Loft over topskatten
Nu hvor vi reelt har en topskat på 21% (som betales af indkomster over 335.000) var det måske en ide at se på, om vi kan mindske topskattens uheldige virkninger på folks lyst til at arbejde. Topskatten har to vigtige virkninger på vellønnedes dagligdag:
1) Topskatten giver vellønnede færre penge mellem hænderne. Teoretisk giver det folk mere lyst til at arbejde, fordi de mangler penge (det kalder man indkomsteffekten)
2) Topskatten giver vellønnede en mindre belønning for at arbejde mere, fordi de bliver flået i skat af det ekstra arbejde de yder. Folk får altså mindre "nytte" ud af at arbejde ekstra.
Hvis man lytter til debatten lyder det somom der kun er to muligheder, for at give vellønnede lyst til at arbejde mere. Man kan enten mindske topskatteprocenten (evt helt til 0), eller man kan forhøje beløbet hvor folk skal betale topskat (så færre skal betale topskat). Men jeg er kommet til at tænke på, at der vel er en tredie meget interessant mulighed, for at give folk lyst til at arbejde mere.
Min ide er, at man kunne sætte et maksimumbeløb på topskatten, så man eksempelvis kun betaler topskat af de første 75000 man tjener mere end 335.000 (dvs, man betaler maksimalt 15750 kroner i topskat om året). På den måde betaler alle de nuværende topskatteydere stadig topskat (så der er en indkomsteffekt), men ca. 60% af topskatteyderne betaler ikke topskat af den sidste krone de tjener, så de har lyst til at arbejde ekstra.
De sidste 40% betaler stadig topskat af den sidste krone de tjener, men for mange af dem vil selv en mindre mængde merarbejde betyde, at de kan se frem til ikke at betale topskat af det sidste merarbejde - for dem er topskatten altså ikke længere en dræbende mur af demotivation, men en bakke man skal over, før det igen kan betale sig at give den en ekstra skalle.
Fordi der ikke bliver færre topskatteydere ved denne ændring er provenutabet for staten begrænset - formentligt ca 8-10 milliarder om året. Det er derfor en klart "billigere" måde at få folk til at arbejde mere på, end at forhøje grænsen for topskat, så selvfinancieringsgraden vil være endnu bedre end en sådan mere traditionel forhøjelse af topskattegrænsen (staten får altså en endnu større del af provenutabet hjem igen, fordi folk vil vælge at arbejde mere, end ved en traditionel ændring af topskatten).
Der er naturligvis ulemper ved forslaget - især at folk med enorme indtægter også vil få enorme skattelettelser. Men skal misundelse virkeligt stå i vejen for en fornuftig politik?
1) Topskatten giver vellønnede færre penge mellem hænderne. Teoretisk giver det folk mere lyst til at arbejde, fordi de mangler penge (det kalder man indkomsteffekten)
2) Topskatten giver vellønnede en mindre belønning for at arbejde mere, fordi de bliver flået i skat af det ekstra arbejde de yder. Folk får altså mindre "nytte" ud af at arbejde ekstra.
Hvis man lytter til debatten lyder det somom der kun er to muligheder, for at give vellønnede lyst til at arbejde mere. Man kan enten mindske topskatteprocenten (evt helt til 0), eller man kan forhøje beløbet hvor folk skal betale topskat (så færre skal betale topskat). Men jeg er kommet til at tænke på, at der vel er en tredie meget interessant mulighed, for at give folk lyst til at arbejde mere.
Min ide er, at man kunne sætte et maksimumbeløb på topskatten, så man eksempelvis kun betaler topskat af de første 75000 man tjener mere end 335.000 (dvs, man betaler maksimalt 15750 kroner i topskat om året). På den måde betaler alle de nuværende topskatteydere stadig topskat (så der er en indkomsteffekt), men ca. 60% af topskatteyderne betaler ikke topskat af den sidste krone de tjener, så de har lyst til at arbejde ekstra.
De sidste 40% betaler stadig topskat af den sidste krone de tjener, men for mange af dem vil selv en mindre mængde merarbejde betyde, at de kan se frem til ikke at betale topskat af det sidste merarbejde - for dem er topskatten altså ikke længere en dræbende mur af demotivation, men en bakke man skal over, før det igen kan betale sig at give den en ekstra skalle.
Fordi der ikke bliver færre topskatteydere ved denne ændring er provenutabet for staten begrænset - formentligt ca 8-10 milliarder om året. Det er derfor en klart "billigere" måde at få folk til at arbejde mere på, end at forhøje grænsen for topskat, så selvfinancieringsgraden vil være endnu bedre end en sådan mere traditionel forhøjelse af topskattegrænsen (staten får altså en endnu større del af provenutabet hjem igen, fordi folk vil vælge at arbejde mere, end ved en traditionel ændring af topskatten).
Der er naturligvis ulemper ved forslaget - især at folk med enorme indtægter også vil få enorme skattelettelser. Men skal misundelse virkeligt stå i vejen for en fornuftig politik?