8tilføjet af

Tumbe til økonomi

Hej alle.
Jeg skal til at være selvstændig på fritidsplan, og skal derfor momsregistreres.
Er der nogen som har nogle gode fif omkring hvad der kan trækkes fra og ikke trækkes fra?
Der er en revisor tilknyttet, som hjælper os i gang med selve registreringen, men hvad med det månedlige regskab, kørselsregnskab osv. osv.
Jeg skal fx. bruge en ny computer inden den 1. august, men selve momsregistreringen er ikke sket endnu. Skal jeg så vente, eller kan jeg godt købe den nu?
Der er så mange ting man skal til at sætte sif ind i.. Vil bare ikke gøre noget forkert! Skattefar skal man ikke komme på kant med... 😉
/Klokken
tilføjet af

De der "fif"

De er noget af det du betaler revisoren for at holde styr på.
For at holde revisorregningen i ave, skal du selv lave den daglige bogføring. Så det er en god ide lige at spørge ham, hvilket regnskab du skal anvende for at det er kompatibelt med det han arbejder i.
Du kan blive momsregistreret fra den dag du henvender dig hos SKAT, så hvis det er ham, der skal gøre det, kan han da bare lige få fingeren ud. Du skal selvfølgelig have samtlige elastikker, klips, tøjklemmer og pc med i dit rengskab fra opstart.
Men de spørgsmål du stiller er alle nogen han skal/kan svare dig på. Hvad skal du ellers med ham?
tilføjet af

Ej blot til kys... :-)

Du kan gå ind på www.virk.dk, som er vores offentlige virksomhedsportal.
Her finder du alle oplysninger, du som nystartet har brug for!
Dog skal du tænke på, at det er alle de faktuelle oplysninger du her får.
Det at få succes som selvstændig - afhænger i meget høj grad af den ADFÆRD du udviser i rollen - den er straks sværere at læse sig til! 😃
Måske din kommune udbyder kurser for iværksættere eller lignende?
Det plejer at være en god indgangsvinkel.
Hvis der ellers er eksakte spørgsmål du ikke kan finde svar på - er du altid velkommen på min mail.

M47
tilføjet af

Revisoren er ikke min egen

Det er firmaets - altså det firma, hvor jeg er fritidskonsulent i - og han er bestilt til at lave en håndbog til os alle, hvori der står hvordan vi registerer os. Vi har ikke fået den udleveret endnu, men det kan da være at der også står noget i ang. hvordan vi trækker de forskellige ting fra.
Jeg ved ikke om vi også må bruge ham på den måde, men det får vi nok og vide.
Det var mere hvis en af jer lige vidste om det var bedst at vente med at købe computeren, indtil jeg er registreret, og det er det jo nok..
tilføjet af

Jeg kan sælge sand i Saharas Ørken..

😉
Nej, det kan jeg nu nok alligevel ikke, men jeg har talent for salg og vil helt sikkert udvikle mig i jobbet. Der er jo altid mere at lære.. 😉Den erfaring jeg har indtil videre har i hvert fald lært mig, at stor menneskelig indsigt, kommer man langt med.. Og den mener jeg selv at være i besiddelse af..
Jeg vil lige gå ind og tjekke den hjemmeside ud, du skriver om...
Tak for rådet 🙂
tilføjet af

Du skal vente

med at købe pc til du har fået dit cvr nummer. Og så skal du have et bogføringsprogram.
Du skal vel også have din egen revisor. Han vil kunne sætte dig igang med den daglige bogføring. Ellers få en aftale med en af de mange selvstændige bogholdere o m at hjælpe dig igang. Det koster, men du skal lære det fra starten. Ellers bliver din revisorregning alt for stor.
Det er vel ikke sådan noget pyramide-noget du skal i gang med ?
tilføjet af

Det er så enkelt

GLEM bogføringsprogrammer - DÅRLIG rådgivning. Hvis du skal starte med at sælge produkter varer det noget inden du kan leve af det.
Du kan nøjes med en kassebog. En revisor vil hjertens gerne at du bestiller sådan et program. Det er den omvendte arbejdsbyrde skal du vide. Revisoren kører lortet ind og kører en liste ud. I sidste ende kommer du til at betale præcis det samme af hvad det koster med en alm. kassebog. Så medmindre revisoren giver en klækkelig rabat på sit honorar skal du bare skifte omgående. Shop lidt rundt hos forskellige revisorer. De er alle grådige uanset status. Den slags snyltere har du ikke brug for i en opstartsfase. Ellers må revisoren stille en PC til din rådighed på sit kontor. Du er endvidere berettiget til starthjælp. Denne hjælp går revisorer meget op i da det er en malkemaskine for dem. Du får ikke en krone ud af det. Men din revisor får derimod flere tusinde lige i lommen. En betingelse for at hyre den pågældende revisor er derfor at de ikke sender dig en regning det første år. Få dettte på skrift. Ellers bliver du bonet 2 gange for det samme arbejde. Revisorer er ligesom advokater, pengegriske.
En kontoplan over dine indtægter og udgifter er ret enkelt at lave. Sådan en sag burde din revisor kunne gi dig en kopi af. Så kan du selv kontere alle udgifts bilag og slippe billigere i sidste ende. Du laver alligevel arbejdet med at sætte bilag i nr. orden.
Et CVR nr. kan du få med det samme af SKAT, medmindre du stifter et selskab. Så hvad du her har hørt fra den såkaldte revisor er vist en gang øregas. Du skal til sidst vide enhver åbenlys tumpe har ret til at kalde sig revisor. Find en registreret revisor.(FRR.dk)
Hold dig væk fra en statsautoriseret, da de ender med at tømme hele butikken i honorar. De ernærer sig primært via offentlige midler, EU, alm. Aktieselskaber og børsnoterede aktieselskaber. Det forlanges at en revisor SKAL være statsautoriseret hvis du ejer et aktieselskab. Et anpartsselskab kræver blot en registreret= FFR.dk
Held og lykke med din forreting. Det bliver hårdt og spændende! Bare klø på!!
tilføjet af

Tillykke med din titel som selvstændig

Escortpige.
Når nu du har fået din computer og din hjemmeside op at køre, smider du så ikke et link?
Jeg venter med spændthed på at se hvilke ydelser du tilbyder.
Måske, hvis du har superfransk på menukortet, jeg vil overveje at hyre dig.
tilføjet af

Selvstændig kontra ansat

Du behøver ikke en momsregistrering med mindre du forventer en omsætning på over 50.000 kr. om året.
Er du i det hele taget sikker på, at du er "berettiget" til at være selvstændig og ikke istedet burde være ansat?
Der er visse forudsltninger der skal være opfyldt før man i SKATs verden er selvstændig. Desværre er der mange virksomheder der synes det er nemmere at entrere med selvstændige istedet for at ansætte medarbejderne.
Du kan ringe til SKAT og forhøre dig nærmere.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.