5tilføjet af

Hvorfor fejres advent?

Da det i går var første advent, kom jeg til at tænke på hvorfor man egentlig fejrer disse 4 adventer. Selvfølgelig fordi man adventer julen, men hvordan og hvornår opstod dette? Ligger der er fortælling bag? Hører det kristendommen til, eller er det en skik vi selv har opfundet, lige som juletræet?
tilføjet af

Advenio betyder ankomst

ikke spor at gøre med at "advente" noget! Advent er sammen sat af ventus = komme og ad = til...det er en sammentrækning og betyder at noget vil indtræffe...men i denne sammenhæng betyder det Christi Ankomst.
Men ellers kan du læse en hel masse om advent her http://www.google.dk/search?hl=da&q=advent&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=lr%3Dlang_da
tilføjet af

Advent

„Denne Jesus, som blev taget fra jer op til himmelen, [vil] komme, på samme måde som I har set ham tage til himmelen.“ — Apostelgerninger 1:11
ELLEVE mænd stod på den østlige skråning af Oliebjerget og stirrede op mod himmelen. Få øjeblikke før var Jesus Kristus blevet løftet op fra deres midte og lidt efter lidt blevet indhyllet i en sky. I de år disse mænd havde tilbragt sammen med Jesus havde de set mange vidnesbyrd om at han var Messias. De havde gennemlevet sorgen over hans død og glæden over hans opstandelse. Men nu var han borte.
Pludselig viste der sig to engle, som trøstede dem med følgende ord: „Galilæiske mænd, hvorfor står I og ser op mod himmelen? Således vil denne Jesus, som blev taget fra jer op til himmelen, komme, på samme måde som I har set ham tage til himmelen.“ (Apostelgerninger 1:11) Til deres beroligelse ville Jesus ikke ophøre med at interessere sig for jorden og menneskene når han kom i himmelen. Han ville tværtimod komme igen. Disse ord har uden tvivl fyldt apostlene med håb. Millioner af mennesker i dag lægger også stor vægt på løftet om Kristi genkomst. Nogle omtaler den som hans „andet komme“ eller „advent“. De fleste er dog tilsyneladende i vildrede med hvad Kristi genkomst egentlig indebærer. Hvordan kommer Kristus igen? Og hvornår? Og hvordan vil det berøre vort liv i dag?
Ifølge bogen An Evangelical Christology „oprettes ved Kristi andet komme eller genkomst (parousia) Guds rige endegyldigt, synligt og for stedse“. Det er en almindelig tro at Kristi genkomst vil være synlig og kunne ses af alle på jorden. Mange bruger Åbenbaringen 1:7 til støtte for denne tanke. Her siges der: „Se! Han kommer med skyerne, og hvert øje skal se ham, også de der har gennemboret ham.“
Men husk at Åbenbaringens Bog er fremstillet „i tegn“. (Åbenbaringen 1:1) Denne passage må derfor være symbolsk. Ja, for hvordan skal „de der har gennemboret ham“ kunne se Kristi genkomst? Det er næsten to tusind år siden at de døde. Desuden sagde englene at han ville komme igen „på samme måde“ som han tog af sted. Hvordan gjorde han det? Var det for øjnene af millioner? Nej, kun nogle få af hans trofaste apostle overværede begivenheden. Og stod de bogstaveligt og betragtede hele Kristi færd til himmelen mens englene talte til dem? Nej, en sky dækkede Jesus så de ikke kunne se ham. Nogen tid efter må han være kommet ind i de åndelige himle som en åndeskabning, usynlig for det menneskelige øje. (1 Korinther 15:50) Apostlene har altså højst set begyndelsen af Jesu opstigning. De har ikke kunnet se det videre forløb eller hans genforening med sin himmelske Fader, Jehova. Det kunne de kun se med troens øjne. — Johannes 20:17.
Bibelen lærer at Jesus vender tilbage på stort set samme måde. Jesus sagde selv kort før sin død: „Endnu en kort tid og verden ser mig ikke mere.“ (Johannes 14:19) Han sagde også: „Guds rige kommer ikke på en iøjnefaldende måde.“ (Lukas 17:20) I hvilken forstand skal ’hvert øje se ham’? For at besvare det spørgsmål må vi have en klar forståelse af det ord Jesus og hans disciple brugte om hans tilbagevenden.
 Kristus kommer nemlig ikke blot igen. Ordene „genkomst“, „komme“ eller „advent“ bruges om en enkeltstående, forbigående handling. Imidlertid ligger der meget mere i det græske ord som Jesus og hans disciple benyttede. Ordet er parousi´a og betyder bogstaveligt „væren ved siden af“, det vil sige „nærværelse“ eller „tilstedeværelse“. De fleste lærde er enige om at dette ord ikke alene rummer tanken om en ankomst men også om en efterfølgende tilstedeværelse — ligesom en kongelig persons statsbesøg. Denne nærværelse er ikke en øjebliksbegivenhed men varer en bestemt periode. Ifølge Mattæus 24:37-39 sagde Jesus at „Menneskesønnens nærværelse [parousi´a]“ ville være „ligesom Noas dage“, der kulminerede i Vandfloden. Noa byggede en ark og advarede i årtier de onde før Vandfloden kom og udslettede den fordærvede verdensordning. Tilsvarende vil Kristi usynlige nærværelse vare i flere årtier før den kulminerer i en stor ødelæggelse.
Jesu parousi´a er ikke i bogstavelig forstand synlig for det menneskelige øje. Hvis den var, hvorfor ville Jesus da gøre så meget ud af, som vi skal se, at give sine disciple et tegn til at angive hvornår han var nærværende? Når Kristus kommer for at ødelægge Satans verdensordning vil hans nærværelse være tydelig for alle. Det er på det tidspunkt at „hvert øje skal se ham“. Selv Jesu modstandere vil, til deres rædsel, kunne erkende at Kristi styre er en realitet. — Se Mattæus 24:30; Andet Thessalonikerbrev 2:8; Åbenbaringen 1:5, 6.
 Kristi nærværelse begynder med at han blev kronet til Konge i himmelen, hvilket er et tilbagevendende tema i messiasprofetierne. (2 Samuel 7:12-16; Esajas 9:6, 7; Ezekiel 21:26, 27) Jesus viste selv at hans nærværelse ville hænge sammen med hans kongedømme. I adskillige af sine lignelser sammenlignede han sig selv med en herre som forlader sit hus og sine trælle, drager ud på en lang rejse til et „fjernt land“ og modtager „kongemagt“. Han fremholdt en sådan lignelse i sit svar på sine disciples spørgsmål om hvornår hans parousi´a ville begynde. En anden lignelse fremholdt han fordi „de mente at Guds rige øjeblikkelig ville vise sig“. (Lukas 19:11, 12, 15; Mattæus 24:3; 25:14, 19) Mens han var menneske på jorden lå hans kroning stadig langt ude i fremtiden. Den ville finde sted i himmelens „fjerne land“. Men hvornår?
Jesu disciple spurgte ham: „Hvad vil være tegnet på din nærværelse og afslutningen på tingenes ordning?“ Jesus svarede ved at give dem en indgående beskrivelse af hvad der ville ske. (Mattæus, kapitel 24; Markus, kapitel 13; Lukas, kapitel 21; se også Andet Timoteusbrev 3:1-5; Åbenbaringen, kapitel 6.) Dette tegn udgør i virkeligheden et detaljeret portræt af en trængselstid. Det er en tid præget af internationale krige, stigende kriminalitet, familiens opløsning, epidemier, hungersnød og jordskælv — ikke blot lokale men globale kriser. Lyder alt dette bekendt? Hver dag der går er med til at bekræfte at Jesu beskrivelse passer på det 20. århundrede.
Historikere er enige om at 1914 var et vendepunkt i menneskehedens historie, et mærkeår hvorefter mange af disse problemer løb løbsk, idet de antog et globalt omfang. Ja, verdensbegivenhederne som opfyldelse af bibelprofetien peger alle på 1914 som det år da Jesus begyndte at herske som Konge i himmelen. Desuden indeholder en profeti i Daniels Bog, kapitel 4, kronologiske udsagn der peger på samme år — 1914 — som det år da Jehovas indsatte Konge begyndte at regere.
Nogle spørger imidlertid: ’Hvorfor er verden fyldt med problemer hvis Messias regerer i himmelen? Duer hans styre ikke?’ Man kunne bruge denne sammenligning: Et land er blevet kørt i sænk af en ond præsident. Han har skabt et korrupt samfundssystem. Men så afholdes der et frit valg. En god mand vinder. Hvad nu? Som det er tilfældet i de fleste demokratiske lande, vil der være en overgangsperiode på nogle måneder før den nye præsident indsættes. Hvad vil disse to mænd gøre i denne periode? Vil den gode mand øjeblikkelig gå i gang med at fjerne alt det dårlige som hans forgænger har forøvet i landet? Mon han ikke snarere vil koncentrere sig om hovedstaden, sammensætte en ny regering, og gøre op med sin forgængers rygklappere og følgesvende? På den måde vil han befæste sin stilling og få en renset, effektiv administration. Og mon ikke den korrupte præsident vil udnytte den korte tid han har tilbage til at udsuge landet mest muligt før han mister den sidste del af sin magt?
Det samme gælder ved Kristi parousi´a. Åbenbaringen 12:7-12 viser at da Kristus blev konge i himmelen, rensede han sit regeringssæde ved at kaste Satan og hans dæmoner ud af himmelen. Satan led derved sit længe ventede nederlag. Hvad har han foretaget sig i ’den korte tid’ før Kristus overtager den fulde myndighed her på jorden? Ligesom en korrupt præsident forsøger han at få mest muligt ud af dette gamle system. Han er ikke ude efter penge, men efter menneskeliv. Han ønsker at vende så mange mennesker bort fra Jehova og Hans regerende Konge som han på nogen måde kan.
Det kan derfor ikke undre at begyndelsen på Messias’ styre betyder ’veer over jorden’. (Åbenbaringen 12:12) På samme måde viser Salme 110:1, 2, 6 at Messias begynder at herske ’midt iblandt sine fjender’. Først senere tilintetgør han „nationerne“ og enhver anden del af Satans fordærvede verden.
Efter at have ødelagt Satans ordning og alle der støtter den, vil den messianske konge, Jesus Kristus, langt om længe være i stand til at opfylde de storslåede bibelprofetier om sit tusindårsrige. Esajas 11:1-10 hjælper os til at se hvilken slags hersker Messias vil blive. Vers 2 siger at han vil have „Jehovas ånd . . ., visdoms og forstands ånd, råds og styrkes ånd“.
Forestil dig hvad „styrkes ånd“ vil betyde for Jesu styre. Mens han var på jorden havde han et mål af styrke fra Jehova, hvilket satte ham i stand til at gøre mirakler. Og han gav udtryk for at han inderligt ønskede at hjælpe folk, idet han sagde: „Jeg vil.“ (Mattæus 8:3) Men hans mirakler dengang var kun et svagt glimt af det han ville udrette når han regerede fra himmelen. Jesus vil udføre mirakler på verdensplan! Syge, blinde, døve, lemlæstede og lamme vil blive helbredt for bestandig. (Esajas 35:5, 6) En overflod af føde som fordeles retfærdigt, vil for altid gøre ende på sult. (Salme 72:16) Hvad med de utallige millioner i gravene som Gud glæder sig over at huske? Jesus vil også have styrke til at oprejse dem og give dem mulighed for at leve evigt i et paradis! (Johannes 5:28, 29) Men trods sin magt og vælde vil den messianske Konge altid forblive ydmyg. Han „har sin glæde i frygten for Jehova“. — Esajas 11:3.
Denne Konge vil også være en fuldkommen dommer. Han „dømmer ikke blot efter hvad hans øjne ser, og retleder ikke blot efter hvad hans ører hører“. Hvilken menneskelig dommer, i fortid eller nutid, kan beskrives på denne måde? Selv den retfærdigste mand kan kun dømme ud fra hvad han ser eller hører, med den visdom eller indsigt han måtte besidde. Dommere og nævningeting i denne gamle verden kan bedrages eller forvirres af udspekulerede kneb eller modstridende vidneudsagn i retssalen. Ofte er det kun de rige og magtfulde som har råd til en dygtig advokat, og derved køber de sig til at få ret. Sådan noget vil ikke foregå under den messianske Dommer! Han læser hjerter. Intet unddrager sig hans opmærksomhed. Ret, afvejet med kærlighed og barmhjertighed, vil ikke være til fals. Den vil altid råde. — Esajas 11:3-5.
Forståeligt nok vil Messias’ styre få stor betydning for dets undersåtter. Det vil forandre mennesker. Esajas 11:6-9 viser hvor gennemgribende disse forandringer er. Denne profeti tegner et gribende billede af farlige vilddyr — bjørne, ulve, leoparder, løver og brilleslanger — i samvær med tamme husdyr og små børn. Vilddyrene er ikke farlige! Hvorfor ikke? Vers 9 svarer: „De vil ikke volde skade eller forårsage ødelæggelse på hele mit hellige bjerg; for jorden vil være fyldt med kundskab om Jehova, som vandene dækker havets bund.“
„Kundskab om Jehova“ kan naturligvis ikke påvirke bogstavelige dyr. Disse vers må derfor fortrinsvis gælde mennesker. Messias’ styre vil iværksætte et globalt undervisningsprogram og vil undervise folk om Jehova og hans veje, idet det vil lære alle at behandle deres næste med kærlighed, respekt og værdighed. I det kommende paradis vil Messias mirakuløst bringe menneskeheden op på et fysisk og moralsk fuldkomment stade. Dyriske, rovgriske træk som præger den ufuldkomne menneskenatur vil forsvinde. Også i bogstavelig forstand vil menneskeheden langt om længe slutte fred med dyrene! — Jævnfør Første Mosebog 1:28.
Husk at Messias regerer nu. Ja, allerede nu lærer Rigets undersåtter at leve fredeligt sammen, hvorved Esajas 11:6-9 i én forstand får sin opfyldelse. I næsten 80 år har Jesus desuden opfyldt Esajas 11:10: „På den dag vil Isajs rod stå som et signal for folkeslagene. Ham skal nationerne søge til, og hans hvilested er herligt.“ Folk fra alle jordens nationer vender sig til Messias. Hvorfor? Fordi han, lige siden han begyndte at regere, har ’stået som et signal’. Han har gjort sin nærværelse kendt i hele verden ved hjælp af det omfattende undervisningsprogram beskrevet ovenfor. Jesus har forudsagt at der vil finde et globalt forkyndelsesarbejde sted som et iøjnefaldende tegn på hans nærværelse før afslutningen på denne gamle ordning. — Mattæus 24:14.
 Kristi nærværelse i Rigets magt er ikke en fjern, teoretisk foreteelse som blot er genstand for intellektuel debat mellem teologer. Hans styre ændrer manges tilværelse her på jorden, som Esajas har forudsagt. Jesus har ført millioner af undersåtter under sit rige ud af denne fordærvede verdensordning. Er du en af undersåtterne? Da tjen med al den begejstring og glæde som vor Hersker fortjener! Det er ganske vist nemt at blive træt og istemme verdens klagesang: „Hvor er denne hans lovede nærværelse?“ (2 Peter 3:4) Men som Jesus sagde: „Det er den der har holdt ud til enden der bliver frelst.“ — Mattæus 24:13.
For hver eneste dag der går, kommer vi nærmere den store dag da Jehova vil lade sin søn gøre sin nærværelse tydelig for verden. Lad aldrig dit håb om den dag blegne. Meditér over Jesu rolle som Messias og over hans egenskaber som regerende Konge. Tænk også på Jehova Gud, der står bag det storslåede messianske håb som findes i Bibelen. Når du gør det, vil du uden tvivl i højere og højere grad føle som apostelen Paulus, der skrev: „O dyb af Guds rigdom og visdom og kundskab!“ — Romerne 11:33.
tilføjet af

advent betyde 'komme'

De fire adventssøndage, betyder ganske kort, at vi venter Kristi (jesu) komme.
Derfor er er det også mest rigtigt at tænde et lys af gangen, istedet for alle fire på een gang, for så stiger forventningen nemlig også.
tilføjet af

Tak tak

Ville bare takke for svarene for vi har nemlig om det i skolen :)
Mvh Julie & Isabella 12 år
tilføjet af

HEJ

SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.