Udsigt til hullede veje i 2013
Der er udsigt til hullede veje og sprækkede fortov i 2013. Kommunerne skærer nemlig i det i forvejen hårdt ramte vejbudget.
Det er Dansk Vejforening, der i samarbejde med FDM, har foretaget en rundspørge hos 25 af landets kommuner om det kommende års vejbudget.
Forespørgslen afslører, at kommunerne samlet set skærer 6-8 procent i budgettet. Det dækker blandt andet over et fald på 25 procent til anlæg af veje, fortove og andre færdselsarealer.
- Vi ved jo, at vejene er yndede spareofre. Det er nemt at lave kortsigtede besparelser på området. Det er sket mange gange tidligere, fordi man tænker, at det kan godt vente til senere, siger Dansk Vejforenings sekretariatschef, Søren Bülow.
- Men problemet er, at man kommer til at mangle de investeringer på længere sigt.
Kommunernes vold på vejbudgettet er et produkt af trænge tider ikke af manglende lyst til at tilgodese de danske veje, mener Søren Bülow.
- KL's formand, Erik Nielsen, har selv udtalt, at kommunernes anlægsbudgetter ikke er et udtryk for det, kommunerne vil.
- På vejområdet er det blandt andet en modernisering af vejene, man gerne vil. Sikkerhed og nye gadelygter. Og også nye veje, der kan aflaste bymidte, siger Søren Bülow.
Uholdbar løsning
Hos FDM mener man, at det er uholdbart ikke at tage hånd om vejområdet, der i forvejen snapper efter vejret.
- Hvis man betragter vejene som en slags kassekredit, har kommunerne år efter år, selv i de gode år, ikke afsat penge nok til vejene, og kassekreditten er ved at være opbrugt, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef hos FDM.
Torben Lund Kudsk fortæller, at danskerne kan forvente en masse frostsprængte veje i det nye år. Og lappeløsninger kan ikke svare sig.
- På et eller andet tidspunkt, ender man med at stå med en uoverkommelig regning. Vi har regnet ud, at man på vejområdet i forvejen er bag ud med omkring 20 milliarder kroner.
Han nævner desuden, at de dårlige veje kan blive dyre for bilisterne, da huller og sprækker vil medføre et stort slid på bilerne.
- Det kommer også til at ramme det, man kalder vejens sikkerhedsanlæg. Det kan være alt fra vejstriber til autoværn. Her fandt Dansk Vejforening ved en undersøgelse i 2012 i forvejen en masse fejl.
Bare på anlægsområdet går budgettet ned fra fire til tre milliarder kroner i 2013, viser foreningernes rundspørge.
Det er da grotesk at vi bare skal finde os i hullerne i vejene for der er jo mange i forvejen!!
Det er Dansk Vejforening, der i samarbejde med FDM, har foretaget en rundspørge hos 25 af landets kommuner om det kommende års vejbudget.
Forespørgslen afslører, at kommunerne samlet set skærer 6-8 procent i budgettet. Det dækker blandt andet over et fald på 25 procent til anlæg af veje, fortove og andre færdselsarealer.
- Vi ved jo, at vejene er yndede spareofre. Det er nemt at lave kortsigtede besparelser på området. Det er sket mange gange tidligere, fordi man tænker, at det kan godt vente til senere, siger Dansk Vejforenings sekretariatschef, Søren Bülow.
- Men problemet er, at man kommer til at mangle de investeringer på længere sigt.
Kommunernes vold på vejbudgettet er et produkt af trænge tider ikke af manglende lyst til at tilgodese de danske veje, mener Søren Bülow.
- KL's formand, Erik Nielsen, har selv udtalt, at kommunernes anlægsbudgetter ikke er et udtryk for det, kommunerne vil.
- På vejområdet er det blandt andet en modernisering af vejene, man gerne vil. Sikkerhed og nye gadelygter. Og også nye veje, der kan aflaste bymidte, siger Søren Bülow.
Uholdbar løsning
Hos FDM mener man, at det er uholdbart ikke at tage hånd om vejområdet, der i forvejen snapper efter vejret.
- Hvis man betragter vejene som en slags kassekredit, har kommunerne år efter år, selv i de gode år, ikke afsat penge nok til vejene, og kassekreditten er ved at være opbrugt, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef hos FDM.
Torben Lund Kudsk fortæller, at danskerne kan forvente en masse frostsprængte veje i det nye år. Og lappeløsninger kan ikke svare sig.
- På et eller andet tidspunkt, ender man med at stå med en uoverkommelig regning. Vi har regnet ud, at man på vejområdet i forvejen er bag ud med omkring 20 milliarder kroner.
Han nævner desuden, at de dårlige veje kan blive dyre for bilisterne, da huller og sprækker vil medføre et stort slid på bilerne.
- Det kommer også til at ramme det, man kalder vejens sikkerhedsanlæg. Det kan være alt fra vejstriber til autoværn. Her fandt Dansk Vejforening ved en undersøgelse i 2012 i forvejen en masse fejl.
Bare på anlægsområdet går budgettet ned fra fire til tre milliarder kroner i 2013, viser foreningernes rundspørge.
Det er da grotesk at vi bare skal finde os i hullerne i vejene for der er jo mange i forvejen!!