Så er det sagt!
Danmark er et af de lande der bruger flest penge pr. elev i folkeskolen. Samtidig ligger Danmark i det middelmådige område, når man internationalt sammenligner, hvad eleverne så har lært. Det er oplagt at spørge, om vi har indrettet folkeskolen optimalt?
Selvom man korrigerer for alle de sociale faktorer forskerne kan finde på, viser det sig at de dyreste kommuner bruger 65% flere penge pr. elev i folkeskolen end de billigsteste kommuner http://www.akf.dk/udgivelser/akfnyt/2000_2/07_udgifter_folkeskolen/ Så skulle man måske tro de dyreste kommuner frembragte de dygtigste elever, men nej - der er ingen sammenhæng mellem ressourceforbruget og eksamensresultaterne http://arkivwww.da.dk/nyhed/agenda/frontpageagenda/2004/2004-17/1.htm
Det er oplagt, at mange to-sprogede elever (30%), mange elever af enlige forældre (50%) og mange elever der bor i socialt belastede boligområder (60%) belaster budgetterne. Det er naturligt og næppe en sammenhæng der kan fjernes (tallene i parantes efter de enkelte grupper viser hvor meget sådanne elever gennemsnitligt koster mere end en gennemsnitselev i landet taget under et).
Men det er ikke det der forklarer de dyre folkeskoler i nogle kommuner, for det er der korrigeret for i tallene. Det skyldes heller ikke forskelle i ancinitetstillæg til lærerne, stedlige tillæg og forskelle i elevernes aldersfordeling, for det er der også korrigeret for i tallene. Næ, sammenhængen er noget mere overraskende - kommuner med lav arbejdsløshed og højt beskatningsgrundlag bruger mange penge pr. elev. Derfor kan det heller ikke undre, at udgifterne pr. elev er højest på Sjælland (med mest velstand). Sammenhængen er altså, at rige forældre forlanger bedre forhold for deres elever - uden at det viser sig i bedre karakterer hos eleverne!!!!
Er det rimeligt at det danske skattesystem skal finansiere rige forældres ambitionsniveau om, hvad en god folkeskole er? Var det ikke bedre at bruge pengene på noget fornuftigt? Hvis nu de sjællandske skoler sænkede lidt på luksusniveau'et kunne vi spare rigtigt mange milliarder på folkeskolen, som passende kunne bruges til at give gratis skolemad. I modsætning til forældrenes dyre krav ved man nemlig, at ordentlig skolemad afspejler sig i bedre faglige resultater hos eleverne.
Pisa undersøgelserne har afklaret, at de dygtige elever i Danmark er fuldt på højde med de dygtige elever i andre lande. Der hvor Danmark klarer sig dårligt er på den sociale arv - vi formår ganske enkelt ikke at bryde den sociale arv. Når Finland og Sverige klarer sig langt bedre i Pisa undersøgelserne (på trods af at Sverige har langt flere tosproglige elever) skyldes det blandt andet, at disse lande har gratis skolemad på menuen, så de socialt udsatte elever får energi til hjernen.
Hvis man skal sige det lidt groft ligger vi i Danmark som vi har redt. Vi har opfundet et skolesystem hvor "stærke" forældre formår at drive udgifterne op med måske 30-40% pr. elev med alle deres krav, møder med lærerne og hvad ved jeg. Disse forkælede møgunger frygter ikke at læreren sender en besked hjem til forældrene om deres uvorne unger - næ, lærerne frygter snarere at ungerne klager til deres forældre over læreren igen-igen, så der endnu engang skal bruges en masse penge på at udrede hvad der er skidt og kanel i den sag. Jamen, er det noget under, at disse forældre ikke får dygtigere elever af at være så ambitiøse på deres børns vegne?
Det bedste vi kan gøre for folkeskolen er måske at stække de stærke forældres magt ved at sætte brugerbetaling på unødvendig overklasseforbrug af lærerens tid. Så kan det være de kan lære det - og hvis ikke kan vi altid bruge pengene til gratis skolemad, til gavn for bedre Pisa-resultater! Under alle omstændigheder er det ikke rimeligt, at stærke forældre kan drive udgifterne så meget i vejret, når det ikke medfører bedre resultater i skolen. De stærke forældres magt skal stækkes - så enkelt er det faktisk, selvom ingen tilsyneladende tør sige det.
Selvom man korrigerer for alle de sociale faktorer forskerne kan finde på, viser det sig at de dyreste kommuner bruger 65% flere penge pr. elev i folkeskolen end de billigsteste kommuner http://www.akf.dk/udgivelser/akfnyt/2000_2/07_udgifter_folkeskolen/ Så skulle man måske tro de dyreste kommuner frembragte de dygtigste elever, men nej - der er ingen sammenhæng mellem ressourceforbruget og eksamensresultaterne http://arkivwww.da.dk/nyhed/agenda/frontpageagenda/2004/2004-17/1.htm
Det er oplagt, at mange to-sprogede elever (30%), mange elever af enlige forældre (50%) og mange elever der bor i socialt belastede boligområder (60%) belaster budgetterne. Det er naturligt og næppe en sammenhæng der kan fjernes (tallene i parantes efter de enkelte grupper viser hvor meget sådanne elever gennemsnitligt koster mere end en gennemsnitselev i landet taget under et).
Men det er ikke det der forklarer de dyre folkeskoler i nogle kommuner, for det er der korrigeret for i tallene. Det skyldes heller ikke forskelle i ancinitetstillæg til lærerne, stedlige tillæg og forskelle i elevernes aldersfordeling, for det er der også korrigeret for i tallene. Næ, sammenhængen er noget mere overraskende - kommuner med lav arbejdsløshed og højt beskatningsgrundlag bruger mange penge pr. elev. Derfor kan det heller ikke undre, at udgifterne pr. elev er højest på Sjælland (med mest velstand). Sammenhængen er altså, at rige forældre forlanger bedre forhold for deres elever - uden at det viser sig i bedre karakterer hos eleverne!!!!
Er det rimeligt at det danske skattesystem skal finansiere rige forældres ambitionsniveau om, hvad en god folkeskole er? Var det ikke bedre at bruge pengene på noget fornuftigt? Hvis nu de sjællandske skoler sænkede lidt på luksusniveau'et kunne vi spare rigtigt mange milliarder på folkeskolen, som passende kunne bruges til at give gratis skolemad. I modsætning til forældrenes dyre krav ved man nemlig, at ordentlig skolemad afspejler sig i bedre faglige resultater hos eleverne.
Pisa undersøgelserne har afklaret, at de dygtige elever i Danmark er fuldt på højde med de dygtige elever i andre lande. Der hvor Danmark klarer sig dårligt er på den sociale arv - vi formår ganske enkelt ikke at bryde den sociale arv. Når Finland og Sverige klarer sig langt bedre i Pisa undersøgelserne (på trods af at Sverige har langt flere tosproglige elever) skyldes det blandt andet, at disse lande har gratis skolemad på menuen, så de socialt udsatte elever får energi til hjernen.
Hvis man skal sige det lidt groft ligger vi i Danmark som vi har redt. Vi har opfundet et skolesystem hvor "stærke" forældre formår at drive udgifterne op med måske 30-40% pr. elev med alle deres krav, møder med lærerne og hvad ved jeg. Disse forkælede møgunger frygter ikke at læreren sender en besked hjem til forældrene om deres uvorne unger - næ, lærerne frygter snarere at ungerne klager til deres forældre over læreren igen-igen, så der endnu engang skal bruges en masse penge på at udrede hvad der er skidt og kanel i den sag. Jamen, er det noget under, at disse forældre ikke får dygtigere elever af at være så ambitiøse på deres børns vegne?
Det bedste vi kan gøre for folkeskolen er måske at stække de stærke forældres magt ved at sætte brugerbetaling på unødvendig overklasseforbrug af lærerens tid. Så kan det være de kan lære det - og hvis ikke kan vi altid bruge pengene til gratis skolemad, til gavn for bedre Pisa-resultater! Under alle omstændigheder er det ikke rimeligt, at stærke forældre kan drive udgifterne så meget i vejret, når det ikke medfører bedre resultater i skolen. De stærke forældres magt skal stækkes - så enkelt er det faktisk, selvom ingen tilsyneladende tør sige det.