den selv
...
tilføjet af komododragon
+2/5 istedet for -2/5
men ellers er det rigtigt. Du kan nemt tjekke løsningerne ved at sætte dem ind i ligningen.
5*0^2-2*0=0 det er OK
5*(2/5)^2-2*2/5=5*4/25-4/5=4/5-4/5=0 det er OK. (4/25 = 4/(5*5). Derfor er 5*4/25=5*4/(5*5)=4/5)
tilføjet af Spangkuk
Gør prøve.
Da jeg gik i skole, skulle vi altid gøre prøve, når vi havde regnet noget ud.
5 * 0² - 2 * 0 = 0 ; stemmer!
5 * (-2/5)² - 2 * (-2/5) = 0 ; forkert!?
Capis.
tilføjet af Teta
Uenig
Det bliver altså X= 0 og X= 2/5
tilføjet af anaonym
opgave
svaret er x=0 og x=2/5
men udregningen må du selv klare..eller..det er jo så hyggeligt at lave disse opgaver:
(5x^2)-2x=0 => x(5x-2)=0 (her har du sat x udenfor en parentes)
=> x=0 v 5x-2=0
=> x=0 v x=2/5
tilføjet af saintan
Af nysgerrighed
Har nogen af jer nogensinde skulle bruge de her formler i jeres dagligdag eller på jeres arbejde hvor i udrettede noget brugbart med dem?
Jeg har altid haft lidt svært ved at se grundet til at skulle lære de her formler.
VH
tilføjet af FlemseHJ
Nej, men....
Matematik er sjældent noget man bruger i sin dagligdag - med mindre man er ingeniør eller lignende - men det at lære den slags, lærer dig at tænke logisk og overskue et problem.
Hvis man kun kigger på hvad man direkte kan bruge denne viden til, kunne vi sløjfe de fleste i skolen. Hvorfor skal vi lære historie? Det er jo sket. Hvorfor skal vi lære geografi? Vi kan da bare kigge i et atlas. O.s.v.
tilføjet af komododragon
Det er en nødvendig forudsætning
for at kunne læse videre på en højere teknisk/videnskabelig uddannelse. Vi har bestemt brug for ingeniører, naturvidenskabsfolk og teknikere af mange slags. Det er helt fint at kunne sælge, administrere og have snakketøjet skruet godt på, men i det øjeblik du skal skabe og konstruere ting, kommer du simpelthen ikke uden om det matematiske aspekt. Ofte vil du benytte programmer der foretager beregningerne, men du skal af gode grunde vide hvad der foregår i programmet og nogle skal også programmere og videreudvikle det.
Et godt kendskab til matematik lærer dig også at bedre kunne gennemskue komplekse problemstillinger. Så alene af den grund er det vigtigt at børn og unge for lært det, selvom de synes det er svært og træls imens det står på.