Hvordan bekæmpes Fehmernsundbroen? Scandlines vil
Hvordan bekæmpes Fehmernsundbroen?
Scandlines vil bekæmpe Fehmernsundbroen. Det er sympatisk tiltag, men kun et af de mange problemer et overmægtigt Folketing har påført landet. Det principielle i sagen er, at større investeringer af enhver art burde bekræftes ved folkeafstemning. Krige i fjerne lande, tvivlsomme miljøtiltag (fx fjernvarme, olieoprensninger, bilsyn m.v.), motorveje i tyndt befolkede dele af landet, metro er blandt de emner, der ville falde ved folkeafstemning. I et land med hemmelige selvangivelser er det meget let at korrumpere Folketinget, og derfor kan det IKKE have enemagt i så store afgørelser.
Man får det indtryk, at Øresundsbroen har betydet, at mange danskere ikke længere har råd til at bo i Danmark. Man fornemmer, at en overmægtig monopolbevægelse tvinger befolkningen til at trafikere broen, for at den kan løbe rundt. Hvilken mening er der i det?
Under en tidligere krise byggede en socialistisk molboregering jernbanen mellem Ringsted og Frederikssund. Efter få års drift lukkede den.
I denne sammenhæng må man spørge, om det er rimeligt at kommandere mennesker til at arbejde med noget, der ikke har et rimelig kapitalistisk grundlag. Lever vi op til ILO-konventioner om, at mennesker skal anvises et meningsfyldt arbejde med så mange og så store ubrugelige projekter?
Scandlines vil bekæmpe Fehmernsundbroen. Det er sympatisk tiltag, men kun et af de mange problemer et overmægtigt Folketing har påført landet. Det principielle i sagen er, at større investeringer af enhver art burde bekræftes ved folkeafstemning. Krige i fjerne lande, tvivlsomme miljøtiltag (fx fjernvarme, olieoprensninger, bilsyn m.v.), motorveje i tyndt befolkede dele af landet, metro er blandt de emner, der ville falde ved folkeafstemning. I et land med hemmelige selvangivelser er det meget let at korrumpere Folketinget, og derfor kan det IKKE have enemagt i så store afgørelser.
Man får det indtryk, at Øresundsbroen har betydet, at mange danskere ikke længere har råd til at bo i Danmark. Man fornemmer, at en overmægtig monopolbevægelse tvinger befolkningen til at trafikere broen, for at den kan løbe rundt. Hvilken mening er der i det?
Under en tidligere krise byggede en socialistisk molboregering jernbanen mellem Ringsted og Frederikssund. Efter få års drift lukkede den.
I denne sammenhæng må man spørge, om det er rimeligt at kommandere mennesker til at arbejde med noget, der ikke har et rimelig kapitalistisk grundlag. Lever vi op til ILO-konventioner om, at mennesker skal anvises et meningsfyldt arbejde med så mange og så store ubrugelige projekter?