Min vej ud af religion
Mange mener, at man bør have en religion, for at sikre at der ikke kommer uorden i verden, og for at trøste folk.
Hvorfor dog? Hvorfor bruge religion, når Videnskaben er et langt bedre alternativ?
Jeg har længe argumenteret imod religion, men har været skabskristen. Men siden min mormor døde af kræft i sommer, satte det et afgørende skub i mig, i retning mod Ateisme.
Hvorfor har man da brug for at tro på, at man kommer i himlen, når man dør, og at min mormor har det godt der oppe? Det er jo både vildledende og overflødigt.
For hvad er lige definationen på "har det godt"? Har man det godt fordi man har det sjovt? Nej, det er bare en rus, som man kan nyde mens man nu engang kan det. Man har det først godt, når man ikke har smerter, ikke har nogen bekymringer, og ikke skal spekulere over noget. Så har man det godt. Og det er jo lige netop det døden gør ved en. Man bliver fri for smerter for altid og man kommer heller aldrig til at tænke på "det er da godt nok kedeligt at være død, jeg kan hverken gå i tivoli eller i biografen". For alle tankeprocesser stopper også, når man er rigtig død.
Nu skulle man ellers tro, at så burde vi alle vel begå selvmord, for "så får vi det godt".
Men det vil jeg nu ikke gøre. Jeg vil nyde livet mens jeg har det. Jeg vil benytte mig af den "rus" der er ved at se en god film, spille computerspil osv. For ingen smerter og ingen bekymringer er jo noget jeg kan få til hver en tid, det kan jeg ikke med det andet, så hellere nyde det.
Religion derimod forhindrer mig i at nyde disse ting. Den giver mig en vildledende opfattelse af, at jeg kan nyde tingene, når jeg er død. Der findes ikke det mindste videnskabelige bevis på dette, men masser af videnskabelige beviser på det modsatte. Hver gang du tænker en tanke, så bliver elektriske signaler sendt frem og tilbage i hjernen. Det kan de, fordi de får tilført energi. Energien får de via ilt og mad.
Når kroppen ikke kan få tilført ilt og mad, er der ikke længere nogen vedvarende energi-tilførsel, hvorfor de elektriske signaler udgår, pga. resistens. Dette udvikler varme, der igen overføres til resten af kroppen. Denne overfører det til luften.
Der er ikke længere aktivitet.
Hvordan skulle man så kunne tænke en tanke?
Hvad angår etik og moral, så behøver man heller ikke religion for det. Man behøver jo ikke at tro på, at det er fordi der står i de 10 bud at man ikke må slå ihjel, at man ikke skal gøre det.
Man kunne jo lige så godt tænke på, at hvis vi slog ihjel, så fratager vi andre mennesker deres frihed til at leve, og det vil også blive kaos hvis vi bare gik og slog hinanden ihjel. Det giver ingen mening at gøre sådan noget.
Endvidere stjæler vi jo heller ikke, fordi det står i de 10 bud at vi ikke må stjæle. Vi underlader at stjæle, fordi det vil fratage andre menneskers frihed til at eje noget privat.
Det ville jo blive kaos hvis vi stjal fra hinanden og slog hinanden ihjel. Vi ville ikke være istand til at kunne gøre noget somhelst.
Derfor er det ønskeligt at vi ikke gør sådanne ting.
Religion er derfor overflødig, når vi har almindelig sund fornuft og videnskaben til at forklare os hvordan det hænger sammen, og give os tryghed.
F.eks. synes jeg det er meget betryggende, at jeg ikke skal op til skt. Peter og muligvis i helvede bare fordi jeg har spist flæskesteg og drukket rødvin til, men kan få det fredeligt uden smerter og bekymringer.
Hvorfor dog? Hvorfor bruge religion, når Videnskaben er et langt bedre alternativ?
Jeg har længe argumenteret imod religion, men har været skabskristen. Men siden min mormor døde af kræft i sommer, satte det et afgørende skub i mig, i retning mod Ateisme.
Hvorfor har man da brug for at tro på, at man kommer i himlen, når man dør, og at min mormor har det godt der oppe? Det er jo både vildledende og overflødigt.
For hvad er lige definationen på "har det godt"? Har man det godt fordi man har det sjovt? Nej, det er bare en rus, som man kan nyde mens man nu engang kan det. Man har det først godt, når man ikke har smerter, ikke har nogen bekymringer, og ikke skal spekulere over noget. Så har man det godt. Og det er jo lige netop det døden gør ved en. Man bliver fri for smerter for altid og man kommer heller aldrig til at tænke på "det er da godt nok kedeligt at være død, jeg kan hverken gå i tivoli eller i biografen". For alle tankeprocesser stopper også, når man er rigtig død.
Nu skulle man ellers tro, at så burde vi alle vel begå selvmord, for "så får vi det godt".
Men det vil jeg nu ikke gøre. Jeg vil nyde livet mens jeg har det. Jeg vil benytte mig af den "rus" der er ved at se en god film, spille computerspil osv. For ingen smerter og ingen bekymringer er jo noget jeg kan få til hver en tid, det kan jeg ikke med det andet, så hellere nyde det.
Religion derimod forhindrer mig i at nyde disse ting. Den giver mig en vildledende opfattelse af, at jeg kan nyde tingene, når jeg er død. Der findes ikke det mindste videnskabelige bevis på dette, men masser af videnskabelige beviser på det modsatte. Hver gang du tænker en tanke, så bliver elektriske signaler sendt frem og tilbage i hjernen. Det kan de, fordi de får tilført energi. Energien får de via ilt og mad.
Når kroppen ikke kan få tilført ilt og mad, er der ikke længere nogen vedvarende energi-tilførsel, hvorfor de elektriske signaler udgår, pga. resistens. Dette udvikler varme, der igen overføres til resten af kroppen. Denne overfører det til luften.
Der er ikke længere aktivitet.
Hvordan skulle man så kunne tænke en tanke?
Hvad angår etik og moral, så behøver man heller ikke religion for det. Man behøver jo ikke at tro på, at det er fordi der står i de 10 bud at man ikke må slå ihjel, at man ikke skal gøre det.
Man kunne jo lige så godt tænke på, at hvis vi slog ihjel, så fratager vi andre mennesker deres frihed til at leve, og det vil også blive kaos hvis vi bare gik og slog hinanden ihjel. Det giver ingen mening at gøre sådan noget.
Endvidere stjæler vi jo heller ikke, fordi det står i de 10 bud at vi ikke må stjæle. Vi underlader at stjæle, fordi det vil fratage andre menneskers frihed til at eje noget privat.
Det ville jo blive kaos hvis vi stjal fra hinanden og slog hinanden ihjel. Vi ville ikke være istand til at kunne gøre noget somhelst.
Derfor er det ønskeligt at vi ikke gør sådanne ting.
Religion er derfor overflødig, når vi har almindelig sund fornuft og videnskaben til at forklare os hvordan det hænger sammen, og give os tryghed.
F.eks. synes jeg det er meget betryggende, at jeg ikke skal op til skt. Peter og muligvis i helvede bare fordi jeg har spist flæskesteg og drukket rødvin til, men kan få det fredeligt uden smerter og bekymringer.