5tilføjet af

Hurtig hjælp til matematik!

Hej, jeg håber virkelig at der er nogle der kan hjælpe mig med de her 4 regne stykker! Jeg skal vise dem i morgen for min klasse og forklare hvordan jeg har gjordt.
De ser nok meget nemme ud men jeg har aldrig kunne med brøker! JEg har brug for det rigtig svar og en god forklaring til hvordan man løser stykkerne..
Man kan ikke lave brøk tegn der er i mellem tallene her så jeg vil skriv som eks. 1_2 (50%) og gange tegn et .
1) 15_5 + 4= (7?)
2) 18-12___ 3 = (14?)
3) 3 . 8+4:2 = (26?)
4) 6+8_2 -1 = (9?)
Håber meget der er nogle der kan hjælpe mig hurtigt, det er første gang jeg skal op ved tavlen i min nye klasse så vil meget gerne lave det rigtig 🙂
Hilsen Melina
tilføjet af

hej

1) 15/5 + 4 = (7?)
der jeg gik i skolen ;-) skulle vi gøre sådan
15/5 + 4 x 5 / 5
15/5 + 20 /5
3/ 1 + 4 / 1
7 / 1 = 7
Men jeg ved ikke hvordan de kræver det af jeg nu
er det det samme måske?
tilføjet af

brøkregler

1) Stregen som adskiller tæller, som er det øverste tal, og nævner, som er det nederste tal betyder også divider, dvs tæller divideres med nævner. Her står der altså 15:5+4. Generelle regneregler siger, at gange og divider skal foregå FØR man plusser eller minusser. Du skal altså først regne 15:5 ud, hvilket = 3. Dernæst siger du 3 + 4 = 7.
2) Princippet er det samme her. Du regner først på 12:3 = 4. Dernæst regner du på 18-4 = 14.
3) Brug de generelle regneregler, som nævnt i 1). 3 x 8= 24 og 4:2=2. Dernæst 24 + 2 = 26.
4) Hvis ellers du kan regne 8:2 ud, så bør du selv nu kunne regne dette stykke.
Venlig hilsen
dh
tilføjet af

ikke meget matematiker over dig dh

hmmm min gl. lærer ville kalde det for "indianer matematik"
tilføjet af

...

1)
(15/5) +4= ((5/5)+(5/5)+(5/5)) + 4 = 3 + 4= 7 (forklaring: (5/5 er jo det samme som 1 og hvis man plusser tællerne (5+5+5) i brøkken så bliver det 15. hvis du dividere 15 med tre, ved du hvor mange gange tre "går op i" 15, og hvor mange brøkker du skal lave med 5 i nævneren).
2)
18 - (12/3)= 18 - (( 3/3)+(3/3)+(3/3)+(3/3)) = 18 - 4 =14
3)
(3x8) + (4/2) = 24 + 2 = 26
4)
6 + (8/2) - 1 = 6 + ((2/2)+(2/2)+(2/2)+(2/2)) - 1 = 6+ 4 -1 = 9
Jeg ved ikke hvor meget det hjalp:) Held og lykke imorgen
tilføjet af

Lidt sent hjælp

Dette er ikke første hjælp, men nærmere en slags sidste hjælp.
Nu ville jeg bruge / istedetfor _ til at adskille tæller og nævner i brøkerne.
Tælleren er det øverste og nævneren er den der er under brøkstregen.
1.
Der står sådan lettere omskrevet (15/5) + 4.
15 divideret med 5 er 3, så stykket kommer til at hedde 3 + 4, hvilket er 7.
2.
18 - (12/3)
Du dividerer de 12 med 3, hvilket giver 4, så stykket kommer i al sin enkelthed til at hedde 18 - 4, hvilket giver 14.
3.
Den er lidt tricky, da der ikke er angivet nogen paranteser, men jeg går ud fra der skal stå (3 gange 8) + 4/2.
De 4/2 er 2, så stykket vil hedde 3 gange 8 hvilket er 24 + 2 hvilket er 26.
4.
Igen ingen paranteser, så resultatet kan være anderledes, men jeg tror det skal forstås på denne måde.
6 + (8/2) - 1.
8/2 er det samme som 4, så stykket hedder omskrevet 6 + 4 - 1.
6 + 4 er 10, og så trækker du 1 fra så resultatet er 9.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.