Psykiatriens verdensopfattelse,
Indledningen fra kristlig dagblad i december måned.
Hvis man er religiøs, er risikoen for at man begår selvmord mindre, end hvis man ikke tror på noget. Det slår en amerikansk undersøgelse nu fast i det anerkendte tidsskrift American Journal of Psychiatry. Religiøsitet medfører nemlig en større moralsk modvilje mod at gøre skade på sig selv, de familiære værdier er stærkere, og troende mennesker har generelt et lavere agressionsniveau, viser undersøgelsen.
Men den viden kommer kun sjældent danske patienter til gode, for psykiatere i Danmark afholder sig stadig fra at tænke Gud ind i deres behandling, mener næstformanden i Dansk Psykiatrisk Selskab.
indledningen er taget fra Kristelig Dagblad
Kom med mere af den form videnskabelig vrang fremstilling om religiøse samfund skulle have en større ansvarlighed, den går ikke i Europa kære venner inde for psykiatrien, tværtimod viser undersøgelse jo større grad af religiøsitet i et samfund jo større mistro har befolkningen imod hinanden.
Får dem der stiller sig tvivlene over for dette, kan de samlinge forskelen mellem Canada og USA, i Canada løser folk ikke deres døre og de har lige så mange våben imellem hænderne og her i norden har Finland det laveste antal fængsel celler og er det mindst religiøse land i Norden. Derfor må det også ses som noget positivt hvis stat og kirke bliver skilt ad som i Sverige, selvom jeg har været modstander af dette har jeg ændret holdning til problemet. Jeg set udtalelser fra Dansk psykiatrisk Selskab, hvor de rost den svenske lovgivning inde for psykiatrien, dette ser jeg som positivt tegn fra deres side, da man ikke der må samblande religion og behandling. jeg personlig er mere positivt stemt over for svensk og finsk psykiatri end dansk og norsk..
At religiøse trosretninger er gode til at danne netværk stille jeg ikke spørgsmål tegn til, men hvis du har afvigende synspunkter i forhold til gruppen ender du jo som udstødt, dette gør du også inde for psykiatrien som i andre grupper af mennesker hvor folks demokratiske sindelag er lille, og man ikke magter at diskuter dyber ting i tilværelsen. Tilværelsen skal helt forme sig efter en manual, hvad livet jo ikke er men er en mangfoldighed af nuancere. Det er jo kendt mennesker der bryder ud af disse grupper får mange psykiske problemer.
Personligt er glad for jeg kommer fra arbejderbevægelsen, da på tros af jeg er den mindst begavet i familien har jeg kunne bevare min selvstændighed , min familie kommer fra et arbejderkvarter i Vejle, og historisk har vi haft kampen mod kirken som stats magtens støtte. Jeg kan udmærket forstå mennesker når de i angstens vold vender sig mod det religiøse, men i den proces jeg har været igennem har jeg også kunne se i bakspejlet hvad der var for en undertrykkelse der fik mig brude sammen. Jeg havde fået undertrykt mine borger rettigheder, og set i bakspejlet har disse personer der har medvirket i min behandling ikke haft den store indsigt i den danske lovgivning på området.
Vi har religions frihed i dette land, men vi har også reten til at sige nej til religionen. Jeg mødt mennesker inden om psykiatrien som have været ude ny religiøse bevægelser og efter et psykotisk sammenbrud, har de søgt svarende på livet i den kristne kirke, men det gav dem ikke en dybere liggende forståelse hvad de havde søgt i livet. Deres begrundelser var ret irationelle med djævel besættelse, Verden for dem var ret sort/hvid og dybere spørgsmål om hvorfor? kunne være svære at diskutere. Der var mange forskellige religiøse retninger jeg i den periode stiftede bekendtskab med. Set i bakspejlet var det en tid med mange overvejelser, der intet havde med min psykiske tilstand at gøre. Jeg har været meget vred over den behandling jeg fået, enkelte personer der havde fået lov til at kunne være selvstændige i deres barndom kunne se det forkerte i denne, og det var ikke folk med en længer gående uddannelse, men det lille menneske, jeg sender mødt sekulariserede mennesker, man kunne diskutere dyber med om tilværelsen store og små problemer.
Derud over finder jeg det beklageligt i en tid hvor der er så store konflikter mellem de religiøse grupper, i verden går Dansk Psykiatrisk Selskab ud med bud skab, som just ikke er med til fremme det enkelte menneskes egen selvstændig stillings tagen til verdens, men jeg tror det er det samme med psykiatrien egen vanskeligheder med at oversku tilværelsen, og de virkeligheden selv er blevet fremme gjort fra verden på grund af miljøet der er inde for den Institutionelle tænkning, der er i den psykiatriske mangel fulde verdens forståelse, men som mennesker må vi jo erkende vi ikke overskue tilværelsen altid, men vi kan i perioder finde den indre ro i os selv, vel og mærke hvis vi får rum og plads til dette.
Men hvis man kun kan give folk diagnoser, ud fra en eller anden manual i en lære bog, og selv ikke vedkender sig man er som et tomt hylster indvendigt har vi problemet, og kan forfalde til at tage ideologiske præge undersøgelser alvorlige, at moderne menneske i den grad bliver ramt af depressioner, skyldes netop denne omstilling helle tiden ,og at der ikke tid og rum til opbygge en indre selvfølelse og tro på sig selv og sin omverden. Der kan en illusion som religionen være trøst for nogle, men er jo ikke årsagen til følelsen af indre tomhed og meningsløshed.
Men UPS til Dansk Psykiatrisk Selskab i dette spørgsmål er i vidst kommet ud på lidt for dybt vand.
Mvh. Claes Pedersen
www.skeptica.dk
www.humanistiskdebat.dk
www.ateist.org
www.ateist.dk
Hvis man er religiøs, er risikoen for at man begår selvmord mindre, end hvis man ikke tror på noget. Det slår en amerikansk undersøgelse nu fast i det anerkendte tidsskrift American Journal of Psychiatry. Religiøsitet medfører nemlig en større moralsk modvilje mod at gøre skade på sig selv, de familiære værdier er stærkere, og troende mennesker har generelt et lavere agressionsniveau, viser undersøgelsen.
Men den viden kommer kun sjældent danske patienter til gode, for psykiatere i Danmark afholder sig stadig fra at tænke Gud ind i deres behandling, mener næstformanden i Dansk Psykiatrisk Selskab.
indledningen er taget fra Kristelig Dagblad
Kom med mere af den form videnskabelig vrang fremstilling om religiøse samfund skulle have en større ansvarlighed, den går ikke i Europa kære venner inde for psykiatrien, tværtimod viser undersøgelse jo større grad af religiøsitet i et samfund jo større mistro har befolkningen imod hinanden.
Får dem der stiller sig tvivlene over for dette, kan de samlinge forskelen mellem Canada og USA, i Canada løser folk ikke deres døre og de har lige så mange våben imellem hænderne og her i norden har Finland det laveste antal fængsel celler og er det mindst religiøse land i Norden. Derfor må det også ses som noget positivt hvis stat og kirke bliver skilt ad som i Sverige, selvom jeg har været modstander af dette har jeg ændret holdning til problemet. Jeg set udtalelser fra Dansk psykiatrisk Selskab, hvor de rost den svenske lovgivning inde for psykiatrien, dette ser jeg som positivt tegn fra deres side, da man ikke der må samblande religion og behandling. jeg personlig er mere positivt stemt over for svensk og finsk psykiatri end dansk og norsk..
At religiøse trosretninger er gode til at danne netværk stille jeg ikke spørgsmål tegn til, men hvis du har afvigende synspunkter i forhold til gruppen ender du jo som udstødt, dette gør du også inde for psykiatrien som i andre grupper af mennesker hvor folks demokratiske sindelag er lille, og man ikke magter at diskuter dyber ting i tilværelsen. Tilværelsen skal helt forme sig efter en manual, hvad livet jo ikke er men er en mangfoldighed af nuancere. Det er jo kendt mennesker der bryder ud af disse grupper får mange psykiske problemer.
Personligt er glad for jeg kommer fra arbejderbevægelsen, da på tros af jeg er den mindst begavet i familien har jeg kunne bevare min selvstændighed , min familie kommer fra et arbejderkvarter i Vejle, og historisk har vi haft kampen mod kirken som stats magtens støtte. Jeg kan udmærket forstå mennesker når de i angstens vold vender sig mod det religiøse, men i den proces jeg har været igennem har jeg også kunne se i bakspejlet hvad der var for en undertrykkelse der fik mig brude sammen. Jeg havde fået undertrykt mine borger rettigheder, og set i bakspejlet har disse personer der har medvirket i min behandling ikke haft den store indsigt i den danske lovgivning på området.
Vi har religions frihed i dette land, men vi har også reten til at sige nej til religionen. Jeg mødt mennesker inden om psykiatrien som have været ude ny religiøse bevægelser og efter et psykotisk sammenbrud, har de søgt svarende på livet i den kristne kirke, men det gav dem ikke en dybere liggende forståelse hvad de havde søgt i livet. Deres begrundelser var ret irationelle med djævel besættelse, Verden for dem var ret sort/hvid og dybere spørgsmål om hvorfor? kunne være svære at diskutere. Der var mange forskellige religiøse retninger jeg i den periode stiftede bekendtskab med. Set i bakspejlet var det en tid med mange overvejelser, der intet havde med min psykiske tilstand at gøre. Jeg har været meget vred over den behandling jeg fået, enkelte personer der havde fået lov til at kunne være selvstændige i deres barndom kunne se det forkerte i denne, og det var ikke folk med en længer gående uddannelse, men det lille menneske, jeg sender mødt sekulariserede mennesker, man kunne diskutere dyber med om tilværelsen store og små problemer.
Derud over finder jeg det beklageligt i en tid hvor der er så store konflikter mellem de religiøse grupper, i verden går Dansk Psykiatrisk Selskab ud med bud skab, som just ikke er med til fremme det enkelte menneskes egen selvstændig stillings tagen til verdens, men jeg tror det er det samme med psykiatrien egen vanskeligheder med at oversku tilværelsen, og de virkeligheden selv er blevet fremme gjort fra verden på grund af miljøet der er inde for den Institutionelle tænkning, der er i den psykiatriske mangel fulde verdens forståelse, men som mennesker må vi jo erkende vi ikke overskue tilværelsen altid, men vi kan i perioder finde den indre ro i os selv, vel og mærke hvis vi får rum og plads til dette.
Men hvis man kun kan give folk diagnoser, ud fra en eller anden manual i en lære bog, og selv ikke vedkender sig man er som et tomt hylster indvendigt har vi problemet, og kan forfalde til at tage ideologiske præge undersøgelser alvorlige, at moderne menneske i den grad bliver ramt af depressioner, skyldes netop denne omstilling helle tiden ,og at der ikke tid og rum til opbygge en indre selvfølelse og tro på sig selv og sin omverden. Der kan en illusion som religionen være trøst for nogle, men er jo ikke årsagen til følelsen af indre tomhed og meningsløshed.
Men UPS til Dansk Psykiatrisk Selskab i dette spørgsmål er i vidst kommet ud på lidt for dybt vand.
Mvh. Claes Pedersen
www.skeptica.dk
www.humanistiskdebat.dk
www.ateist.org
www.ateist.dk