hvorfor skal 1 l. benzin, diezel og fyringsolie
koste 3.27 kr i Grønland når vi her i landet kører med græske priser på ca. 12.35 kr. pr. l.
desuden kan mange trawlere købe endnu billigere brændstof af Herning Rederiet, hvis de tanker uden for den Grønlandske 20 sø mil's grænse.
det må i sagens natur være dyrere at sejle olie til Grønland end til Danmark, for vi har en olieledning der går fra Frederikshavn til Fredericia, og denne rørledning bliver drevet af et privat firma, og altså ikke af olieselskaberne.
I Grønland er der 2 små tankskibe der sejler olie ud til de mange bygder, skibene hedder Aqipi ittuk og Orsiat, og de har hver en 7 mands besætning.
normalt ligger skibene i Godthåb i lange perioder, hvor besætningen bor ombord fordi det er umuligt at få et værelse, eller en lejlighed.
hvis en fåreavler i en bygd nær Narsaq skal have 1000 l. olie, så skal skibet først sejle til Polarolie ved Færingehavn, det tager ca. 16 timer, og derefter bestemmer is situationen hvor lang tid det tager at komme til fåreavleren.
skibene har utallige gange ankret op i en lille naturhavn i op til 19 døgn, og i den tid skal personalet have både løn og mad.
ifølge hjemmestyret så har KNI - nu PISSIFIK - monopol på olie levering alle steder på kysten, undtagen Thule air base, Grønnedal, og Station Nord, der får olieforsyninger med fly.
man burde vel med rimelig grund forlange at de små udsteder og private fåreavlere, og de private husstande etablerer nogle større tanke.
alle i Grønland kan købe et selvbyggerhus for 10.000 kr. hvor alt bliver leveret med, både isolering, tømmer, vinduer og tag, køberen skal blot selv samle huset.
når huset er færdigt og godkendt, betaler køberen en minimal husleje til INI, landets boligkontor.
desuden kan mange trawlere købe endnu billigere brændstof af Herning Rederiet, hvis de tanker uden for den Grønlandske 20 sø mil's grænse.
det må i sagens natur være dyrere at sejle olie til Grønland end til Danmark, for vi har en olieledning der går fra Frederikshavn til Fredericia, og denne rørledning bliver drevet af et privat firma, og altså ikke af olieselskaberne.
I Grønland er der 2 små tankskibe der sejler olie ud til de mange bygder, skibene hedder Aqipi ittuk og Orsiat, og de har hver en 7 mands besætning.
normalt ligger skibene i Godthåb i lange perioder, hvor besætningen bor ombord fordi det er umuligt at få et værelse, eller en lejlighed.
hvis en fåreavler i en bygd nær Narsaq skal have 1000 l. olie, så skal skibet først sejle til Polarolie ved Færingehavn, det tager ca. 16 timer, og derefter bestemmer is situationen hvor lang tid det tager at komme til fåreavleren.
skibene har utallige gange ankret op i en lille naturhavn i op til 19 døgn, og i den tid skal personalet have både løn og mad.
ifølge hjemmestyret så har KNI - nu PISSIFIK - monopol på olie levering alle steder på kysten, undtagen Thule air base, Grønnedal, og Station Nord, der får olieforsyninger med fly.
man burde vel med rimelig grund forlange at de små udsteder og private fåreavlere, og de private husstande etablerer nogle større tanke.
alle i Grønland kan købe et selvbyggerhus for 10.000 kr. hvor alt bliver leveret med, både isolering, tømmer, vinduer og tag, køberen skal blot selv samle huset.
når huset er færdigt og godkendt, betaler køberen en minimal husleje til INI, landets boligkontor.