Observationer
Observationer som jeg har gjort mig på min cykeltur fra Amager til Vesterbro i morges.
Farvevalg på biler
HVAD bestemmer hvilken farve type og farve bil vi vælger – og hvilken persontype sidder gerne bag rattet? Det har jeg tænkt over.
Sort BMW: Sort signaler diskretion, men samtidig magtfuldhed. God gensalgsværdi. BMW, solid tysk bilkoncern. Kører ikke BMW for mærkets skyld, men for sin egen. Uden at vide det vil jeg gætte på direktør, underdirektør eller lignende. Sandsynligvis narkohandler
Rød Toyota: Rød er en meget hidsig, spontan og letgenkendelig farve. Rød vil ikke sættes i bås, og er en utæmmelig, lidt ’vild’ farve. Ringe gensalgsværdi. Toyota, et vellidt japansk bilmærke trods ringe prestigefaktor, men starter hver morgen. Onde tunger vil påstå, at fornuft og kedelighed hænger sammen, men det er Toyota-ejere ikke enige i. Type: skolelærer, frisør, pædagog
Grå Ford: Grå er et meget anonymt, men dog praktisk farvevalg til bilen. Det er i øvrigt oppe i tiden med grå, og så holder disse gensalgsværdien godt. Grå tenderer til at forsvinde i mængden, netop fordi det er så populært et farvevalg. Ford, oprindelig amerikansk, nu tyskejet. Står for nogle af de absolutte bestsellers i den danske auto-fauna. Type: smart fyr med styr på tingene. Børnesæder placeret i en firedørs sedan er ikke et ualmindeligt syn. Vellønnet akademiker
Blå Skoda: Blå er en meget optimistisk farve, praktisk og letgenkendelig. Blå er farven for kærlighed og spiritualitet, hvilket der dog i denne sammenhæng ikke behøver at have nogen mening. Farven lader spørgsmålet om gensalgsværdi tilbage med tvivl. Skoda: oprindelig tjekkisk (utjekket) mærke, i dag tyskejet af VW. Høje priser – høj kvalitet. Type: fornuftig mand/kvinde i 30-60 års alderen, kvalitetsbevidst forbruger. Sælger, ejendomsmægler, assurandør
Gul Suzuki: Gul er guldets farve. Kinas farve. Solens farve. Meget letgenkendelig, trafiksikker på højt niveau. Ungdommelig og vild. Meget skidt gensalgsværdi. Suzuki, som at handle i Netto, handler man bil ud fra de samme standarder. Billigt, enkelt, men kan godt blive en rodet affære. Dog er de seneste Suzuki-modeller blevet rost for god samlekvalitet. Type: ung, prisbevidst mand/kvinde, 25-40 år, sandsynligvis under uddannelse
Farvevalg på biler
HVAD bestemmer hvilken farve type og farve bil vi vælger – og hvilken persontype sidder gerne bag rattet? Det har jeg tænkt over.
Sort BMW: Sort signaler diskretion, men samtidig magtfuldhed. God gensalgsværdi. BMW, solid tysk bilkoncern. Kører ikke BMW for mærkets skyld, men for sin egen. Uden at vide det vil jeg gætte på direktør, underdirektør eller lignende. Sandsynligvis narkohandler
Rød Toyota: Rød er en meget hidsig, spontan og letgenkendelig farve. Rød vil ikke sættes i bås, og er en utæmmelig, lidt ’vild’ farve. Ringe gensalgsværdi. Toyota, et vellidt japansk bilmærke trods ringe prestigefaktor, men starter hver morgen. Onde tunger vil påstå, at fornuft og kedelighed hænger sammen, men det er Toyota-ejere ikke enige i. Type: skolelærer, frisør, pædagog
Grå Ford: Grå er et meget anonymt, men dog praktisk farvevalg til bilen. Det er i øvrigt oppe i tiden med grå, og så holder disse gensalgsværdien godt. Grå tenderer til at forsvinde i mængden, netop fordi det er så populært et farvevalg. Ford, oprindelig amerikansk, nu tyskejet. Står for nogle af de absolutte bestsellers i den danske auto-fauna. Type: smart fyr med styr på tingene. Børnesæder placeret i en firedørs sedan er ikke et ualmindeligt syn. Vellønnet akademiker
Blå Skoda: Blå er en meget optimistisk farve, praktisk og letgenkendelig. Blå er farven for kærlighed og spiritualitet, hvilket der dog i denne sammenhæng ikke behøver at have nogen mening. Farven lader spørgsmålet om gensalgsværdi tilbage med tvivl. Skoda: oprindelig tjekkisk (utjekket) mærke, i dag tyskejet af VW. Høje priser – høj kvalitet. Type: fornuftig mand/kvinde i 30-60 års alderen, kvalitetsbevidst forbruger. Sælger, ejendomsmægler, assurandør
Gul Suzuki: Gul er guldets farve. Kinas farve. Solens farve. Meget letgenkendelig, trafiksikker på højt niveau. Ungdommelig og vild. Meget skidt gensalgsværdi. Suzuki, som at handle i Netto, handler man bil ud fra de samme standarder. Billigt, enkelt, men kan godt blive en rodet affære. Dog er de seneste Suzuki-modeller blevet rost for god samlekvalitet. Type: ung, prisbevidst mand/kvinde, 25-40 år, sandsynligvis under uddannelse