7tilføjet af

Kundalini

KUNDALINI
I det klassiske yoga-system beskrevet i Vedaerne er vejen lang og hård. Dette system kaldes ashtanga-yoga, det 8-foldige yogasystem. (Sanskrit: ashta = 8 & anga = dele), og det er forklaret som en videnskabelige metode til gradvist at opnå højere niveau'er af indre erkendelse, kulminerende i samadhi - hvor selvet træder ud af kroppen
og genvinder sin frie tilstand.
De 8 dele kaldes, yama, niyama, asana, pratyahara, dharana, pratyahara, dhyana og samadhi, og jeg har tænkt mig at gå løseligt igennem dem. De to første principper er tilligemed anvendelige i alle sammenhæng, for ligegyldigt om man ønsker succes i materielt liv eller åndelig liv er nøgleordet askese eller forsagelse. Det kræver askese at nå et hvilket som helst mål man sætter sig. Vedaerne siger, at der skal forsagelse til at opnå succes, og vores praktiske liv bekræfter dette. Hvis børn vil købe sig en stor ting, en ghetto-blaster f.eks., er de nødt til nogle gange at gennemgå den askese det er, at spare lommepengene op i stedet for at bruge dem på slik. Den samme mekanisme gør sig også gældende i voksenliv.
Yama, betyder gavnlig handling, dvs ting man gør, der er gavnlige og nødvendige forudsætninger for at opnå success i den disciplin man udøver. Det indbefatter forskellige meditationer og ritualer, man udøver dagligt for at impregnere sindet med de mest gavnlige og styrkende indtryk. Indbefattet i det er, at man lever i total sexuel afholdenhed. Det er en af de allervigtigste forudsætninger for at opnå success i dette system.
Almindelig materielt liv, det verdslige system, er rettet mod at søge glæde uden for sig selv, i sin krop, i forskellige objekter og andre personer. Yoga-systemet giver adgang til at opleve glæden indeni selvet. Astanga-yogasystemet kommer frem til dette ved at vende sanserne indad mod den glæde der findes i selvet. Dette gør man, i første omgang negativt, ved bogstaveligt at blokere sanserne fra deres engagement i omverden.
Det andet trin kaldes niyama. Handlinger der er ugavnlige, og som bør undgås. Det er forsagelse. Man forsager sex. Man forsager rusmidler. Man forsager biografen og TV. Man undgår visse fødeemner osv.
så Yama - det der bør gøres, og niyama - det der ikke bør gøres. Dernæst kommer asana. Det svarer til det vi kender som hatha-yoga - den disciplin, der forbereder kroppen til at sidde i foskellige snørklede stillinger i lange tidsrum af gangen. Bivirkningerne ved denne disciplin er en sund og slank krop, og et styrket sind, men det virkelige formål er her gradvist at træne kroppen op til at sidde i den samme stilling i timer, dage, måneder og år. Før man kan sidde i lotusstillingen dagevis uafbrudt uden at røre sig og trække vejret med extremt nedsat hastighed, kan man f.eks. ikke gøre sig håb om en successfuld kundalini-rejsning.
Efter kroppen er blevet trænet op gennem asana, hatha-yoga, begynder disciplen at træne åndedræt - pranayama. Her går det i al enkelhed ud på at træne sig i at nedsætte åndedrættet. Det siges at vores liv i en materiel krop er udmålt i antal åndedræt. Gennem pranayama disciplinen kan livslængden forlænges med år, decader eller decennier alt efter hvor nidkært man udøver den. Men forlængelsen af livslængden er igen blot et biprodukt ved metoden. Det virkelige formål er, at kunne sidde i trance og meditere først på åndedrættet og senere på det indre selv.
Ved at gradvist at forlænge længden af sin åndedrætscyklus kan man sænke kroppens aktivitet, og når kroppens aktivitet sænkes, kan man kontrollere sindet og vende det fra at være udadvendt til at være inadrettet.
Dette stade udvikler sig til pratyahara - hvor sanserne begynder at rette sig inad. Det der sker her, er at man glider væk fra den ydre verden med alle dens objekter og bekendstskaber, og ind i den indre.
Man kunne måske sammenligne det med den ydre macro verden og den indre micro verden. Sindets verden, astralplanet, er mere fint. Bevidstheden går fra at være absorberet i det fysiske til at være absorberet i det psykiske. Hævet over begge disse ydre og indre planer, dvs. transcendentalt til disse, findes den rene bevidstheds plan, det
åndelige plan. Og det er der yogien forsøger at nå hen.
Når man gennem videre askese og hård træning gradvist begynder at kunne opretholde denne indre micro tilstand, kaldes det dharana. Her er sanserne vendt fuldstændigt inad; helt absorberet indeni, idet opfattelsen af de ydre omgivelser er helt forsvundne.
.Nu begynder yogien at meditere. Det kaldes dhyana. Da opdager yogien sit eget strålende selv, og han forstår nu at sjælen er ham selv, en evig bevidsthedsgnist. Ved siden af sig selv ser han Oversjælen - Sri Krishna der bor i hjertet på alle levende væsener.
Når yogien opdager Gud i hjertet kan han enten overgive sig til Ham, eller han kan opnå et hvilket som helst andet mål han fæstner sit sind på. Det er den sidste test. Han kan blive en gud. Eller han kan blive Guds tjener, eller begge dele. Dette stadie kaldes samadhi. Det er her yogien, i astanga-yogasystemet, med voldsom kraft støder bevidsthedsgnisten ud gennem toppen af kraniet, og når det mål dens bevidsthed er focuseret på. Ved denne kraftige energiudladning bryder kroppen som regel i brand.
Det skal indskydes at denne form for selverkendelse er svær at udføre i en lejlighed i city. Der i mod kan man chante Hare Krishna i Brønshøj og få mere gavn ud af det, end en yogi kan få ved at udføre astanga-yoga i Himalaya bjergene i 100.000 år. Dette var f.eks. muligt i Satya-yuga, da livslængden generelt var 100.000 år.
Fra pranayama stadiet begynder yogien at manipulere med åndedrættet. Han lærer at neutraliserer det indadgående åndedræt i det ydre, således at han til slut næsten ikke trækker vejret, men opretholder livet på indre luftstrømme, af hvilke der findes 10. De kaldes også for chakras. Idéen med en kundalini rejsning er at man presser den subtile luft indeni kroppen helt nede fra bunden af bækkenet op gennem de forskellige chakras. Når man når hjerte-ckakra'et, hvor selvet sidder, presser prana'en sjælen med videre opad gennem kroppen.
Her skal yogien gennem asana og pranayama kunne kontrollere sine muskler så godt, at han kan lukke alle kroppens ni huller. Til sidst når alle kroppen huller er lukkede presses sjælen op gennem hovedet og ud ad brahma-randram, der hvor kraniepladerne mødes på toppen af hovedet. Det er en klassik kudalini-rejsning. En kundalini-rejsning vil simpelthen sige at forlade sin krop på mekanisk vis.
I kontrast til dette strenge yoga-program - som forøvrigt ikke er anbefalet for folk i Kali-yuga; dels fordi folk er for forstyrrede, dels fordi der heller ikke findes nogle kvalificerede lærere, og dels fordi det ikke er praktiskt for det moderne menneske - finder vi det simple bhakti-yoga system. Krishna siger, at man gennem bhakti-metoden opnår mere end man kan opnå gennem astanga-yoga metoden. Desuden er bhakti-metoden meget mere naturlig og uanstrengt (eftersom den forlader sig på Krishnas nåde) I bhakti-processen kalder man på Krishna og be'r Ham om at hive sig op. I astanga-processen klatrer man opad ved egen kraft.
En astanga-yogi arbejder på at krydse den materielle verdens ocean gennem sine egne bestræbelser, og han kan ofte få lov at arbejde i mange liv på at opnå perfektion... eller forlænge sit nuværende gennem pranayama.. Krishna siger, at blot ved at overgive sig til Ham, kan man meget let krydse over uvidenhedens hav. Det er beskrevet at, for den der overgiver sig til Krishna, bliver tilværelsens ocean af årsag og virkning formindsket til størelsen af et aftryk fra en kalvs klov. Med andre ord, en forhindring der er meget let at forcere.
Krishna hjælper Sin hengive med at nå frem til det endelige mål. Og det er mere sikkert end en kundalini-rejsning.
Til sidst vil jeg lige indskyde, at der findes moderne yoga-klubber, der tjener styrtende med gryn, for blot videregive en 10.del af det jeg har afsløret her. De moderne yoga-udøvere i Vesten har selvfølgelig ikke kendskab til den urgamle videnskab om højere erkendelse, der ligger til grund for det, de går og laver, men pointen er, at de giver sig ud for at ha' det, og de ta'r sig oven i købet betalt for det. Sand viden koster ingenting. Så her er det.. helt gratis.
tilføjet af

Kundalini

Nu er jeg nysgerrig. Lyjse har skrevet en del om kundalini. Hvad er dine egne erfaringer - måske ikke lige dig selv - men nogen du kender? Bliver folk ikke ustabile/sindssyge af det? - Eller kender du nogen som har gode erfaringer med det?
tilføjet af

Kundalini

Hej Solsystem, tak for din interesse.
Det gamle astanga-yoga system er ikke muligt at praktisere for almindelige moderne mennesker. Hvis du læser min artikel, kan du forstå hvorfor. Det kræver helt afsindig askese. I fordums tid tog yogier op i Himalaya eller andre afsides steder og praktiserede astanga-yoga.
Det er ikke muligt at sidde i en lejlighed i en travl storby og praktisere dette yoga-system.
Det, der i moderne yoga-klubber udlæres som kundalini-yoga, har intet med kundalini at gøre. At rejse kundalini-energien, betyder at forlade kroppen på mekanisk vis ved at skyde sjælen ud af toppen af hovedet. Så ingen overlever, så de kan fortælle om det.
Det er muligt, at nogle forsøger at gøre dette i dag. Men hvis ikke kroppen er i total trance og optrænet gennem mange år, så man er i stand til at sidde ubevægeligt og afslappet i lotusstillingen ofte i dagevis og sænke åndedrættet, vil en kundalini-rejsning være uhyre smertefuld. Måske er det det, Lyjse snakker om. Man kan meget vel blive både sindsyg og forkrøblet, hvis man leger med disse kraftige energier før kroppen er trænet op til det gennem hatha og prana-yama. Det er vata-elementet, der styrer sindet, og det kan meget nemt blive forstyrret, hvis man ikke ved hvad man roder med. Når vata-elementet bliver forstyrret kan det ende i galskab.
Den slags yoga er som sagt ikke anbefalet i denne faldne tidsalder. Det anbefales at recitere Guds navn som i Hare Krishna mantraet og så vil man hurtigt kunne opnå de samme resultater som fordums yogier. Formålet med al yoga (og religion) er at se Gud i hjertet.
Chaitanya Mahaprabhu (Krishna) siger:
I denne Kali-tidsalder findes der ingen anden måde, ingen anden måde, ingen anden måde til selv-realisation end at chante (synge eller recitere) Herren Haris (Krishnas) hellige navn. (Chaitanya Charitamrita 17.21)
Det siges i Vedaerne, at når noget gentages 3 gange, er det meget, meget, meget vigtigt.
tilføjet af

Kundalini

Hej Jahnu
Jeg sidder her og tænker på, at et eller andet kan de med deres hjerne - de der munke, som går op på et bjerg i x antal graders kulde - nærmest uden tøj på - og slynger et vådt klæde om sig - og mediterer til det begynder at dampe... 😖
Noget kan de altså, så meditation er ikke bare bluff....
Men jeg var ikke klar over, at en gennemført kundalini, var, som du forklarede. Du forklarede det meget godt - jeg fik fat i det hele. Det, Lyjse forklarede, var ganske rigtigt om mennesker, som var blevet sindssyge af det - og det jeg har læst om det på nettet var noget lign.
Men for søren...hvis ingen har overlevet en ægte gennemført kundalini, hvordan kan man så være sikker på, at det er sjælens rejse ud af kroppen???? Hvordan kan man være sikker på, at der ikke bare er tale om et regulært selvmord? - Hvis man holder op med at spise (ekstrem askese) og samtidig næsten ikke trækker vejret.....??????? 😮 Kan det ikke bare være kroppen der går i stå?????
Men spændende viden iøvrigt, om meditation. Tak for forklaringen.
Mvh
solsystem
tilføjet af

Kundalini

Men spændende viden iøvrigt, om meditation. Tak for forklaringen.

Man skal ikke tro alt hvad man hører, og slet ikke fra den kant.
Og det Lysje hidsede sig op over, var noget med at man skulle holde vejret til at man blev sprutrød i knoppen. Dernæst skulle man ånde ud igen, som om man nynnede "Dengang Jeg Drog Afsted" indtil der åbenbarer sig et atomkraftværk for sine øjne. Endelig skulle man ralle om med blodskudte øjne og fråde om munden og tro det er helligånden. helligånden er en sekrætær, som jeg ikke lige kan huske hvad hedder. Mr Dusty eller sådan noget.
Carlo
tilføjet af

Kundalini

- Jeg kunne ellers godt tænke mig et kursus. Når jeg om et par år skal stå på ski på Grønland eller krydse Nordpolen....hvis nu jeg skulle tabe min vadsæk i polarhavet, så kunne det da være meget praktisk at kunne tænke sig frem til varmen...
Carlo...jeg har altså set det på fjernsyn..med de der munke. Man kunne altså se dampen stige op som røg mens de sad i mange graders kulde uden tøj på! Det er altså rigtigt! Stik lige den...
tilføjet af

det er mere hara kristna som kilde ;)

tror jeg carlo mener.
jahnu, er ikke den bedste kilde at referere til ;)
men det kan være du kan lære det af nogle andre, end dem ;)
tilføjet af

Kundalini

Hej Solsystem,
Det, jeg beskrev for dig, er er det oprindelig astanga-yoga system. Den oprindelige lærer eller åndelige mester i dette system er Patanjali. Der er 6 filosofiske systemer beskrevet i Vedearne, og Yoga er et af dem. Det er som sagt ikke muligt for almindelige mennesker i dag at udføre dette system. Først og fremmest fordi der ingen lærere er, og også fordi moderne mennesker er altfor mentalt forstyrrede og sanse-orienteret.
Hvad angår beviser, ja jeg ved ikke. Jeg ved kun hvad Vedaerne siger om emnet. Men jeg har hørt at der stadig findes nogæe yogier i Himalaya. Jeg har også hørt at de af og til kommer ned til Kumba-mela festivalen. En af dem skulle efter sigen være 700 år gammel.
Det siges, at vores liv er udmålt i antal åndedræt, så hvis man praktiserer prana-yama - at sænke sin åndedrætscyklus - så skulle man kunne forlænge sit liv i denne krop.
Krishnas hengivne er egentligt ikke interesseret i den slags mystisk yoga. Det oprindelige 8-foldige yoga-system er et mekanisk system, hvor yogien ved hjælp af sin egen psyke forsøger at nå perfektion ved at manipulere med kroppens energier. I Bhakti-yoga - hengivenhedens yoga - som praktiseres af de hengivne, forlader man sig udelukkende på Krishnas nåde. På den måde minder det mere om Kristendom.
Krishna siger også, at dette (bhakti) er den højeste form for yoga -
Og af alle yogier er den, der med stor tro, og som altid retter sig efter Mig og tænker på Mig indeni sig selv, og som tjener Mig i transcendental, kærlig hengivenhed, mest intimt forenet med MIg i yoga og den bedste af alle. Dette er Min mening. (Bg. 6.47)
Krishna giver en gangske kort beskrivelse af Astanga-yoga systemet i Bhagavad Gita. Mere detaljerede beskrivelser kan man finde i Bhagavat Purana. Men Krishna understreger altid bhakti - hengivenhed.
Krishna siger:
Den, der på dødstidspunktet fixerer sin livsluft mellem øjnene og i kraft af yoga med et ufravigeligt sind, beskæftiger sig selv med at ihukomme den Højeste Herre i fuld hengivenhed, vil med sikkerhed opnå den Højeste Personlige Guddom. (Bg. 8.10)
De, der er lærde udi Vedaerne, som reciterer omkara, og som er store vismænd, opgår i Brahman. Hvis man ønsker sådan fuldkommenhed, må man praktisere cølibat. Jeg vil nu kort forklare dig metoden gennem hvilken man kan opnå frelse. (Bg. 8.11)
Den yogiske tilstand er en, hvor man er ubundet til alle sanselige beskæftigelser. Idet man lukker dørene til sanserne og placerer sindet i hjertet og livsluften lige under issen, etablerer man sig selv i yoga. (Bg. 8.12)
Således situeret i denne yoga praksis, og ved at recitere den hellige stavelse om (aum) idet man tænker på den Højeste Personlige Guddom, og da forlader sin krop, vil man sandelig nå de åndelige planeter. (Bg. 8.13)
For en, der altid husker på Mig uden afvigelse, er Jeg let at opnå, O søn af Pritha, pga. af hans konstante beskæftigelse i hengiven tjeneste. (Bg. 8.14)
Efter at have opnået Mig vender de store sjæle, der er yogier i hengivenhed, aldrig tilbage til denne midlertidige verden fuld af elendighed, for de har nået den højeste fuldkommenhed. (Bg. 8.15)
Fra den højeste planet ned til den laveste i denne materielle verden er alle steder fulde af elendighed, hvor gentagende fødsel og død finder sted. Men den, der når Min bolig, O Kuntis søn, vil aldrig mere blive født. (Bg. 8.16)
Hvis man regnet i solår lægger et tusind tidsaldre sammen får man længden af Brahmas dag. Lige så lang tid varer hans nat. (Bg. 8.17)
I begyndelsen af Brahmas dag bliver alle de levende væsener manifesteret fra deres umanifesterede stadie, og derefter, når natten falder på, indgår de igen i deres umanifesterede form. (Bg. 8.18)
Igen og igen, når Brahmas dag bryder frem, bliver alle levende væsener til, og når hans nat falder på bliver de hjælpeløst tilintetgjort. (Bg. 8.19)
Dog findes der en anden umanifesteret natur, der er evig, og som er hævet over denne manifesterede eller umanifesterede materielle energi. Denne sfære er suveræn og bliver aldrig tilintetgjort. Når alle de materielle verdener tilintetgøres, forbliver denne del som den er. (Bg.8.20)
Det, som Vedantisterne beskriver som det umanifesterede og ufejlbarlige, det, der er kendt som det højeste mål, det sted hvorfra ingen vender tilbage, når først de er nået dertil - det er Min højeste bolig. (Bg. 8.21)
Den Højeste Personlige Guddom, der er større end alle andre, kan opnås gennem ren hengivenhed. Selvom Han er tilstede i sin bolig, er Han altgennemtrængende, og alting befinder sig i Ham. (Bg. 8.22)
O du bedste blandt Bharatas, Jeg skal nu forklare for dig de forskellige tidspunkter, på hvilke en yogi, når han forlader denne verden under disse, ikke kommer tilbage.
(Bg. 8.23)
De, der kender den Højeste Brahman, opnår dette Højeste ved at forlade denne verden når den er under indflydelse af ildguden, i lyset, og på et lykkebringende tidspunkt af dagen, under den tiltagende måne, eller under de seks måneder hvor solen bevæger sig i den nordlige bane. (Bg. 8.24)
Mystikeren (yogien), der forlader denne verden i røgen, om natten, under den aftagende måne, eller indenfor de seks måneder solen bevæger sig i den sydlige bane, opnår måne planeten, men kommer tilbage igen. (Bg. 8.25)
Ifølge den vediske fremstilling er der to måder at forlade denne verden på - i mørket eller i lyset. Når man forlader den i lyset, kommer man ikke tilbage; men når man forlader den i mørket, kommer man tilbage. (Bg. 8.26)
Selvom de hengivne kender disse to veje, bliver de aldrig vildledte, O Arjuna. Vær derfor altid fixeret i hengivenhed. (Bg. 8.27)
Den, der beskæftiger sig i hengivne tjenestes vej, bliver ikke berøvet de resultater, der opnås gennem at studere Vedaerne, udføre ofringer, gennemgå askese, give velgørenhed eller ved at efterstræbe filosofisk viden og fromme handlinger. Man opnår alle disse bare ved at udføre hengiven tjeneste, og til slut når man den højeste evige bolig. (bg.8.28)
Og fra Kapitel 6 -
To practice yoga, one should go to a secluded place and should lay kusa grass on the ground and then cover it with a deerskin and a soft cloth. The seat should be neither too high nor too low and should be situated in a sacred place. The yogi should then sit on it very firmly and practice yoga to purify the heart by controlling his mind, senses and activities and fixing the mind on one point. (Bg. 6-11-12)
One should hold one's body, neck and head erect in a straight line and stare steadily at the tip of the nose. Thus, with an unagitated, subdued mind, devoid of fear, completely free from sex life, one should meditate upon Me within the heart and make Me the ultimate goal of life. (Bg. 6.13.-14)
Thus practicing constant control of the body, mind and activities, the mystic transcendentalist, his mind regulated, attains to the kingdom of God [or the abode of Krsna] by cessation of material existence. (Bg. 6.15)
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.