Så i tv at man i en nøds-situation kunne fylde lightergas i fx et bildæk og antænde det og - "woom" - det var pumpet igen.
Kan det virkeligt lade sig gøre? Kan forstå at det må være fordi gassen inden i udvider sig når den forbrændes - men er det en metode man kan sådan i "dagligt brug" kan bruge hvis uheldet skulle være ude og man befinder sig et øde sted med et punkteret hjul?
I så fald, hvordan ved man trykket, og bør man kaste en tændstik efter der eller hvad😉Det lyder jo en smule farligt...
tilføjet af r-o-m
Det er også rigtig at man kan det.
Det er også rigtig at man kan det.
Når luften bliver varm, udvider det sig.
men vis trykket bliver for stort bliver det faktisk til en bombe. så nej jeg ville ikke anbefalde dig at prøve.
Hvordan antænder man gassen når det er inde i dækket?
Det var ikke noget jeg turde eksperimentere med, ikke engang nytårsaften ;-)
Jeg husker en udsendelse der fulgte én ekspedition på en af polerne hvor de kørte i nogle køretøjer med meget lavt dæktryk.
Hvis dækket røg af fælgen så satte de ild til kanten af dækket hvorefter dækket nærmest mirakuløst smuttede på plads igen med et hult drøn, men det er sikkert ikke det samme du har set.
tilføjet af pouljoergensen
Jo det vil jeg også mene
For at tro man kan køre på det uden at komme luft i?, det vil være for dumt, når forbrændingen bliver kold, så forsvinder trykket jo igen.
Man kunne selvfølgeligt fylde dækket med vand, der er Ca 2½ Ato på vandet i en Alm vandhane😉, også kan man også se hvor man er punkteret😮, også kan man jo bare banke en korkprop i hullet😃, man skal nok ikke gøre det om vinteren.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af Gurli Margrethe
Det ser utrolig
fikst ud! Virkelig meget imponerende!!
tilføjet af min kat
Ikke lige den
Men næsten samme "teknik".
Tænkte bare på om teknikken også kunne bruges hvis man fx på cykel eller knallert eller motorcykel eller lign, et øde sted langt fra alt, kunne benytte samme "teknik" som en slags nød-løsning? - kræver selvfølgelig at man bringer lightergas med rundt ;/
Jeg står nemlig bare og er pænt lost hvis min gamle knallert bliver flad - der er ca 3-4 km til nærmeste tank med luft (og den er sgu helvedes tung at trække med flade hjul) og endnu længere til den nærmeste cykelhandler med værksted - som sikkert tager sig godt betalt såfremt de skal "rykke ud" for at skifte et dæk/lappe/eller hvad der nu er nødvendigt... Så kunne lightergassen måske hjælpe - om ikke andet til man kunne bringe den til reparation;)
Men om det virker... har ikke forsøgt endnu ;)
tilføjet af min kat
Jo da
Det var faktisk netop det jeg så det. Troede kun at man ellers kunne sprøjte sådan noget værre stads ind, som nærmest gør fælgen ubrugelig når man vil skifte dækket.
Man kunne vel stå en meter eller 2 væk med en lille ild i en lang pind for at antænde - så er man da ikke lige i "farezonen"... Der må findes mere info om det - fx om det også kan bruges på cykler, knallerter, traktorer, trillebøre, barnevogne, og alt muligt andet med luft i :)
tilføjet af Phusker
Nu forstår jeg ikke helt dit indlæg.
Jeg tror det var det man kalder "Dieselstart" på spraydåse man sprøjtede på i den udsendelse jeg så og de der kender sådanne midler ved at de er enddog særdeles brændfarlige.
Det værre stads du tænker på kan være de midler man kan få eller har kunnet få som efter sigende skulle kunne lappe et dæk ved at det du sprøjter ind tætner hullet og størkner forudsat hullet ikke er for stort.
Disse midler ødelægger dækket og er kun til nødstilfælde og dækket skal kasseres snarest muligt.
Om det beskadiger fælgen skal jeg ikke kunne sige men det kan de meget nemt gøre.´
Men det jeg mente med med hvordan man antændte gassen i dækket er vel ret simpelt.
Hvis du har fyldt dækket op med gas og ventilen er på, hvad den skal være ellers forsvinder trykket jo med det samme, hvor vil du så antænde gassen?
Der er jo ingen "lunte"
tilføjet af Phusker
Tilføjelse
Der var lige et indlæg længere oppe jeg ikke havde læst.
Hvis dækket bare har tabt luften eller hullet er så småt at luften kun langsomt siver ud, så skulle der ikke være noget problem i at bruge lighter gas som "fyld" i slangen/dækket forudsat du kan sprøjte det ind.
Jeg ved ikke hvor stort trykket i en lightergasflaske er i forhold til trykket i slangen men som en nødløsning til at få kørt dyret til reparation så skulle det kunne lade sig gøre.
tilføjet af deniza
Min fejl...
Jo det kommer jo naturligvis an på om der er tale om et slageløst hjul eller ej om det overhovedet er muligt - eller yderst farligt hvis man må åbne for ventilen kortvarigt for at antænde gassen XD.
Ja det der "tætner" man ellers kan få skulle efter flere "mekaniker-kammaraters" udsagn være noget "lort" at få af fælgen igen - men ok er man virkeligt i nød KAN det jo være den bedste løsning på et fladt hjul.
Ellers ser gassen ud til at blive antændt af blot en gnist med en lighter, og 0,1 sekund med flammer har ingen vist taget varig skade af ;)
Optimalt skulle man jo have en helt alm kompressor osv, men i mangel af bedre...?
Jeg tror det nok kun i praksis vil virke med slangeløse dæk hvor du kan sprøjte udenpå og dermed let antænde.
tilføjet af deniza
Hej igen
Har bare et problem med en knallert som ca 1 gang pr måned taber luften til 0,5-7 bar, hvilket jo er lige i underkanten til at være "ordenligt".
Jeg er først "på røven" hvis jeg en dag har behov for at køre på den og der er 0,0. Jeg fylder derfor jævnligt op til ca 2 bar, eller hvad der nu føles "hårdt nok".
Jeg forstår ikke helt problemet, for var der et reelt hul i slangen/dækket ville det vel være fladt inden for kort tid? Jeg pumper "kun" luft ca hver 14-dag eller deromkring.
Det lyder sig om "teknikken" KAN lade sig gøre, men måske er en smule farlig, og at "det-lort-man-kan-sprøjte-ind" er en bedre løsning - hvis formålet er at komme fra A-B.
Men tak for dine betragtninger, men jeg tror ikke jeg vil "forske" så meget i metoden andet end som absolut sidste udvej...
tilføjet af Phusker
Jeg prøver lige igen
Det du ser i den video der er linket til længere oppe i tråden og som jeg har set noget lignende om i en TV udsendelse er ikke noget hvor du pumper dækket op.
Det er kun til at få dækket sat fast på fælgen igen og ikke andet.
Og jeg vil igen påpege at hvis du har fyldt slangen op med gas så kan du ikke antænde gassen hvis dækket sidder på fælgen og du kan næppe nå at tage ventilen af og sætte den på igen på det splitsekund gassen i dækket eksploderer og udvider sig.
Men hvorfor ikke tage dyret med ned til en som kender lidt til slanger og dæk og se om han kan finde et lille hul i systemet?
Jeg ved ikke om fælgen tager skade af sådan en tætner men dækket bliver stenhårdt og skal kasseres hurtigst muligt fordi det ikke har samme styrke som et ikke tætnet dæk.
tilføjet af deniza
Tjoo....
Det ville selvfølgeligt være optimalt at få den til en "cykelhandler" eller lign, men hvis man står 6 km derfra kan den VIRKELIGT være røv hvis man skal trække så langt XD
Måske er tiden inde til en skrotning... cykelreparatører arbejder jo heller ikke gratis ;)
Jeg ville nok hurtig kunne bruge 2-3000 kr på den måde, og så skal man måske overveje at se sig om efter noget andet 2-hjulet...