Religion version 2.0
Religion version 2.0
Nu har menneskeheden i tusinder af år – ja vel helt tilbage til Neandertalerne – registreret at det giver en behagelig følelse at tænke religiøse tanker. Både det at forestille sig at høre til en lille udvalgt skare som er noget særligt, og samtidig forestille sig at være tæt på at blive hentet op/ned/ud/ind til et endnu bedre liv i en eller anden form for paradis.
Så vidt man ved, har mennesker til alle tiden og på alle steder haft religiøse forestillinger. Disse forestillinger har været meget forskellige afhængige af tiden og kulturen på det sted folk nu har levet eller lever. De eneste ligheder mellem alle disse religiøse forestillinger er vel egentlig den glæde de efterlader i den religiøses ”sind”.
Når man dykker ned i kemien og biologien, viser det sig at det fælles ”produkt” som religioner efterlader i den religiøses hjerne er ”belønningsstoffet” dopamin. For at få et dopamin-kick må den religiøse udføre sine religiøse ritualer – gerne i samarbejde med andre. I Pinsebevægelsen falder de om på gulvet og raller. Jøderne rokker ved Grædemuren og fremsiger forbandelser over araberne, araberne kysser gulvtæppet og råber død over jøderne osv. osv.
Hvis alle disse religiøse gerninger alle sammen giver den samme slags kick i udøveren, er det jo altså ikke nogen udefrakommende hændelse. Det er noget som sker i udøveren selv uafhængigt af hvad vedkommende foretager sig – så længe altså at udøveren TROR at det er en religiøs gerning.
Religionens retning, entiteter, myter, hellige bøger osv er altså af underordnet betydning. Alt ville kunne bruges hvis bare udøveren kan forestille sig at det er religiøse handlinger der bliver udført.
Det er velkendt at narkomaner kan ændre deres misbrug fra narkotika til religion – og mange religiøse er vel også hoppet den anden vej fra religion til forskellige former for narkotika.
Når vi isolerer ”det virksomme stof” kommer vi altså frem til det samme i alle tilfælde – dopamin.
Vi kan hurtigt blive enige om at religion er mindre skadeligt end narkotika, så det er altså klart at foretrække at narkomaner går over til religion frem for kemiske substanser. På den anden side er religion dog heller ikke ufarligt. Rigtigtmange mennesker er i tidens løb døde som følge af egen eller andres religionsudøvelse. Mange bliver til stadighed udnyttet i diverse sekter osv.
Hvorfor så ikke arbejde lidt med tingene og skabe en ny form for religion hvor skadevirkningerne er minimerede eller helt væk? Droppe al den gamle overtro som mange religioner arbejder med og som jo egentlig er unødvendig – al den stund at mennesker sagtens kan få hævet deres dopamin niveau UDEN at gå gennem alenlange skrifter og procedurer.
Kan der ikke skabes en RELIGION VERSION 2.0 hvor man går mere direkte til det det drejer sig om – belønningshormonerne – og samtidig undlade alle de tidskrævende procedurer, de undertrykkende momenter, tendenserne til at dele mennesker op i de gode og de vantro, og hvad der ellers er og har været af religiøse ulemper i de forskellige religioner.
Er der ikke nogen som har nogle gode idéer til at få startet på en næste generation indenfor religion – nu har vi snart døjet med version 1 religionerne i tilstrækkeligt mange år. Nu må der noget nyt til.
JensenK
Nu har menneskeheden i tusinder af år – ja vel helt tilbage til Neandertalerne – registreret at det giver en behagelig følelse at tænke religiøse tanker. Både det at forestille sig at høre til en lille udvalgt skare som er noget særligt, og samtidig forestille sig at være tæt på at blive hentet op/ned/ud/ind til et endnu bedre liv i en eller anden form for paradis.
Så vidt man ved, har mennesker til alle tiden og på alle steder haft religiøse forestillinger. Disse forestillinger har været meget forskellige afhængige af tiden og kulturen på det sted folk nu har levet eller lever. De eneste ligheder mellem alle disse religiøse forestillinger er vel egentlig den glæde de efterlader i den religiøses ”sind”.
Når man dykker ned i kemien og biologien, viser det sig at det fælles ”produkt” som religioner efterlader i den religiøses hjerne er ”belønningsstoffet” dopamin. For at få et dopamin-kick må den religiøse udføre sine religiøse ritualer – gerne i samarbejde med andre. I Pinsebevægelsen falder de om på gulvet og raller. Jøderne rokker ved Grædemuren og fremsiger forbandelser over araberne, araberne kysser gulvtæppet og råber død over jøderne osv. osv.
Hvis alle disse religiøse gerninger alle sammen giver den samme slags kick i udøveren, er det jo altså ikke nogen udefrakommende hændelse. Det er noget som sker i udøveren selv uafhængigt af hvad vedkommende foretager sig – så længe altså at udøveren TROR at det er en religiøs gerning.
Religionens retning, entiteter, myter, hellige bøger osv er altså af underordnet betydning. Alt ville kunne bruges hvis bare udøveren kan forestille sig at det er religiøse handlinger der bliver udført.
Det er velkendt at narkomaner kan ændre deres misbrug fra narkotika til religion – og mange religiøse er vel også hoppet den anden vej fra religion til forskellige former for narkotika.
Når vi isolerer ”det virksomme stof” kommer vi altså frem til det samme i alle tilfælde – dopamin.
Vi kan hurtigt blive enige om at religion er mindre skadeligt end narkotika, så det er altså klart at foretrække at narkomaner går over til religion frem for kemiske substanser. På den anden side er religion dog heller ikke ufarligt. Rigtigtmange mennesker er i tidens løb døde som følge af egen eller andres religionsudøvelse. Mange bliver til stadighed udnyttet i diverse sekter osv.
Hvorfor så ikke arbejde lidt med tingene og skabe en ny form for religion hvor skadevirkningerne er minimerede eller helt væk? Droppe al den gamle overtro som mange religioner arbejder med og som jo egentlig er unødvendig – al den stund at mennesker sagtens kan få hævet deres dopamin niveau UDEN at gå gennem alenlange skrifter og procedurer.
Kan der ikke skabes en RELIGION VERSION 2.0 hvor man går mere direkte til det det drejer sig om – belønningshormonerne – og samtidig undlade alle de tidskrævende procedurer, de undertrykkende momenter, tendenserne til at dele mennesker op i de gode og de vantro, og hvad der ellers er og har været af religiøse ulemper i de forskellige religioner.
Er der ikke nogen som har nogle gode idéer til at få startet på en næste generation indenfor religion – nu har vi snart døjet med version 1 religionerne i tilstrækkeligt mange år. Nu må der noget nyt til.
JensenK