SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Trafik & transport
14tilføjet af Spjellerup
Take-and-put-bil
Det er et køretøj, man frit kan tage (take). Før man starter motoren, skal man stoppe (put) sit dankort ind i en automat og taste sin pinkode, ligesom når man hælder benzin på.
Derefter kan man frit køre så langt, man ønsker. Antallet af kilometer afgør beløbet, som bliver trukket på ens konto. Inkluderet i prisen er forsikringspræmie, samt beløb til reparationer m.m. Det skulle nok kunne holdes i samme prislag som en taxatur, måske endda lavere end det.
Når transporten er fuldført, slukker man motoren, og trækket på bankbogen ophører. En kvittering udskrives.
Skulle bilen komme ud for en soloulykke eller blive udnyttet til skumle formål, ville politiet via kortnummeret kunne spore sig frem til hvem, der har ført vognen og gøre vedkommende ansvarlig for det skete.
Hælder føreren undervejs mere benzin på, end der bliver forbrugt på turen, vil dette beløb blive fratrukket den samlede pris. En troværdig måler skal kunne beregne stigningen i tanken. Hvad standeren tager pr. liter kan ikke registreres, men det gør det kun stadig formålstjentligt at finde de steder, hvor det er billigst.
Bilerne skal forsynes med grønne nummerplader, så folk kan vide, at der er tale om en take-and-put-bil.
Ejerne af bilerne kunne være et firma, som eventuelt kunne leve af formålet. Det behøver vel blot nogle få ansatte i hver region af landet.
tilføjet af Jeg kommer i bukserne
Øhhh ... hva snarkker do om do?
?... har du røget den fede?
vh.
Jeg kommer i bukserne
tilføjet af 123456+
Take-and-put-bil
Tjahh, ideen er da brugbar, men med en pris der nærmer sig taxaernes, så tror jeg ikke på den store succes.
Desuden så tror jeg alle ved hvordan biler der lånes bliver behandlet, så reparationsregningerne skal nok løbe op, og hvem skal betale, hvis den forrige låner siger at bilen var perfekt da han afleverede den?
tilføjet af fuerzzz
Take-and-put-bil
Selve idéen er fin nok.
Men der er alt for mange variabler til at noget firma vil risikere det. Husk hvordan bycyklerne forsvandt, og her snakker vi om et køretøj til måske mange 100-tusinde.
Som bilejer skal du generelt regne med et værdifald på 1000-2000 pr måned, alt afhængigt af mærke og model, oveni det kommer udgifter til brændstof, forsikring, vægtafgift osv osv.
Og evt vedligehold/reparationer, som nye dæk, syn, undervognsbehandlig, en knækket tandrem, div pærer og hvad der eller kan gå galt på en bil, herunder bremser ;)
Jeg har ganske enkelt vænnet mig til at køre på cykel til dagligt, og er der et eller anden som VIRKELIG gør en bil nødvendig - så kan jeg ringe til en ven, eller hvis det er varer så kommer der en varebil, posten kan også komme med mange ting, og i SIDSTE ende hvis alt anden fejler så kan jeg få en taxa. Det koster omkring 70 kr af gangen, så jeg kan køre pænt mange ture i taxa for samme pris som det ville koste at eje en bil.
Og med en smule planlægning kan man nu sagtens nøjes med 4-5 ture pr måned.
Suberbest onlineshop komme ud med alle former for dagligvarer 2 gange pr uge, mandag og fredag, Så hvis man bare planlægger en smule frem, så kommer man hverken til at mangle toiletpapir, mælk eller smøger eller rugbrød og lign😉Og man skal ikke engang cykle selv ;)
tilføjet af Spjellerup
Take-and-put-bil
Tjahh, ideen er da brugbar, men med en pris der nærmer sig taxaernes, så tror jeg ikke på den store succes.
Desuden så tror jeg alle ved hvordan biler der lånes bliver behandlet, så reparationsregningerne skal nok løbe op, og hvem skal betale, hvis den forrige låner siger at bilen var perfekt da han afleverede den?
Et par gode pointer.
Hvor meget chaufførens løn udgør af taxa-selskabernes brug af én hyrevogn, skal jeg ikke kunne sige. Men den besparelse må i det store og hele kunne bevirke forskellen.
Langt de fleste ville sikkert behandle køretøjet ordentligt, men der ville sikkert være enkelte ligeglade mennesker, der kunne finde på at snitte hul i sæderne og lignende. Det må selskabet naturligvis tage med i sine overvejelser, når/hvis de påtænker at sætte ideen i værk. Eksempelvis DSB kæmper med det samme problem.
Måske man skal sætte kortlæseren udenpå bilen, så man er nød til at anvende det, for i det hele taget at komme ind i vognen. Mon man så ikke kan skelne de forskellige brugere fra hinanden, hvem, der mest af alt ligner en samfundsnedbryder?
Bilerne kunne være satellitovervågede fra centralen, så indehaverne jævnligt kunne tage ud og inspicere dem.
tilføjet af Spjellerup
Take-and-put-bil
Selve idéen er fin nok.
Men der er alt for mange variabler til at noget firma vil risikere det. Husk hvordan bycyklerne forsvandt, og her snakker vi om et køretøj til måske mange 100-tusinde.
Som bilejer skal du generelt regne med et værdifald på 1000-2000 pr måned, alt afhængigt af mærke og model, oveni det kommer udgifter til brændstof, forsikring, vægtafgift osv osv.
Og evt vedligehold/reparationer, som nye dæk, syn, undervognsbehandlig, en knækket tandrem, div pærer og hvad der eller kan gå galt på en bil, herunder bremser ;)
Jeg har ganske enkelt vænnet mig til at køre på cykel til dagligt, og er der et eller anden som VIRKELIG gør en bil nødvendig - så kan jeg ringe til en ven, eller hvis det er varer så kommer der en varebil, posten kan også komme med mange ting, og i SIDSTE ende hvis alt anden fejler så kan jeg få en taxa. Det koster omkring 70 kr af gangen, så jeg kan køre pænt mange ture i taxa for samme pris som det ville koste at eje en bil.
Og med en smule planlægning kan man nu sagtens nøjes med 4-5 ture pr måned.
Suberbest onlineshop komme ud med alle former for dagligvarer 2 gange pr uge, mandag og fredag, Så hvis man bare planlægger en smule frem, så kommer man hverken til at mangle toiletpapir, mælk eller smøger eller rugbrød og lign😉Og man skal ikke engang cykle selv ;)
Nu kan cykler noget nemmere forsvinde end en bil. Forskellen er desuden, at brugerne af cyklerne ikke blev registreret.
Taxa-selskaberne har også alle de udgifter, du nævner, så på det punkt er der vel ikke nogen forskel.
Fint at du har kunnet få din private logistik til at gå op på nævnte måde, og at du måske ikke får behov for muligheden. Men det kunne måske glæde andre. Tænk hvor meget det kunne spare på samfundsøkonomien, dersom Danmark kunne importere en del færre biler, fordi en mængde mennesker afskrev ejerskabet og delte kørslen med en masse andre.
Jeg ved virkelig ikke, om noget selskab tør binde an med ideen, men nu er den i hvert fald blevet bekendtgjort her. Så må vi afvente og se.
tilføjet af fuerzzz
Take-and-put-bil
Ja det lyder jo unægteligt underligt, MHT til hvorvidt der stjæles flest bilen eller cykler og knallerter.
JEG har i al fald oplevet mange flere gange at have indbrud, eller indbrudsforsøg eller decideret forsøg på tyveri af biler end af cykler og knallerter og lign.
Samtidig er det meget dyrere at have indbrud i en bil end få bøffet en cykel.
Man skal jo ikke meget andet end købe en kasse-vogn og så hamstre løs ved alle tog-stationer, så kan man ofte hende 10-50 cykler ved hver station. Der er hurtigt for 25.000 kr eller mere. I alt fald ikke under 15.000😉Og måske op til 75.000,-
tilføjet af fruppe
Take-and-put-bil
Folk med fradømt kørekort og kriminelle skal også hindres i at bruge bilen.
Men det kan gøres enkelt, man tilmelder sig først ordningen hvor man skal igennem en godkendelsprocedure.
Dernæst skal man ved lån af bilen først bruge kreditkortet, og dernæst for at komme ind i og starte bruge en eengangskode tilsendt pr mail eller sms.
tilføjet af anklageren
Hvor ender bilerne?
Jeg ville benytte tilbuddet, hvis det var belejliget, men hvis det var mig, der skulle starte sådan et firma, ville jeg overveje problemet med, at en lejer satte sig ind i bilen i København og afleverede bilen et andet sted i landet, hvor der ikke er mange kunder.
tilføjet af Spjellerup
Hvor ender bilerne?
Jeg ville benytte tilbuddet, hvis det var belejliget, men hvis det var mig, der skulle starte sådan et firma, ville jeg overveje problemet med, at en lejer satte sig ind i bilen i København og afleverede bilen et andet sted i landet, hvor der ikke er mange kunder.
Hvis en landmand tager den hjem til gården og efterlader den der. Ja, så er der ikke mange andre kunder, der opdager den. Helt sikkert et issue, der skal gennemtænkes.
Her kommer satellitovervågningen helt klart ind i billedet. Take/put-meteret skal tælle, dersom man ikke efterlader bilen på godkendte steder. Det samme skal gælde, hvis man parkerer vognen et sted med parkometer.
tilføjet af Spjellerup
Godt tænkt.
Folk med fradømt kørekort og kriminelle skal også hindres i at bruge bilen.
Men det kan gøres enkelt, man tilmelder sig først ordningen hvor man skal igennem en godkendelsprocedure.
Dernæst skal man ved lån af bilen først bruge kreditkortet, og dernæst for at komme ind i og starte bruge en eengangskode tilsendt pr mail eller sms.
Godt tænkt. Der er efterhånden mange aspekter i konceptet. Fint med lidt brainstorming her midt i kirketiden.
tilføjet af fruppe
Hvor ender bilerne?
Jeg ville benytte tilbuddet, hvis det var belejliget, men hvis det var mig, der skulle starte sådan et firma, ville jeg overveje problemet med, at en lejer satte sig ind i bilen i København og afleverede bilen et andet sted i landet, hvor der ikke er mange kunder.
Det er let klaret, send en regning til den sidste bruger.
Når jeg lejer bil i udlandet skal jeg anføre hvor den bliver afleveret, som regel er det lufthavne, men hvis det er en lufthavn hvor firmaet ikke har afdeling koster det ekstra.
Da min svogers bror var student havde han et ganske fedt job med at hente lejebiler for Hertz rundt om i Europa, brugte han så en ekstra dag i Paris selv om det var en omvej fra Italien kunne han altid finde på en undskyldning.
tilføjet af Spjellerup
Take-and-put-bil
Ja det lyder jo unægteligt underligt, MHT til hvorvidt der stjæles flest bilen eller cykler og knallerter.
JEG har i al fald oplevet mange flere gange at have indbrud, eller indbrudsforsøg eller decideret forsøg på tyveri af biler end af cykler og knallerter og lign.
Samtidig er det meget dyrere at have indbrud i en bil end få bøffet en cykel.
Man skal jo ikke meget andet end købe en kasse-vogn og så hamstre løs ved alle tog-stationer, så kan man ofte hende 10-50 cykler ved hver station. Der er hurtigt for 25.000 kr eller mere. I alt fald ikke under 15.000😉Og måske op til 75.000,-
Bemærk. Bilerne skal være forsynet med grønne nummerplader (vel de kan hurtigt skiftes) samt et automatlignende apparat, der nok er lidt svær at forklare meningen med, så bilerne slet ikke vil være egnet til at blive stjålet. Og igen vil jeg sige satellitovervågning, dersom en af bilerne skulle forsvinde fra det offentlige rum eller til udlandet.
I øvrigt, hvorfor stjæle noget man frit kan benytte?
tilføjet af 123456+
Take-and-put-bil
En taxa chauffør får efter det jeg ved, 50% af det beløb kunden betaler.
Om det er sådan i alle selskaber ved jeg ikke.
tilføjet af Spjellerup
Take-and-put-bil
En taxa chauffør får efter det jeg ved, 50% af det beløb kunden betaler.
Om det er sådan i alle selskaber ved jeg ikke.
Hvis det virkelig er rigtigt, så må der sandelig være muligheder i konceptet. Det var godt nok en væsentlig besparelse i sammenligning.
Firmaet, der eventuelt vil sætte dette i værk, skal naturligvis også lønne dets ansatte og have et overskud m.m. Men det skal en taxacentral også, så det må i det store hele gå lige op.
Man skal selvfølgelig sikre sig, at der vil være nogle kunder, ellers giver det ingen indtægter. Det kræver givetvis en større vognpark at tilfredsstille potentielle brugere.
At placere eksempelvis ti vogne i København, fem i Aarhus, fire i Odense og tre i Aalborg, vil jo nok ikke få bilejere til at lægge deres vaner om. Man skal være rimelig sikker på at kunne finde en gratisbil i nærheden, når behovet opstår.
Men lad os se, om nogen tør sætte projektet i gang. Hvis mulige investorer overhovedet læser SOL'en.