5tilføjet af

Knallerter eller hvad?

Kig lige på disse tal
Aldersgrænse for at føre (ikke-registreringspligtig) knallert i 1978 blev hævet fra 15 til 16 år med virkning fra 1. januar 1980.
Men prøv lige at se de tal fra 1956 og til 1985, det er 29 år og i gennemsnit 38241 stk. pr år, eller 3186 om måneden. Det er en del mere end i dag. Og mange af os der er over 50 i dag, kan jo snakke med om hvordan det var at køre stærkt på knallert, men vel og mærket, på knallerterne som ikke var bygget til det, det er de i dag.
Knallertsalget i Danmark
1950 - 7000 cykler med hjælpemotorer.
1952 - 7400 knallerter.
1956 - 250000 knallerter.
1975 - 459000 knallerter.
1979 - 255000 knallerter.
1985 - 145000 knallerter.
1990 - 83000 knallerter.
1993 - 6000 knallerter.
De første knallerter i Danmark var underlagt de samme regler og love som letvægts motorcykler. De måtte køre 60 km/t og skulle indregistreres. Føreren skulle være fyldt 18 år og have et førerbevis. Men i løbet af kort tid blev reglerne for knallerter lavet om, så hastigheden blev begrænset til 30 km/t. Den skulle ikke indregistreres men kun forsikres. Aldersgrænsen blev sænket til 16 år og der krævedes ikke førerbevis.
På den tekniske side blev kravene skærpet af hensyn til sikkerheden. Der blev krav om typegodkendelse af forgafler (TU nummer) og motorernes begrænsede hastighed gjorde, at der også blev lavet en typegodkendelse (TU-M nummer) af den enkelte motor. Så fra at være en spinkel cykel med hjælpemotor blev knallerten til et solidt hverdagskøretøj for mange mennesker.
Knallert 45 (stor knallert) : Du får et klip, hvis du overskrider hastighedsgrænsen på 45 km/t med over 30 %, dvs. hvis du kører med 59-72 km/t. Kører du mere end 60 % for stærkt (over 72 km/t) får du frakendt kørekortet betinget.

VH en stor tilhænger af dem.
tilføjet af

ikke bygget til høj fart??

Hvad mener du med at knallerterne ikke var bygget til høj fart dengang?
Ok nogle var ikke, men Suzuki, Honda, Yamaha og Kreidlers knallerter f.eks var da i den grad bygget til høj fart. Dengand havde knallerterne store hjul som motorcykler = stabil kørsel ved høj fart! Og omvendt med små hjul som "knallerter" har i dag hvor det jo er scootere der dominerer!:-(
Mvh P.H
tilføjet af

Ja ja

Men de havde ikke bremser til den høje fart, og kunne heller ikke nær så let komme op i de hastighedder, langt de fleste kom ikke meget højer end 60-70 km/t. Men jeg har selv haft en 45 km/t Senda crosser, som fik fjernet plomberingen, og så kørte den 95 km/t. VH S
tilføjet af

Senda crosser ?.

Den har vel også store hjul, og affjedring der dur, og er ikke en indkapslet gyngehest på møjbør hjul, som er nærmest livsfarlig at køre !......... prøv at lave undvigemanøvre i høj fart på det scoterlort, og du kan være sikker på en tur i asfalten.
Ps. de store knallerter tilbage i 70'erne, kunne uden anden ændring end forøget motoreffekt indregistreres som motorcykel...... så den med bremserne forstår jeg ikke rigtigt !.
tilføjet af

har du tabt sutten

Mjølner, scooter i dag køre fint også selv dem med små hjul gode bremser, og man kan sagtens lave en undvigemanøvre på en scooter, men det kunne jo være Mjølner skulle have et KØREKURSUS, mvh motorcykelisten😉
tilføjet af

De var fint bygget

Særligt Kreidlers RMC - også til at være motorcykel. Har selv eget 2, og havde ingen problemer med at følge trafikken - lige med undtagelse af på motorveje (hvor jeg naturligvis ikke kom)
Værd at nævne er også Derpi´s Gpr50, hvor mit eksemplar rendte 120 og udløste de velkendte "hilsener" fra andre motorcyklister.
Så er der Aprilla classic, RS50, Yamahas TZR, og lign.
Alle kan fint køres (OG bremses) i relativt høj fart.
Men jo det er hjernedødt at sætte et 10-hestes tun på enten en spæd Yamaha jog eller en Puch Maxi.
Og fordelen ved de "store hurtige" køretøjer er også at man nemmere kan stikke af fra evt politi. (det er svært med 30 km/t)
Jeg vil lige afslutte med at sige at jeg dog nu kører på en ældre Suzuki Samurai, som er helt lovlig - og kører max 30-35 km/t i medvind ;)
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.