Transcendental viden
Det følgende er fra Bhagavad Gitas fjerde kapitel, der hedder Transcendental Viden.
Den Højeste Personlige Guddom, Sri Krishna, sagde:
Jeg instruerede solguden Vivasvan i denne uforgængelige videnskab om yoga, og Vivasvan instruerede Manu, menneskehedens fader, og Manu i sin tur videregav den til Ikshvaku. (Bg. 4.1)
Denne højeste videnskab blev således modtaget gennem discipel successionen, og de hellige konger forstod den på den måde. Men i tidens løb blev discipelrækken brudt, og derfor ser det ud som om, videnskaben er gået tabt. (Bg. 4.2)
Denne urgamle videnskab om forholdet til den Højeste bliver i dag fortalt af Mig til dig, fordi du foruden at være Min hengivne også er Min ven, og derfor kan du forstå det transcendentale mysterie omkring denne videnskab. (Bg. 4.3)
Arjuna sagde: Solguden Vivasvan blev født længe før Dig. Hvordan kan jeg forstå, at Du i begyndelsen instruerede ham i denne videnskab? (Bg. 4.4)
Den Personlige Guddom sagde: Både du og Jeg har gennemgået mange, mange fødsler. Jeg kan huske dem alle, men det kan du ikke, O fjendens betvinger. (Bg. 4.5)
Selvom Jeg er ufødt og Min transcendentale krop aldrig forfalder, og selvom Jeg er Herren over alle levende væsener, fremtræder Jeg stadig i hver tidsalder i Min oprindelige, transcendentale skikkelse. (Bg. 4.6)
Hvor som helst og når som helst der er en nedgang i religiøs praksis og en fremherskende stigning i irreligiøsitet, O Bharatas efterkommer, på det tidspunkt nedstiger Jeg.
(Bg. 4.7)
For at udfri de fromme og tilintetgøre slynglerne såvel som for at genetablere religiøse principper, nedstiger Jeg i tidsalder efter tidsalder. (Bg. 4.8)
Den, der kender den ophøjede natur af Min tilsynekomst og Mine handlinger, vil ikke, når han forlader denne krop, blive født igen i denne materielle verden, oh Arjuna, men han vil opnå Min evige bolig.(Bg.4.9)
Mange, mange personer i fortiden har søgt ly hos Mig og blev, ved at absorbere sig fuldt i Mig, rensede gennem viden om Mig - og således frigjorte fra tilknytning, frygt og vrede opnåede de alle transcendental kærlighed til Mig. (Bg. 4.10)
Jeg belønner enhver i overensstemmelse med deres overgivelse til Mig. Alle følger i enhver henseende Min vej. (Bg. 4.11)
Folk i denne verden vil gerne opnå succes med deres frugtstræbende handlinger, og derfor tilbeder de halvguderne. Således får de selvfølgelig hurtigt resultaterne fra deres arbejde. (Bg. 4.12)
Ifølge naturens tre kvaliteter og de handlinger der er forbundet med dem, blev menneskesamfundets fire afdelinger skabt af Mig. Og selvom Jeg er skaberen af dette system, bør du vide, at Jeg alligevel er den, der ikke handler, eftersom Jeg er uforanderlig. (Bg. 4.13)
Der er ingen handlinger, der berører Mig; ej heller stræber jeg efter frugterne af Mine handlinger. Den, der forstår denne sandhed om Mig, vil heller ikke blive indviklet i handlingernes resultater (de karmiske bindinger). (Bg.4.14)
Alle de befriede sjæle fra fordums tid handlede i denne indsigt om Min ophøjede natur. Derfor bør du udføre din pligt og følge i deres fodspor. (Bg. 4.15)
Selv en intelligent person forvirres, når han skal afgøre, hvad der er handling (karma) og hvad der uvirksomhed (frihed fra karma). Nu skal jeg forklare for dig, hvad handling (karma) er, og når du ved dette, vil du blive frigjort fra alle ulykker. (Bg. 4.16)
Forviklingerne omkring handling (karma) er meget svære at forstå. Derfor bør man behørigt forstå hvad handling (karma) er, hvad forbudte handlinger (vikarma) er, og hvad uvirksomhed (akarma) er. (Bg. 4.17)
Den, der ser uvirksomhed i handling, og handling i uvirksomhed, er intelligent blandt mennesker, og han befinder sig i den transcendentale position, selvom han er beskæftiget i alle mulige slags handlinger. (Bg. 4.18)
Det bør forstås, at man befinder sig i fuld viden, hvis alle ens bestræbelser er fri for ønsket om sansetilfredsstillelse. En sådan person bedømmes af vismændene til at være en, hvis handlinger og deres efterfølgende reaktioner er blevet brændt op i bålet af perfekte viden. (Bg. 4.19)
Idet, en sådan person afsiger sig al tilknytning til resultaterne af sine handlinger, altid tilfreds og uafhængig, udfører han ingen frugtbærende handlinger, selvom han er beskæftiget med alle mulige gøremål. (Bg. 4.20)
En sådan person handler med sindet og intelligensen under fuldkommen kontrol, og opgiver enhver besiddertrang over sine egendele; han handler kun for at opfylde livets basale behov. En, der handler således, vil aldrig blive berørt af syndefulde reaktioner. (Bg. 4.21)
Den, der er tilfreds med at opnå det, der kommer til ham af sig selv, som er fri for dualiteter, som ikke er misundelige, og som er ligevægtig i både succes og fiasko, vil aldrig blive indviklet (i karma), selvom han udfører handlinger. (Bg. 4.22)
Det arbejder, der udføres af en mand, der er uknyttet til den materielle naturs (3) kvaliteter, og som er fuldstændigt situeret i åndelig viden, opgår helt i transdendensen. (Bg. 4.23)
En, der er helt absorberet i Krishnabevidsthed, kan være sikker på at opnå det åndelige rige pga sit fulde bidrag til åndelige handlinger, hvor fuldbyrdelsen er absolut og det, der ofres, er af samme åndelige substans. (Bg. 4.24)
Nogle yogier tilbeder halvguderne perfekt ved at tilbyde dem forskellige ofringer, og nogle af dem fremfører ofringer til den Højeste Brahmans ild. (Bg. 4.25)
Nogle (de ufravigelige brahmacari'er) ofrer hørelsen og sanserne til ilden af mental kontrol, og andre (de regulerede husholdere) ofrer sanseobjekterne til sansernes ild. (Bg. 4.26)
Andre, der er interesserede i at opnå selvindsigt gennem at kontrollere sindet og sanserne, tilbyder alle sansernes funktioner samt livsluften som gaver til ilden af det kontrollerede sind.(Bg. 4.27)
Nogle, idet de tager strenge løfter, bliver oplyste ved at opgive alle deres egendele, og andre ved at udføre svære forsagelser som at indgå i det ottefoldige mystiske yogasystem, og atter andre ved at studere Veda'erne for at gøre fremskridt i åndelig viden. (4. 28)
Så er der dem, der er tilbøjelige til udføre åndedrætsprocessen (pranayama) for at forblive i trance. De praktiserer denne ved at tilbyde det udadgående åndedræt i det indadgående og det indadgående i det udadgående for således til sidst at forblive i trance og helt ophøre med at ånde. Og andre, idet de ophører med at spise, neutraliserer det udadgående åndedræt i sig selv som en ofring. (Bg. 4.29)
Alle disse medvirkende, der kender betydningen af at ofre, bliver rensede for syndefulde reaktioner, og idet de smager de nektariske resultater af ofringer, gør de fremskridt mod den højeste, evige sfære. (Bg. 4.30)
Oh du bedste i Kuru dynastiet, uden at udføre ofringer kan ingen leve lykkeligt hverken på denne planet eller i dette liv for ikke at tale om det næste. (Bg. 4.31)
Alle disse forskellige typer ofringer er godkendt af Vedaerne, og de udspringer alle fra forskellige typer handlinger. Når du kender dem som sådan, vil du blive udfriet.
(Bg. 4.32)
Oh fjendens betvinger, den ofring, der udføres i viden, er bedre end blot at ofre sine materielle besiddelser. Når alt kommer til alt, oh Prithas søn, så kulminerer ofringer af ens arbejde i åndelige viden. (Bg. 4.33)
Forsøg blot at lære sandheden at kende ved at nærme dig en åndelig mester. Udspørg ham i ydmyghed og tilbyd ham din tjeneste. De selv-realiserede sjæle kan videregive viden til dig, for de har set sandheden. (Bg. 4.34)
Ved at modtage virkelig viden fra en selv-realiseret sjæl vil du aldrig mere blive vildledt af illusion, for gennem denne viden vil du forstå, at alle levende væsener ikke er andet end dele af den Højeste, eller at de med andre ord er Mine. (Bg. 4.35)
Selvom du anses for den mest syndefulde af syndere, vil du, når du befinder dig i denne båd af transcendental viden, blive i stand til at krydse over elendighedernes ocean. (Bg. 4.36)
Ligesom den flammende ild forvandler brænde til aske, oh Arjuna, brænder kundskabens ild alle karmiske reaktioner til aske. (Bg. 4.37)
I denne verden er der intet så ophøjet og rent som åndelige viden. Sådan viden er den modne frugt af al mystisisme, og den, der er blevet velbevandret i udførelsen af hengiven tjeneste, vil med tiden nyde denne viden indeni sig selv. (Bg. 4.38)
En trofast person hengiven til åndelig viden, og som overvinder sine sanser, er egnet til at modtage sådan viden, og når han har modtaget den, opnår han hurtigt den højeste åndelige fred. (Bg. 4.39)
Men de uvidende og troløse, der tvivler på de åbenbarede skrifter, kan ikke opnå Gudsbevidsthed; de falder ned. For den tvivlende sjæl findes der hverken lykke i denne verden eller den næste. (Bg. 4.40)
Den, der handler i hengiven tjeneste og forsager frugterne af sine handlinger, og hvis tvivl er blevet tilintetgjort af åndelig viden, er faktisk situeret i selvet. En sådan person bliver ikke bundet af resultaterne af sine handlinger (karmiske reaktioner), oh vinder af rigdomme. (Bg. 4.41)
Derfor bør du, oh Arjuna, skære de tvivl, der er opstået i dit hjerte pga. af uvidenhed, ned med kundskabens le. Bevæbnet med yoga, oh Bharata, rejs dig og kæmp. (Bg. 4.42)
Den Højeste Personlige Guddom, Sri Krishna, sagde:
Jeg instruerede solguden Vivasvan i denne uforgængelige videnskab om yoga, og Vivasvan instruerede Manu, menneskehedens fader, og Manu i sin tur videregav den til Ikshvaku. (Bg. 4.1)
Denne højeste videnskab blev således modtaget gennem discipel successionen, og de hellige konger forstod den på den måde. Men i tidens løb blev discipelrækken brudt, og derfor ser det ud som om, videnskaben er gået tabt. (Bg. 4.2)
Denne urgamle videnskab om forholdet til den Højeste bliver i dag fortalt af Mig til dig, fordi du foruden at være Min hengivne også er Min ven, og derfor kan du forstå det transcendentale mysterie omkring denne videnskab. (Bg. 4.3)
Arjuna sagde: Solguden Vivasvan blev født længe før Dig. Hvordan kan jeg forstå, at Du i begyndelsen instruerede ham i denne videnskab? (Bg. 4.4)
Den Personlige Guddom sagde: Både du og Jeg har gennemgået mange, mange fødsler. Jeg kan huske dem alle, men det kan du ikke, O fjendens betvinger. (Bg. 4.5)
Selvom Jeg er ufødt og Min transcendentale krop aldrig forfalder, og selvom Jeg er Herren over alle levende væsener, fremtræder Jeg stadig i hver tidsalder i Min oprindelige, transcendentale skikkelse. (Bg. 4.6)
Hvor som helst og når som helst der er en nedgang i religiøs praksis og en fremherskende stigning i irreligiøsitet, O Bharatas efterkommer, på det tidspunkt nedstiger Jeg.
(Bg. 4.7)
For at udfri de fromme og tilintetgøre slynglerne såvel som for at genetablere religiøse principper, nedstiger Jeg i tidsalder efter tidsalder. (Bg. 4.8)
Den, der kender den ophøjede natur af Min tilsynekomst og Mine handlinger, vil ikke, når han forlader denne krop, blive født igen i denne materielle verden, oh Arjuna, men han vil opnå Min evige bolig.(Bg.4.9)
Mange, mange personer i fortiden har søgt ly hos Mig og blev, ved at absorbere sig fuldt i Mig, rensede gennem viden om Mig - og således frigjorte fra tilknytning, frygt og vrede opnåede de alle transcendental kærlighed til Mig. (Bg. 4.10)
Jeg belønner enhver i overensstemmelse med deres overgivelse til Mig. Alle følger i enhver henseende Min vej. (Bg. 4.11)
Folk i denne verden vil gerne opnå succes med deres frugtstræbende handlinger, og derfor tilbeder de halvguderne. Således får de selvfølgelig hurtigt resultaterne fra deres arbejde. (Bg. 4.12)
Ifølge naturens tre kvaliteter og de handlinger der er forbundet med dem, blev menneskesamfundets fire afdelinger skabt af Mig. Og selvom Jeg er skaberen af dette system, bør du vide, at Jeg alligevel er den, der ikke handler, eftersom Jeg er uforanderlig. (Bg. 4.13)
Der er ingen handlinger, der berører Mig; ej heller stræber jeg efter frugterne af Mine handlinger. Den, der forstår denne sandhed om Mig, vil heller ikke blive indviklet i handlingernes resultater (de karmiske bindinger). (Bg.4.14)
Alle de befriede sjæle fra fordums tid handlede i denne indsigt om Min ophøjede natur. Derfor bør du udføre din pligt og følge i deres fodspor. (Bg. 4.15)
Selv en intelligent person forvirres, når han skal afgøre, hvad der er handling (karma) og hvad der uvirksomhed (frihed fra karma). Nu skal jeg forklare for dig, hvad handling (karma) er, og når du ved dette, vil du blive frigjort fra alle ulykker. (Bg. 4.16)
Forviklingerne omkring handling (karma) er meget svære at forstå. Derfor bør man behørigt forstå hvad handling (karma) er, hvad forbudte handlinger (vikarma) er, og hvad uvirksomhed (akarma) er. (Bg. 4.17)
Den, der ser uvirksomhed i handling, og handling i uvirksomhed, er intelligent blandt mennesker, og han befinder sig i den transcendentale position, selvom han er beskæftiget i alle mulige slags handlinger. (Bg. 4.18)
Det bør forstås, at man befinder sig i fuld viden, hvis alle ens bestræbelser er fri for ønsket om sansetilfredsstillelse. En sådan person bedømmes af vismændene til at være en, hvis handlinger og deres efterfølgende reaktioner er blevet brændt op i bålet af perfekte viden. (Bg. 4.19)
Idet, en sådan person afsiger sig al tilknytning til resultaterne af sine handlinger, altid tilfreds og uafhængig, udfører han ingen frugtbærende handlinger, selvom han er beskæftiget med alle mulige gøremål. (Bg. 4.20)
En sådan person handler med sindet og intelligensen under fuldkommen kontrol, og opgiver enhver besiddertrang over sine egendele; han handler kun for at opfylde livets basale behov. En, der handler således, vil aldrig blive berørt af syndefulde reaktioner. (Bg. 4.21)
Den, der er tilfreds med at opnå det, der kommer til ham af sig selv, som er fri for dualiteter, som ikke er misundelige, og som er ligevægtig i både succes og fiasko, vil aldrig blive indviklet (i karma), selvom han udfører handlinger. (Bg. 4.22)
Det arbejder, der udføres af en mand, der er uknyttet til den materielle naturs (3) kvaliteter, og som er fuldstændigt situeret i åndelig viden, opgår helt i transdendensen. (Bg. 4.23)
En, der er helt absorberet i Krishnabevidsthed, kan være sikker på at opnå det åndelige rige pga sit fulde bidrag til åndelige handlinger, hvor fuldbyrdelsen er absolut og det, der ofres, er af samme åndelige substans. (Bg. 4.24)
Nogle yogier tilbeder halvguderne perfekt ved at tilbyde dem forskellige ofringer, og nogle af dem fremfører ofringer til den Højeste Brahmans ild. (Bg. 4.25)
Nogle (de ufravigelige brahmacari'er) ofrer hørelsen og sanserne til ilden af mental kontrol, og andre (de regulerede husholdere) ofrer sanseobjekterne til sansernes ild. (Bg. 4.26)
Andre, der er interesserede i at opnå selvindsigt gennem at kontrollere sindet og sanserne, tilbyder alle sansernes funktioner samt livsluften som gaver til ilden af det kontrollerede sind.(Bg. 4.27)
Nogle, idet de tager strenge løfter, bliver oplyste ved at opgive alle deres egendele, og andre ved at udføre svære forsagelser som at indgå i det ottefoldige mystiske yogasystem, og atter andre ved at studere Veda'erne for at gøre fremskridt i åndelig viden. (4. 28)
Så er der dem, der er tilbøjelige til udføre åndedrætsprocessen (pranayama) for at forblive i trance. De praktiserer denne ved at tilbyde det udadgående åndedræt i det indadgående og det indadgående i det udadgående for således til sidst at forblive i trance og helt ophøre med at ånde. Og andre, idet de ophører med at spise, neutraliserer det udadgående åndedræt i sig selv som en ofring. (Bg. 4.29)
Alle disse medvirkende, der kender betydningen af at ofre, bliver rensede for syndefulde reaktioner, og idet de smager de nektariske resultater af ofringer, gør de fremskridt mod den højeste, evige sfære. (Bg. 4.30)
Oh du bedste i Kuru dynastiet, uden at udføre ofringer kan ingen leve lykkeligt hverken på denne planet eller i dette liv for ikke at tale om det næste. (Bg. 4.31)
Alle disse forskellige typer ofringer er godkendt af Vedaerne, og de udspringer alle fra forskellige typer handlinger. Når du kender dem som sådan, vil du blive udfriet.
(Bg. 4.32)
Oh fjendens betvinger, den ofring, der udføres i viden, er bedre end blot at ofre sine materielle besiddelser. Når alt kommer til alt, oh Prithas søn, så kulminerer ofringer af ens arbejde i åndelige viden. (Bg. 4.33)
Forsøg blot at lære sandheden at kende ved at nærme dig en åndelig mester. Udspørg ham i ydmyghed og tilbyd ham din tjeneste. De selv-realiserede sjæle kan videregive viden til dig, for de har set sandheden. (Bg. 4.34)
Ved at modtage virkelig viden fra en selv-realiseret sjæl vil du aldrig mere blive vildledt af illusion, for gennem denne viden vil du forstå, at alle levende væsener ikke er andet end dele af den Højeste, eller at de med andre ord er Mine. (Bg. 4.35)
Selvom du anses for den mest syndefulde af syndere, vil du, når du befinder dig i denne båd af transcendental viden, blive i stand til at krydse over elendighedernes ocean. (Bg. 4.36)
Ligesom den flammende ild forvandler brænde til aske, oh Arjuna, brænder kundskabens ild alle karmiske reaktioner til aske. (Bg. 4.37)
I denne verden er der intet så ophøjet og rent som åndelige viden. Sådan viden er den modne frugt af al mystisisme, og den, der er blevet velbevandret i udførelsen af hengiven tjeneste, vil med tiden nyde denne viden indeni sig selv. (Bg. 4.38)
En trofast person hengiven til åndelig viden, og som overvinder sine sanser, er egnet til at modtage sådan viden, og når han har modtaget den, opnår han hurtigt den højeste åndelige fred. (Bg. 4.39)
Men de uvidende og troløse, der tvivler på de åbenbarede skrifter, kan ikke opnå Gudsbevidsthed; de falder ned. For den tvivlende sjæl findes der hverken lykke i denne verden eller den næste. (Bg. 4.40)
Den, der handler i hengiven tjeneste og forsager frugterne af sine handlinger, og hvis tvivl er blevet tilintetgjort af åndelig viden, er faktisk situeret i selvet. En sådan person bliver ikke bundet af resultaterne af sine handlinger (karmiske reaktioner), oh vinder af rigdomme. (Bg. 4.41)
Derfor bør du, oh Arjuna, skære de tvivl, der er opstået i dit hjerte pga. af uvidenhed, ned med kundskabens le. Bevæbnet med yoga, oh Bharata, rejs dig og kæmp. (Bg. 4.42)