I er Guds tempel
"Jesus svarede dem: »Riv dette tempel ned, og jeg vil rejse det igen på tre dage.« v20 Da sagde jøderne: »Dette tempel er der bygget på i 46 år, og så vil du rejse det igen på tre dage?« v21 Men det tempel, han talte om, var hans legeme. v22 Da han siden var opstået fra de døde, kom hans disciple i tanker om, at han havde sagt dette, og de troede Skriften og det ord, Jesus havde sagt." Joh 2:19-22
Nu ville jeg stille det op ligeså naivt som JV gør i deres blade. Udfra teksten:
1) Hvad var det jøderne ville rive ned?
2) Hvilket tempel opstod efter tre dage?
Er vi også Guds tempel? Bibelen svarer:
"Ved I ikke, at I er Guds tempel, og at Guds ånd bor i jer?" 1 kor 3:16
Vi er altså Guds tempel. Det er vi fordi Helligånden bor i vores legeme:
"ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud? I tilhører ikke jer selv,
v20 for I blev købt dyrt. Ær derfor Gud med jeres legeme!" 1 Kor 6:19-20
Hvordan skal det gå med dette tempel i opstandelsen? Først Jesu opstandelse:
"Mens de talte om dette, stod han midt iblandt dem, og han siger til dem: »Fred være med jer!« v37 De blev bange og forfærdede og troede, det var en ånd, de så. v38 Men han sagde til dem: »Hvorfor er I rystede, og hvorfor kommer der tvivl i jeres hjerte? v39 Se på mine hænder og fødder – det er mig. Føl på mig og se; en ånd har ikke kød og knogler, som I ser, jeg har.« v40 Da han havde sagt det, viste han dem sine hænder og fødder. v41 Og da de af bare glæde stadig ikke kunne tro, men undrede sig, spurgte han dem: »Har I noget at spise her?« v42 De gav ham et stykke stegt fisk, v43 og det tog han og spiste, mens de så det." Luk 24:36-42
Jesus opstod altså ikke som en ånd, men med kød og knogler. Han kunne spise på helt almindelig vis. Sådan vil vi også opstå:
"Vi blev altså begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed, skal leve et nyt liv. v5 For er vi vokset sammen med ham ved en død, der ligner hans, skal vi også være det ved en opstandelse, der ligner hans." Rom 6:4-5
Vores opstandelse bliver altså som Jesu opstandelse, dvs med kød og knogler. Men uden død - det forgængelige legeme er erstattet af et åndeligt uforgængeligt legeme:
"For dette forgængelige skal iklædes uforgængelighed, og dette dødelige skal iklædes udødelighed. v54 Og når dette forgængelige har iklædt sig uforgængelighed og dette dødelige iklædt sig udødelighed, da vil det ord, der er skrevet, være opfyldt:
Døden er opslugt og besejret.
v55 Død, hvor er din sejr?
Død, hvor er din brod?" 1 Kor 15:53-55
"Vi tror på ... kødets opstandelse ..." - den apostolske trosbekendelse (folkekirkens)
Som teolog og ph.d. Jonas Jørgensen skriver:
"Der er fra et kristent teologisk synspunkt ikke nogen forskel på bekendelsen af kødets eller de dødes opstandelse. For i modsætning til den almindelige græske (hellenistiske) tænkning, som kun kunne forestille sig et liv hinsides døden som et fortsat liv for sjælen efter at kroppen var død og forgået, så ser kristendommen ikke krop og sjæl som adskilte enheder men som sammenhængende i en grad så den eneste mulighed for liv efter døden er en kødets opstandelse. Uden kroppen ville mennesket ikke være sig selv." http://www.kristendom.dk/artikel/315697:Spoerg-om-troslaere--Hvad-betyder--koedets-opstandelse
Masser af mennesker forestiller sig en opstandelse uden en krop, men det er og bliver noget vrøvl ifølge den kristne forståelse - det er græsk filosofi (hvorfra gnosticismen stammer) der mener ånden er "finere" end kroppen. I kristendommen er Helligånden hos os i vores krop - uden krop, ingen ånd. Kroppen er templet der vil opstå for aldrig igen at blive ødelagt - man kan ikke ødelægge Guds tempel i opstandelsen.
Nu ville jeg stille det op ligeså naivt som JV gør i deres blade. Udfra teksten:
1) Hvad var det jøderne ville rive ned?
2) Hvilket tempel opstod efter tre dage?
Er vi også Guds tempel? Bibelen svarer:
"Ved I ikke, at I er Guds tempel, og at Guds ånd bor i jer?" 1 kor 3:16
Vi er altså Guds tempel. Det er vi fordi Helligånden bor i vores legeme:
"ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud? I tilhører ikke jer selv,
v20 for I blev købt dyrt. Ær derfor Gud med jeres legeme!" 1 Kor 6:19-20
Hvordan skal det gå med dette tempel i opstandelsen? Først Jesu opstandelse:
"Mens de talte om dette, stod han midt iblandt dem, og han siger til dem: »Fred være med jer!« v37 De blev bange og forfærdede og troede, det var en ånd, de så. v38 Men han sagde til dem: »Hvorfor er I rystede, og hvorfor kommer der tvivl i jeres hjerte? v39 Se på mine hænder og fødder – det er mig. Føl på mig og se; en ånd har ikke kød og knogler, som I ser, jeg har.« v40 Da han havde sagt det, viste han dem sine hænder og fødder. v41 Og da de af bare glæde stadig ikke kunne tro, men undrede sig, spurgte han dem: »Har I noget at spise her?« v42 De gav ham et stykke stegt fisk, v43 og det tog han og spiste, mens de så det." Luk 24:36-42
Jesus opstod altså ikke som en ånd, men med kød og knogler. Han kunne spise på helt almindelig vis. Sådan vil vi også opstå:
"Vi blev altså begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed, skal leve et nyt liv. v5 For er vi vokset sammen med ham ved en død, der ligner hans, skal vi også være det ved en opstandelse, der ligner hans." Rom 6:4-5
Vores opstandelse bliver altså som Jesu opstandelse, dvs med kød og knogler. Men uden død - det forgængelige legeme er erstattet af et åndeligt uforgængeligt legeme:
"For dette forgængelige skal iklædes uforgængelighed, og dette dødelige skal iklædes udødelighed. v54 Og når dette forgængelige har iklædt sig uforgængelighed og dette dødelige iklædt sig udødelighed, da vil det ord, der er skrevet, være opfyldt:
Døden er opslugt og besejret.
v55 Død, hvor er din sejr?
Død, hvor er din brod?" 1 Kor 15:53-55
"Vi tror på ... kødets opstandelse ..." - den apostolske trosbekendelse (folkekirkens)
Som teolog og ph.d. Jonas Jørgensen skriver:
"Der er fra et kristent teologisk synspunkt ikke nogen forskel på bekendelsen af kødets eller de dødes opstandelse. For i modsætning til den almindelige græske (hellenistiske) tænkning, som kun kunne forestille sig et liv hinsides døden som et fortsat liv for sjælen efter at kroppen var død og forgået, så ser kristendommen ikke krop og sjæl som adskilte enheder men som sammenhængende i en grad så den eneste mulighed for liv efter døden er en kødets opstandelse. Uden kroppen ville mennesket ikke være sig selv." http://www.kristendom.dk/artikel/315697:Spoerg-om-troslaere--Hvad-betyder--koedets-opstandelse
Masser af mennesker forestiller sig en opstandelse uden en krop, men det er og bliver noget vrøvl ifølge den kristne forståelse - det er græsk filosofi (hvorfra gnosticismen stammer) der mener ånden er "finere" end kroppen. I kristendommen er Helligånden hos os i vores krop - uden krop, ingen ånd. Kroppen er templet der vil opstå for aldrig igen at blive ødelagt - man kan ikke ødelægge Guds tempel i opstandelsen.