8tilføjet af

Overvejer at droppe ud af studiet

Hej, jeg er en gymnasie elev, jeg overvejer om jeg skal droppe ud af gymnasiet, da jeg ikke syntes at det er noget for mig, ikke at jeg specielt har nogle problemer eller noget, syntes bare ikke det er den rigtige retning for mig. Føler virkelig at jeg spilder min tid, og har ikke overskud til at lave lektierne(gør det stadig), da jeg ikke er motiveret nok. Jeg mener nok at man max, kan gå 4 år i gym(eller er det5?), så tænker da også at jeg jo kunne droppe ud, prøve noget andet og hvis jeg så ville, kunne jeg jo starte igen.
Vil gerne vide hvilke andre muligheder der er, jeg er interreseret i engelsk, "buissness" osv., men kan ikke lide tysk og kemi. Er ikke interreseret i at høre forslag som 10.klasse, efterskole osv.
tilføjet af

Handelsgymnasiet?

Hej "Eleven"
Du siger, du er interesseret i engelsk og business. Har du overvejet, om handelsgymnasiet er en bedre løsning for dig? Og ja, man må gerne droppe ud, hvis det er, hvad man dybest set vil :-)
tilføjet af

Flere muligheder!

Hej du!
Jeg havde, da jeg var samme sted for 5-6 år siden,det omvendte problem: handelsskolen var bare ikke stedet for mig, da jeg ikke var "typen" og var træt af underviserne - men jeg var temmelig forvirret, da jeg egentlig var meget glad for selve fagene og egentlig også ret dygtig (set ud fra karaktererne). Jeg besluttede mig for at gøre 1G færdig og så tage en beslutning derefter - og endte med at veje det personlige højere end det faglige.
Derefter begyndte jeg på gymnasiet, hvilket jeg aldrig har fortrudt. Jeg kan kun anbefale dig det samme - gør året færdig og sig så fra, hvis du ikke længere føler for det. Jeg må dog sige (da jeg ikke ved hvor langt du er), at du virkelig skal tænke det igennem. Mangler du fx kun halvandet år er det måske dumt at stoppe nu (da det sådan set er ligegyldigt hvorfra du har papirererne stx vs hhx senere hen). Men er du ikke så langt igen og synes gymnasiet er ligegyldigt fagligt, så hop ud og følg op på interessen for handelsfagene på hhx.
Andre valg (hvis nu du ikke synes hhx lyder så spændende) er at læse et par fag på vuc for at finde ud af, hvad du virkelig har interessen for i forhold til enkeltfag eller tage en hf (hurtigt færdig), hg (mere praktisk orienteret) eller tag simpelthen fri til du finder noget der lige er dig.
Jeg har nu på universitet valgt at læse noget på humaniora men har koblet interessen for handelsfagene med tilvalgsfag på 5-6 semester med fag på Handelshøjskolen - så er jeg dækket ind interessemæssigt og kan arbejde med lige det jeg har lyst når jeg er færdig. Jeg fik det sociale og almene med fra gymnasiet og får nu business med i pakken i videreuddannelse (som er den du alligevel skal bruge senere).
Held og lykke med dit valg! Og husk, at det vigtigste er hvordan du har det. Hænger gymnasiet dig langt ud af halsen er det nok ikke det rigtige🙂Men det sidste år går dælme hurtigt, så kom endelig bare igennem det hvis du er længere end 1G og få det overstået og få nogle gode venner. Så kommer alt det seriøse senere.
Bedste hilsner
Philluf
tilføjet af

Gymnasium eller faggymnasium.

Hvis du er tæt på at have afsluttet gymnasiet så prøv om du alligevel ikke klarer studentereksamen, så du kommer over målstregen, dette selv om ikke alle uddannelser kræver studentereksamen, men det kan senere være en nødvendig CV-oplysning. Er du lige startet på gymnasiet vil jeg gætte på noget med handelsgymnasium, HTX ell lign. kunne være en mulighed.
Jeg er fra dengang da man allerede fra 5 klasse skulle klare springet til realskole (hed det dengang) og gymnasium og videre til universitet eller en anden højere uddannelse, ellers gik man ud af skolen efter 7. (noge få steder også 8. og 9. klasse) og straks kom på arbejdsmarkedet eller i håndværkslære, men hvor det for mig blev en mellemløsning med en af de tungere konservatorieuddannelse, men med dårligere CV og færre faglige muligheder end dem, der haavde fået "huen" først. Så meget var under forandring, at en ellers opdateret uddannelse blev forældet uden yderligere opfølgning, men jeg fik da hutlet mig igennem en fast ansættelse.
tilføjet af

Formal og material dennelse.

Hej du!
Jeg havde, da jeg var samme sted for 5-6 år siden,det omvendte problem: handelsskolen var bare ikke stedet for mig, da jeg ikke var "typen" og var træt af underviserne - men jeg var temmelig forvirret, da jeg egentlig var meget glad for selve fagene og egentlig også ret dygtig (set ud fra karaktererne). Jeg besluttede mig for at gøre 1G færdig og så tage en beslutning derefter - og endte med at veje det personlige højere end det faglige.
Derefter begyndte jeg på gymnasiet, hvilket jeg aldrig har fortrudt. Jeg kan kun anbefale dig det samme - gør året færdig og sig så fra, hvis du ikke længere føler for det. Jeg må dog sige (da jeg ikke ved hvor langt du er), at du virkelig skal tænke det igennem. Mangler du fx kun halvandet år er det måske dumt at stoppe nu (da det sådan set er ligegyldigt hvorfra du har papirererne stx vs hhx senere hen). Men er du ikke så langt igen og synes gymnasiet er ligegyldigt fagligt, så hop ud og følg op på interessen for handelsfagene på hhx.
Andre valg (hvis nu du ikke synes hhx lyder så spændende) er at læse et par fag på vuc for at finde ud af, hvad du virkelig har interessen for i forhold til enkeltfag eller tage en hf (hurtigt færdig), hg (mere praktisk orienteret) eller tag simpelthen fri til du finder noget der lige er dig.
Jeg har nu på universitet valgt at læse noget på humaniora men har koblet interessen for handelsfagene med tilvalgsfag på 5-6 semester med fag på Handelshøjskolen - så er jeg dækket ind interessemæssigt og kan arbejde med lige det jeg har lyst når jeg er færdig. Jeg fik det sociale og almene med fra gymnasiet og får nu business med i pakken i videreuddannelse (som er den du alligevel skal bruge senere).
Held og lykke med dit valg! Og husk, at det vigtigste er hvordan du har det. Hænger gymnasiet dig langt ud af halsen er det nok ikke det rigtige🙂Men det sidste år går dælme hurtigt, så kom endelig bare igennem det hvis du er længere end 1G og få det overstået og få nogle gode venner. Så kommer alt det seriøse senere.
Bedste hilsner
Philluf

_______________________________________________________________________________

Jeg synes ikke at det er ligegyldigt hvor man har sin eksamen fra: "Mangler du fx kun halvandet år er det måske dumt at stoppe nu (da det sådan set er ligegyldigt hvorfra du har papirererne........".
Svendborg og Odense handelsskole er i hvert fald ikke adgangsgivende til f.eks. hverken bankassistent-, shippinguddannelsen eller universitetet.
Svendborg Handelsskole var en skole med den mest mærkelige mentalitet, med den rektor (Aksel Strømkjær),jeg nogensinde har oplevet. Korrumperet, lærervoldeligt adfærd (matematiklæren), respektløshed, sygeliggørelse, udviklingstrin langt under middel, bagtaleri, hæmningsløst adfærd fra en elev ved navn Morten Heitman og matematiklærens side.
Karaktersvindel af format: 6 i nationaløk. i stedet for 13 (lærer Aksel Strømkjær) 7 i org. i stedet for 13. Erhvervsret: 9 i stedet for 11. Matematik: 7 i stedet for 10. Dansklæreren sagde han mente at de 2 eneste karakterer der var rigtige i HG1 var datalære og da. = karakteren 10. Gennemsnitskvotient = 2 forkert.
Allerede dengang optog man alt for ukvalificerede ansøgere.
Det fik ret så store konsekvenser at jeg med min langt bedre miljøbaggrund, studieegnethed (friskole, realeksamen, naturefterskole, landmandsbarn: Hvidkildegård).
Blev student derfra som 20 årig i 1982. Fandt heldigvis en god adv. Og blev i øvrigt senere i fam. m. partner i DelacourDania. Godt at jeg var i HK indtil erstatning på kr. 11 mill. kom til udb. Havde jeg klaget "ned" til Undervisningsministeriet var jeg blevet bortvist, udtalte daværende org.-lærer (1981).
Svendborg Handelsskoles udtalelser til private virksomheder i forbindelse med ca. 100 elevansøgninger + omtale blandt andet til uddannelsesinstitutioner, diverse myndigheder var lidt af en skandale. I langt de fleste tilfælde tror jeg slet ikke at lærerne nåede at omtale mig, inden arbejdsgiveren fik et dårligt indtryk af skolen og lærererne/rektoren/Morten m.f. i klassen selv.
Har desuden oplevet at matematiklæreren har været indblandet i udtalelse til ansøgninger til uddannelsesinstitutioner og elevstillinger. Ret så psykopatisk når han var hovedårsagen til de mange forkerte karakterer i HG1 (HG1+HG2= - 2 i gennemsn.-kvotient). For ikke at tale om unormal mentalitet gennem hele 3. årgang. Var naturligvis ikke interesseret i at blive sat i forbindelse med pgl. faglærer.
Karaktersnyderiet fortsatte på kurset efter Svendborg handelsskole.
Morten bekræftede overfor Od. H. den karaktersvindel der havde fundet sted, med begrundelse om "bedømmelse af mig på andet niveau" fordi min langt bedre miljø- og folkeskolebaggrund, (friskole/realeksamen/naturefterskole, landmandsbarn) var unødvendig og overflødig. Indtil flere elever i HG1-klassen syntes slet ikke "at karakterene gjaldt", "var uretfærdige" og "luksuiøse". Det opfattede Od. H. som om at jeg ikke var respekteret.
Eftersom jeg ikke havde haft klaget til undervisningsministeriet (1981) og fået karakterene forhøjet ville lærerne på kurset (Od. H.) ikke respektere min holdning til Svendborg H. og min mening om Mortens (bl.a. også udspekuleret/manipulativ/sociopatisk).
Fortalte ham engang at jeg syntes han var skitzofren.
- "Nej, forskellig med vilje", svarede han.
Det var udelukkende matematiksæreren der respekterede Morten. Det gjorde jeg også Od. H. klar!
Også hæmningningsløshedsfølelserne - med matematiklæreren som forbillede - accellerede på Odense H.
Gentagne overfusninger med bortforklaringer til den rigtige beskrivelse af Svendborg H. En elev foreslog også at jeg talte med Mortens egen lærer. Men læreren syntes vist nok det hele var lidt pinligt med mit "storhedsvanvid" og havde nu gennem næsten et år haft sympati for Morten og derfor flov ved at ombestemme sig.
- "Samme dilemma" som på Svendborg Handelsskole med matematiklæreren, var vi enige om.
- "Du skal gå til rektoren (Odense H.)", foreslog en anden.
Morten tyrranniserede toget og dens passagerer og personale med hæmningsløst adfærd og opførsel, så toiletterne til sidst blev aflåst...... Drifts-/produktionslæreren på Svendborg handelsskole sagde engang til lignende opførsel på skolen:
- "Det er godt nok......."
Jeg spurgte Morten om dårligere og tiltagende unormal opførsel, sammen med en klassekammerat fra Rudkøbing i Svendborg-Od. toget også var godt nok❓Lang pause. Så svarede han:
- "Det vidste han ikke.........".
Konduktøren bad mig engang om hjælp til at give Morten en advarsel for svineriet i toget. Konduktøren fremsatte en mundtlig advarsel med besked om at Morten ville blive meldt til politiet hvis ikke opførslen ophørte. Det gjorde den ikke....
Hans cobollærer udtalte (efter klassen havde forladt skolen) :
- "Du har selv s l æ b t ham ind på skolen".
Det var ikke nok at at der var ført bevis for mine rigtige karakterer i HG1, når jeg tillod mig at svare Inge Sørensen igen, og bildte mig ind at jeg havde det store ord. Hun ville også vide hvad der kunne være at fremhæve ved familien. Der skulle meget mere til for at overgå statusfølelsen ved hendes job som faglærer, prestigen for faget, selv om hun desuden var ugift.
Faglæreren i cobol (Inge Sørensen) på Od. H. fortalte selv engang, grinende, at rektoren var i tvivl om hendes ansættelsesforhold, hvortil hun havde svaret :
-"Hvem ville skolen ellers finde til at undervise ?"
Ikke så underligt at man så godt kan være mere end utilfreds med sådan en type lærer, når hun åbenbart ikke kunne finde ansættelse i den private sektor med en langt højere månedsløn, men hvorfor mon......❓
Om Sv. Handelsskole sagde hun:
- "De (lærerne) var finere".
- "Du gjorde selv udviklingstrinnet værre".
Episoden med hendes trusler om at give dumpekarakter til mig og 3 andre midt i projektarbejde, var vist fællesnævneren for matematiklæreren på Sv. H. og Od. H. Hun havde autoriteten uanset min holdning til at "lille-Morten" skulle have refereret hende for at have sagt, at hvis ikke jeg respekterede han og fortsat kom med nedsættende bemærkninger, ville jeg blive dumpet. Det kunne hun ikke huske at hun havde sagt til eleven.....
Hermed blot et par eksempler på hvad jeg har oplevet handelskolen danner til uddannelsesmæssigt og i fremtiden.
tilføjet af

Handelsskolen er adgangsgivende til uni

Min veninde startede på CBS efter at have afsluttet handelsskolen.
Og hvis den ikke er 100% adgangsgivende til hvad man vil ind på, så kan man altid supplere med fag på HF og aftenskole.
tilføjet af

Vedr.: Rotteskolerne.

Min veninde startede på CBS efter at have afsluttet handelsskolen.
Og hvis den ikke er 100% adgangsgivende til hvad man vil ind på, så kan man altid supplere med fag på HF og aftenskole.

________________________________________________________________________________________

Hej EMIL

Synes ikke det hjalp ret meget at "supplere" adgangskvotienten pga. handelsskolernes ringe formaldannelse. Måtte desværre vælge AU, som alternativt universitet (heldigvis på uddannelsesydelse), og var også en tur omkring lærerudd. i Aalb., men blev "bortvist" halvvejs, da jeg startede på at få ml. pension.

Det fremgår bl.a. af nedenstående links, som fortæller lidt om rektorens efterfølgende adfærd, omkring bestyrelsesarbejde og håndtering af øvrige voldsepisoder på skolen (copy/paste til browserlinien).
http://picasaweb.google.com/105746692487314481857/Trysil2010Heitmann#
http://www.fyens.dk/article/417778:Svendborg--17-aarig-pige-stak-rival-ned
http://www.fyens.dk/article/1335439:Svendborg--Stor-pose-penge-kan-blive-dobbelt-saa-dyr
http://www.fyens.dk/article/1543119:Indland-Fyn--Erhvervstop-kan-ende-i-retten
http://www.fyens.dk/article/432029:Svendborg--Mor-klager-til-ministerium-over-17-aarigs-bortvisning
http://www.fyens.dk/article/288674:Svendborg--Ministerium-godkender-bortvisning
http://www.bt.dk/nyheder/smidt-ud-af-skolen
http://politiken.dk/indland/ECE74406/jalousi-foerte-til-knivstikkeri-paa-handelsskole/
http://picasaweb.google.com/105746692487314481857/Trysil2010Heitmann#5507929695052768146
Tak for dit lidt opmundrende og positive svar alligevel -:)
tilføjet af

Tietgentskolen i Odense (Odense handelsskole).

Da jeg blev optaget på kurset (EDB-assistentskolen, Tietgentskolen under Odense handelsskole) fik jeg hurtigt at vide, at jeg var overkvalificeret, både med hensyn til miljøbaggrund, hvilket ville skabe samarbejdsvanskeligheder, men også med hensyn til uddannelsespotentiale, eftersom HH-eksamen var forkert og udtalelsen var forkert fra Svendbog handelsskole.
Jeg citerer :
”Når Inge Sørensen bliver bedt om at karakterisere Tietgenskolens edb-skole som arbejdsplads, siger hun da også “udvikling”. Og tilføjer “sammenhold”.
For nogle år siden kom der krav fra Undervisningsministeriet om, at alle vi lærere skulle tage nogle datanom-moduler for at være kvalificerede til at undervise på datamatiker-uddannelsen - mange af os har jo ikke nogen formel uddannelse. Som noget helt naturligt gjorde vi det i flok, underviste hinanden, holdt støttekurser og hjalp i det hele taget hinanden med at tage de eksamener, vi skulle, fortæller hun”. “………"man kan sagtens udvikle sig fagligt som fastansat lærer på en skole”.
”Det var lige som i dag. De (Edb-ass.) havde fire-fem jobs, da de var færdige - og nogle af dem tog dem alle, fortæller hun”. ”Gennem tiden har skolen leveret tre af de fagkonsulenter, der i ministeriet rådgiver om edb-fagene”.
”Og så er skolen nu ved at være så voksen, at den kan mønstre lærere af egen avl. Den nuværende uddannelsesleder, Jørn Vesterdal, fik sin grund-uddannelse som edb-assistent på skolens andet hold, og flere af lærerne har samme baggrund”.
Det var jeg så overkvalificeret til, iflg. I.S. egen, personlige bedømmelse, kort tid efter optagelsen.
Morten Heitmann, som tidl. rektor Aksel Strømkjær og faglæreren i matematik tog i forsvar, er på vej til at mønstre endnu et lyst hoved.
http://picasaweb.google.com/105746692487314481857/Trysil2010Heitmann#5507929772215788210
Citaterne er fra :
http://www.computerworld.dk/art/63175/25-aar-med-edb-uddannelser?threadid=22272#first
tilføjet af

Vedr.: Rotteskolerne.

Ps.:
Et par mindre tilføjelser som dokumentation for mine indlæg om karakteristikken og mentaliteten A.S. (Sv. H).
”Vi er jo ikke alene sat til at klare bekendtgørelser og uddanne de unge - eventuelt inden for bestemte kvoter. Vi har også et stort ansvar for, at de erhvervsudviklingstendenser, der kunne være i et regionalt område, kan blive understøttet af det, vi går og laver på skolerne”.
http://www.tsf.dk/index.asp?SID=117&M=5
”Erhvervsskolen betaler således i dette skoleår løn til to direktører og tø økonomichefer - men der er kun én af hver, der arbejder.
En meget stor del af underskuddet skyldes, at der ikke er så mange elever i år som forventet, da budgettet i sin tid blev lagt af den gamle ledelse. 103 elever mangler der i år - det betyder et minus på 5,9 millioner kroner”.
http://www.fyens.dk/article/910350:Svendborg--Stor-pose-penge-til-eks-chefer
”Ikke uden grund tildeltes han for nogle år siden i konsekvens af hans mange gode skole-resultater "Janteknuser-prisen”.
http://www.fyens.dk/article/1021784:Foedselsdag---Jante-knuseren
”Det fulde omfang af skolens økonomiske problemer blev først klar for bestyrelsen senere - da en ny direktør var tiltrådt efter sommerferien”.
http://www.fyn.dk/article/92367?rss





































🙂
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.