Interessant hvad der idag meddeles om busselskaber, der for at omgå de nye tyske regler om sovebusser laver ruten om andre fiduser.
Utroligt at man ikke kan lære af de seneste ulykker.
Derimod ros til busselskabet der tager konsekvensen og monterer nye hvilestole i alle deres busser.
the old baker
tilføjet af jens261
Det var bedre
hvis man greb det her rigtigt an'.
Og det gør man hved at spørge chaufføren,og ikke vognmanden,eller rejseselskabet, nej man starter ved chaufføren,og spørger hvor skoen trykker.
Jeg er gammel tyristchauffør,og har prøvet lidt af hvert, bla sovebus, og jeg var rystet, over det der foregik, og som det stadigvæk foregår, anders and skiver osv.
Jeg syntes at det er helt iorden det Tyskerne laver, havde jeg noget og skulle ha' sagt om det der i Tyskland, så måtte der ikke køre turistbusser på de Tyske landeveje efter kl 20 og frem til kl 06.00 næste morgen, det ville tvinge folk til at tage en overnatning, det er bedre for dem,chaufføren mfl.og man kommer frem til rejsemålet frisk og til dels udvilet ( sådanne ture har jeg også kørt )jeg vil sige at det er et guds under at der ikke er sket flere ulykker end der er, og dem der vil prøve at komme igennem Polen, de burde miste deres tilladelser til bustransport.
Og så skulle folk se mere på hvor sikkert kommer vi frem, end som idag, hvor billigt kan vi komme frem.
FARTEN DRÆBER, det ved alle, og UANSET FARTEN, så vil busser forulykke, når chaufføren falder i søvn.
Men Danskerne de tror at hvis man bare overholder fartgrænserne så sker der ikke noget.
HVIS DU HAR DIT LIV KÆRT,så vælg altid en rejse med overnatning.
Hej
tilføjet af sovebus
drop soverbusser!
Efter at havde kørt som turistbuschauffør i mere end 8 år, mener jeg selv at der ALDRIG har været sikkerhed i de danske sovebusser, man ligger jo i to etager -bare med en tynd plade fremme i bussen. Kan denne plade virkelig holde på op til ca 12-16 personer? NEJ. Og hvordan skal de personer der ligger i under-køjen komme ud hvis der evt sker noget? Normalt tager det op til 15 min. at få ca 50 personer ud af køjerne om morgenen! Hvor lang tid ville det ikke tage efte ren evt. ulykke??
Så nu er der kun 2. løsninger; sidde op at sove som før; eller tage en overnatning! den sidste løsning koster, men det giver mere og bedre søvn til alle -også chaufføren! Hvem tænker på at hvis der er to chauffører på en bus -er de tit i bussen i op til 22 timer i træk! det er faktisk umenneskeligt! og efter de 22 timer skal de bare holde pause i mindst 8 timer -så må de værer i bussen i max 22 timer igen!
Hvor er sikkerheden henne?
Seler eller ej? ja ja, hotfe-sele eller 3-punkts sele, det er jo godt altsammen, MEN selve sædet er faktisk ikke blevet ændret de sidste 20 år ca. -hellere ikke den måde sædderene er fast gjorte på! så om der kører sovebus eller alm. sidde bus, så er der ikke meget sikkerhed!
Rutebusser (X-busser) er faktisk mere usikker, for i rutebusser er der IKKE krav om seler, og i en rutebus må man faktisk stå op -f.eks. fra Vejle til Viborg! -hvad med disse regler? Sker der kun ulykker på motoervejene i Tyskland? NEJ
Så tænk over det næste gang du tager bussen -også i Danmark
tilføjet af chr
Bevar sovebusser
Jeg tror det er på tide at få pudset de fine meninger af og tænke lidt på konsekvensen af et forbud mod sovebusser. Det er fint nok at folk kan tage tog, fly eller en bustur med overnatning. Men det koster altsammen. Fordelen ved sovebussen er at det er billigt og at man får sovet lidt så man kommer "frisk frem". Fjerner man dette element er der kun den lave pris tilbage. Jeg frygter at mange derfor vil vælge at tage bilen når de skal på skiferie. Og hvor sikkert er det?? Mange af dem der tager på skiferie er unge mennesker der ikke har råd til til fly og tog. Bilturen kan med 4 personer i blien gøres både hurtigere og en del billigere end det gøres med bus. Så for rigtig mange vil det være endnu mere attraktivt at tage bilen hvis sovebusser forbydes. Mange unge mennesker er i forvejen ikke de bedste billister. De er ikke vant til at køre så langt, køre i sne og køre i bjerge og de har ikke dyre og sikre biler at køre i. Og hvor udhvilet er man lige når man skal køre 1400 km hjem efter en skiferie på 8 dage med for lidt søvn og for mange øl.
Det er tragisk at høre om forældre og unge der er blevet berørt af de ulykker der har været. Men jeg frygter at dødstallet på de tyske motorveje vil stige med et forbud mod sovebusser. Men dem vil vi selvfølgelig ikke høre så meget om i medierne da nyhedsinteressen ikke er så stor for at der ryger en bil her og der.
Jeg vil til hver en tid foretrække at køre i sovebus med proffesionelle chaufører fra et seriøst selskab frem for at køre selv. Det ER væsentligt mere sikkert.