SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Fri debat: Politik & Samfund
7tilføjet af Anicola R
3 danaker på et Mærsk et skib
godt nok den mest idiot artikel jeg har læst i lang tid.
Hvordan kan vi synke så lavt, at der findes 3 dansker på et Mærsk skib
Hvad dæleme skete der med resten af besætningen http://politiken.dk/erhverv/article1013456.ece
tilføjet af Holger
Der er jo ikke danakere nok
Det er nok, at kaptajn, styrmand, maskinmester og kok er danakere.
tilføjet af kaptajn Mærsk
udlændinge er meget billigere i drift
normalt har man sejlet med danske officerer på broen og danske maskinmestre i maskinrummet, samt dansk hovmester og kok, og den udenlandske besætning har så fået proviant, så de selv kunne få en af deres egne kokke til at lave maden til dem, for de fleste asiater bliver der serveret ris flere gange om dagen.
de udenlandske søfolk får normalt omkring 3.000 kr. om måneden i løn, og danskerne tjener minimum 13 gange så meget.
artiklen fortæller også at skibet sejler under DIS, det betyder at de danske søfolk ikke betaler skat til den danske stat, men skatten går derimod til rederiet, så de kan få råd til at ansætte flere danske søfolk, hvilket blot er en undskyldning, for rederierne vil ikke sejle med danske søfolk, når man tænker på fast arbejdstid og sikkerhedsreglerne.
de udenlandske søfolk betaler ikke skat til danmark, og sikkert heller ikke til deres hjemland, og desuden er de væk fra familien i mindst 1 år af gangen.
Lauritsen har prøvet at sejle med 7 mand, men det blev ændret til 11 mand, da 7 mand ikke kan redde et skib, hvis det brænder.
de danske søfartsorginationer gør intet for at få ansat flere danske søfolk i handelsflåden, man har derimod ændret uddandelsen, så matroser og maskinarbejdere forsvinder, og bliver lagt sammen til en stilling, så når skibet sejler så kan maskinarbejderne gå og banke rust på dækket, eller smide trosser i land ved havneanløb.
på den måde sparer de både matroser og bådsen, og de fleste maskinmestre har certificat som elektrikere, så skibene kan sejle uden at have en elektriker ombord.
telegrafisten er sparet væk for 40 år siden.
tilføjet af 1-2-3
tjah
... aldrig har den danske handelsflåde været så stor og tjent så mange penge og aldrig har man hyret så få danske søfolk til "danske" skibe.
Danmark VAR en søfarts nation, nu er søfarten blot en pengemaskine for de ganske få ejere ....
1-2-3
tilføjet af 123456
Tåbelig overskrift i linket
Men det er vel ikke anderledes end "3 danskere terrordræbt af bombe på Bali"
At der så var måske 50 af anden nationalitet er ikke så vigtigt for avisen eller læserne.
tilføjet af stormgasten
prøv at se et russisk skib.
rusiske skibe er møgbeskidte indvendig, og naturligvis mangler de også vedligeholdelse og maling.
dels har de ingen toiletter og vaskerum, du har nogle rør i dørken hvor mandskabet kan stå og skide.
de har næsten intet proviant ombord, men må fange fisk under sejladsen for at få mad.
vi lå lige ved siden af en russisk trawler i godthåb, og de havde ingen kryderier, udover salt.
de havde et lille bitte tv på måske 8 tommer som de delte i messen, vi andre havde telefon og tv, video på kammeret.
kun en mand ombord på den rusiske trawler kunne tale engelsk, så på den måde er det begrænset hvad mandskabet får kendskab til.
de havde ingen søkort, men kun et gammelt atlas, og de sejlede til dels til frederikshåb og godthåb med torsk som de havde fanget.
de kunne ikke selv sejle ind i havnene, så de måtte have en lokal kendt sømand med, der findes ikke lodser i grønland, og der er mange farlige ruter, med skær der kan flænse bunden op på skibet, hvis ikke man følger tidevandet.
søværnet havde 3 store MOB glasfiberbåde som de brugte til at måle vanddybter, men desværre havarerede de med 2 af skibene, sikkert på grund af druk.
for mange år siden gik et skib på et skær i godthåbsfjorden, lige før jul, så de måtte sende bud efter en kæmpekran fra holland, som på grund af storis måtte sejle rundt forbi holsteinsborg for at komme til godthåb.
kranen fik skibet på værft i godthåb, så det kunne retunere til danmark med lasten.
da tolderne undersøgte skibets last fandt de ud af at de søm og skruer og andet værktøj der skulle være ombord, var skiftet ud med spiritus i store kasser.
mange butikker mistede en formue, for lasten var ikke forsikret, muligvis på grund af druk også dengang.
tilføjet af rigmor ridestruds
ja du har ret, dansk forherligse
vi kan altid læse i nyhederne at en dansk kvinde har opfundet en laserstråle der kan stoppe lys, eller danske forskere der har fundet 30 milioner gamle bakterier på havbunden tæt ved en vulkan, men politiet kan ikke finde min nye knallert der lige er blevet stjåler fra kælderen.
danmark har sendt forskere til sumetra for at finde sjælde insekter, hvorfor - de lever jo ikke i danmark, og hvorfor kan de lokale forskere ikke selv finde dem.
de har sågar sponsoreret en mand på filipinerne, der skulle passe på en sjælden papagøje, heldigvis døde den.
DANIDA sviner med penge i mellemøsten og afrika med at bygge jernbaner og motorveje, og de eneste der bruger vejene og jernbanerne er UN.
de har endda måtte brække nogle veje op igen, fordi de hældte til den forkerte side i et højresving, så bilerne fortsatte ligeud.