3tilføjet af

Hvornår Veteranbil?

Hej er der nogen her der ved hvornår en bil blir betragtet som en veteran?
tilføjet af

hejsa

hejsa du
prøv at se her ...
Historiske nummerplader:
Hvis du har et motorkøretøj, som er indregistreret første gang før den 1. april 1958, kan du få historisk korrekte nummerplader til køretøjet.
Se Motorhistorisk Samråds hjemmeside for en uddybende beskrivelse.
Miljøzoner::
Veteran(diesel)lastbiler, der er registreret til veterankørsel (se dette) kan køre i de såkaldte "miljøzoner". Medbring kopi af registreringsattesten som dokumentation, hvis du skulle blive stoppet.
Loven der omhandler dette hedder BEK nr. 598 af 23/06/2008 - Miljøministeriet
Registrering til veterankørsel:
I ”Bekendtgørelse om registrering af køretøjer mv” (BEK nr 1067 af 11/11/2005) står der:
§ 4. Et motorkøretøj, der er underkastet periodisk syn efter § 55, stk. 1-3, i bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer og registreret første gang for mere end 35 år siden, kan registreres til veterankørsel.
Stk. 2. Et køretøj, der er registreret til veterankørsel, må kun benyttes lejlighedsvis og ikke til erhvervsmæssig personbefordring, transport af farligt gods, udrykningskørsel eller udlejning uden fører.
Og i ”Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer” §55 står der:
Stk. 4. Køretøjer registreret til veterankørsel er underkastet periodisk syn første gang 40 år efter første registrering og derefter med 8 års mellemrum.
Det er altså ikke noget der sker automatisk, men det koster ikke noget at få køretøjet registreret om til veterankørsel.
Men bemærk: Det sætter nogle begrænsninger for hvordan køretøjet må anvendes !
Syn af køretøjer:
Der findes et utal af regler om køretøjets mål, vægt og udstyr.
Disse regler kan findes i et dokument, der kan hentes på Færdselsstyrelsens hjemmeside (www.fstyr.dk).
I "Vejledning om syn af køretøjer" kan du finde alle krav der stilles til køretøjer.
Vejledningen er en kommenteret udgave af Detailforskrifter for Køretøjer med overgangsbestemmelser og med beskrivelse af synskrav mv.
Under hver regel er angivet hvornår den gælder fra og tidligere lignende krav. Ved at gennemgå den nøje kan man finde ud af hvilke krav der er til netop det køretøj man vil syne.
Dette kan være en god idé at gøre, inden man kører til syn, da synstederne ikke er voldsomt godt bekendt med de historiske undtagelser, som vejledningen indeholder. Brug evt. klippebordet i Windows til at sammensætte et dokument med lige netop de undtagelser som gælder for dit køretøj.
Vi har haft flere tilfælde hvor man på synsstedet var glad for sådant et dokument, fordi de så ved hvilke regler de skal kigge under.
Told
Se Importguide
Vejbenyttelsesafgift (ved over 12 tons totalvægt):
Køretøjer der er mere end 35 år gamle er fritaget for denne afgift, jf. brev fra Skatteministeriet til Motorhistorisk Samråd den 17. juni 2003 - se dokumentet her
Vægtafgift:
Køretøjer der er mere end 35 år gamle (1.registreringsdato - se registreringsattesten) får automatisk nedsat vægtafgiften til ¼ af den normale sats.
Se også Motorhistorisk Samråds hjemmeside
tilføjet af

Sorte plader på?

OK - takker manner - du bar' en knaw' og en rigtig guttermanner! Som vi siger her i sønderjylland! Ved du også hvornår jeg kan få sorte plader på istf. hvide.?
Det nævnes vist ikke lige i din tekst?
vh.
Bilbo
tilføjet af

hejsa igeng

hejsa
prøv at læse her du :
Hvordan får man historiske nummerplader?
Hvis du har et motorkøretøj, som er indregistreret første gang før den 1. april 1958, kan du få historisk korrekte nummerplader til køretøjet.
Nummerpladerne er opdelt i 5 hovedtyper:
* Type 1 er for køretøjer registreret første gang i perioden 1903 - 17. marts 1919.
* Type 2 er for køretøjer registreret første gang i perioden 17. marts 1919 - 1. juli 1921.
* Type 3 er for køretøjer registreret første gang i perioden 1. juli 1921 - 1. oktober 1930.
* Type 4 er for køretøjer registreret første gang i perioden 1. oktober 1930 - 1. juli 1950.
* Type 5 er for køretøjer registreret første gang i perioden 1. juli 1950 - 1. april 1958.
Du henvender dig på motorkontoret og får en særlig blanket, der hedder "Ansøgning om historisk korrekte nummerplader".
Hvis du kan dokumentere køretøjets første indregistreringsnummer, så kan du godt få dette nummer, hvis det ikke allerede findes på et køretøj.
Dokumentationen skal vedlægges din ansøgning, når du afleverer den til motorkontoret.
Samrådet får din ansøgning tilsendt og skal oplyse:
1. Kendingsbogstavet for det område, du bor i.
2. Nummer-intervallet for årgangen af dit køretøj.
3. Typen på nummerpladen.
Bagefter skal Centralregisteret for Motorkøretøjer tildele nummeret.
Hvis du har særlige spørgsmål om disse nummerplader, så skal du spørge Erik Mieth, Ellesvinget 137, 2950 Vedbæk, tlf. 45 89 13 35, mobil 22 34 61 95, E-mail mieth@mail.tele.dk . Erik Mieth er udpeget til at være Samrådets administrator af de historiske nummerplader.
Bemærk:
Disse nummerplader er forsynet med 2 huller til montering. Der er ikke skinner på bagsiden - det kom først ved nummerpladerne med 2 bogstaver fra april 1958.
Man undgår, at emaljen springer af ved tilspændingen ved at montere en lille plastik- eller fiberskive på begge sider af hullerne.
Motorcykelplader er særligt udsatte for vibrationer og beskadigelse af emaljen. Du kan her se en vejledning i, hvordan historiske nummerplader til motorcykler kan fastgøres.
Priser
For et sæt tidstypiske nummerplader betales - udover det til enhver tid gældende nummerpladegebyr - et fast tillæg af 1.300 kr.
For tidstypiske nummerplader til motorcykler er tillægget det halve, altså 650 kr.
Link
Hjemmeside med mange relevante oplysninger om historiske nummerplader: http://home4.inet.tele.dk/gtw/nrpl-typer
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.