Hej du!
Jeg havde, da jeg var samme sted for 5-6 år siden,det omvendte problem: handelsskolen var bare ikke stedet for mig, da jeg ikke var "typen" og var træt af underviserne - men jeg var temmelig forvirret, da jeg egentlig var meget glad for selve fagene og egentlig også ret dygtig (set ud fra karaktererne). Jeg besluttede mig for at gøre 1G færdig og så tage en beslutning derefter - og endte med at veje det personlige højere end det faglige.
Derefter begyndte jeg på gymnasiet, hvilket jeg aldrig har fortrudt. Jeg kan kun anbefale dig det samme - gør året færdig og sig så fra, hvis du ikke længere føler for det. Jeg må dog sige (da jeg ikke ved hvor langt du er), at du virkelig skal tænke det igennem. Mangler du fx kun halvandet år er det måske dumt at stoppe nu (da det sådan set er ligegyldigt hvorfra du har papirererne stx vs hhx senere hen). Men er du ikke så langt igen og synes gymnasiet er ligegyldigt fagligt, så hop ud og følg op på interessen for handelsfagene på hhx.
Andre valg (hvis nu du ikke synes hhx lyder så spændende) er at læse et par fag på vuc for at finde ud af, hvad du virkelig har interessen for i forhold til enkeltfag eller tage en hf (hurtigt færdig), hg (mere praktisk orienteret) eller tag simpelthen fri til du finder noget der lige er dig.
Jeg har nu på universitet valgt at læse noget på humaniora men har koblet interessen for handelsfagene med tilvalgsfag på 5-6 semester med fag på Handelshøjskolen - så er jeg dækket ind interessemæssigt og kan arbejde med lige det jeg har lyst når jeg er færdig. Jeg fik det sociale og almene med fra gymnasiet og får nu business med i pakken i videreuddannelse (som er den du alligevel skal bruge senere).
Held og lykke med dit valg! Og husk, at det vigtigste er hvordan du har det. Hænger gymnasiet dig langt ud af halsen er det nok ikke det rigtige🙂Men det sidste år går dælme hurtigt, så kom endelig bare igennem det hvis du er længere end 1G og få det overstået og få nogle gode venner. Så kommer alt det seriøse senere.
Bedste hilsner
Philluf
_______________________________________________________________________________
Jeg synes ikke at det er ligegyldigt hvor man har sin eksamen fra: "Mangler du fx kun halvandet år er det måske dumt at stoppe nu (da det sådan set er ligegyldigt hvorfra du har papirererne........".
Svendborg og Odense handelsskole er i hvert fald ikke adgangsgivende til f.eks. hverken bankassistent-, shippinguddannelsen eller universitetet.
Svendborg Handelsskole var en skole med den mest mærkelige mentalitet, med den rektor (Aksel Strømkjær),jeg nogensinde har oplevet. Korrumperet, lærervoldeligt adfærd (matematiklæren), respektløshed, sygeliggørelse, udviklingstrin langt under middel, bagtaleri, hæmningsløst adfærd fra en elev ved navn Morten Heitman og matematiklærens side.
Karaktersvindel af format: 6 i nationaløk. i stedet for 13 (lærer Aksel Strømkjær) 7 i org. i stedet for 13. Erhvervsret: 9 i stedet for 11. Matematik: 7 i stedet for 10. Dansklæreren sagde han mente at de 2 eneste karakterer der var rigtige i HG1 var datalære og da. = karakteren 10. Gennemsnitskvotient = 2 forkert.
Allerede dengang optog man alt for ukvalificerede ansøgere.
Det fik ret så store konsekvenser at jeg med min langt bedre miljøbaggrund, studieegnethed (friskole, realeksamen, naturefterskole, landmandsbarn: Hvidkildegård).
Blev student derfra som 20 årig i 1982. Fandt heldigvis en god adv. Og blev i øvrigt senere i fam. m. partner i DelacourDania. Godt at jeg var i HK indtil erstatning på kr. 11 mill. kom til udb. Havde jeg klaget "ned" til Undervisningsministeriet var jeg blevet bortvist, udtalte daværende org.-lærer (1981).
Svendborg Handelsskoles udtalelser til private virksomheder i forbindelse med ca. 100 elevansøgninger + omtale blandt andet til uddannelsesinstitutioner, diverse myndigheder var lidt af en skandale. I langt de fleste tilfælde tror jeg slet ikke at lærerne nåede at omtale mig, inden arbejdsgiveren fik et dårligt indtryk af skolen og lærererne/rektoren/Morten m.f. i klassen selv.
Har desuden oplevet at matematiklæreren har været indblandet i udtalelse til ansøgninger til uddannelsesinstitutioner og elevstillinger. Ret så psykopatisk når han var hovedårsagen til de mange forkerte karakterer i HG1 (HG1+HG2= - 2 i gennemsn.-kvotient). For ikke at tale om unormal mentalitet gennem hele 3. årgang. Var naturligvis ikke interesseret i at blive sat i forbindelse med pgl. faglærer.
Karaktersnyderiet fortsatte på kurset efter Svendborg handelsskole.
Morten bekræftede overfor Od. H. den karaktersvindel der havde fundet sted, med begrundelse om "bedømmelse af mig på andet niveau" fordi min langt bedre miljø- og folkeskolebaggrund, (friskole/realeksamen/naturefterskole, landmandsbarn) var unødvendig og overflødig. Indtil flere elever i HG1-klassen syntes slet ikke "at karakterene gjaldt", "var uretfærdige" og "luksuiøse". Det opfattede Od. H. som om at jeg ikke var respekteret.
Eftersom jeg ikke havde haft klaget til undervisningsministeriet (1981) og fået karakterene forhøjet ville lærerne på kurset (Od. H.) ikke respektere min holdning til Svendborg H. og min mening om Mortens (bl.a. også udspekuleret/manipulativ/sociopatisk).
Fortalte ham engang at jeg syntes han var skitzofren.
- "Nej, forskellig med vilje", svarede han.
Det var udelukkende matematiksæreren der respekterede Morten. Det gjorde jeg også Od. H. klar!
Også hæmningningsløshedsfølelserne - med matematiklæreren som forbillede - accellerede på Odense H.
Gentagne overfusninger med bortforklaringer til den rigtige beskrivelse af Svendborg H. En elev foreslog også at jeg talte med Mortens egen lærer. Men læreren syntes vist nok det hele var lidt pinligt med mit "storhedsvanvid" og havde nu gennem næsten et år haft sympati for Morten og derfor flov ved at ombestemme sig.
- "Samme dilemma" som på Svendborg Handelsskole med matematiklæreren, var vi enige om.
- "Du skal gå til rektoren (Odense H.)", foreslog en anden.
Morten tyrranniserede toget og dens passagerer og personale med hæmningsløst adfærd og opførsel, så toiletterne til sidst blev aflåst...... Drifts-/produktionslæreren på Svendborg handelsskole sagde engang til lignende opførsel på skolen:
- "Det er godt nok......."
Jeg spurgte Morten om dårligere og tiltagende unormal opførsel, sammen med en klassekammerat fra Rudkøbing i Svendborg-Od. toget også var godt nok❓Lang pause. Så svarede han:
- "Det vidste han ikke.........".
Konduktøren bad mig engang om hjælp til at give Morten en advarsel for svineriet i toget. Konduktøren fremsatte en mundtlig advarsel med besked om at Morten ville blive meldt til politiet hvis ikke opførslen ophørte. Det gjorde den ikke....
Hans cobollærer udtalte (efter klassen havde forladt skolen) :
- "Du har selv s l æ b t ham ind på skolen".
Det var ikke nok at at der var ført bevis for mine rigtige karakterer i HG1, når jeg tillod mig at svare Inge Sørensen igen, og bildte mig ind at jeg havde det store ord. Hun ville også vide hvad der kunne være at fremhæve ved familien. Der skulle meget mere til for at overgå statusfølelsen ved hendes job som faglærer, prestigen for faget, selv om hun desuden var ugift.
Faglæreren i cobol (Inge Sørensen) på Od. H. fortalte selv engang, grinende, at rektoren var i tvivl om hendes ansættelsesforhold, hvortil hun havde svaret :
-"Hvem ville skolen ellers finde til at undervise ?"
Ikke så underligt at man så godt kan være mere end utilfreds med sådan en type lærer, når hun åbenbart ikke kunne finde ansættelse i den private sektor med en langt højere månedsløn, men hvorfor mon......❓
Om Sv. Handelsskole sagde hun:
- "De (lærerne) var finere".
- "Du gjorde selv udviklingstrinnet værre".
Episoden med hendes trusler om at give dumpekarakter til mig og 3 andre midt i projektarbejde, var vist fællesnævneren for matematiklæreren på Sv. H. og Od. H. Hun havde autoriteten uanset min holdning til at "lille-Morten" skulle have refereret hende for at have sagt, at hvis ikke jeg respekterede han og fortsat kom med nedsættende bemærkninger, ville jeg blive dumpet. Det kunne hun ikke huske at hun havde sagt til eleven.....
Hermed blot et par eksempler på hvad jeg har oplevet handelskolen danner til uddannelsesmæssigt og i fremtiden.