23tilføjet af

Nadveren! Jesu blod og Jesu legeme!

Kære Venner,
Nadveren Jesu blod og Jesu legeme.
Vi må prøve at forestille os, hvordan Jesus havde det den 14 Nisan år 33. e.v.t.
Det var Påsken, som siden Moses` tid var blevet en integreret højtid i Israel. Ingen jøde med respekt for sig selv ville undlade, at fejre Påsken.
Påsken (ja, om 4 mdr.) var deres 4.july eller 5.juni, frihedsdagen. Den dag da Farao blev ”knækket” og hans rådgivere, præsterne politikerne og hans politi.
Ægyptens interesser var blevet sat over alt, men de kunne ikke knække Hebræerne som havde slået sig ned i generationer i en perioder over 500 år der i Gosens land, men var nu selv blevet ”knækket” eller hvad skal man kalde det? et kulturelt nederlag.
There will come a day! http://www.youtube.com/watch?v=p6UjJ1nzpyk&feature=related
Nuvel, der gik 2000 år fra begyndelsen af opholdet i Ægypten og til befrielsen. Gennem disse tider blev Påsken jødernes (hebræerne) deres frihedsdag den 14 Nisan.
Derfor: 2.Mosebog kap. 12: (læs nu blot dette selv om det er et lidt langt stykke. Det er din og min historie. Det er vores kamp og det er også vores frihed det kunne lige så godt have været dig og mig. Det er vor Gud, som i Jesus åbenbarede sig i kød og blod.)
……………………… I skal have det gående til den fjortende Dag i denne Måned, og hele Israels Menigheds Forsamling skal slagte det ved Aftenstid.
7 Og de skal tage noget af Blodet og stryge det på de to Dørstolper og Overliggeren i de Huse, hvor I spiser det.
8 I skal spise Kødet samme Nat, stegt over Ilden, og I skal spise usyret Brød og bitre Urter dertil.
9 I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i Vand, men kun stegt over Ilden, og Hoved, Ben og Indmad må ikke være skilt fra.
10 I må intet levne deraf til næste Morgen, men hvad der bliver tilovers deraf til næste Morgen, skal I brænde.
11 Og når I spiser det, skal I have Bælte om Lænden ,Sko på Fødderne og Stav i Hånden, og I skal spise det i største Hast. Det er Påske for HERREN.
12 I denne Nat vil jeg drage igennem Ægypten og ihjelslå alt det førstefødte i Ægypten både blandt Folk og Fæ; og over alle Ægyptens Guder vil jeg holde Dom. Jeg er HERREN!
13 Men for eder skal Blodet på Husene, hvor I er, tjene som Tegn, og jeg vil se Blodet og gå eder forbi; intet ødelæggende Slag skal ramme eder, når jeg slår Ægypten.
14 Denne Dag skal være eder en Mindedag, og I skal fejre den som en Højtid for HERREN, Slægt efter Slægt; som en evig gyldig Ordning skal I fejre den.
15 I syv Dage skal I spise usyret Brød. Straks den første Dag skal I skaffe al Surdejg bort af eders Huse; thi hver den, som spiser noget syret fra den første til den syvende Dag, det Menneske skal udryddes af Israel.
16 På den første dag skal I holde Højtidsstævne og ligeledes på den syvende Dag. Intet Arbejde må udføres på dem; kun det, enhver behøver til Føde, det og intet andet må I tilberede.
17 I skal holde det usyrede Brøds Højtid, thi på denne selv samme Dag førte jeg eders Hærskarer ud af Ægypten, derfor skal I højtideligholde denne Dag i alle kommende Slægtled som en evig gyldig Ordning.
18 På den fjortende Dag i den første Måned om Aftenen skal I spise usyret Brød og vedblive dermed indtil Månedens en og tyvende Dag om Aftenen.
19 I syv Dage må der ikke findes Surdejg i eders Huse, thi hver den, som spiser noget syret, det Menneske skal udryddes af Israels Menighed, de fremmede så vel som de indfødte i Landet.
20 I må ikke nyde noget som helst syret; hvor I end bor, skal I spise usyret Brød."
21 Da kaldte Moses alle Israels Ældste sammen og sagde til dem: "Gå ud og hent eder Småkvæg til eders Familier og slagt Påskeofferet;
22 og tag eder Ysopkoste, dyp dem i Blodet i Fadet og stryg noget deraf på Overliggeren og de to Dørstolper; og ingen af eder må gå ud af sin Husdør før i Morgen.
23 Thi HERREN vil gå omkring og slå Ægypterne, og når han da ser Blodet på Overliggeren og de to Dørstolper, vil han gå Døren forbi og ikke give Ødelæggeren Adgang til eders Huse for at slå eder.
24 Dette skal I varetage som en Anordning, der gælder for dig og dine Børn til evig Tid.
25 Og når I kommer til det Land, HERREN vil give eder, således som han har forjættet, så skal I overholde denne Skik.
26 Når da eders Børn spørger eder: Hvad betyder den Skik, I der har?
27 så skal I svare: Det er Påskeoffer for HERREN, fordi han gik Israeliternes Huse forbi i Ægypten, dengang han slog Ægypterne, men lod vore Huse urørte!" Da bøjede Folket sig og tilbad.
28 Og Israeliterne gik hen og gjorde, som HERREN havde pålagt Moses og Aron.
29 Men ved Midnatstid ihjelslog HERREN alle de førstefødte i Ægypten lige fra Faraos førstefødte, der skulde arve hans Trone, til den førstefødte hos Fangen, der sad i Fangehullet, og alt det førstefødte af Kvæget.
30 Da stod Farao op om Natten tillige med alle sine Tjenere og alle Ægypterne, og der lød et højt Klageskrig i Ægypten, thi der var intet Hus, hvor der ikke fandtes en død.
31 Og han lod Moses og Aron kalde om Natten og sagde: "Bryd op og drag bort fra mit Folk, I selv og alle Israeliterne, og drag ud og dyrk HERREN, som I har forlangt.
32 Tag også eders Småkvæg og Hornkvæg med, som I har forlangt, og drag bort; og bed også om Velsignelse for mig!"
33 Og Ægypterne trængte på Folket for at påskynde deres Afrejse fra Landet, thi de sagde: "Vi mister alle Livet!"
34 Og , Folket tog deres Dejg med sig, før den var syret, og de bar Dejtrugene på Skulderen, indsvøbte i deres Kapper.
35 Men Israeliterne havde gjort, som Moses havde sagt, og bedt Ægypterne om Sølv og Guldsmykker og om Klæder;
36 og HERREN havde stemt Ægypterne gunstigt mod Folket, så de havde givet dem, hvad de bad om. Således tog de Bytte fra Ægypterne.
37 Så brød Israeliterne op fra Rameses til Sukkot, henved 600.000 Mand til Fods foruden Kvinder og Børn.
38 Desuden fulgte en stor Hob sammenløbet Folk med og dertil Småkvæg og Hornkvæg, en vældig Mængde Kvæg.
39 Og af den Dejg, de havde bragt med fra Ægypten, bagte de usyret Brød; den var nemlig ikke syret, de var jo drevet ud af Ægypten uden at få Tid til noget; de havde ikke engang tilberedt sig Tæring til Rejsen.
40 Den Tid, Israeliterne havde boet i Ægypten, udgjorde 430 År.
41 Netop på den Dag da de 430 År var til Ende, drog alle HERRENs Hærskarer ud af Ægypten.
42 En Vågenat var det for HERREN, i hvilken han vilde føre dem ud af Ægypten. Den Nat er viet HERREN, en Vågenat for alle Israeliterne, Slægt efter Slægt.
43 HERREN sagde til Moses og Aron: "Dette er Ordningen angående Påskelammet: Ingen fremmed må spise deraf.
44 Men enhver Træl, der er købt for Penge, må spise deraf, såfremt du har fået ham omskåret.
45 Ingen indvandret eller Daglejer må spise deraf.
46 Det skal spises i et og samme Hus, og intet af Kødet må bringes ud af Huset; I må ikke sønderbryde dets Ben.
47 Hele Israels Menighed skal fejre Påsken.
48 Dersom en fremmed bor som Gæst hos dig og vil fejre Påske for HERREN, da skal alle af Mandkøn hos ham omskæres; så må han være med til at fejre den, og han skal være ligestillet med den indfødte i Landet; men ingen uomskåren må spise deraf.
49 En og samme Lov skal gælde for den indfødte i Landet og for den fremmede, der bor som Gæst hos eder."
50 Og Israeliterne gjorde, som HERREN havde pålagt Moses og Aron.
51 På denne selv samme Dag førte HERREN Israeliterne ud af Ægypten, Hærskare for Hærskare.
Citat slut.
Kommentar:
Ja, konsekvensen for Ægypterne var katastrofale. Nu kunne man måske beskylde Gud for at være uretfærdig og kynisk og ond og dræbe alle førstefødte? Hvordan kunne Gud dog gøre dette?
Det kunne Gud heller ikke og det gjorde Gud heller ikke, men det står der jo? Ja, men jeg mener at det der er fokus på er ikek hvad Gud gjorde i den sammenhæng, men hvad Ægypterne gjorde.
De blev advaret den ene gang efter den anden og lige meget hjalp det. De blev advaret og rådet om de forholdsregler de kunne tage dersom de ville undgå denne sidse plage, men de ville ikke høre.
Hvem var det så der ihjelslog de der nu døde? Det var Ægypterne. Læg nu mærke til hvordan det er i Afrika i dag. Er det Gud der dræber millioner af mennesker med sygdomme og ”frihedskrige”? Nej, overhovedet ikke. Det er ”Ægypterne” selv fordi ”de ikke vil høre”.
I dag i ”Ægypten” gælder ordet stadig: ”Let my people go”!
http://www.youtube.com/watch?v=nCIOCvG2_po&feature=related
Derfor er tilbudet til alle mennesker: Fra Gud til dig. Livet! dit liv, dine børns liv, din families liv, alle menneskers liv. Kom lad os prise HERREN!
---------------------------------------------------------------------------------------
Tiden gik og gik og gik og meget skete, som ikke skulle have sket. Alligevel blev man ved med at fejre 14. Nisan. Også til den dag hvor Jesus sagde:
"Se, når I ere komne ind i Staden, skal der møde eder en Mand, som bærer en Vandkrukke; følger ham til Huset, hvor han går ind, 11 og I skulle sige til Husbonden i Huset: Mesteren siger: Hvor er det Herberge, hvor jeg kan spise Påskelammet med mine Disciple?
12 Og han skal vise eder en stor Sal opdækket; der skulle I berede det."
13 Og de gik hen og fandt det således, som han havde sagt dem; og de beredte Påskelammet.
14 Og da Timen kom, satte han sig til Bords, og Apostlene med ham.
15 Og han sagde til dem: "Jeg har hjerteligt længtes efter at spise dette Påskelam med eder, førend jeg lider. 16 Thi jeg siger eder, at jeg skal ingen Sinde mere spise det, førend det bliver fuldkommet i Guds Rige."
17 Og han tog en Kalk, takkede og sagde: "Tager dette, og deler det imellem eder! 18 Thi jeg siger eder, at fra nu af skal jeg ikke drikke af Vintræets Frugt, førend Guds Rige kommer."
19 Og han tog Brød, takkede og brød det og gav dem det og sagde: "Dette er mit Legeme, det, som gives for eder; gører dette til min Ihukommelse!" 20 Ligeså tog han også Kalken efter Aftensmåltidet og sagde: "Denne Kalk er den nye Pagt i mit Blod, det, som udgydes for eder.
-------------------------------------------------------------------------------------
21 Men se, hans Hånd, som forråder mig, er her på Bordet hos mig. 22 Thi Menneskesønnen går bort, som det er beskikket; dog ve det Menneske, ved hvem han bliver forrådt!" 23 Og de begyndte at spørge hverandre indbyrdes om, hvem af dem det dog kunde være, som skulde gøre dette.
24 Men der opstod også en Trætte iblandt dem om, hvem at dem der måtte synes at være den største.
25 Men han sagde til dem: "Folkenes Konger herske over dem, og de, som bruge Myndighed over dem, kaldes deres Velgørere. 26 I derimod ikke således; men den ældste iblandt eder blive som den yngste, og Føreren som den, der tjener. 27 Thi hvem er størst: den, som sidder til Bords? eller den, som tjener? Mon ikke den, som sidder til Bords? Men jeg er iblandt eder som den, der tjener. 28 Men I ere de, som have holdt ud med mig i mine Fristelser. 29 Og ligesom min Fader har tildelt mig Kongedømme, tildeler jeg eder 30 at skulle spise og drikke ved mit Bord i mit Rige og sidde på Troner og dømme Israels tolv Stammer."
31 Men Herren sagde: "Simon, Simon! se, Satan begærede eder for at sigte eder som Hvede. 32 Men jeg bad for dig, at din Tro ikke skal svigte; og når du engang omvender dig, da styrk dine Brødre!"
33 Men han sagde til ham: "Herre! jeg er rede til at gå med dig både i Fængsel og i Døden."
34 Men han sagde: "Peter! jeg siger dig: Hanen skal ikke gale i Dag, førend du tre Gange har nægtet, at du kender mig."
39 Og han gik ud og gik efter sin Sædvane til Oliebjerget; men også Disciplene fulgte ham. 40 Men da han kom til Stedet, sagde han til dem: "Beder om ikke at falde i Fristelse."
41 Og han rev sig løs fra dem, så meget som et Stenkast, og faldt på Knæ, bad og sagde: 42 "Fader, vilde du dog tage denne Kalk fra mig! dog ske ikke min Villie, men din!"
43 Men en Engel fra Himmelen viste sig for ham og styrkede ham. 44 Og da han var i Dødsangst, bad han heftigere; men hans Sved blev som Blodsdråber, der faldt ned på Jorden.
45 Og da han stod op fra Bønnen og kom til Disciplene, fandt han dem sovende af Bedrøvelse. 46 Og han sagde til dem: "Hvorfor sove I? Står op og beder, for at I ikke skulle falde i Fristelse."
47 Medens han endnu talte, se, da kom der en Skare; og han, som hed Judas, en af de tolv, gik foran dem og nærmede sig til Jesus for at kysse ham.
48 Men Jesus sagde til ham: "Judas! forråder du Menneskesønnen med et Kys?"
49 Men da de,som vare omkring ham, så, hvad der vilde ske, sagde de: "Herre! skulle vi slå til med Sværd?" 50 Og en af dem slog Ypperstepræstens Tjener og afhuggede hans højre Øre.
51 Men Jesus tog til Orde og sagde: "Lad dem gøre også dette!" Og han rørte ved hans Øre og lægte ham.
52 Men Jesus sagde til Ypperstepræsterne og Høvedsmændene for Helligdommen og de ældste, som vare komne til ham: "I ere gåede ud som imod en Røver med Sværd og Knipler.
53 Da jeg var daglig hos eder i Helligdommen, udrakte I ikke Hænderne imod mig; men dette er eders Time og Mørkets Magt."
54 Og de grebe ham og førte ham bort og bragte ham ind i Ypperstepræstens Hus; men Peter fulgte efter i Frastand. 55 Og de tændte en Ild midt i Gården og satte sig sammen, og Peter sad midt iblandt dem.
56 Men en Pige så ham sidde i Lysskæret og stirrede på ham og sagde: "Også denne var med ham."
57 Men han fornægtede ham og sagde: "Jeg kender ham ikke. Kvinde!" 58 Og lidt derefter så en anden ham og sagde: "Også du er en af dem." Men Peter sagde: "Menneske! det er jeg ikke." 59 Og omtrent en Time derefter forsikrede en anden det og sagde: "I Sandhed, også denne var med ham; han er jo også en Galilæer." 60 Men Peter sagde: "Menneske! jeg forstår ikke, hvad du siger." Og straks, medens han endnu talte. galede Hanen.
61 Og Herren vendte sig og så på Peter; og Peter kom Herrens Ord i Hu, hvorledes han havde sagt til ham: "Førend Hanen galer i Dag, skal du fornægte mig tre Gange."
62 Og han gik udenfor og græd bitterligt.
Citat slut.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Kommentar:
Det var så de nye pagt Jesus sluttede med sit folk. Brødet = legemet og vinen = blodet. Det var til Jesu efterfølgere, de der tog imod hans ord.
Hvorfor nu brødet og vinen? Hvorfor legemet og blodet? Hvorfor mindes det og hvorfor symbolerne? Fordi, hver dag mindes vi Jesus. Hver dag i hvert et minut er Jesus hos os og betjener os.
Det er ikke Jesus der er spørgsmålet, men det er os. Vil vi? Jesus vil, men vil vi? Ja, det vil vi. Derfor brødet og vinen, derfor legemet og bllodet.
”Hver gang vi gør det”. Hver gang vi gør det, ja, hver gang vi gør det mindes vi Jesus. Brødet og vinen, legemet og blodet. Disse livets symboler!
Jesu Kors! Livets symbol, brødet og vinen, legemet og blodet, livets symboler. Hvad der for ”udenforstående” er galskab, tåbelig, unødvendig, forkert, misforstået er for os Sandheden. Sandheden om livets hellighed.
Derfor spiser vi brødet, derfor drikker vi vinen, som et minde. Et dyrebart minde som ingen kan tage fra os.
Symboler og ritualer gør en forskel. Disse ting skaber et ”rum” en dimension af ånd hvor alt forandres. Det fysiske bliver åndeligt og vore begreber eksistere ikke mere. Vi er i ”himmelen” og alt hvad vi siger har betydning.
Her adskiller vor ånd sig med vort legeme og vi ”forlader” kroppen for en stund og bliver betjent af Helligånden. Hans ånd og vor ånd samstemmer: Vi er Guds børn.
Derfor længes vi altid efter at holde Nadver. http://www.youtube.com/watch?v=uojxVNJ3ask Vi er hinandens brødre og søstre i HERREN Jesus Kristus.

Hillsong United - 12000 praising JESUS – Nothing but the Blood of Jesus/Hosanna
http://www.youtube.com/watch?v=7Rax4XCuuEE
Venlig hilsen og Glædelig Jul
Ven af Sandheden.
PS.
Nogle af kommentarerne på musikken:
Reply
wow...just great!! One of my favorite songs! Wish I had been there! Praise God that the Spirit touches us wherever we are...if only we have a genuine hunger for Him! ~Sean

Reply
tears of joy flow :)
Reply
awesome Love that God shows 2 us and has esp shown 2 us on the Cross. The Blood of Jesus saves us!!!!
Reply
she gives me goosebumps everytime i hear her sing, absolutely beautiful :)
Reply
Was this in Toronto at the Ontario Place Amphitheatre? If it was I was so there on the right side instead of the left from where you were. =] Best scene of this whole crowd was in the night! WOOT GO HILLSONG UNITED!!!
just watching this video brang me to tears.. i will never forget that one night.. the night me along with 12,000 of my christian borothers and sister praise jesus... Thank You for posting this video ...:)
Praise Jesus
Reply
Goosebumps. What an incredible example of what Heaven will be like - praising God for His Glory and how AMAZING He is!

Always know that God loves us just the way we are.....God Bless^^
(I LUUUUUUUUUUV THIS SONG!!!)
I was blessed to be there too ... and the same anointing that was transparent on that day ... is the same anointing that breaks through this computer screen. There is nothing that can wash us clean but Jesus' Blood.
Yeah, I noticed that anointing breaking through the computer screen, too. God is SO amazing!
tilføjet af

Hvad betyder det? for os.

Ja, hvad betyder det, at spise et stykke brød (muligvis, usyret brød) og hvad betyder det, at drikke et glas vin (eller anden repræsentativ væske) og sige, at det ”er Jesu legeme og Jesu blod”?
Er det eller er det ikke? Men hvad betyder selve symbolikken i den sammenhæng som gør, at vi ikke blot spiser og drikker ”det”, men også tiltror det noget større og andet?
Har du et bud ok, men her lidt til tankerne. http://www.youtube.com/watch?v=bwZkmtKY69Y&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=TtTuKTXU2ro&feature=related
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.

PS. I det højre hjørne nederst på den lille skærm er der en firkantet ikon, den giver fuld skærm på din computer.
tilføjet af

At drikke Jesu "blod" og spise hans "legeme"

betyder uendelig meget for kristne. At man derved mindes det store offer, han gav os mennesker. En gave, givet til os, i kærlighed. Han led for vores skyld. Vi kan aldrig betale det tilbage. En gave var det. Men en gave skal jo heller ikke betales tilbage.
Vi viser Jesus en stor ære, når vi deltager i nadveren. Blive "et" med ham. Nærværet.
Da jeg desværre endnu ikke har deltaget i en nadver, kan jeg kun gisne om, hvordan det må føles. Men at nadveren er af stor vigtighed, er jeg ikke spor i tvivl om.
Jeg forestiller mig, at mens man gør det, er man så meget i kontakt til Jesus. Hans fylde må være overvældende. Han kærlighe fylde en ud i hvert et lille molekyle der må være i en.
Ja den kærlighed man har til ham, må strømme over, så jeg tænker da på, om jeg kan holde tårerne tilbage, den dag, jeg vil opleve dette.
Det er mit bud på nadveren. At man mindes Jesus død og opstandelse. Mindes det store offer han bragte for alle mennesker overalt på jorden, på korset.
Mange hilsner
Manjana
tilføjet af

glæd dig,

Kære Manjana,
Glæd dig, glæd dig Manjana. Gud er virkelig god ved dig. Ja, du har det bedste til gode. Måtte det ske snart.
Ja, nadveren er netop det virkelige fællesskab med Jesus. Live.
Mere ene 1 million mennesker i Afrika, mere end 1 million!
http://www.youtube.com/watch?v=DWkq7PLmGtQ&feature=related
Prøv et eksperiment! Tag dine hænder og løft dem op foran dit ansigt og se på dem. Du ser et par hænder der har evigheden inden for rækkevidde.
Grib dit liv, grib din ånd, grib din sjæl.
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

Kære VaS

Er kommet helt fra at svare på dit indlæg her. Undskyld. 🙂
Jamen jo, jeg har jo grebet. Og er rigtig glad. Glæder mig til endnu en søndag i Åben Kirke i Herning.
Og glæder mig da også over, at flere og flere kommer til.
Hver søndag er der en 3-4 nye i Åben Kirke i Herning. Det er da skønt.
Så der sker masser af godt nyt.
Men stadig svært at tro, når man er ny. 🙂
Mange hilsner
Manjana
tilføjet af

gud=barnemorderen

Ja det lyber måske ikke som noget, du bryder dig om at høre men er ifølge din *gode bog* sandt. Hvorfor skulle de uskyldige undgælde? Hvis gud er almægtig, hvorfor straffede han så ikke de skyldige? Men neeej. Børnene skulle selvfølgelig betale.......[:|]
MalteFnalte
tilføjet af

what?

Hej MalteFnalte,
Hvor har du det fra?
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

Skægt ikke?

Står det ikke i din bog, at gud var ansvarlig for de dræbte førstefødte? Hvis det ikke skete, fornægter du vel indholdet i bibelen i visse passager. Kan du bevise, at det ikke fandt sted. Det er jo trods alt *den gode bog*, jeg har læst det i? Men bibelen lyver måske?
MalteFnalte
tilføjet af

helt ærligt?

Helt ærligt MalteFnalte,
Kunne vi ikke aftale, at vi giver hinanden en seriøs debat? Du behøver overhovedet ikke være sarkastisk eller patetisk eller lege gættelege med mig.
Du kan bare sige hvad du har på hjertet og så bede mig om min mening eller viden om pågældende spørgsmål.
Nu skal jeg så gætte hvad du mener og hvad du vil ha` svar på eller om hvad du ”angriber”. Nu er det jo ikke mig der har skrevet Bibelen og dine spørgsmål til Bibelen vil jeg gerne besvare med hvad jeg forstår og mener og derfor tror på.
Jeg gætter så på, at du mener Gud beordrede Herodes den Store til, at dræbe de små børn på Jesu fødsels tid, idet han frygtede, at ”jødernes konge” var blevet født i Betlehem og derfor udgjorde en trussel mod ham som ”konge” i Israel.
Ja, altså en slags stedfortrædende Konge for og nær ven af kejser Augustus og nød det privilegium, at kunne kræve skatter op af befolkningen uden at skulle betale skat til kejseren i Rom. Rigdommen investerede han i prestigebyggerier.

Israel 168 – 63 f.kr
Hasmonæernes periode
Hasmonæerne er en jødisk slægt, som efter en stor opstand i 168 f.kr får herredømmet over Israel.
63 f.kr. Israel og Syrien erobres af Romerrigets kejser Pompejus.
Israel bliver en del af Syrien.
Jøderne skal nu også betale skat til romerne.
--------------------------------------------------------------------------
50érne f.kr – 50érne e.kr
Herodianernes periode
Herodes den store, Antipaters søn, fungerer som militær leder i Galilæa, Han bekæmper oprør i landet og bliver allieret med romeren Marcus Antonius.
Under Parthernes angreb på Israel flygter Herodes til Rom, hvor han i
40 f.kr. udnævnes til konge.
37 – 4 f.kr Herodes den Stores regering
Perioden er præget af indre politisk stabilitet og byggeaktivitet.
Med romernes hjælp erobrer Herodes Israel og indtager kongestolen, og påbegynder den herodianske kongeslægt
29 f.kr. Herodes den Store sender et brev til Octavian, og anmoder om venskab. Octavian beslutter sig for at acceptere venskabet.
4. f.kr. Herodes den Store dør og riget deles mellem Herodes´ tre sønner.
Herodes Archaelaos i Judæa og Samaria og Idumæa 4 f.kr– 6 e.kr
Herodes Antipas i Galilæa og Peræa 4 f.kr.– 39 e.kr
Herodes Philip i Gaulanitis og Trakonitis 4 f.kr. – 34 e.kr.
37 – 44 e.kr. Agrippa I samler hele Israel under sig, i en udstrækning som under Kong Herodes
----------------------------------------------------------------------------------------
http://www.bibelskarkaeologi.dk/index.php?id=27,94,0,0,1,0
Sådan skildres barnemordet i Betlehem i Matthæusevangeliet 2,16. Spørgsmålet er om vi kan fæste lid til denne beretning. I moderne tid er den oftest beskrevet som uhistorisk og legendarisk. Men faktisk er den tidligt bevidnet uden for Bibelen.
I skriftet Jakobs Forevangelium fra ca. 150 e.Kr. læser vi: ”Men da Herodes indså, at han var blevet narret af de vise mænd, blev han vred. Han sendte sine mordere af sted og befalede dem at dræbe alle spædbørn fra to år og derunder. Da Maria hørte, at spædbørnene blev dræbt, blev hun bange og
tog drengen, svøbte ham og lagde ham i en oksekrybbe.”
En hedensk forfatter Macrobius, som levede ca. 400 e.Kr. vidste også besked om barnemordet. Han skriver: ”Da Augustus erfarede, at jødernes konge Herodes i Syrien (hvortil provinsen Judæa hørte) sammen med børnene under to år, som han lod dræbe, også havde ladet sin søn ombringe, sagde han: Det er bedre at være Herodes’ svin (på græsk ’hys’) end hans søn (på græsk ’hyos’).”
------------------------------------------------------------------------------
Kommentar:
Nu spørger jeg så dig, om hvor du mener Gud beordre den forhadte (af jøderne) Kong Herodes den Store, at dræbe et større eller mindre antal (afskrækkende eksempel, eller en lokal foranstaltning) børn?
Siden du anklager Gud, må du bevise din anklage.
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
PS. Jesu person, d.v.s. Guds "inkarnation" i mennesket Jesus. http://www.youtube.com/watch?v=ymLbvXcDnYY
tilføjet af

Såså.......

Jeg KAN da have misforstået dit indlæg. Du snakkede jo selv om dén nat, hvor Israelitterne skulle smøre blod på dørkarmene, så at dødens engel vidste hvilke huse, han ikke skulle gå ind i for at bringe døden til de førstefødte børn i husstanden. Dette var øjensynligt nødvendigt for at skræmme Farao til at lade Israelitterne gå.
Jeg har IKKE snakket noget som helst om Herodes.
Hvem gav dødens engel ordre til denne vandring gennem byen, hvis ikke din gud? Har han aldrig blod på hænderne?
MalteFnalte - der jo nok ikke kan BEVISE dødens engels natlige udskejelser [:|]
tilføjet af

Patetisk?

Prøv at være lidt mindre arrogant og nedladende. Dette kunne gavne den seriøse debat😃.
MalteFnalte - der anklager hvem jeg vil(også gud hvis jeg finder det nødvendigt)
tilføjet af

seriøs debat? her?

Du MalteFnalte lægger ud med følgende hånlige bemærkning til mit indlæg: ”gud=barnemorderen”
”Ja det lyber måske ikke som noget, du bryder dig om at høre men er ifølge din *gode bog* sandt. Hvorfor skulle de uskyldige undgælde? Hvis gud er almægtig, hvorfor straffede han så ikke de skyldige? Men neeej. Børnene skulle selvfølgelig betale.......
MalteFnalte ”
Citat slut.
----------------------------------------------------------------
Så fortsætter du samme stilart: ”Skægt ikke”?
”Står det ikke i din bog, at gud var ansvarlig for de dræbte førstefødte? Hvis det ikke skete, fornægter du vel indholdet i bibelen i visse passager. Kan du bevise, at det ikke fandt sted. Det er jo trods alt *den gode bog*, jeg har læst det i? Men bibelen lyver måske?
MalteFnalte ”
Citat slut.
-------------------------------------------------------------
Du fortsætter: ”Såså……………..”
”Jeg KAN da have misforstået dit indlæg. Du snakkede jo selv om dén nat, hvor Israelitterne skulle smøre blod på dørkarmene, så at dødens engel vidste hvilke huse, han ikke skulle gå ind i for at bringe døden til de førstefødte børn i husstanden. Dette var øjensynligt nødvendigt for at skræmme Farao til at lade Israelitterne gå.
Jeg har IKKE snakket noget som helst om Herodes.
Hvem gav dødens engel ordre til denne vandring gennem byen, hvis ikke din gud? Har han aldrig blod på hænderne?
MalteFnalte - der jo nok ikke kan BEVISE dødens engels natlige udskejelser ”
Citat slut.
-----------------------------------------------------------------
Og så mener du: ”Patetisk”
”Prøv at være lidt mindre arrogant og nedladende. Dette kunne gavne den seriøse debat.
MalteFnalte - der anklager hvem jeg vil(også gud hvis jeg finder det nødvendigt)”
Citat slut.
-----------------------------------------------------------------
Min kommentar:
Hvis der er nogen der er arrogant og nedladende er det vist da dig. Du har ikke bestilt andet, end at skrive på en arrogant facon, hånende, nedladende og bedrevidende på min bekostning og til sidst hvor du anklager mig for at være arrogant og nedladende mener du, at du ”anklager hvem du vil også Gud hvis du finder det nødvendigt”?
Det gider jeg simpelt hen ikke.
Du kan i hvert fald ikke beskylde mig for at være arrogant og mine indlæg er i hvert fald dybdegående, kilde søgende og oplysende.
Jeg har ikke noget imod at blive modsagt, eller Bibelen blive modsagt, men jeg gider ikke denne form for hånlige kommentarer som dine indlæg kun er.
Man kan blot sige sin mening og stille sine spørgsmål, det kunne jo også være du var forkert på den og at der var en viden du kunne acceptere, muligheden er til stede.
Men jeg gider ikke den form for anklager og hån i en debat. Jeg har vist aldrig indtil nu undladt, at svare og give oplysninger til nogen her på debatten.
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

Jeg bemærker at du ikke svarer på mit spørgsmål

Hver gang man ikke er enig med dig i, at gud er OVER alt og aldrig kan stilles til ansvar for noget som helst, lader det til, at jeg er hånlig, nedladende mm. Det er så dit eget problem, ikke?
gud=barnemorder. Det er ikke ment som en hån men som FAKTA baseret på dén bog, du finder mest betydningsfuld( HVIS selvfølgelig man mener, at bibelen er fakta).
Og så liiige en anden ting. Du brokker dig over, at min facon ikke passer dig, men hvordan FANDEN gik det egentlig med din *debat* med JohnnyLau😮? Kender du udtrykket at feje for egen dør eller ikke kaste med sten, hvis man bor i et glashus?
Men hvis du ikke gider debattere eller i det mindste have en holdning, er det dit eget problem. Jeg bryder mig bare ikke om, at man fritager den *gode gud* for ethver form for ansvar - uanset hvad og så ikke engang svarer på eventuelle kritikpunkter.
Du vil ikke svare på, hvem der beorderede dødsenglen til massemord på de førstefødte i Egypten? Tankevækkende......kan du ikke lide svaret?
MalteFnalte - det er ikke noget personligt(trods alt😉)
tilføjet af

overhovedet ingen problem

Det er overhovedet ingen problem, MalteFnalte. Med hensyn til min debat med Johnny Lauritsen finder jeg ingen problemer med retorikken.
Jeg har beskrevet hvordan tingene hænger sammen og det er der ikke rigtig noget nogen kan gøre noget ved. Det er jo ikke mig, der i den grad vælter rundt i begreberne.
Hvis man ikke tåler at blive konfronteret med sine egne gerninger eller skriverier skulle man tage, at holde sin mund og passe sig selv.
At man så begynder, at true folk på en sygelig måde forklare blot en dom på 60 dages fængsel netop for at true andre.
Du skriver nu (oplysende) så det er muligt at finde ud af hvad du gerne vil tale om og det er ok med mig. Du fortsætter på en utrolig barnagtig måde din retorik.
Du skriver:
”Du vil ikke svare på, hvem der beorderede dødsenglen til massemord på de førstefødte i Egypten? Tankevækkende ......kan du ikke lide svaret? MalteFnalte - det er ikke noget personligt(trods alt)
Citat slut.
Svar:
Jeg har overhovedet ingen problemer med, at svare på et hvilket som helst spørgsmål og jeg vil undtagelsesvis (grundet din ubehøvlede måde at tiltale mig på) gerne svare dig og opfordre dig, til blot at bruge en ganske almindelig retorik hvor man kan fremlægge sine synspunkter uden at mene, at fordi en begivenhed refereres (den du henviser til) i Bibelen, som den med ”dødens Engel i Ægypten” og efterfølgende ”døden for alle førstefødte” både voksne og børn, altså ikke er noget du skal begynde, at hverken beskylde mig for eller håne mig for.
Nu vil jeg så svare dig og håbe du kan forholde dit til debatten uden, at hverken beskylde nogen for noget eller i det mindste tænke lidt over både det der refereres, men samtidig forholde dig til de relaterede begivenheder der ellers er almindelige i den verden vi fastholder.
Først vil jeg nævne begivenheden (jeg skal nok vende tilbage til debatten senere i aften).
http://www.youtube.com/watch?v=ttEKMhHRyXk
http://www.youtube.com/watch?v=6difnrIkC5g&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=_T5bMehkUXQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=nGLgWhldDFk
http://www.youtube.com/watch?v=rjmPTUpERfQ&feature=related
Her har du altså ”mordet” på de førstefødte i Ægypten og så tales vi ved senere i aften. OK?
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

Jeg er måske tykpandet

Nu prøver jeg så igen. Via dine links går jeg ud fra, at du hentyder til alle de forfærdelige ting, der sker rundt omkring i verden i dag, uden at der bliver gjort noget ved det. Dette er måske ikke udslag af guds retfærdige harme men selvforskyldt lidelse fremkaldt af mennesker.
Jeg hæftede mig ved i dit indledende indlæg, at du mente, at egypterne selv var ude om det, da de ikke hørte efter men forsatte undertrykkelsen af israelitterne. gud var ikke skyld i det, der skete men egypterne selv. Jeg mener bare stadig ikke, at det burde have gået ud over små børn, når andre havde skylden.
Jeg refererede også kun til denne ene hændelse i Egypten og ikke til lidelse alle andre steder og tider, da det jo stod i bibelen, at gud sendte plagerne og fik slået de førstefødte ihjel. Dette mener jeg er en forbrydelse mod børnene fra himmelsk side. gud kunne jo have straffet de skyldige i stedet for deres børn....
MalteFnalte
tilføjet af

Hej Malte

Undskyld jeg blander mig, men Gud er det som verden, der er intet at kommer efter. Det kan ikke bebrejdes, og det kan ikke undskyldes. Ens sans for retfærdighed kastes tilbage, og idet man forsøger at få styr på det, vil man bebrejde og undskylde.
tilføjet af

Du må gerne blande dig

🙂
Ja man kan vel så måske skulle konstatere, at guds veje er uransalige eller noget lignende? Dette er jeg blot ikke enig i. Alle skal kunne stå til ansvar - også gud efter min mening. Men vi får vel svar på disse ting, når verden ophører med at eksistere (End of Days).....
MalteFnalte
tilføjet af

Det er deres egen skyld

eller om man vil vor undskyldning, og det er dem, hvem herren gav sin søn for, og formildede deres hjerte, så de hørte.

Det forgår overhovedet, men trampes under fødderne.
tilføjet af

Det er dine egne ord,

Hej MalteFnalte,
Du fortjener et svar på dit indlæg her. Jeg siger tak for din ”tone” samtidig med, at jeg takker for dit spørgsmål. Jeg er ikke ganske uenig med dig, men lad os sammen prøve, at se på hvad det var der skete og hvad det er der står. Vil du nu gøre mig (og dig selv) den tjeneste, at læse den beretning du stiller spørgsmål til? Her er den så:
2.Mosebog kap. 12:
……………………… I skal have det gående til den fjortende Dag i denne Måned, og hele Israels Menigheds Forsamling skal slagte det ved Aftenstid.
7 Og de skal tage noget af Blodet og stryge det på de to Dørstolper og Overliggeren i de Huse, hvor I spiser det.
8 I skal spise Kødet samme Nat, stegt over Ilden, og I skal spise usyret Brød og bitre Urter dertil.
9 I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i Vand, men kun stegt over Ilden, og Hoved, Ben og Indmad må ikke være skilt fra.
10 I må intet levne deraf til næste Morgen, men hvad der bliver tilovers deraf til næste Morgen, skal I brænde.
11 Og når I spiser det, skal I have Bælte om Lænden, Sko på Fødderne og Stav i Hånden, og I skal spise det i største Hast. Det er Påske for HERREN.
12 I denne Nat vil jeg drage igennem Ægypten og ihjelslå alt det førstefødte i Ægypten både blandt Folk og Fæ; og over alle Ægyptens Guder vil jeg holde Dom. Jeg er HERREN!
13 Men for eder skal Blodet på Husene, hvor I er, tjene som Tegn, og jeg vil se Blodet og gå eder forbi; intet ødelæggende Slag skal ramme eder, når jeg slår Ægypten.
14 Denne Dag skal være eder en Mindedag, og I skal fejre den som en Højtid for HERREN, Slægt efter Slægt; som en evig gyldig Ordning skal I fejre den.
15 I syv Dage skal I spise usyret Brød. Straks den første Dag skal I skaffe al Surdejg bort af eders Huse; thi hver den, som spiser noget syret fra den første til den syvende Dag, det Menneske skal udryddes af Israel.
16 På den første dag skal I holde Højtidsstævne og ligeledes på den syvende Dag. Intet Arbejde må udføres på dem; kun det, enhver behøver til Føde, det og intet andet må I tilberede.
17 I skal holde det usyrede Brøds Højtid, thi på denne selv samme Dag førte jeg eders Hærskarer ud af Ægypten, derfor skal I højtideligholde denne Dag i alle kommende Slægtled som en evig gyldig Ordning.
18 På den fjortende Dag i den første Måned om Aftenen skal I spise usyret Brød og vedblive dermed indtil Månedens en og tyvende Dag om Aftenen.
19 I syv Dage må der ikke findes Surdejg i eders Huse, thi hver den, som spiser noget syret, det Menneske skal udryddes af Israels Menighed, de fremmede så vel som de indfødte i Landet.
20 I må ikke nyde noget som helst syret; hvor I end bor, skal I spise usyret Brød."
21 Da kaldte Moses alle Israels Ældste sammen og sagde til dem: "Gå ud og hent eder Småkvæg til eders Familier og slagt Påskeofferet;
22 og tag eder Ysopkoste, dyp dem i Blodet i Fadet og stryg noget deraf på Overliggeren og de to Dørstolper; og ingen af eder må gå ud af sin Husdør før i Morgen.
23 Thi HERREN vil gå omkring og slå Ægypterne, og når han da ser Blodet på Overliggeren og de to Dørstolper, vil han gå Døren forbi og ikke give Ødelæggeren Adgang til eders Huse for at slå eder.
24 Dette skal I varetage som en Anordning, der gælder for dig og dine Børn til evig Tid.
25 Og når I kommer til det Land, HERREN vil give eder, således som han har forjættet, så skal I overholde denne Skik.
26 Når da eders Børn spørger eder: Hvad betyder den Skik, I der har?
27 så skal I svare: Det er Påskeoffer for HERREN, fordi han gik Israeliternes Huse forbi i Ægypten, dengang han slog Ægypterne, men lod vore Huse urørte!" Da bøjede Folket sig og tilbad.
28 Og Israeliterne gik hen og gjorde, som HERREN havde pålagt Moses og Aron.
29 Men ved Midnatstid ihjelslog HERREN alle de førstefødte i Ægypten lige fra Faraos førstefødte, der skulde arve hans Trone, til den førstefødte hos Fangen, der sad i Fangehullet, og alt det førstefødte af Kvæget.
30 Da stod Farao op om Natten tillige med alle sine Tjenere og alle Ægypterne, og der lød et højt Klageskrig i Ægypten, thi der var intet Hus, hvor der ikke fandtes en død.
31 Og han lod Moses og Aron kalde om Natten og sagde: "Bryd op og drag bort fra mit Folk, I selv og alle Israeliterne, og drag ud og dyrk HERREN, som I har forlangt.
32 Tag også eders Småkvæg og Hornkvæg med, som I har forlangt, og drag bort; og bed også om Velsignelse for mig!"
33 Og Ægypterne trængte på Folket for at påskynde deres Afrejse fra Landet, thi de sagde: "Vi mister alle Livet!"
34 Og , Folket tog deres Dejg med sig, før den var syret, og de bar Dejtrugene på Skulderen, indsvøbte i deres Kapper.
35 Men Israeliterne havde gjort, som Moses havde sagt, og bedt Ægypterne om Sølv og Guldsmykker og om Klæder;
36 og HERREN havde stemt Ægypterne gunstigt mod Folket, så de havde givet dem, hvad de bad om. Således tog de Bytte fra Ægypterne.
37 Så brød Israeliterne op fra Rameses til Sukkot, henved 600.000 Mand til Fods foruden Kvinder og Børn.
38 Desuden fulgte en stor Hob sammenløbet Folk med og dertil Småkvæg og Hornkvæg, en vældig Mængde Kvæg.
39 Og af den Dejg, de havde bragt med fra Ægypten, bagte de usyret Brød; den var nemlig ikke syret, de var jo drevet ud af Ægypten uden at få Tid til noget; de havde ikke engang tilberedt sig Tæring til Rejsen.
40 Den Tid, Israeliterne havde boet i Ægypten, udgjorde 430 År.
41 Netop på den Dag da de 430 År var til Ende, drog alle HERRENs Hærskarer ud af Ægypten.
42 En Vågenat var det for HERREN, i hvilken han vilde føre dem ud af Ægypten. Den Nat er viet HERREN, en Vågenat for alle Israeliterne, Slægt efter Slægt.
43 HERREN sagde til Moses og Aron: "Dette er Ordningen angående Påskelammet: Ingen fremmed må spise deraf.
44 Men enhver Træl, der er købt for Penge, må spise deraf, såfremt du har fået ham omskåret.
45 Ingen indvandret eller Daglejer må spise deraf.
46 Det skal spises i et og samme Hus, og intet af Kødet må bringes ud af Huset; I må ikke sønderbryde dets Ben.
47 Hele Israels Menighed skal fejre Påsken.
48 Dersom en fremmed bor som Gæst hos dig og vil fejre Påske for HERREN, da skal alle af Mandkøn hos ham omskæres; så må han være med til at fejre den, og han skal være ligestillet med den indfødte i Landet; men ingen uomskåren må spise deraf.
49 En og samme Lov skal gælde for den indfødte i Landet og for den fremmede, der bor som Gæst hos eder."
50 Og Israeliterne gjorde, som HERREN havde pålagt Moses og Aron.
51 På denne selv samme Dag førte HERREN Israeliterne ud af Ægypten, Hærskare for Hærskare.
Citat slut.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Det du stiller spørgsmål til er dette:
12 I denne Nat vil jeg drage igennem Ægypten og ihjelslå alt det førstefødte i Ægypten både blandt Folk og Fæ; og over alle Ægyptens Guder vil jeg holde Dom. Jeg er HERREN!
13 Men for eder skal Blodet på Husene, hvor I er, tjene som Tegn, og jeg vil se Blodet og gå eder forbi; intet ødelæggende Slag skal ramme eder, når jeg slår Ægypten.
23 Thi HERREN vil gå omkring og slå Ægypterne, og når han da ser Blodet på Overliggeren og de to Dørstolper, vil han gå Døren forbi og ikke give Ødelæggeren Adgang til eders Huse for at slå eder.
Citat slut.
Kommentar:
Nu skal vi forstå, at ”alt det førstefødte både blandt Folk og Fæ, ikke handler om små børn. Det gør det også, men det handler altså om ’”alt” førstefødte ”i det hele taget”.
Jeg forstår det ikke bedre end du, MalteFnalte og jeg siger også, at ”det vil jeg ikke ha` ”.
Hvem er så Gud og hvad er det der sker og hvorfor?
Der sker (som du rigtig nok forstår af det jeg sendte til dig) altså, der sker det, at noget sker, der åbenbart kun rammer (iflg. beretningen) ”de førstefødte blandt Folk og Fæ” og det er altså ikke kun små børn det handler om, men som altså gentager sig i historiens forløb (også i dag).
Håber vi er enige så langt.
Som jeg forstår det er det lige så entydigt som en hvilken som helst anden kulturhistorie eller ”nations” historie om deres krige og konsekvenserne af både interne stridigheder, borgerkrige og når sygdom og epidemier (pandemier) rammer.
Når det går ud over ’fjenden”, så er det ”vores Gud der straffer de andre”, men når det rammer os selv (dersom man er troende) er det fordi vi ikke har gjort som Guderne eller Gud har befalet.
Sådan er vi mennesker generelt.
I dag ser vi sådan på det, at når ulykken rammer bebrejder vi Gud det og siger, at hvordan kan der være en retfærdig og god og kærlig Gud til, når ”han” tillader disse ulykker?
Vi spørger ikke om hvorfor det lige netop rammer os og ikke kun ”de andre” fordi vi i de fleste tilfælde ikke har samme relation til Gud, en Gud som jøderne havde det.
Vi stoler ofte mere på os selv end vi stoler på Gud /en Gud. Tænk blot på dig selv, at du vælger at ”gå i rette med Gud” og faktisk angriber Gud.
Derfor tænker du ikke på, at hvorfor nu lige skulle Gud straffe dig og andre fordi du og andre slet ikke tror på en Gud.
Så de der bebrejder os der tror på en Gud har da et problem. Det er kun retorik fordi de / I selv slet ikke tror på en Gud så hvorledes skulle kunne en Gud overhovedet ”gøre noget” da denne Gud efter jeres mening ikke eksistere?
Nuvel, men når I så spørger er det for at modgå, modbevise vores tro på en Gud fordi…………..
Jeg ser sådan på det, at på den tid (dersom jeg kun skal forholde mig til den beretning du henviser til), at man tilskrev disse ”ulykker” som overgik sine fjender, dem tilskrev man den Gud man troede på.
Sine fjender dræbte og udviste stor uretfærdighed der kostede mange menneskelig (af Hebræerne), men det blev altså hævnet fordi ”de” ikke ville høre og derfor ikke tro på den samme Gud.
Vores Gud (hebræernes Gud) var altså stærkere i denne sammenhæng.
I dag forholder det sig anderledes grundet Jesus. Gud (iflg. vor kristne tro) åbenbarede sig / inkarnerede sig / blev menneske som vi.
Derfor et nyt syn på ”hvem Gud er” og hvad Gud egentlig vil med os mennesker. Jesu åbenbaringer var således ofte i direkte modsætning til hvad Moses havde sagt / hvad Gud havde sagt iflg. Moses.
»Salige er de fattige i ånden,
for Himmeriget er deres.
Salige er de, som sørger,
for de skal trøstes.
Salige er de sagtmodige,
for de skal arve jorden.
Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden,
for de skal mættes.
Salige er de barmhjertige,
for de skal møde barmhjertighed.
Salige er de rene af hjertet,
for de skal se Gud.
Salige er de, som stifter fred,
for de skal kaldes Guds børn.
Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed,
for Himmeriget er deres.

   
Mattæusevangeliet, Kapitel 5
Bjergprædikenen
Da Jesus så skarerne, gik han op på bjerget og satte sig, og hans disciple kom
hen til ham. Og han tog til orde og lærte dem:
Saligprisningerne
»Salige er de fattige i ånden,
for Himmeriget er deres.
Salige er de, som sørger,
for de skal trøstes.
Salige er de sagtmodige,
for de skal arve jorden.
Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden,
for de skal mættes.
Salige er de barmhjertige,
for de skal møde barmhjertighed.
Salige er de rene af hjertet,
for de skal se Gud.
Salige er de, som stifter fred,
for de skal kaldes Guds børn.
Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed,
for Himmeriget er deres.
Salige er I, når man på grund af mig håner jer og forfølger jer og lyver jer alt
muligt ondt på. Fryd jer og glæd jer, for jeres løn er stor i himlene; således har
man også forfulgt profeterne før jer.

Jordens salt og verdens lys

I er jordens salt. Men hvis saltet mister sin kraft, hvad skal det så saltes med?
Det duer ikke til andet end at smides ud og trampes ned af mennesker. I er
verdens lys. En by, der ligger på et bjerg, kan ikke skjules. Man tænder heller
ikke et lys og sætter det under en skæppe, men i en stage, så det lyser for alle i
huset. Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode
gerninger og priser jeres fader, som er i himlene.
Om loven

Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke
kommet for at nedbryde, men for at opfylde. Sandelig siger jeg jer: Før himmel
og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af
loven, før alt er sket. Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer
mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men
den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i
Himmeriget. For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de
skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.
Om vrede

I har hørt, at der er sagt til de gamle (på Moses tid): ›Du må ikke begå drab,‹ og: ›Den, der
begår drab, skal kendes skyldig af domstolen.‹
Men jeg siger jer: Enhver, som bliver vred på sin broder, skal kendes skyldig af domstolen; den, der siger:
Raka! til sin broder, skal kendes skyldig af Det store Råd; den, der siger: Tåbe!
skal dømmes til Helvedes ild.
-----------------------------------------------------------------
Derfor ser vi kristne på Moses tid og den tids oplevelser hvad og hvem Gud er og var som en oplevelse af Gud der ikke er som den oplevelse af Gud vi har i dag ”efter Jesus”.
Så Gud slår altså ikke små børn ihjel, (her var der altså tale om både voksne førstefødte og dyrenes førstefødte), men dengang mente man, at hvad som end skete i deres Guds sammenhæng og begivenheder var fra Gud.
I dag i ”Ægypten” gælder ordet stadig: ”Let my people go”! (Islam)
http://www.youtube.com/watch?v=nCIOCvG2_po&feature=rela ted
Derfor er tilbudet til alle mennesker: Fra Gud til dig. Livet! dit liv, dine børns liv, din families liv, alle menneskers liv. Kom lad os prise HERREN!
---------------------------------------------------------------------------------------
Tiden gik og gik og gik og meget skete, som ikke skulle have sket. Alligevel blev man ved med at fejre 14. Nisan. Også til den dag hvor Jesus sagde:
"Se, når I ere komne ind i Staden, skal der møde eder en Mand, som bærer en Vandkrukke; følger ham til Huset, hvor han går ind, 11 og I skulle sige til Husbonden i Huset: Mesteren siger: Hvor er det Herberge, hvor jeg kan spise Påskelammet med mine Disciple?
12 Og han skal vise eder en stor Sal opdækket; der skulle I berede det."
13 Og de gik hen og fandt det således, som han havde sagt dem; og de beredte Påskelammet.
14 Og da Timen kom, satte han sig til Bords, og Apostlene med ham.
15 Og han sagde til dem: "Jeg har hjerteligt længtes efter at spise dette Påskelam med eder, førend jeg lider. 16 Thi jeg siger eder, at jeg skal ingen Sinde mere spise det, førend det bliver fuldkommet i Guds Rige."
17 Og han tog en Kalk, takkede og sagde: "Tager dette, og deler det imellem eder! 18 Thi jeg siger eder, at fra nu af skal jeg ikke drikke af Vintræets Frugt, førend Guds Rige kommer."
19 Og han tog Brød, takkede og brød det og gav dem det og sagde: "Dette er mit Legeme, det, som gives for eder; gører dette til min Ihukommelse!" 20 Ligeså tog han også Kalken efter Aftensmåltidet og sagde: "Denne Kalk er den nye Pagt i mit Blod, det, som udgydes for eder.
-------------------------------------------------------------------------------------
21 Men se, hans Hånd, som forråder mig, er her på Bordet hos mig. 22 Thi Menneskesønnen går bort, som det er beskikket; dog ve det Menneske, ved hvem han bliver forrådt!" 23 Og de begyndte at spørge hverandre indbyrdes om, hvem af dem det dog kunde være, som skulde gøre dette.
24 Men der opstod også en Trætte iblandt dem om, hvem at dem der måtte synes at være den største.
25 Men han sagde til dem: "Folkenes Konger herske over dem, og de, som bruge Myndighed over dem, kaldes deres Velgørere. 26 I derimod ikke således; men den ældste iblandt eder blive som den yngste, og Føreren som den, der tjener. 27 Thi hvem er størst: den, som sidder til Bords? eller den, som tjener? Mon ikke den, som sidder til Bords? Men jeg er iblandt eder som den, der tjener. 28 Men I ere de, som have holdt ud med mig i mine Fristelser. 29 Og ligesom min Fader har tildelt mig Kongedømme, tildeler jeg eder 30 at skulle spise og drikke ved mit Bord i mit Rige og sidde på Troner og dømme Israels tolv Stammer."
31 Men Herren sagde: "Simon, Simon! se, Satan begærede eder for at sigte eder som Hvede. 32 Men jeg bad for dig, at din Tro ikke skal svigte; og når du engang omvender dig, da styrk dine Brødre!"
33 Men han sagde til ham: "Herre! jeg er rede til at gå med dig både i Fængsel og i Døden."
34 Men han sagde: "Peter! jeg siger dig: Hanen skal ikke gale i Dag, førend du tre Gange har nægtet, at du kender mig."
39 Og han gik ud og gik efter sin Sædvane til Oliebjerget; men også Disciplene fulgte ham. 40 Men da han kom til Stedet, sagde han til dem: "Beder om ikke at falde i Fristelse."
41 Og han rev sig løs fra dem, så meget som et Stenkast, og faldt på Knæ, bad og sagde: 42 "Fader, vilde du dog tage denne Kalk fra mig! dog ske ikke min Villie, men din!"
43 Men en Engel fra Himmelen viste sig for ham og styrkede ham. 44 Og da han var i Dødsangst, bad han heftigere; men hans Sved blev som Blodsdråber, der faldt ned på Jorden.
45 Og da han stod op fra Bønnen og kom til Disciplene, fandt han dem sovende af Bedrøvelse. 46 Og han sagde til dem: "Hvorfor sove I? Står op og beder, for at I ikke skulle falde i Fristelse."
47 Medens han endnu talte, se, da kom der en Skare; og han, som hed Judas, en af de tolv, gik foran dem og nærmede sig til Jesus for at kysse ham.
48 Men Jesus sagde til ham: "Judas! forråder du Menneskesønnen med et Kys?"
49 Men da de,som vare omkring ham, så, hvad der vilde ske, sagde de: "Herre! skulle vi slå til med Sværd?" 50 Og en af dem slog Ypperstepræstens Tjener og afhuggede hans højre Øre.
51 Men Jesus tog til Orde og sagde: "Lad dem gøre også dette!" Og han rørte ved hans Øre og lægte ham.
52 Men Jesus sagde til Ypperstepræsterne og Høvedsmændene for Helligdommen og de ældste, som vare komne til ham: "I ere gåede ud som imod en Røver med Sværd og Knipler.
53 Da jeg var daglig hos eder i Helligdommen, udrakte I ikke Hænderne imod mig; men dette er eders Time og Mørkets Magt."
54 Og de grebe ham og førte ham bort og bragte ham ind i Ypperstepræstens Hus; men Peter fulgte efter i Frastand. 55 Og de tændte en Ild midt i Gården og satte sig sammen, og Peter sad midt iblandt dem.
56 Men en Pige så ham sidde i Lysskæret og stirrede på ham og sagde: "Også denne var med ham."
57 Men han fornægtede ham og sagde: "Jeg kender ham ikke. Kvinde!" 58 Og lidt derefter så en anden ham og sagde: "Også du er en af dem." Men Peter sagde: "Menneske! det er jeg ikke." 59 Og omtrent en Time derefter forsikrede en anden det og sagde: "I Sandhed, også denne var med ham; han er jo også en Galilæer." 60 Men Peter sagde: "Menneske! jeg forstår ikke, hvad du siger." Og straks, medens han endnu talte. galede Hanen.
61 Og Herren vendte sig og så på Peter; og Peter kom Herrens Ord i Hu, hvorledes han havde sagt til ham: "Førend Hanen galer i Dag, skal du fornægte mig tre Gange."
62 Og han gik udenfor og græd bitterligt.
Citat slut.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Kommentar:
Det var så de nye pagt Jesus sluttede med sit folk. Brødet = legemet og vinen = blodet. Det var til Jesu efterfølgere, de der tog imod hans ord.
Hvorfor nu brødet og vinen? Hvorfor legemet og blodet? Hvorfor mindes det og hvorfor symbolerne? Fordi, hver dag mindes vi Jesus. Hver dag i hvert et minut er Jesus hos os og betjener os.
Det er ikke Jesus der er spørgsmålet, men det er os. Vil vi? Jesus vil, men vil vi? Ja, det vil vi. Derfor brødet og vinen, derfor legemet og bllodet.
”Hver gang vi gør det”. Hver gang vi gør det, ja, hver gang vi gør det mindes vi Jesus. Brødet og vinen, legemet og blodet. Disse livets symboler!
Jesu Kors! Livets symbol, brødet og vinen, legemet og blodet, livets symboler. Hvad der for ”udenforstående” er galskab, tåbelig, unødvendig, forkert, misforstået er for os Sandheden. Sandheden om livets hellighed.
Derfor spiser vi brødet, derfor drikker vi vinen, som et minde. Et dyrebart minde som ingen kan tage fra os.
Symboler og ritualer gør en forskel. Disse ting skaber et ”rum” en dimension af ånd hvor alt forandres. Det fysiske bliver åndeligt og vore begreber eksistere ikke mere. Vi er i ”himmelen” og alt hvad vi siger har betydning.
Her adskiller vor ånd sig med vort legeme og vi ”forlader” kroppen for en stund og bliver betjent af Helligånden. Hans ånd og vor ånd samstemmer: Vi er Guds børn.
Derfor længes vi altid efter at holde Nadver. http://www.youtube.com/watch?v=uojxVNJ3ask Vi er hinandens brødre og søstre i HERREN Jesus Kristus.

Hillsong United - 12000 praising JESUS – Nothing but the Blood of Jesus/Hosanna
http://www.youtube.com/watch?v=7Rax4XCuuEE
Så vi kristne i dag mener, at det kan ”betale” sig, at adlyde Gud (som vi kender Gud igennem Jesus), at der er freden og glæden og livet gemt og reserveret til enhver der leder efter det, ønsker det og vil modtage det.
Gør man ikke det bliver der aldrig fred og de der bliver ihjelslået under disse ulykkelige omstændigheder er flere end dengang.
Tænk blot på alle de ufødte, men levedygtige børn der bliver slået ihjel grundet gudsfornægtere der mener, at det er i orden, at dræbe fostre næsten uanset hvor ”gamle” de er eller skulle jeg sige, hvor levedygtige de end måtte være.
Vi taler om millioner hvert år.
Så kom ikke og bebrejd Gud noget, bebrejd dig selv noget.
Venlig hilsen og Glædelig Jul
Ven af Sandheden.
tilføjet af

Hej igen

Er netop nu på vej til køjs efter en rolig aftenvagt. Tak for et svar, der er bedre at forstå. Jeg vil vende tilbage i morgen med mine overvejelser, når jeg er mere frisk til at svare. Glædelig jul til dig også[f].
MalteFnalte
tilføjet af

Ja jeg argumenterede

ud fra, hvad der står i bibelen, og som mange mennesker tager helt bogstaveligt, selvom det ikke er min egen holdning. Du mener altså, at der er tale om en eller anden form for epidemi og ikke guds straf mht. de døde førstefødte i Egypten. Dette kan da godt være tilfældet. Jeg reagerede blot på din trådstart, hvor det virkede som om, du syntes, at det var helt i orden (tolkningen som guds straf og ikke epidemi), og at det ikke var gud men egypterne selv, der slog dem ihjel, selvom dødens engel gik gennem gaderne på guds ordre. Nå lad nu det ligge for en stund.
Min tone skyldtes, at jeg får grønne knopper af sådanne påstande om guds retfærdige straf (husk nu at jeg taler om trådstarteren). Vi kan godt blive enige om, at der kunne være tale om naturkatastrofer og epidemier TOLKET som guds straf af samtiden, der ikke kunne finde nogen forklaringer på ulykkerne. Jeg tolker heller ikke partout alle verdens ulykker som guds vrede men mere som naturkatastrofer og menneskelig ligegyldighed. Jeg bliver meget harm, når jeg så hører folk linke hændelserne til guds straf af folkeslag eller enkelte personer, hvor kommentaren så er, at det er de selv ude om, og at gud straffer dem. Jeg véd jo ikke, hvordan tingene hænger sammen, men hvis disse mennesker har ret, og at der ER tale om guds straf, bliver jeg harm over at gud åbentbart straffer løs til højre og venstre, som en dreng, der tæver løs på en myretue. Endnu mere harm bliver jeg, når jeg føler, at nogle religiøse selvtilfreds smisker og gnider sig hænderne over lidelserne og glæder sig over, at gud nu straffer fjenden.
Du og mange andre mener, at der er forskel på gud i det gamle og det nye testamente pga Jesus og den nye pagt. Min indvending er nok, at gud jo er den samme både før og efter. Gennem Jesus kan man måske argumentere for, at guds ændring skyldes, at han har LÆRT noget om, hvad det vil sige at være et menneske. Han har jo så selv prøvet det på egen krop og er nu ikke mere så uforsonelig som før. Mit spørgsmål er så bare : Hvorfor vidste han det ikke før? Vidste han ikke, hvad det var, han havde skabt? Er han da alvidende? Hvis han ikke er alvidende, er han da almægtig?
Det med abort......du véd vel nok, at på dette punkt er vi grundliggende uenige. Dette har vi været inde på før. Du kalder aborttilhængerne gudsfornægtere. Du véd vel, at en del af dem er kristne og tilbeder gud lige så meget som du gør? De tolker blot teksten anderledes end dig, og jeg tror, at du sårer dem dybt ved at kalde dem "gudsfornægtere". Millioner hvert år - jeg går ud fra, du mener på verdensplan.
Ikke for at ændre tone. Jeg vil nok ikke kalde mig ateist, men jeg kunne aldrig drømme om at tilbede gud. Jeg synes ikke, at han er værdig til det af flere årsager. Der er mange ting, jeg kan bebrejde mig selv for, men det betyder ikke, at jeg ikke kan rette et kritisk blik mod gud, hvis jeg føler, at jeg bør. Det hænder ind i mellem, som du nok har lagt mærke til😉.
Nå men slut herfra indtil videre. Jeg skal til at flytte og har ikke så meget tid ved skærnem det næste stykke tid, så du må bære over med mig, hvis jeg ikke er så tit til stede på debatten den næste mnd., men jeg skal prøve at komme tilbage, så ofte jeg kan.
Indtil videre. Glædelig Jul.
MalteFnalte
tilføjet af

Glædelig Jul til dig også

Hej MalteFnalte,
Tak for dit svar og for ”tonen”. Sådan kan jeg acceptere, at vi kan debattere eller endog diskutere, men som du selv var inde på, behøver det ikke være personligt.
Jeg er lige så meget interesseret i ”sandheden” om hvad? Ja, det er jo det vi forsøger, at finde ud af. Nuvel, jeg er kristen og troende og derfor ”inhabil”, men jeg mener ikke jeg er forstokket.
Hør nu her. Jeg vil gennemgå nogle tanker fra dit indlæg og så kan du se hvor jeg befinder mig henne. Jeg synes også du selv skulle vurdere ”hvor du selv er henne” fordi jeg synes du er mere ”fundamentalistisk” end jeg.
Med fundamentalistisk mener jeg forstokket, altså ”der er ikke noget at rafle om”, sådan og sådan har jeg besluttet mig for at være……………..?
Jeg vil gerne tale om det.
OK, men blot en lille gennemgang.
--------------------------------------------------------------
Du skriver:
Ja jeg argumenterede ud fra, hvad der står i bibelen, og som mange mennesker tager helt bogstaveligt, selvom det ikke er min egen holdning.
Du mener altså, at der er tale om en eller anden form for epidemi og ikke guds straf mht. de døde førstefødte i Egypten.
Dette kan da godt være tilfældet. Jeg reagerede blot på din trådstart, hvor det virkede som om, du syntes, at det var helt i orden (tolkningen som guds straf og ikke epidemi), og at det ikke var gud men egypterne selv, der slog dem ihjel, selvom dødens engel gik gennem gaderne på guds ordre.”
Citat slut.
-------------------------------------------------------
Kommentar:
Ja, det kan jeg jo ikke vide noget om. Det jeg mener man skal fastholde er, at Gud hvem? Hvem er denne Gud som Israel, Moses, efterkommere af Abraham, Isak og Jakob (fik navnet Israel af Gud) tilbad / tilbeder og som vi vel har annekteret?
Det er der ingen der ved, men vi ved dog, at beretningerne i Mosebøgerne har at gøre med 1) begivenhederne, eksistensen af Universet, planeten Jorden og det levende på Jorden.
2) hændelserne de forskellige folkeslag imellem og ja, ”dødens skal ha` en årsag”. I alt dette ligger der så troen på 3) noget overnaturligt, 4) betingelserne for medmenneskelig sameksistens og 5) de vilkår menneskene ”forholdt” sig til hinanden på vel nok på menneskenes bedste og samtidig værste sider (egenskaber). Mærkeligt nok.
Gud derimod aner ingen ud over dette ”hvem” er. Jeg vil sige det sådan. A) noget spirituelt, B) årsagen til eksistensen, C) alt tings afhængighed af noget, D) ”den eller det Gud er”, E) Gud er den vi gør Gud til (den vi siger er Gud, er Gud).
--------------------------------------------------------------------------
Du skriver:
”Min tone skyldtes, at jeg får grønne knopper af sådanne påstande om guds retfærdige straf (husk nu at jeg taler om trådstarteren).
Vi kan godt blive enige om, at der kunne være tale om naturkatastrofer og epidemier TOLKET som guds straf af samtiden, der ikke kunne finde nogen forklaringer på ulykkerne. Jeg tolker heller ikke partout alle verdens ulykker som guds vrede men mere som naturkatastrofer og menneskelig ligegyldighed.
Jeg bliver meget harm, når jeg så hører folk linke hændelserne til guds straf af folkeslag eller enkelte personer, hvor kommentaren så er, at det er de selv ude om, og at gud straffer dem.
Jeg véd jo ikke, hvordan tingene hænger sammen, men hvis disse mennesker har ret, og at der ER tale om guds straf, bliver jeg harm over at gud åbentbart straffer løs til højre og venstre, som en dreng, der tæver løs på en myretue. Endnu mere harm bliver jeg, når jeg føler, at nogle religiøse selvtilfreds smisker og gnider sig hænderne over lidelserne og glæder sig over, at gud nu straffer fjenden. ”
Citat slut.
----------------------------------------------------------------
Kommentar:
Som du kan se af det jeg lige skrev, kan man altså tolke hvad man vil. Den Gud man gør Gud til og det indhold troen derfor har i forhold til alle de ”betingelser” jeg har opstillet afgør, hvorfor man tilskriver Gud både det ene og det andet, hvorfor ”folk linker hændelserne til Guds straf af ……………” og det du altså ”harmes over” er mennesker og ikke Gud, idet vi netop afgør hvem Gud er ud fra vore egne parametre. OK?
--------------------------------------------------------------
Du skriver:
”Du og mange andre mener, at der er forskel på gud i det gamle og det nye testamente pga Jesus og den nye pagt. Min indvending er nok, at gud jo er den samme både før og efter.
Gennem Jesus kan man måske argumentere for, at guds ændring skyldes, at han har LÆRT noget om, hvad det vil sige at være et menneske. Han har jo så selv prøvet det på egen krop og er nu ikke mere så uforsonelig som før. Mit spørgsmål er så bare :
Hvorfor vidste han det ikke før? Vidste han ikke, hvad det var, han havde skabt? Er han da alvidende? Hvis han ikke er alvidende, er han da almægtig?
Citat slut.
----------------------------------------------------------------------
Kommentar:
Nej, Gud har ikke ”lært noget”, men menneskene har lært noget. Derfor forskellen.
----------------------------------------------------------------------
Du skriver:
”Det med abort......du véd vel nok, at på dette punkt er vi grundliggende uenige. Dette har vi været inde på før. Du kalder aborttilhængerne gudsfornægtere.
Du véd vel, at en del af dem er kristne og tilbeder gud lige så meget som du gør? De tolker blot teksten anderledes end dig, og jeg tror, at du sårer dem dybt ved at kalde dem "gudsfornægtere". Millioner hvert år - jeg går ud fra, du mener på verdensplan. ”
Citat slut.
-------------------------------------------------------------
Kommentar:
Jeg vil ikke nøjes med, at kaldet det for ”Gudsfornægtere”, fordi sådan er det i min optik og derfor forsvare jeg og kæmper for de ufødte børns rettigheder.
Prøv du bare at forestille dig (det er virkelighed), at et arvespørgsmål afhænger af, om konen er gravid eller ej. Så vil det blive betragtet som en individ for, at arven kan gå i orden (gå igennem) og milliarderne (eller millionerne) kan tilflyde forældrene (evt. kun moderen) grundet barnet. Altså det ufødte barn, men som har fået status af et individ uanset hvor ”gammelt” det er. Bare det er konstateret.
Så er det lige pludselig et kærkomment emne, at et ufødt barn, en foster en embryo er status: et levende væsen, et levende individ og ”årsag” til millionarv.
Det er så i en anden sammenhæng ikke kun Gudsfornægtelse i min optik (jfr. Bibelen), men det er en forbrydelse imod menneskeheden.
I dag mangler vi disse børn for at tale om Danmark.
--------------------------------------------------------------------------
Du skriver:
”Ikke for at ændre tone. Jeg vil nok ikke kalde mig ateist, men jeg kunne aldrig drømme om at tilbede gud. Jeg synes ikke, at han er værdig til det af flere årsager.
Der er mange ting, jeg kan bebrejde mig selv for, men det betyder ikke, at jeg ikke kan rette et kritisk blik mod gud, hvis jeg føler, at jeg bør. Det hænder ind i mellem, som du nok har lagt mærke til😉. ”
Citat slut.
-----------------------------------------------------------------------
Kommentar:
Jeg mener ikke det er Gud du retter anklager imod, men det er imod mennesker og din egen magtesløshed. Du ville gerne det var anderledes.
Det er det også. Det kan det også være, men ingen gider høre.
-----------------------------------------------------------------------
Du skriver:
”Nå men slut herfra indtil videre. Jeg skal til at flytte og har ikke så meget tid ved skærnem det næste stykke tid, så du må bære over med mig, hvis jeg ikke er så tit til stede på debatten den næste mnd., men jeg skal prøve at komme tilbage, så ofte jeg kan. Indtil videre. Glædelig Jul. ”
Citat slut.
----------------------------------------------------------
Kommentar:
Hvis du er sygeplejerske, vil jeg sige, at det respektere jeg meget. Det er et godt job du så har valgt. I gamle dage (håber det er sådan stadig) er det et kald.
Du skal flytte? Håber du skal flytte til noget godt og du må få det rigtigt rart der hvor du skal flytte hen. Du skriver du så ikke har så meget tid til debatten. Nej, det forstår jeg godt. Vi snakkes blot ved når du har tid.
Indtil da også Glædelig Jul til dig. (vi fejre Jesu fødsel på årets vintersolhverv.). Go` ide`.
http://www.runebogen.dk/HoejTiderne/HoejtiderPages/Kulur7.htm
Best wishes. http://www.youtube.com/watch?v=X2FN4diRt44
Ven af Sandheden.
tilføjet af

Jeg synes du blander tingene lidt sammen

Jeg kan godt se, at ikke alt i verden måske er guds fejl men tilfældigheder og lign. Mange ting kan jo være et fortolkningsspørgsmål, men jeg mener, at hvis man skal følge bibelens ord, kan man ikke lægge til eller trække fra i det hellige skrift (deraf mener du sikkert, at jeg er fundamentalist), som det passer en. Det hele skal med. Egyptens plager stammende fra gud selv skal forstås bogstaveligt. Bogen er jo "fra gud", og det siges til sidst i det nye testamente, "at den værste straf tilfalder dén, der lægger til eller trækker fra i teksten". Alle kan jo have deres egen fortolkning af kristendommen, men det vil da ikke være, dét der står i bibelen, medmindre man følger ordene slavisk.
Jeg er absolut ikke tilhænger af disse fundamentalistiske amishagtige folk, der følger bogen slavisk. Der er mange afskygninger af kristne lige fra de værste førnævnte amishfolk til mere 4-gangs kristne danskere og "vi tror på gud eller sådan noget folk". JV´erne kalder sig kristne men tilbeder ikke engang Jesus😮.
Jeg tror faktisk på gud, men jeg er absolut ikke tilhænger af ham. Visse overordnede ting som tidens begyndelse og ende, menneskets dom er vel hans ansvar. Ikke den landsdækkende hvide jul....hvis noget er hans ansvar, kan man vel også tillade sig at bede om en forklaring i ny og næ? Dette er ikke arrogance fra min side men bare et rimeligt krav fra et væsen, han selv har skabt omkring, hvordan og hvorfor og med hvilken RET, tingene er som de er? Arvesynden påtager jeg mig ikke, da jeg nægter at tage skylden for noget, jeg ikke har gjort. Havde jeg selv gjort det, havde det været en anden sag[f].
Om jeg er magtesløs? I visse tilfælde ja. Men hvem har magten? Svar=gud. Hvad gør oppositionen til magthaverne? Stiller kritiske spørgsmål ganske ligesom i politik🙂. Skal man bøje sig for magthaverne? Ja hvis man ellers ikke kan undgå at få prygl(lidt ligesom Jobs Bog😉). Kan jeg ændre noget som helst? Sikkert ikke men jeg vil til enhver tid ytre min mening. Dette er min ret. Hvis jeg er helt forkert på den, finder jeg vel ud af det før eller siden. Er det da for sent, så er det jo bare ærgerligt.
Jeg er ikke sygeplejerske men arbejder i blodbanken et sted i landet. Derfor har jeg nogen gange lidt skæve vagter. Måske er mit arbejde årsagen til, at jeg til tider provokeres forholdsvis meget af JV´erne hér på debatten. Det er ikke fedt at opleve afholdelse fra blod hos patienter med en sinndssygt lav blodprocent. En gang i mellem kan man sgu næsten få en klump i halsen (selvom jeg sidder nede i mit lille lab og ikke ser dem personligt[:*(]). Dette er hjernevask og urimelig behandling af uskyldige mennesker fra JV´s side, og de burde Fandeme skamme sig. Var der nogen, der fortjente The Wrath Of god, var det ledelsen i Broocklyn🙁. Ja arbejdet er et kald. Det er ikke lønnen, der holder på medarbejderne. I øjeblikket har vi vildt travlt med at fulde lagrene op til jul, så der er nok at se til.
God jul. Jeg håber at have forklaret mig lidt bedre. Ellers må vi på den igen næste uge🙂.
MalteFnalte - smutter nu placentaløsning😮
tilføjet af

det er altid en blanding.

Hej MalteFnalte,
Jeg respektere meget dit arbejde i Blodbanken. Det er meget flot du har dette arbejde og i det hele taget respektere jeg alle der arbejder i sundhedsvæsenet.
Der kommer et tidspunkt i de fleste menneskers liv hvor vi får behov for hjælp uanset hvor hårde vi ellers er i det daglige.
Jeg har set andre mænd nærmest besvime blot ved synet af en kanyle(jeg skal til tandlæge i næste uge). Nå, men vi mennesker tager taknemmeligt imod enhver hjælp der kan lindre både når det er noget fysisk, men også den følelsesmæssige smerte.
Sådan er mennesket nu engang dannet. Atomer og molekyler og dertil ”liv”. Hvad ”liv” er ved vi ikke, men det kan vel sammenlignes med elektricitet i et batteri.
Et batteri (i dag) har så og så lang levetid så er energien brugt op med mindre det ikke bliver ladet op igen og igen.
Jeg forstå det menneskelige væsen som bærer af en form for energi der er Universel og evig. Vi er konstrueret til, iflg. atomerne og molekylerne, at udtrykke de koder der er i molekylerne og vupti her er altså et væsen, et menneske og det kan leve så og så længe i den menneskelilge atomare og molekylære form.
Det går nærmest i arv fra menneske til menneske. OK, vi skal ha` brændstof i form af føde og væske der dækker de minerale behov så ”maskinen” kan fungere optimalt. Det er nærmest vedligeholdelsen af legemet jeg tænker på.
Når det er sagt, så er det indre menneske det, det hele handler om. Det ydre kan f.eks. være meget smukt, men udtrykke en indre personlighed der er katastrofal i hvert fald for samfundet, fællesskabet og i sidste ende for den enkelte. En kvinde f.eks. er jo ikke (bør ikke være) en ”sort enke”. http://www.youtube.com/watch?v=0LmyyXcE6rw&feature=related
Ja, jeg ved godt denne Tarantula ikke er en ”sort enke”, men vi forbinder vel altid det værste med disse kæmpestore Tarantula, selv om denne ikke er særlig farlig.
Der er noget med synet og bevægelserne der gør os i den grad utrykke.
Nå, men det var altså det indre menneske og ikke det ydre menneske der var det vigtigste. Altså hvad jeg mener er, at selv om et menneske er smukt, kan det godt gemme på en ”dæmon”. http://www.youtube.com/watch?v=1gt9RRabNRY
Ja, man ved aldrig.
-----------------------------------------------------------------------------------
Men MalteFnalte vi må jo forholde os til vort liv og den tilværelse vi er ”connected to”. Derfor mener jeg, at Bibelen f.eks. jo er en bog der fortæller først og fremmest (Det Gamle Testamente) Jødernes (opr. Hebræerne, efterkommere af Shem iflg. Bibelen) deres historie og hvordan de så (opfandt, udtrykte) tilværelsens omdrejningspunkt.
De måtte jo fra de aller tidligste tider formulere et ”koncept” der kunne samle dem som et folk for overhovedet at kunne leve, udtrykke det menneskelige væsen.
Det blev så til sidst ”dem der boede i Goshens land”, efterkommere af Abraham, Isak og Jakob (her Jakob og hans 12 sønner og deres familier).
For at formulere og udtrykke det sammenhold (overlevelse) konstruerede man så den filosofi der udelukkende var baseret på deres virkelighed, som den var og som de oplevede den og dertil deres ”forestillinger” om årsag og virkning (altså det åndelige, det spirituelle, det der var oppe i himmelen eet eller andet sted).
Det er der ikke meget vi kan gøre noget ved og vi kan ikke komme nærmere ind i hele den konstruktion fordi vi ikke har noget andet bud end (dersom vi skulle forsøge), at bruge vor egen fantasi og den er vel ikke mere bevendt i denne sammenhæng end deres?
Så det jeg prøver at forstå og sige er, at vi bliver altså nød til, at relatere Gud til os selv og vore egne handlinger. Der tager vi udgangspunktet når vi bebrejder Gud noget eller når vi truer andre med Gud.
Det vi skal huske på, at Gud er jo Gud og dersom der kun er én almægtig, så kan det jo ikke nytte noget vi tager patent på denne ene og almægtige Gud fordi det gør ”de andre” jo også.
Og så er kardinalspørgsmålet, hvem skal Gud så vælge?
Det Jesus ”satte på plads” var jo, at vi alle er lige for ”den almægtige” og vi er alle hans børn, men det er kun når vi oplever, at være ”hans børn” der sker (der kan ske) en symbiose.
Det svare til (i din verden), at give en patient enten den rigtige type eller den forkerte. Livet afhænger af valget. Sådan er det også med Gud.
Det er ikke Guds valg, men vort valg og vi kan kun bruge vort valg til noget dersom vi vælger et fællesskab baseret på kærlighedens principper. Deraf afhænger vort liv nu i verden og for den troende, i evigheden.
Deri ligger også en form for retfærdighed og alt sammen har Jesus forklaret. Det er hvad jeg mener.
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
PS. Har man valgt, så fanger bordet indtil man forlader det.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.