Knallerter eller hvad?
Kig lige på disse tal
Aldersgrænse for at føre (ikke-registreringspligtig) knallert i 1978 blev hævet fra 15 til 16 år med virkning fra 1. januar 1980.
Men prøv lige at se de tal fra 1956 og til 1985, det er 29 år og i gennemsnit 38241 stk. pr år, eller 3186 om måneden. Det er en del mere end i dag. Og mange af os der er over 50 i dag, kan jo snakke med om hvordan det var at køre stærkt på knallert, men vel og mærket, på knallerterne som ikke var bygget til det, det er de i dag.
Knallertsalget i Danmark
1950 - 7000 cykler med hjælpemotorer.
1952 - 7400 knallerter.
1956 - 250000 knallerter.
1975 - 459000 knallerter.
1979 - 255000 knallerter.
1985 - 145000 knallerter.
1990 - 83000 knallerter.
1993 - 6000 knallerter.
De første knallerter i Danmark var underlagt de samme regler og love som letvægts motorcykler. De måtte køre 60 km/t og skulle indregistreres. Føreren skulle være fyldt 18 år og have et førerbevis. Men i løbet af kort tid blev reglerne for knallerter lavet om, så hastigheden blev begrænset til 30 km/t. Den skulle ikke indregistreres men kun forsikres. Aldersgrænsen blev sænket til 16 år og der krævedes ikke førerbevis.
På den tekniske side blev kravene skærpet af hensyn til sikkerheden. Der blev krav om typegodkendelse af forgafler (TU nummer) og motorernes begrænsede hastighed gjorde, at der også blev lavet en typegodkendelse (TU-M nummer) af den enkelte motor. Så fra at være en spinkel cykel med hjælpemotor blev knallerten til et solidt hverdagskøretøj for mange mennesker.
Knallert 45 (stor knallert) : Du får et klip, hvis du overskrider hastighedsgrænsen på 45 km/t med over 30 %, dvs. hvis du kører med 59-72 km/t. Kører du mere end 60 % for stærkt (over 72 km/t) får du frakendt kørekortet betinget.
VH en stor tilhænger af dem.
Aldersgrænse for at føre (ikke-registreringspligtig) knallert i 1978 blev hævet fra 15 til 16 år med virkning fra 1. januar 1980.
Men prøv lige at se de tal fra 1956 og til 1985, det er 29 år og i gennemsnit 38241 stk. pr år, eller 3186 om måneden. Det er en del mere end i dag. Og mange af os der er over 50 i dag, kan jo snakke med om hvordan det var at køre stærkt på knallert, men vel og mærket, på knallerterne som ikke var bygget til det, det er de i dag.
Knallertsalget i Danmark
1950 - 7000 cykler med hjælpemotorer.
1952 - 7400 knallerter.
1956 - 250000 knallerter.
1975 - 459000 knallerter.
1979 - 255000 knallerter.
1985 - 145000 knallerter.
1990 - 83000 knallerter.
1993 - 6000 knallerter.
De første knallerter i Danmark var underlagt de samme regler og love som letvægts motorcykler. De måtte køre 60 km/t og skulle indregistreres. Føreren skulle være fyldt 18 år og have et førerbevis. Men i løbet af kort tid blev reglerne for knallerter lavet om, så hastigheden blev begrænset til 30 km/t. Den skulle ikke indregistreres men kun forsikres. Aldersgrænsen blev sænket til 16 år og der krævedes ikke førerbevis.
På den tekniske side blev kravene skærpet af hensyn til sikkerheden. Der blev krav om typegodkendelse af forgafler (TU nummer) og motorernes begrænsede hastighed gjorde, at der også blev lavet en typegodkendelse (TU-M nummer) af den enkelte motor. Så fra at være en spinkel cykel med hjælpemotor blev knallerten til et solidt hverdagskøretøj for mange mennesker.
Knallert 45 (stor knallert) : Du får et klip, hvis du overskrider hastighedsgrænsen på 45 km/t med over 30 %, dvs. hvis du kører med 59-72 km/t. Kører du mere end 60 % for stærkt (over 72 km/t) får du frakendt kørekortet betinget.
VH en stor tilhænger af dem.