25tilføjet af

Sum af tabeller i Excel

Hej alle
Jeg har brug for hjælp til at fremstille følgende i Excel:
Jeg har flere faner. Hver fane indeholder et projekt i virksomheden. I kollonerne har jeg ugenumrene, og i rækkerne har jeg medarbejderne. Hver medarbejder har for hver uge et vist antal timer på et eller flere projekter. Kun de medarbejdere der er tilknyttet et projekt vil være at finde i projektets fane.
Foruden alle fanerne for alle projekterne, ønsker jeg en opsummerende fane, hvor jeg kan se hvor mange timer den enkelte medarbejder er tilknyttet projekt(er) for hver uge. Hvis for eksempel Peter arbejder 20 timer i uge 50 på projekt A og 10 timer i uge 50 på projekt B, så skal den opsummerende fane vise at Peter arbejder 30 timer i uge 50.
Hvordan kan jeg konstruere cellerne i den opsummerende fane, sådan at excel selv leder efter data i de andre faner og summere alle data?
På forhånd tak!
Hilsen Daniel
tilføjet af

Google er din ven!

=SUM(Sheet1:Sheet3!B3)
skal du bruge et link til google eller kan du google det? ;)
tilføjet af

Google er din ven!

Enten misforstår jeg dig, ellers misforstår du mig. Formlen du beskriver "søger" ikke efter de rigtige data, men summere blot den samme celle fra alle fanerne.
Jeg skal bruge en formel der leder efter ex. Peter, uge 50 i alle fanerne og så summere de fundne data.
Så ja, hvis du har et uddybbende link vil jeg være taknemmelig.
Hilsen Daniel
tilføjet af

Svar

Jeg antager at du bruger funktionen FIND? hvis dette er tilfældet kan jeg godt udarbejde et eksempel der viser, at du bare skal bruge mit google link. hvis du anvender noget andet end FIND, så har jeg misforstået spørgsmålet.
tilføjet af

Svar

Indtil videre bruger jeg ingen funktioner, da jeg ikke kan gennemskue hvordan jeg kan løse problemet. Kan du give et eksempel på hvordan jeg kan bruge FIND?
tilføjet af

Svar

Jeg har nu brugt et kvarters tid på at kigge på sagen. vi antager at vores person "peter" befinder sig i rubrik A7 i ark 1 og hans timer befinder sig i rubrik b7:h7.
funktionen [=HVIS(FIND("peter";'Ark1'!A7;1)=1;SUM('Ark1'!B7:H7);0)] returnerer summen af B7:H7 hvis navnet er peter. desværre returnerer den #VALUE! og ikke 0 ved andre værdier.
jeg arbejder videre på at få #VALUE! til at blive 0 istedet så man kan sumere over 1 sand og mange falske.
håber det hjalp.
ps. min excel er på dansk, derfor de specielle funktionskald
tilføjet af

Samme linje

Hvis du sørger for, at Peter altid står på linje 7 i hvert ark, og ugenumrene står i de samme kolonner, så skulle det være lige til. Arbejder Peter så ikke på projekt C, undlader du blot at skrive noget navn i linje 7.
Hvis det er for kompliceret, så vil jeg anbefale at lave en makro.
tilføjet af

dumt

hvis man sagtens kan lave det som en funktion, som vi arbejder på, lyder det ret dumt med så mange krumpspring og underlige ting. right? det skal bare virke!
tilføjet af

Fik lige en anden ide.

Det er måske ikke særlig elegant, men det virker.
Hvis du navngiver feltet, hvor Peter arbejder i uge 50 på projekt A for: peter50A og tilsvarende på det næste ark: peter50B.
Så kan du på sammentællingsarket skrive: =peter50A + peter50B
Indrømmet, det er besværligt.
tilføjet af

Svar

=HVIS(ER.FEJL(FIND("peter";'Ark1'!A1;1)=1);0;SUM('Ark1'!B1:F1)) kan bruges på hver række. jeg kan ikke finde ud af at lave sum over dem endnu, så det må være + for hver række. en lang kommando men den burde virke.
tilføjet af

Hold kæft hvor en latterlig kommentar

Din formel er jo ikke det han søger og kan du ikke bare holde din kæft hvis ikke du har noget konstruktivt at bidrage med.
Spade!
tilføjet af

Slå op funktion.

=SLÅ.OP("Peter";'Ark1'!A:A;'Ark1'!B:B)+SLÅ.OP("Peter";'Ark2'!A:A;'Ark2'!B:B)+SLÅ.OP("Peter";'Ark3'!A:A;'Ark3'!B:B) osv.
Det kræver blot, at du har de samme ugenumre i samme kolonne i alle projekter. Eller selv fikser B:B til noget andet i de ark, hvor det ikke er tilfældet.
tilføjet af

Slå op funktion.

den ser brugbar ud. kan man summere over den?
tilføjet af

i lige måde

🙂
tilføjet af

Pivottabel

Du kan danne en pivottabel. Det er faktisk ganske smart, hvis du får sat dig lidt ind i det.
På Ark1 laver du 4 kolonner med følgende overskrifter: Projekt, Navn, Ugenummer, Timer
Så indskriver du blot dataene ind under hinanden i en skøn forvirring.
På Ark2 står du i celle A1 og vælger Indsæt Pivottabel og vælger de 4 kolonner fra ark 1.
Så dannes en skøn tabel, som du med få klik kan omforme lige som du ønsker den. Og ved at slå fluebene fra og til, bestemmer du, om tabellen skal vise et bestemt projekt eller en sum over alle projekter. Hvilke uger, der skal medregnes, osv.
Hurtigt og ligetil. Med utallige variationer.
tilføjet af

Enig

pivottabeller kan virke lidt rodede og mærkelige for en inden man får sat sig ind i hvad de kan, men så er de også et genialt værktøj.
Men metoden nævnt ovenfor med FIND funktionen virker også elegant, den skal jeg selv afprøve.
tilføjet af

easy ...

forslag:
=sumif(sheet1!$a$1..$a$99;"Peter";sheet1!b1..b99)
du kan også bruge pivot - det er genialt... men ved ikke helt om én pivot kan dække flere ark.
tilføjet af

Den metode vil jeg prøve

som en anden nævner kan man også bruge pivottabeller, men din metode med at sammenbygge en FIND og HVIS funktion virker smart til en specifik opgave og den skal jeg da selv lige sidde og lege lidt med.
tilføjet af

Hvis man tror man ved alt om excel

så bliver man klogere - det er ufatteligt hvad man kan i det program.
Det er ligesom photoshop, man hader det i starten og efterhånden som lærer flere af funktionerne bliver man gladere og gladere for det og opdager hvor meget det i virkeligheden kan.
Tak for en konstruktiv tråd - det var da dejligt til en afveksling i stedet for alt det mudder og tyndskid der plejer at florere på dette forum.
tilføjet af

hmm,,,

det virker som om der er flere værdier der skal lægges sammen pr. navn. men kan sikkert bruges hvis der er flere navne end uger der skal lægges sammen over. (i forhold til min løsning)
tilføjet af

Pivottabel

gotta try that one!
tilføjet af

sådan...

Så mangler vi bare at trådstarter kommer tilbage og siger at han lod kollegaen ordne problemet! 😉
tilføjet af

Eksempel

[img]http://billedeupload.dk/upload/files/2011-10/294fe05a.png[/img]
Du skal sørge for, at du vælger de fulde kolonner som database, så der kan bygges videre på tabellen efterfølgende. Man kan nemlig ikke ændre området sidenhen. Så opstår der ganske vist en person og et projekt (Tom), men dem vinger du blot fra.
Som du ser, får du summer på alle mulige leder. Så enkeltarkene er vel ikke særlig interessante ???
tilføjet af

sådan...

Trådstarter er tilbage, for at melde tak til alle der har hjulpet. Nu er der i hvert fald et par idéer at arbejde videre på i morgen.
tilføjet af

Eksempel

Jeg kender udemærket til pivottabeller og hvor brugbare det kan være. Problemet i dette tilfælde er, at projekterne godt kan vare mange år, og hvis der så skal laves en ny linje for hver uge, så bliver det pludselig mange linjer. Disse linjer skal tastes ind af folk som oftest har meget andet også at tage sig til.
tilføjet af

easy ...

For mig at se, så summeres alle data i det anvendte område, når man bruger den formel du nævner.
Og nej, pivottabeller kan ikke dække flere ark.
Men ellers tak for hjælpen :)
Hilsen Daniel
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.