SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Fri debat: Politik & Samfund
3tilføjet af retogsundhed
Spildte talenter
Folkeskolen er som stor dreng der kun bruger de gule legoklodser til at bygge med!
Vi må i stedet for at se på evner til at se på talenter. For evner knytter sig traditionelt kun til det boglige, hvor talenter favner meget bredere. Skolen skal have redskaber til at spotte talenter tidligt og indrette undervisningen med eleven i centrum herefter. Timetallet skal øges.
tilføjet af Zet
Er det ikke det man forsøger`?
Regeringen er fortaler for standpunktsprøver allerede tidligt i skoleforøbet så man kan give de mindre gode elever ekstra hjælp.
Men af en eller anden grund er både forældrene og den rødlige side af folketinget imod disse prøver?
tilføjet af Klondyke
Ja straf de lorte unger
Timetallet skal fandme sættes op, så de aldrig har fri til deres lortelege med bold og sådanne ligenende uproduktive aktiviteter.
De skal hurtigst muligt uddannes til skattebetalende poder. Afskaf deres barndom. Det har ingen sgu´ taget skade af.
tilføjet af studt
Ordkløveri
For mig at se er det ordkløveri at skelne mellem evner og talenter på den måde, du gør det her. Betydningsforskellen ligger snarere i, at "talent" er et stærkere begreb end "evne" - man kan have gode evner som fodboldspiller, balletdanser, kunstmaler, men har man talent, er der tale om usædvanligt gode evner. Det har intet med det boglige eller ikke-boglige at gøre. Blot fokuseres der primært på de boglige evner (eller talenter) i folkeskolen, men det er jo en afspejling af de forventninger og krav, der stilles oppefra - og langt hen ad vejen med god grund, for ALLE har brug for at lære boglige færdigheder, mens færre har behov for at være sublime solosangere.
Jeg går ud fra, dit fokus på andre talenter drejer sig om sport og de praktisk-musiske fag, og særligt de sidstnævnte er da også skåret ind til marven i folkeskolen - her kunne man for min skyld godt sætte flere ressourcer ind.
Men: Personligt mener jeg ikke, det primært er skolens opgave at "spotte" nye Picassoer og Laudruper tidligt. Efter min opfattelse ligger der en positiv læring i, at boldgeniet mødes med ligesindede fra andre skoler i et andet miljø i fritiden - at børnene kommer i andre fysiske rammer om eftermiddagen og aftenen - og at trænerne/talentspejderne/lærerne er nogle andre end dem, der også underviser ungerne i dansk og matematik.
En "arbejdsdag" på op til 7-8 timer (overbygningen), hvor man er omgivet af de samme mennesker, børn som voksne, i samme bygninger, er efter min mening lang nok, som den er. Børn skal også have tid til at vegetere, klatre i træer, lege med naboens unger osv. - hele dagen skal ikke være skemalagt, selv om det desværre er tilfældet for de børn, der går til 3-4 fritidsaktiviteter og stort set aldrig har rigtigt fri.