10tilføjet af

Scooter - Problem!

Hej derude.
Har et problem med min scooter.. håber i kan hjælpe:)
Den starter altid fint og når jeg giver gas kører den måske 2-300m som en drøm, men så derefter begynder den typisk at køre som om den ikke kan tage gas og den ryger langt ned i fart, vi snakker omkring gå hastighed og nogen gange kan den ikke holde sig selv igang og går ud. Efter 1 minuts tid med gå hastighed, begynder den stille og roligt at kunne tage gas igen, og den kører så perfekt igen.
2-300 meter gentager denne rutine sig igen og igen..
Har mistænkt vand i karburatoren/benzinen idet den stod stille i vinters under halvtag men stadig udsat for sne og frost. Men er slet ikke sikker.
Håber på nogle forslag til hvad jeg det kan gøre og hvad man kan gøre
På forhånd tak!
tilføjet af

Lidt hurtige bud

Nu har du vel påfyldt nyt benzin?
Ejere af motor plæneklippere ved sikkert at man ikke skal lade benzinen være i tanken vinteren over.
Hvis du mistænker vand for at være problemet så brug lidt karburator sprit ved optankning.
Cylinderen kan have taget skade af frostvejret og det samme med tændrør/tændrørskablet.
Jeg har hørt om noget lignende engang og der var det udluftningen til tanken det var galt med så der opstod undertryk i tanken med jævne mellemrum.
tilføjet af

Til trådstarter og Phusker

Det er næsten med garanti tankudluftningen!
Prøv at køre et stykke med åbent tankdæksel, så skal du bare se løjer!
Hvis det viser sig at være udluftningen, er det selve dækslet du skal have fat i; der skulle gerne være en eller anden form for udluftning.
Ellers er det karburatoris, men det lyder ikke så sandsynligt med de temperaturer vi har i disse dage.
Phusker, det er kun nødvendigt at tømme karburatoren før vinteropstaldning, eller i en snæver vending før du starter maskinen første gang i foråret.
Når jeg sætter motorcyklen, havemaskiner og diverse andre småmaskiner væk for vinteren, tømmer jeg karburatorer, men tanken er fyldt til bristepunktet...
Det er for at undgå kondens i tanken henover vinter. Det har jeg prøvet en enkelt gang, og jeg skulle såmænd hilse og sige at det er en djævlens bunke rust der kan danne sig på en vinter.
Helvedes til arbejde at rense tank og karb's....
tilføjet af

Nu har jeg aldrig ejet en scooter eller knallert

Mine forslag gik mest på det jeg har oplevet med motorplæneklipperen og hørt om.
Jeg tænkte ikke direkte på karburator is, hvilket ville undre mig med temperaturerne der er nu, men mere på at der var vand i benzinen, hvilket karburatorspritten burde kunne fjerne, da vandet binder sig til spritten.
tilføjet af

CPI Popcorn

Har haft en scooter der hed Popcorn, det var lige nøjagtig sådan med den, dog kunne den normalt køre 2 til 3 km inden den lavede nummeret du beskriver, Det var en lidelse med den den og jeg havde den til garantireparation flere gange uden det ændrede noget og importøren af det skrammel fraskrev sig ethvert ansvar, det var en herlig situation jeg der var havnet i.
CPI Popcorn..... det lyder som om det er en sådan du har,
tilføjet af

Ja, man skal holde sig fra det Kineserskrammel

Køb en RIGTIG scoter, Peugeot speedfight feks. 😉
tilføjet af

Jo tak-

En rigtig scoter?? bare sørgeligt at lige DEN, koster i omegnen af 25000😖
tilføjet af

Problem

Hej og tak for alle svarene! mit problem er dog stadig ikke løst. Har prøvet at køre uden tankdæksel, men uden held. Tog derefter ned til mekanikeren og spurgte til ham råds. Han sagde at der er enten er en forkert dysse i, eller at der er snavs i tanken/karburatoren.. og han bad mig komme tilbage efter jeg har kørt 1 tank.
Men forsvinder snavset hvis man bare kører benzin igennem systemet? eller hvad? og kan en dysse ændre størrelse over en vinter? - er der et håb for den fixer sig selv, eller skal jeg have en dyr mekaniker regning i vente?
tak
tilføjet af

Den bliver nok svær at fikse på afstand

Du kan prøve at købe noget af det motorrens der findes, f.eks Redex, som virker udemærket til biler.
Det skulle kunne rense systemet, men det er selvfølgeligt ikke sikkert det er nok.
"Vidunderkuren" med Redex er at man starter motoren og lader den køre i tomgang, hvorefter du drypper Redexen direkte ned i indsugningen og ser hvad der sker.
Alternativet er at du hælder lidt i karburatoren og lader det være natten over, hvilket løsner de fleste fastgroede ting.
Jeg har med held benyttet almindelig kontaktrens på spraydåse til plæneklippere, og det skal jeg hilse og sige virker, men hvis du ikke har det på lager så prøv Redexen.
Mange finder nok Redex gammeldags, og de fleste reklamer jeg har set er fra firmaet Bell Add som har noget tilsvarende, men det har jeg så ikke set i handlen, men det er sjældent jeg er i butikker med biludstyr.
Jeg ved ikke hvor kompleks sådan en karburator er, men der skal normalt ikke meget snavs eller støv til før det går galt og efter en vinter kan der nemt samle sig skidt som gror fast.
Den enkelte tankfuld benzin kan måske løsne skidtet så problemet forsvinder, og det er vel det mekanikeren mener.
tilføjet af

Opdatering

Opdatering! efter at have kørt 1/3 tank, kører den nu nogenlunde. Dog kun 25-30 km/t og nogle gange puster udstødning en smule hvis jeg f.eks. slipper gassen og giver gas igen. Måske det kan hjælpe til fejlfindingen af problemet?
tilføjet af

Det gør mig ikke klogere

Jeg vil stadig anbefale en eller anden form for motor rens som skrevet ovenfor.
De 70 kroner for en flaske Redex eller hvad du kan finde af injectorcleanere eller hvad de kaldes burde ikke vælte budgettet selvom det er en dyr literpris.
Der er til en del tankfulde i en flaske selvom du fordobler eller tredobler den dosis der skal i.
Hvis du kender en der bruger det der kaldes alkylat benzin, som er en form for "kunstig" benzin beregnet til plæneklippere og motorsave og lignende, så prøv at lokke en hel eller halv liter af det fra ham og hæld det på en tør tank.
Det skulle virke rensende og hjælper såmænd også på en træt plæneklipper, men en literpris på næsten 150 afskrækker nok de fleste.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.