7tilføjet af

Hvor længe skal vi have museumstog i Danmark?

Lad os starte med at slå to ting fast.
Når man ikke bor langs banen fra København til Padborg og skal med tog til andre byer og egne så¨sker det med håbløst gammeldags dieseldrevne tog som byder en velkommen med en øresønderrivende larm og en kvælende udstødning. Tog som snarere burde befinde sig på et jernbanemuseum end på en fungerende togstation i Danmark anno 2008.
Det er et resultat af at Danmark er håbløst bagud med at elektricificere jernbanerne. Vi befinder os på niveau med Polen. Resten af Europa har en meget moderne togdrift, mens vores er decideret forældet.
Eksempelvis er man i Schweitz ved at bygge en over 60 km lang togtunnel igennem et bjerg med henblik på at fjerne gods og persontrafik fra de overbelastede motorveje. Som om ikke det er nok, så er de også ved at lave en tilsvarende tunnel i nærheden. Den er dog "kun" omkr. 40 km lang.
De efterhånden alderstegne IC3 tog skulle i sin tid have været eldrevne. Nå, ok vi måtte tage til takke med en ny generation dieseltog og blev lovet at nu skulle banerne udover banen fra København til Padborg elektriciferes. Det skete aldrig og man bestilte endnu et nyt sæt nye dieseldrevne museumstog! ...de navnkundige IC4 tog (4 istedet for 3 cylindere?). Det var jo som bekendt en katastrofe og nu er der tegn i sol måne og stjerne på at kontrakten måske ender med at blive annuleret.
Det er en enestående chance for at gøre elektrificeringen af de danske jernbaner til alvor. Vi må vente et par år, smøge ærmerne op og få elektricificeret alle de strækninger hvor der idag kører IC3 tog og indkøbe elektriske tog.
Hvorfor elektricificere?...selvfølgelig ikke for sjov, men fordi eltog er hurtigere, mere støjsvage, har bedre accelerationsevne, forurener mindre, er mere økonomiske, kan anvende vindmøllestrøm og er mere komfortable.
Dertil kan de købes som standardvare hvor dieseltog i moderne forklædning som f.eks. IC4 togene skal specialfremstilles.
Omvendt kan de gammeldags dog vel snart få en vis turistmæssig værdi ligesom sporvogne i visse udenlandske byer.
tilføjet af

Jeg forstår

din vrede 100. Skal vi ikke spørge Carina-baben?
tilføjet af

Man kan lige så godt spørge

en stumtjener!
Men lad os nu se lidt ud over politisk fnidder og få genoplivet den tidligere tværpolitiske progressive trafikpolitik som har givet Danmark et moderne tidsvarende motorvejsnet. En trafikpolitik som SR regeringen desværre fik ødelagt (som så meget andet).
tilføjet af

Ingen har ansvaret....

For det offentliges dårlige indkøb. Det nok noget vi bare må acceptere.
tilføjet af

Du ber

mig om at se ud over politisk fnidder, og sviner derefter SR til! Den gås ikke K.
tilføjet af

Det var ikke ment som en sviner

Ingen hemmelighed at jeg er trofast venstre-stemme.
Når det er sagt, så synes jeg da at SR regeringen førte en forholdsvis fornuftig og hæderlig økonomisk politik, end jeg syntes de var lidt for ivrige til at rykke i skatte-afgiftshåndtaget.
Deres udlændinge og jvnf. ovenstående skattepolitik var lige til at lukke op og lave u-lagkage i, men eller ikke de store problemer.
Sonja Mikkelsen derimod var intet mindre end en horribel katastrofe som trafikminister og jeg ser hende stadig som hovedansvarlig for at have stoppet en lang kontinuert proces med en progressiv trafikpolitik - frugterne af hvilken er bl.a. vores nuværende gode økonomi.
tilføjet af

Døjer du også med de tog??

Jeg troede kun det var syd-og vestsjælland der endnu må trækkes med bumletogene.
Jeg havde en svensker på besøg for nogle år siden der gik ud for at tage billeder af togene. Det var sjovt for hende at de stadig kørte her, for de var gået på pension for et århundrede siden i Sverige😃
Det er de røde tog, ikke også? Man kan se hvem der er vant til at tage de toge, for de skynder sig at stikke fingrene i ørerne i det øjeblik de får øje på toget komme ind😃
tilføjet af

De Danske Jernbaner.

Endelig en der har forstået, at elektrificeringen af jernbanedriften er meget vigtig.
Dieseldrift, er jo som bekendt noget møg, da det forurener og lugter fælt.
Elektriske motorer, er næsten lydløse og elektriciteten bliver lavet et andet sted, hvor det forurener meget mere, men da det jo er et andet sted, så betyder det ikke noget.
Norge er som bekendt et dejligt land. Der forstod de at sætte pris på togdriften, som de jo af praktiske årsager, elektrificerede med det samme.
For MANGE år siden, havde det der dengang hed DSB, fået nogle gamle diesel lokomotiver i overskud, fordi man havde elktrificeret nogle togstrækninger, som jo derfor fik fine nye elektrisk drevne lokomotiver.
Norges jernbaner købte de gamle diesellokomotiver, og der var stor jubel i det lille land. Tænk engang, når de skide luftledninger faldt ned, (det gør de ret tit) så kunne toget køre alligevel, det var dog mageløst.
Så lad os nu bare få mere af de lufledninger, så vi kan få en god moderne togdrift.
Med ønsket om nye tog. God sommer.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.