Min kærestes bil, en saxo 1,4i, hopper og danser som en kænguru. Den sætter ud og nogen gange er omdrejningstælleren helt oppe på 2000 omdrejninger hvor den burde være på 1000, når vi for eksempel holder for rødt lys. Vi har været til diverse mekanikere og de kan ikke se noget som helst. Nogen af jer som måske kan kende eller har hørt om det problem, så må i meget gerne skrive for vi har brugt så mange penge på den bil.
tilføjet af odj
Et lignende problem
Hej, Jeg kender ikke umiddelbart din bil, men har selv haft en bil med en 1,4i motor som havde nogle af de samme symtomer, det stoppede da jeg fik alle dysserne skiftet, selvom mekanikeren ikke kunne anbefale dette, men jeg holdt på skiftningen og bilen kørte derefter perfekt.
Ved ikke om det hjælper på din bil, men bemærk det er ikke billig at skifte dysser.
god held med bilen
tilføjet af SaxoEjer
Har selv oplevet noget lignende
Det kan meget vel skyldes at temperaturføleren på kølevandet er defekt. På min saxo opstod fejlen kun periodisk.
Jeg kørte ind på et autoværksted og fik dem til at sætte en diagnosebox på. Imens gik motoren i tomgang og efter et kvarter kørte motoren op i omdrejninger. Temperaturføleren viste -1 grad, selvom kølevandet var over 90 grader varmt. Motoren forsøger at kompensere for den "lave" temperatur ved at give motoren et ekstra skud benzin og derved stiger omdrejningerne.
Vær opmærksom på, at der er 2 temperaturfølere til kølevandet. Den ene føler er til motorstyringen og den anden til ventilatoren. Den du skal have fat i er grøn, og sidder inde i motorblokken. Den kan fjernes med en svensknøgle, når motoren er afkølet.
Hvis du ikke kan fremprovokere fejlen på et værksted, kan du evt. prøve at skifte temperaturføleren selv. Den kost 150 kr. og tager 5 min. at skifte. Men huske at motoren skal være kold.