Hvor længe skal vi have museumstog i Danmark?
Lad os starte med at slå to ting fast.
Når man ikke bor langs banen fra København til Padborg og skal med tog til andre byer og egne så¨sker det med håbløst gammeldags dieseldrevne tog som byder en velkommen med en øresønderrivende larm og en kvælende udstødning. Tog som snarere burde befinde sig på et jernbanemuseum end på en fungerende togstation i Danmark anno 2008.
Det er et resultat af at Danmark er håbløst bagud med at elektricificere jernbanerne. Vi befinder os på niveau med Polen. Resten af Europa har en meget moderne togdrift, mens vores er decideret forældet.
Eksempelvis er man i Schweitz ved at bygge en over 60 km lang togtunnel igennem et bjerg med henblik på at fjerne gods og persontrafik fra de overbelastede motorveje. Som om ikke det er nok, så er de også ved at lave en tilsvarende tunnel i nærheden. Den er dog "kun" omkr. 40 km lang.
De efterhånden alderstegne IC3 tog skulle i sin tid have været eldrevne. Nå, ok vi måtte tage til takke med en ny generation dieseltog og blev lovet at nu skulle banerne udover banen fra København til Padborg elektriciferes. Det skete aldrig og man bestilte endnu et nyt sæt nye dieseldrevne museumstog! ...de navnkundige IC4 tog (4 istedet for 3 cylindere?). Det var jo som bekendt en katastrofe og nu er der tegn i sol måne og stjerne på at kontrakten måske ender med at blive annuleret.
Det er en enestående chance for at gøre elektrificeringen af de danske jernbaner til alvor. Vi må vente et par år, smøge ærmerne op og få elektricificeret alle de strækninger hvor der idag kører IC3 tog og indkøbe elektriske tog.
Hvorfor elektricificere?...selvfølgelig ikke for sjov, men fordi eltog er hurtigere, mere støjsvage, har bedre accelerationsevne, forurener mindre, er mere økonomiske, kan anvende vindmøllestrøm og er mere komfortable.
Dertil kan de købes som standardvare hvor dieseltog i moderne forklædning som f.eks. IC4 togene skal specialfremstilles.
Omvendt kan de gammeldags dog vel snart få en vis turistmæssig værdi ligesom sporvogne i visse udenlandske byer.
Når man ikke bor langs banen fra København til Padborg og skal med tog til andre byer og egne så¨sker det med håbløst gammeldags dieseldrevne tog som byder en velkommen med en øresønderrivende larm og en kvælende udstødning. Tog som snarere burde befinde sig på et jernbanemuseum end på en fungerende togstation i Danmark anno 2008.
Det er et resultat af at Danmark er håbløst bagud med at elektricificere jernbanerne. Vi befinder os på niveau med Polen. Resten af Europa har en meget moderne togdrift, mens vores er decideret forældet.
Eksempelvis er man i Schweitz ved at bygge en over 60 km lang togtunnel igennem et bjerg med henblik på at fjerne gods og persontrafik fra de overbelastede motorveje. Som om ikke det er nok, så er de også ved at lave en tilsvarende tunnel i nærheden. Den er dog "kun" omkr. 40 km lang.
De efterhånden alderstegne IC3 tog skulle i sin tid have været eldrevne. Nå, ok vi måtte tage til takke med en ny generation dieseltog og blev lovet at nu skulle banerne udover banen fra København til Padborg elektriciferes. Det skete aldrig og man bestilte endnu et nyt sæt nye dieseldrevne museumstog! ...de navnkundige IC4 tog (4 istedet for 3 cylindere?). Det var jo som bekendt en katastrofe og nu er der tegn i sol måne og stjerne på at kontrakten måske ender med at blive annuleret.
Det er en enestående chance for at gøre elektrificeringen af de danske jernbaner til alvor. Vi må vente et par år, smøge ærmerne op og få elektricificeret alle de strækninger hvor der idag kører IC3 tog og indkøbe elektriske tog.
Hvorfor elektricificere?...selvfølgelig ikke for sjov, men fordi eltog er hurtigere, mere støjsvage, har bedre accelerationsevne, forurener mindre, er mere økonomiske, kan anvende vindmøllestrøm og er mere komfortable.
Dertil kan de købes som standardvare hvor dieseltog i moderne forklædning som f.eks. IC4 togene skal specialfremstilles.
Omvendt kan de gammeldags dog vel snart få en vis turistmæssig værdi ligesom sporvogne i visse udenlandske byer.