KÆRLIGHEDSBEGREPET...
...i vor verden assosieres nærmest altid med kun følelser. Det er derfor vi oplever at egtefælder så let går i fra hinanden og at vændskab spræker for det mindste.
Følelser er lig krydder. Det setter en spids på måltidet. Men om du kun ble serveret krydder ville du nok "rynke på næsen".
Derfor har Jehova Gud git os ni gode egenskaber som eksempler på åndens frugte Han liger at vi øver på og pragtiserer. (Gal.5:22)Han nævner ikke retfærdigheden blandt disse,idet retferdighed er noget vi ved godt om selv. Se kun på to børn som deler en flaske med brusdrik. Det deles HEELT ligt - ige?
Først i Galaterbrevet nævnes netop kærligheden. Hvorfor? Jo fordi dete drejer seg om en pricipiel kærlighed som rommer alle de øvrige åtte frugter. Den virker specielt godt når den krydres med følelser. MEN den kan også godt stå alene når dette kræves af os. La os si at vi arresteres af politifolk som går hardt frem mod os. De slår os og trakasserer os. MEN fordi vi har oparbejdet en prinsipiel kærlighed i vore hjerter - agape - så vil vi lige fuldt IKKE slå tilbage slig vi blir slåt. Selv om vi ikke har gode FØLELSER for den person som i øjebliket udøver vold mod os.
På baggrund af dete er det interessant at se hvilke ulige former for ordet kærlighed koinegræsk har. Skandinavisk sprog er fattige på nyanser af dete ord - og opererer kun med ordet "kærlighed". Men som sagt - på koinegræsk har vi foruden det principielle "agape" også "storge" ,som er kærlighed mellom familjemedlæmer, "filia",som er ord for kærlighed mellom væner og det sidste - som ikke nævnes i Bibelen - "eros",som er kærlighed melom de modsate køn.
Vi ser altså at følelser er en vigtig ingrediens i vores liv,MEN at vi også på forhånd må oparbejde os en principiel kærlighed - agape - slig at vi kan møde dene problematiske verden uden at snuble og svigte vor Far Jehova - jeres Bedstefar.
Ved at vi lærer af at "lide uræt","tåle ondt" og "overse krænkelser" uden at skælde tilbage - altså ved at pragtisere principiel kærlighed overfor mennesker som plager os - ja da vil vi stå godt rustet til alle livets situasjoner. Også i den nye verden. Om nogen der vil gøre oprør, så vil vi kun roligt afvise udspildet med en ro byget på principer - på AGAPE.
Følelser er lig krydder. Det setter en spids på måltidet. Men om du kun ble serveret krydder ville du nok "rynke på næsen".
Derfor har Jehova Gud git os ni gode egenskaber som eksempler på åndens frugte Han liger at vi øver på og pragtiserer. (Gal.5:22)Han nævner ikke retfærdigheden blandt disse,idet retferdighed er noget vi ved godt om selv. Se kun på to børn som deler en flaske med brusdrik. Det deles HEELT ligt - ige?
Først i Galaterbrevet nævnes netop kærligheden. Hvorfor? Jo fordi dete drejer seg om en pricipiel kærlighed som rommer alle de øvrige åtte frugter. Den virker specielt godt når den krydres med følelser. MEN den kan også godt stå alene når dette kræves af os. La os si at vi arresteres af politifolk som går hardt frem mod os. De slår os og trakasserer os. MEN fordi vi har oparbejdet en prinsipiel kærlighed i vore hjerter - agape - så vil vi lige fuldt IKKE slå tilbage slig vi blir slåt. Selv om vi ikke har gode FØLELSER for den person som i øjebliket udøver vold mod os.
På baggrund af dete er det interessant at se hvilke ulige former for ordet kærlighed koinegræsk har. Skandinavisk sprog er fattige på nyanser af dete ord - og opererer kun med ordet "kærlighed". Men som sagt - på koinegræsk har vi foruden det principielle "agape" også "storge" ,som er kærlighed mellom familjemedlæmer, "filia",som er ord for kærlighed mellom væner og det sidste - som ikke nævnes i Bibelen - "eros",som er kærlighed melom de modsate køn.
Vi ser altså at følelser er en vigtig ingrediens i vores liv,MEN at vi også på forhånd må oparbejde os en principiel kærlighed - agape - slig at vi kan møde dene problematiske verden uden at snuble og svigte vor Far Jehova - jeres Bedstefar.
Ved at vi lærer af at "lide uræt","tåle ondt" og "overse krænkelser" uden at skælde tilbage - altså ved at pragtisere principiel kærlighed overfor mennesker som plager os - ja da vil vi stå godt rustet til alle livets situasjoner. Også i den nye verden. Om nogen der vil gøre oprør, så vil vi kun roligt afvise udspildet med en ro byget på principer - på AGAPE.